Het kerstdiner - Tips, trucs, ideeën en suggesties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Re: Het kerstdiner - Tips, trucs, ideeën en suggesties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:24

Even gegoogled en vond dat het kan helpen om het tot voor het bereiden in water houden verkleuring tegengaat. Dus denk ik zo lang mogelijk in water bewaren en husselen (neem aan dat je de aardappel, ei en ui husselt?) pas doen als je het op tafel zet?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:29

Preventie van enzymatische bruinkleuring

Het controleren van de bruinkleuringsreactie is een van de belangrijkste aspecten in de levensmiddelen industrie, omdat kleur een significante eigenschap is van voedsel die de keuze van de consument beïnvloed. Bruine levensmiddelen (vooral bruin fruit) ziet er uit alsof het bedorven is.

Verschillende methodes om enzymatische bruinkleuring te voorkomen kunnen worden toegepast. De methodes zijn gebaseerd op inactivatie van het enzym (hitte) of door het verwijderen van essentiële componenten uit het product (vaak is dat zuurstof).
Koelen

Koeling worden gebruikt om bederf gedurende distributie en verkoop van groente en fruit te voorkomen. Koeling wordt vaak toegepast bij broccoli, bessen, spinazie, bananen, mango's, avocado's, tomaten en peren. Bij temperaturen onder de 7 oC wordt de activiteit van polyfenoloxidase enzymen geremd, maar het enzym wordt niet geïnactiveerd. Daarom moet de temperatuur goed gecontroleerd worden.

Invriezen

Net zoals de koeling remt het invriezen de enzymen, maar inactiveert het niet. Na het ontdooien zal de enzymactiviteit zich weer hervatten.

Dehydratatie

Dehydratie wordt veroorzaakt door water moleculen te verwijderen van het product. Het PPO enzym heeft voldoende water nodig om actief te zijn. Door het drogen wordt het enzym geremd, maar niet vernietigd. Om smaak– en kwaliteitsverlies te voorkomen mag de dehydratatie geen hitte behandeling bevatten

Veel voorkomende methodes van dehydratatie zijn:

* Bevriezen/drogen. Vocht wordt verwijderd door sublimatie (de verandering van vaste stof naar gas). Producten zijn bevroren en worden onder vacuüm gedehydrateerd
* Het verlagen van de wateractiviteit door het toevoegen van waterbindende chemicaliën. De meest gebruikte substanties zijn zout (natrium chloride), suiker en andere suikers, glycerol, propyleenglycol, stroop of honing.

Bron: http://www.food-info.net/nl/colour/enzy ... owning.htm

Invriezen is idd dus ook een goede. Zie je ook dat ze dat doen met de rösti uit de winkel. Zo te lezen is dat de beste methode.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:29

maar of dat met verse aardappel lekker is, betwijfel ik.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:01

Ik heb geeeeeeeeeeen idee ;) Kwestie van uitproberen denk ik :D Je ziet wel op veel sites over bv friet bakken dat ze zeggen: onder koud water zetten tot je het gebruikt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:05

Ik denk dat ik gewoon maar een ander bijgerecht maak :+
Of rösti uit de vriezer O:)

Ik heb nog wat dingetjes verzameld eventueel voor mijn gourmet, hoe vegetarisch zijn jullie? Tegen veganistisch aan?
*edit* hier staat wel een receptje voor rösti bij..

Groente-omeletjes

Ingrediënten voor 4 personen
4 eieren, 4 el melk, peper, boter, groenten ( bijv.: erwten uit blik, stukjes gekookte wortel, mais uit blik, stukjes gekookte sperziebonen, kleingesnipperde ui of prei, plakjes tomaat, courgette of komkommer, plakjes champignons, stukjes geblancheerde aubergine), geraspte kaas, kruiden naar smaak.
Hulpmiddelen
Gourmetstel met raclette-mogelijkheid
Voorbereiding
Klop de eieren lost met melk, zout en peper.
Bereidingswijze
Per persoon: verwarm wat boter in een pannetje en verwarm daarin wat groente naar keuze. Schep er wat van het omeletmengsel over en laat het ei stollen. Strooi er wat geraspte kaas over en laat even gratineren onder de hete plaat van het gourmetstel.

Courgette-omeletje

1 courgette, 4 eieren, 4 el koksroom, zout, paprikapoeder, 1 el majoraan, 1 tl tijm, 1 teen knoflook, boter, 1 ui, geraspte kaas
Hulpmiddelen
Gourmetstel
Voorbereiding
Snipper de ui, snijd de courgette in kleine blokjes, klop de ieren met room, kruiden en knoflook los.
Bereidingswijze
Per persoon: verhit wat boter, bot 1 el uisnippers en 2 el courgetteblokjes, schenk er wat ei bij en laat het stollen, strooi er wat kaas over en zet het even onder de plaat

Champignons met gesmolten kaas en ei

2 el witte wijn in een gourmetpannetje verhitten
beetje boter erbij doen
wat champignons en wat bieslook toevoegen en even laten koken
Beetje geraspte kaas over het geheel strooien en de kaas laten smelten
Juslepel ei toevoegen en het geheel laten stollen
Ondertussen een driehoekje witbrood roosteren op de gourmetplaat
Het ei/champignonmengsel op smaak brengen met de versgemalen peper & zout
Het geroosterde brood op je bord leggen en het ei/champignonmengsel erop doen

Courgette met verse roomkaas

35 gr. boter, ca. 200 gr. courgette, selderijzout, 50 gr. verse roomkaas
Hulpmiddelen
Gourmetset
Voorbereiding
Courgette in plakjes snijden
Bereidingswijze
Per persoon: in pannetje 1 el boter verhitten, 1/4 deel van de courgette erin leggen, ca. 5 min. bakken. Courgette bestrooien met 1/4 tl selderijzout. Op bord scheppen. Klontje verse roomkaas erop leggen.

Romige aardappelschijfjes

Boter, 250 gr. bijna gare aardappelschijfjes (pak), 2 dl slagroom, ca. 75 gr. geraspte komijnekaas
Hulpmiddelen
Gourmetstel
Voorbereiding
Aardappelschijfjes droogdeppen
Bereidingswijze
Per persoon: in koekepannetje 1,5 el boter verhitten. 2 el aardappelschijfjes toevoegen. 2 el slagroom erover schenken. 1 el geraspte komijnekaas erover strooien. In ca. 7 min. gaar bakken.

Aardappelomelet

2 eieren, 4 el zure room, 1 tl paprikapoeder, 1 tl knoflookpoeder, 1 el gesnipperde peterselie, zout, peper,4 gekookte aardappelen, 1 ui, 1 tomaat, 4 plakjes ontbijtspek, 100 g geraspte belegen Goudse kaas, olijfolie
Hulpmiddelen
Gourmet-stel
Voorbereiding
Klop de eieren los met de zure room, de paprika- en knoflookpoeder, de peterselie en zout en peper naar smaak. Snijd de aardappelen in piepkleine blokjes van ca. 1/2 cm. pel de ui en snipper hem fijn; doe de uisnippers en de aardappelblokjes in schaaltjes. Halveer de tomaat, verwijder de pitjes en snijd het vruchtvlees in kleine stukjes; doe ze in een schaaltje. Snijd de plakjes spek in kleine stukjes en doe ze in een schaaltje.
Bereidingswijze
Per persoon: verhit een scheutje olijfolie in een pannetje en bak wat aardap-pel met ui, tomaat en stukjes spek; voeg een scheut van het eiermengsel toe en strooi er wat kaas over; bak tot het ei is gestold.

Provencaalse aardappeltjes

4 lente-uitjes, 2 knoflookteentjes, 250 gr. gekookte krielaardappelen, boter, Provencaalse kruiden

Per persoon: verhit een klontje boter en
Hulpmiddelen
Gourmetstel
Voorbereiding
Snipper de lente-uitjes en knoflook. Snijd de aardappeltjes doormidden.
Bereidingswijze
Roerbak wat lente-ui, knoflook, aardappeltjes en kruiden tot de aardappeltjes bruin zijn. Voeg zout toe.

Courgette-tomaatpannetje

1 kleine courgette, 2 tomaten, 100 gram MonChou, boter, 1/2 tl oregano, 2 el pijnboompitten
Hulpmiddelen
Gourmetstel
Voorbereiding
Snijd de courgette en tomaten in kleine stukjes. Snijd de MonChou in blokjes.
Bereidingswijze
Per persoon: Verhit een klontje boter en roerbak de groenten tot ze zacht zijn; bestrooi ze met zout, peper en oregano. Roer de kaasblokjes en de pijnboompitten erdoor en bak tot de kaas gesmolten is.

Mini-rostikoekjes
3 aardappelen, zout, versgemalen peper, 100 gram geraspte mosterdkaas, olie
Hulpmiddelen
Gourmetstel
Voorbereiding
Schil en was de aardappelen en rasp ze fijn; laat de sliertjes een beetje uitlekken en meng er dan wat zout en peper en de geraspte kaas door. (Rasp de aardappelen niet te lang van tevoren, want ze verkleuren vrij snel).
Bereidingswijze
Per persoon: verhit een scheutje olie, voeg 1-2 el aardappelmengsel (zonder vocht) toe en druk het mengsel een beetje plat; bak het aardappelkoekje aan beide kanten goudbruin en gaar (keer de koekjes niet te snel, want dan vallen ze uit elkaar).

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:07

Oeh, vooral die romige aardappelschijfjes lijken me heerlijk. Thanks Nic! (we eten gewoon vegetarisch. Dus geen vlees en vis, maar wel melk, eieren etc).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:09

Sommigen eten dan ook geen kaas ofzo... (vegetarische kaas, kan ook natuurlijk)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:19

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:53

Die zijn inderdaad heel erg leuk! Misschien dat ik die sneeuwmannetjes (1) ook ga maken!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:45

Polivy schreef:
Om zelf maar te beginnen:
Wij kiezen dit jaar weer voor gourmetten met de hele familie. Nu zijn de standaarddingen wel bekend, maar vroegen we ons af of iemand nog ideeën heeft voor wat minder standaard gerechtjes die je kunt maken, en misschien voor het wat opleuken van gourmetten op welke manier dan ook. Er zijn ook vier vegetariërs onder ons, misschien is dat ook wel belangrijk om te noemen.

Bedacht me trouwens zelf vandaag tijdens het eten dat het ook wel lekker en leuk kan zijn om rösti op tafel te zetten, om in de kleine gourmetpannetjes te maken, in plaats van in een grote pan. Heerlijk!

Gevulde paprikaatjes, tomaatjes met roomkaas erin.

Wij hebben ook een keer gegourmet met kerst met alleen vis. Dat is ook erg leuk en weer eens iets anders.
Zalm, pangasius, tilapia, mosseltjes, sint jacobschelpjes, coquilles, andere grillvisjes. :j

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:29

Ooooooh wat lief die sneeuwmannetjes! Die ga ik ZEKER maken, vind ze zo lief! Heb ik ook wat te doen! Wij hebben beide kerstdagen al bij ouders vriend en mijn ouders gepland dus hoeven heerlijk niks te doen! :) Op wat helpen na natuurlijk maar hoef iig niet een heel menu in elkaar te zetten.

Verder Rösti van aardappels is trouwens niet lekker, je mist de extra ingrediënten die de fabriek wel toe voegt.. ;)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:31

Kerstavond is bij mijn grootouders, maar daar eet ik enkel brood, kroketjes, groenten en fruitsalade.
Op kerstdag eten wij thuis. Het menu staat nog niet vast, maar ik heb al een paar ideetjes:

Kir Royale od als aperitief

Voorgerecht: crostini met kastanje-linzenpâté en puree van zongedroogde tomaten, geroosterd knoflook en witte bonen
Hoofdgerecht: Vegetarian 'Meat' loaf, grilled fennel and hazelnut salad with shallot dressing en nog iets van aardappelen of rijst (risotto?)
Nagerecht: Pumpkin crumb cake with pecan streusel

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:37

oef.. wat een uitgebrede gerechten zie ik voorbij komen zeg!

Wij krijgen de ouders van mijn vriend over de vloer, en het idee voor hoofdgerecht is: Rollade :9 iemand nog ideeën wat we als voorgerrecht erbij kunnen doen, of moet er bij de rollade nog iets van groente?

Voor ons is het geheel nieuw dat we moeten koken voor anderen (eerste jaar op onszelf), dus we willen het natuurlijk wel goed doen! :)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:39

Misschien iets van aardappelpuree? En aardappels? Puree misschien...

Met derde kerstdag (ja, wij hebben een derde kerstdag... Grote familie etc.. :+ ) kook ik voor mijn ouders en zusje. Mijn plan is dat vriendlief ook komt, dus moet natuurlijk wel ontzettend lekker zijn... Even indruk maken met mijn 'kookkunsten'
Weet al wat ik als dessert wil... Appel-speculaassoufflé-tjes met vanilleijs :)

Maar nu dus de andere gangen... Wilde als hoofdgerecht iets van vlees/vis/gevogelte (ja, dan hou je nog maar weinig keus over) en dan veel lekkere kleine bijgerechten, en nog iets van salade...
En dan misschien iets van zelfgemaakte soep of iets van een hartig taartje als voorgerecht, of carpaccio, maar dat is zo standaard en wil het liefst alles zelf maken

Suggesties? Dat hoofdgerecht van Orangiste klonk goed...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:42

Onderwerp: kerst komt er weer aan..

Lielle schreef:
d*mn, al mijn tekst weg.

Nou ja, ik had zelf vorig jaar een kalfsgebraad. Groot stuk kalfsvlees dat je aanbakt en dan lang laat sudderen in melk. Erg lekker en komt niet nauw qua tijd.
Ik had erbij asperges en sperziebonen met hazelnootboter (erg makkelijk, erg lekker) en gegrillde cherrytomaatjes (idem). Aardappels waren een gratin met knoflook (ook erg lekker en simpel) en gevulde aardappelen.

Voorgerecht kan je denken aan: kip- of garnalensalade, meloen met ham, pate met cumberlandsaus en toast, carpaccio (bord beleggen met rucola, dun gesneden ossenhaas erop, bestrooien met pijnboompitten, parmezaanse kaas en olijfolie met stukje ciabatta), diverse gerookte vissoorten (paling, zalm, makreel)

tussendoor is een spoom (citroenijs met mousserende wijn) erg lekker

Nagerecht: trifle (zie hieronder), gevulde gebakschelpen (gebakschelpen insmeren met gesmolten pure chocolade, vullen met losgeklopte mascarpone met wat poedersuiker en kaneel (evt scheutje alcoholisch), beleggen met gehalveerde druiven en overgieten met taartgelei gemaakt met druivensap), perziken met mascarponeroom en amaretti, paar soorten luxe ijs met chocolade saus,
Lielle schreef:
Ik heb gisteren de gevulde aardappels gemaakt:

voorbereiden
- vastkokende aardappels goed schoonborstelen
- circa 10/15 minuten koken (nog niet helemaal gaar)
- aardappels even laten afkoelen
- kapje eraf snijden
- de aardappels uithollen tot circa een halve cm van de schil
- het kruim vermengen met boursin (oid) en wat zure room en evt op smaak brengen met zout en peper
- het mengsel weer terug doen in de uitgeholde aardappels

bereiden
- aardappelen in een ovenschaal doen
- circa 15 minuten op 200 graden opwarmen

verder eten wij dus kalfsgebraad in melksaus, roomaardappeltje met knoflook, sperziebonen + groene asperges met hazelnootboter en een gemengde salade. Vooraf diverse kleine hapjes (die moet ik nog exact uitzoeken) en wsl crepes suzette toe.

idee van vorig jaar voor iemand anders
Citaat:
voorgerecht:
kipsalade: stukjes kip bakken, sausje maken van ketchup, mayo en wat whiskey of sherry; kip, mandarijn en saus door elkaar scheppen en serveren in een ijscoupe op wat sla.

Hoofdgerecht:
- gebakken biefstukje met pepersausje (kun je in een zakje kopen)
- aardappelkroketjes (AH heeft kerstboomkroketjes in de vriezer)
- stoofpeertjes
- salade

toetje:
- trifle: lange vingers onderin een ovenschaal leggen en besprenkelen met likeur of vruchtensap, vruchten (vers of blik) erover, vanillevla erover schenken. Halve dag laten staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:43

Ik zou bij de rollade zeker groentes en aardappelen serveren :j

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:16

Een leuk voorgerecht (misschien niet erg feestelijk) is gevulde avocado; avocado uitlepelen, mengen met wat mayonaise, garnaaltjes en evt. wat kappertjes en daar de uitgeholde avocado weer mee vullen. Erg lekker.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:31

Leuk topic..
Ik zag op de eerste pagina iets voorbij komen over met een hoofdgerecht kip en als voorgerecht nog geen idee....
Misschien is Foie gras een idee??? Het is echt zo lekker. Toast erbij en een beetje versiering...

Ik heb nu het volgende als mogenlijke ideeen, moet nog even kijken wat doorgaat, en daar iets passends bij zoeken.
- Foie gras met toast
- Gerookte zalm met toast
- Stoof peertjes
- Appeltaart
- Witlof met kruidenkaas en in ham gewikkeld
- Kaas fondue
- Crepe suzette

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:41

Foie Gras is toch die volgepropte ganzen lever??

Mijn moeder is niet meer echt in staat om feestdagen te vieren, dus gaan we op 1ste kerst even een uurtje bij mijn ouders langs. Mijn broer is zoals elk jaar weer op wintersport en dus moet ik helaas mijn eigen kookkunsten vertonen. Ik heb werkelijk nog geen idee wat te gaan maken. Ik heb wel is van iemand voor nagerecht gehoord over van die mini-pannekoekjes en daarin een dove chocolade bar. Even smelten en dan een bolletje ijs erbij. Pannekoekje dicht klappen en mooi versieren. Ga dit even volgen voor leuke ideeen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 02:28

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd die offtopic waren. Graag ontopic, het topic is om tips, trucs, ideeën en suggesties uit te wisselen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:41

Als tip voor de mensen hier.. eens een jaartje niet gourmetten. Het is zooo afgezaagd en het stinkt ook enorm.

Wat wél lekker is; boontjes omwikkeld met katenspek, brie erop en dan in de oven :)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:44

Lady_M schreef:
Weet al wat ik als dessert wil... Appel-speculaassoufflé-tjes met vanilleijs :)

dát klinkt lekker! :9 Receptje?! (hoe te maken?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:46

ManonR_ schreef:
Als tip voor de mensen hier.. eens een jaartje niet gourmetten. Het is zooo afgezaagd en het stinkt ook enorm.

Wat wél lekker is; boontjes omwikkeld met katenspek, brie erop en dan in de oven :)

het zit je wel aardig dwars volgens mij ;)

gourmetten hoeft niet te stinken als je zorgt dat je wat kaarsjes brandt, alles niet te heet maakt en een raampje open zet.

Boontjes klinken lekker maar lijkt me vrij zwaar als bijgerecht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:47

Wij gaan zoals het er nu uitziet met zijn 10-en gourmetten (beetje veel om voor te koken ook := ) dus de truc is kaarsjes?

Die gevulde aardappeldingen ga ik misschien morgen als 'gewoon' wel maken! Ze lijken me erg lekker :j

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:06

Een pannetje met azijn op het vuur schijnt ook te werken tegen die baklucht. Op een laag pitje houden tegen het kookpunt aan.