Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Polivy schreef:Om zelf maar te beginnen:
Wij kiezen dit jaar weer voor gourmetten met de hele familie. Nu zijn de standaarddingen wel bekend, maar vroegen we ons af of iemand nog ideeën heeft voor wat minder standaard gerechtjes die je kunt maken, en misschien voor het wat opleuken van gourmetten op welke manier dan ook. Er zijn ook vier vegetariërs onder ons, misschien is dat ook wel belangrijk om te noemen.
Bedacht me trouwens zelf vandaag tijdens het eten dat het ook wel lekker en leuk kan zijn om rösti op tafel te zetten, om in de kleine gourmetpannetjes te maken, in plaats van in een grote pan. Heerlijk!
Lielle schreef:d*mn, al mijn tekst weg.
Nou ja, ik had zelf vorig jaar een kalfsgebraad. Groot stuk kalfsvlees dat je aanbakt en dan lang laat sudderen in melk. Erg lekker en komt niet nauw qua tijd.
Ik had erbij asperges en sperziebonen met hazelnootboter (erg makkelijk, erg lekker) en gegrillde cherrytomaatjes (idem). Aardappels waren een gratin met knoflook (ook erg lekker en simpel) en gevulde aardappelen.
Voorgerecht kan je denken aan: kip- of garnalensalade, meloen met ham, pate met cumberlandsaus en toast, carpaccio (bord beleggen met rucola, dun gesneden ossenhaas erop, bestrooien met pijnboompitten, parmezaanse kaas en olijfolie met stukje ciabatta), diverse gerookte vissoorten (paling, zalm, makreel)
tussendoor is een spoom (citroenijs met mousserende wijn) erg lekker
Nagerecht: trifle (zie hieronder), gevulde gebakschelpen (gebakschelpen insmeren met gesmolten pure chocolade, vullen met losgeklopte mascarpone met wat poedersuiker en kaneel (evt scheutje alcoholisch), beleggen met gehalveerde druiven en overgieten met taartgelei gemaakt met druivensap), perziken met mascarponeroom en amaretti, paar soorten luxe ijs met chocolade saus,Lielle schreef:Ik heb gisteren de gevulde aardappels gemaakt:
voorbereiden
- vastkokende aardappels goed schoonborstelen
- circa 10/15 minuten koken (nog niet helemaal gaar)
- aardappels even laten afkoelen
- kapje eraf snijden
- de aardappels uithollen tot circa een halve cm van de schil
- het kruim vermengen met boursin (oid) en wat zure room en evt op smaak brengen met zout en peper
- het mengsel weer terug doen in de uitgeholde aardappels
bereiden
- aardappelen in een ovenschaal doen
- circa 15 minuten op 200 graden opwarmen
verder eten wij dus kalfsgebraad in melksaus, roomaardappeltje met knoflook, sperziebonen + groene asperges met hazelnootboter en een gemengde salade. Vooraf diverse kleine hapjes (die moet ik nog exact uitzoeken) en wsl crepes suzette toe.
idee van vorig jaar voor iemand andersCitaat:voorgerecht:
kipsalade: stukjes kip bakken, sausje maken van ketchup, mayo en wat whiskey of sherry; kip, mandarijn en saus door elkaar scheppen en serveren in een ijscoupe op wat sla.
Hoofdgerecht:
- gebakken biefstukje met pepersausje (kun je in een zakje kopen)
- aardappelkroketjes (AH heeft kerstboomkroketjes in de vriezer)
- stoofpeertjes
- salade
toetje:
- trifle: lange vingers onderin een ovenschaal leggen en besprenkelen met likeur of vruchtensap, vruchten (vers of blik) erover, vanillevla erover schenken. Halve dag laten staan.
ManonR_ schreef:Als tip voor de mensen hier.. eens een jaartje niet gourmetten. Het is zooo afgezaagd en het stinkt ook enorm.
Wat wél lekker is; boontjes omwikkeld met katenspek, brie erop en dan in de oven