kerst komt er weer aan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is kerst voor jou ook soms een drama?

Jup!
9 (19%)
Nee vier het lekker ergens anders
14 (29%)
Vier helemaal geen kerst
6 (12%)
Bij ons is het toch elk jaar het zelfde
18 (38%)

Totaal aantal stemmen: 47

PrinsesJ

kerst komt er weer aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 13:20

Oke oke .. sinterklaas is het land nog niet uit.. Maar ik zit nou al met de handen in mijn haar (bijna :+ )

Ik woon sins een half jaar samen en nou zei ik met mijn stomme kop tegen mijn ouders:
Kom dit jaar maar kerst bij ons vieren!!

Probleem 1: Dat betekend dus op 1ste kerstdag 6 man in de keet .. + 4 honden ...
Nou doen wij normaal met kerst (orgineel!!) gourmetten of fondeuen ..
Maar aangezien ik daar dus nooit echt voor te porren ben wil ik dit jaar wat anders..

Maar natuurlijk wil ik ook gewoon van kerst kunnen ''genieten'' dus uren in de keuken staan word het hem niet.. Nou is mijn vraag ofdat jullie leuke ideeën hebben voor een leuke kerstmaal??

Probleem 2: Ik heb voor mijn vriend en mij een ''kerstsok'' gekocht die bij de kachel hangen.. En daar wil ik gewoon kadot'jes voor ons indoen. Gewoon kleinigheidjes..
Dus ik heb gevraagd aan vriendlief: ''wat wil je dit jaar hebben voor kerst?'' ..
Hij: ''Weet ik het!!''

Dus hebben jullie soms ook nog ideeën voor leuke kleinigheidjes voor een man?

Misschien zijn er nog meer bokkers met zulk soort problemen.. Dus laten we elkaar helpen door deze moeilijke tijd :+

Dreamybol

Re: kerst komt er weer aan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:43

Sinds ik normale schoonouders heb, is kerst voor mij geen drama meer!
Alleen over dat cadeautje kan ik me je meepraten. Verder heb ik onze ouders uitgenodigd voor een viergangen kerstdiner. We wonen dan namelijk net samen in ons nieuwe huis en ik kan niet wachten met het uitproberen van de zeer mooie en luxe keuken. :Y)
Waarschijnlijk komen onze vrijgezelle broer en zus ook mee, dus heb ik 8 man waar ik me voor ga uitsloven.

Maar bij de AH krijg je straks weer allerhande Excellent producten, die kun je vrij simpel bereiden. Misschien is dat iets voor het eten?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:45

voor mij is kerst een drama omdat ik in een slagerij werk en kerst altijd een topdrukte met veel overuren is.... :(

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:13

Wij gaan met kerst vaak uiteten of een weekendje weg oid... En heb geen schoonouders dus daar heb ik ook geen last van :)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:44

Ik heb gestemd dat ik Kerst ergens ander vier.
Oud&Nieuw eveneens.
Sinds vorig jaar tijdens een trektocht door de woestijn.
Ideeën voor leuke kleinigheidjes voor een man?
Ik zal er eens over nadenken.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:20

Ik vier dit jaar, net als vorig jaar, Kerst en Oud & Nieuw in een luxe villa op een Thais eiland :D Heerlijk, hoewel het wel raar is want daar leeft Kerst helemaal niet zo en we hebben zelfs op Tweede Kerstdag bij de Kentucky Fried Chicken gegeten, het is echt geen speciale dag daar :+ Daar gaan we dit jaar wel verandering in brengen, we gaan in ieder geval beide dagen lekker uit eten (doen we de rest van de dagen ook maar dat maakt niet uit :+ ) en misschien ga ik ook nog wel iets van Kerstcadeautjes (kleintjes) meenemen of daar regelen, een kleinigheidje. Dus in dat opzicht hou ik dit topic even in de gaten!

Ideetjes voor je vriend zijn evt. een lekker luchtje of iets voor onder de douche, sexy onderbroeken ;) en een fles massageolie, als hint? ;)

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:01

Wij vieren altijd lekker kerst bij me opa&oma! :D
Meestal of gourmetten of lekker simpel chinees halen! :+

En soms gaat me oma zig uitsloven en dan wil je niet weten wat er allemaal op tafel staat! xD

misschien voor je vriend een lekker luchtje indd ! Of desnoods een auto blad! ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:28

Een drama, ik weet namelijk nooit waar ik het moet vieren :=

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:29

Ik TEM even, dit hoort bij PF. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:37

Ik zou recepeten opzoeken van dingen die je al een dag van tevoren klaar kan maken, en dan op kest zelf alleen nog even in de oven moeten oid

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 16:54

ja aangezien er hier 6 man zitten. Moet je er ook nog is rekening mee houden dat ze het allemaal lusten ..
Mijn ouders en vriend kwamen al met het idee: luxe broodjes anders..

maar dan weet ik precies dat ik al een preek krijg van mijn zus dat je dat toch geen eten kan noemen .. Want soep met brood is ook geen maaltijd enz enz enz ...

Een geurtje voor mijn vriend vind ik zeer cliche .. Sorry .. En aangezien hij meer geurtjes dan mij op zijn nachtkasjes heeft staan, hoef ik denkik geen geurtje meer te halen haha ...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:04

Raclette kaas, is erg lekker en je eet er zeker een paar dagen van. :D Het is erg makkelijk klaar te maken, het enige wat wij er altijd bij doen is peper, gele uitjes, augurken en aardappeltjes gekookt in de schil. :) Je haalt speciale raclette kaas bij een kaaswinkel (niet alle winkels hebben die kaas) vraag ook of ze de kaas zo kunnen snijden dat het in een raclette stel past, raclette stellen zijn vaak te huur in winkels waar ze raclette kaas verkopen.. De lampen boven het stel zorgen ervoor dat het bovenste laagje smelt, zodra de kaas gaat bubbelen kan je een laagje kaas eraf vegen. Het is super lekker :D.

http://blogimages.seniorennet.be/cleo20 ... 439889.jpg

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:40

Je kunt ook een soort tapasbuffet in elkaar knutselen, dan heb je veel verschillende dingen, kun je zowel warme als koude gerechten doen en is er wel voor iedereen iets van hun gading.
Een stamppotbuffet is ook lekker en niet zo heel veel werk. Voor 6 personen kun je 2 verschillende stamppotten maken.

Ik vertel mijn schoonfamilie overigens mijn kerstmenu niet, ze eten alles, maar denken van te te voren dat ze het niet zullen lusten namelijk. :+
Ik maak een aantal dingen ook al de dag van te voren, andere dingen in de ochtend (vriend heeft toch vroege dienst) en ik heb iedereen pas vanaf 16.00 uitgenodigd.

Moet wel een beetje lachen dat je 6 personen al zoveel vindt, maar ik ben dan ook opgegroeid in een gezin van 9 personen, dus ben wel wat gewend. ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:17

Idd 6 personen is niet echt veel :P Wij zijn met kerst altijd met ongeveer 15 tot 25 mensen. (en dat is dan maar 1/10e van mijn familie)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:21

Wij hebben zelf een cafetaria met catering en zijn rond de feestdagen altijd heel druk en doen daarom helemaal niks met de kerstdagen. Lekker thuis met de kinderen en 2e kerstdag gaat de frietpan aan en het joggingpak!

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:22

Kaasfonduen?
Is makkelijk te maken :j

Kadootje: iets voor in bad/onder de douche?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:27

voor vraag 1 kun je het beste eens op het Voedertijd forum kijken, daar staan heel wat tips. Vraag twee past prima op het Prettige Feestdagen forum, ook daar zijn al heel ideeen geplaatst.

WB het eten, wat vind je wel lekker? Ben je een ervaren kok, wil je een vijfgangendiner of iets simpels? Kortom meer info ;)

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:33

Je kunt ook stoofvlees of hachee ofzo maken. Dat kan je overdag of zelfs de dag van tevoren al maken en het is niet lastig! Beetje rijst of gekookte aardappels/aardappelpuree erbij. Beetje groene groenten erbij en evt stoofpeertjes ofzo (kan je ook de dag of de dag ervoor al maken uiteraard!). Of wat al gezegd is, andijviestamppot oid erbij Dan hoef je de avond zelf niet superlang in de keuken te staan en je hebt toch een winterachtige maaltijd.
Als je een toetje wilt kun je van die appeltaartjes bij de AH halen (of zelf maken uiteraard). Dat kleine maatje is precies leuk voor 1 persoon. Op de avond even een paar minuutjes in de oven opwarmen, bolletje ijs erbij en klaar!

KLeinigheidjes voor een man, geen idee sorry! :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:53

[LZP] > [PF]

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 14:23

Lielle schreef:
voor vraag 1 kun je het beste eens op het Voedertijd forum kijken, daar staan heel wat tips. Vraag twee past prima op het Prettige Feestdagen forum, ook daar zijn al heel ideeen geplaatst.

WB het eten, wat vind je wel lekker? Ben je een ervaren kok, wil je een vijfgangendiner of iets simpels? Kortom meer info ;)

Ik ben dus absoluut GEEN ervaren kok .. Ik heb leren koken omdat ik ging samenwonen en vind nieuwe dingen uitproberen altijd leuk.. maar ervaren zal ik me eigen nooit noemen haha.. Ben nog weleens stiekum mijn moederop om te vragen hoe ik iets het beste kan klaarmaken..

Wij zijn niet de Familie voor een 5 gangen diner .. Wij houden meer van het simpele ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:32

d*mn, al mijn tekst weg.

Nou ja, ik had zelf vorig jaar een kalfsgebraad. Groot stuk kalfsvlees dat je aanbakt en dan lang laat sudderen in melk. Erg lekker en komt niet nauw qua tijd.
Ik had erbij asperges en sperziebonen met hazelnootboter (erg makkelijk, erg lekker) en gegrillde cherrytomaatjes (idem). Aardappels waren een gratin met knoflook (ook erg lekker en simpel) en gevulde aardappelen.

Voorgerecht kan je denken aan: kip- of garnalensalade, meloen met ham, pate met cumberlandsaus en toast, carpaccio (bord beleggen met rucola, dun gesneden ossenhaas erop, bestrooien met pijnboompitten, parmezaanse kaas en olijfolie met stukje ciabatta), diverse gerookte vissoorten (paling, zalm, makreel)

tussendoor is een spoom (citroenijs met mousserende wijn) erg lekker

Nagerecht: trifle (zie hieronder), gevulde gebakschelpen (gebakschelpen insmeren met gesmolten pure chocolade, vullen met losgeklopte mascarpone met wat poedersuiker en kaneel (evt scheutje alcoholisch), beleggen met gehalveerde druiven en overgieten met taartgelei gemaakt met druivensap), perziken met mascarponeroom en amaretti, paar soorten luxe ijs met chocolade saus,
Lielle schreef:
Ik heb gisteren de gevulde aardappels gemaakt:

voorbereiden
- vastkokende aardappels goed schoonborstelen
- circa 10/15 minuten koken (nog niet helemaal gaar)
- aardappels even laten afkoelen
- kapje eraf snijden
- de aardappels uithollen tot circa een halve cm van de schil
- het kruim vermengen met boursin (oid) en wat zure room en evt op smaak brengen met zout en peper
- het mengsel weer terug doen in de uitgeholde aardappels

bereiden
- aardappelen in een ovenschaal doen
- circa 15 minuten op 200 graden opwarmen

verder eten wij dus kalfsgebraad in melksaus, roomaardappeltje met knoflook, sperziebonen + groene asperges met hazelnootboter en een gemengde salade. Vooraf diverse kleine hapjes (die moet ik nog exact uitzoeken) en wsl crepes suzette toe.

idee van vorig jaar voor iemand anders
Citaat:
voorgerecht:
kipsalade: stukjes kip bakken, sausje maken van ketchup, mayo en wat whiskey of sherry; kip, mandarijn en saus door elkaar scheppen en serveren in een ijscoupe op wat sla.

Hoofdgerecht:
- gebakken biefstukje met pepersausje (kun je in een zakje kopen)
- aardappelkroketjes (AH heeft kerstboomkroketjes in de vriezer)
- stoofpeertjes
- salade

toetje:
- trifle: lange vingers onderin een ovenschaal leggen en besprenkelen met likeur of vruchtensap, vruchten (vers of blik) erover, vanillevla erover schenken. Halve dag laten staan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:50

www.kerstrecepten.net staan ook supermakkelijke recepten tussen!! Ik vind de tip van de AH ook goed, die hebben zoveel dingen waarmee het je makkelijk gemaakt wordt. Kant en klare voorgerechten en toetjes. Ga er alleen wel op tijd naar toe anders wordt je er knettergek!!