Volwassen mannen met jonge meisjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:45

Perrokai schreef:
Ik denk wel dat dergelijke culturen een vrouw een minderwaardige plaats geven en dat is dan net het punt waar ik me persoonlijk niet in kan vinden en waar onze cultuur toch wel behoorlijk afwijkt. Of voordat HC het een perceptie, aanname of vooroordeel noemt, ik ben zo niet opgevoed en het zit ook niet in me om lager geplaatst te worden dan ieder ander mens, man of vrouw, koning of wat dan ook. Als mens ben ik evenveel waard als ieder ander mens.

Wat je nu noemt werd bij ons ook steeds meer het probleem, ik accepteerde het niet (meer) om me als lager geplaatste te moeten gedragen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:58

Grappig dat je dat zegt, Farinca.
Een aantal pagina's terug zei ik:

Citaat:
We zitten dus niet te wachten op een kerel die een bezem door ons leven komt halen, we bekritiseren zijn beslissingen, we hebben onze geheel eigen mening, we liggen niet bewonderend aan zijn voeten en we hebben geen tijd om elke dag uitgebreid voor hem te koken en zijn sokken te wassen.

Ik wil hiermee geen oordeel uitspreken dat álle (jonge) meiden en álle mannen zo zijn, ik wil ook niet generaliseren hiermee, maar ik kan me voorstellen dat je je als man, een stuk meer 'man' voelt bij een jong meisje die alles nog helemaal geweldig vindt en het helemaal ziet zitten met jou, dan bij zo'n 'ouwe' tante die haar hele leven al voor elkaar heeft en de man ziet als 'leuk voor erbij mits hij me wat te bieden heeft'

Nicolletje @ [LZP] Volwassen mannen met jonge meisjes

Over de discussie emancipatie enz. heb ik me heel erg op mijn hoofd moeten krabben. Ik dacht altijd dat wij redelijk gelijk en vrij waren hier in Nederland (omdat ik zo opgevoed ben ondanks dat ik een traditioneel rolmodel heb gehad) , maar ik weet het af en toe niet meer zo zeker.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:46

Nou Nicolletje, ik dacht ook dat de voorvechters van de emancipatie al wel het pad geeffend hadden voordat ik er overheen liep een jaar of twintig geleden maar dat bleek geheel niet zo te zijn in het echte leven haha.......en nu nog niet volgens mij. Hier waar ik woon helemaaaaaaal niet.......
maar zoals altijd laat ik me ook hier niet onderschoffelen en doe lekker met de mannen mee wat betreft zwaar werk of smerig werk of het woord voeren bij de gemeente ofzo, ik vraag en mijn man krijgt antwoord haha........., dat herinnert me er aan ik moet nog een jasschort kopen voor in de keuken haha.....want daar mag ik niet uit en moet wel in het traditionele gewaad natuurlijk.... :D
Maar als ik vraag of zij dan voor mij de stallen uit willen mesten en de paarden voeren , hooi halen etc etc dan kook ik wel, dan is er opeens wel emancipatie ?? Zelfs hier ???

Ik denk idd dat die mannen het heerlijk vinden als zo'n jong meisje ze helemaal aanbidt......misschien redden ze het wel niet eens bij meisjes van hun eigen leeftijd omat die dwars door ze heen kijken......ik weet het niet. Om de rimpels gaat het echt niet, een 20 jarige ziet er toch ook super uit !
Ik heb geen idee wat de drijfveer is en alles wat ik noem is speculatie dus dat moeten we dan aan die mannen zelf maar vragen denk ik. Ik geloof echt niet in de liefde van je leven bla blabla, en ja jammer dat ze nog maar 12 is blabla, ........die komen hersencellen tekort.

Ik persoonlijk moet er niet aan denken iets met een 20 jarige man te hebben nu. Als ik om me heen kijk, hoe knap het knulletje ook is het trekt me gewoon niet. Ik kan daar niet mee praten ik kan me niet inleven in zijn omgeving niveau en interesses, ik ben daar ver voorbij gewoon en hoe lekker hij er ook uit ziet dat doet mij echt niets dan verder.......ik wil ook niet terug naar die leeftijd hoe leuk ik het ook toen vond hoor zou zo weer terug gaan maar dan ook als 20 jarige en niet als 42 jarige tussen de 20 jarige.....het werkt niet voor mij.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:54

Perrokai schreef:
Ik persoonlijk moet er niet aan denken iets met een 20 jarige man te hebben nu. Als ik om me heen kijk, hoe knap het knulletje ook is het trekt me gewoon niet. Ik kan daar niet mee praten ik kan me niet inleven in zijn omgeving niveau en interesses, ik ben daar ver voorbij gewoon en hoe lekker hij er ook uit ziet dat doet mij echt niets dan verder.......ik wil ook niet terug naar die leeftijd hoe leuk ik het ook toen vond hoor zou zo weer terug gaan maar dan ook als 20 jarige en niet als 42 jarige tussen de 20 jarige.....het werkt niet voor mij.

Ha nee, ik ook niet! En mannen zien er over het algemeen ook beter uit naarmate ze ouder worden :+ ;). En dat verschil in interesses ervaar ik ook, je hebt toch een ander leven (zelfs als bijna 35-jarige bij 25-jarigen), soms heb ik bij wijze van spreken geen idee waar ze het over hebben. (nu al generatiekloof?)
We zijn toch al wat meer gesetteled, huisje boompje beestje, 'dat jonge grut' gaat nog ieder weekend de kroeg in, als ik er aan denk word ik al moe :Z

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:42

Ja precies ! Feestjes tot 4 uur snachts en dan de volgende dag tot 1 uur in je bed liggen of zelfs hele nachten doorhalen, ik zie er de lol niet van in en zeker niet van in de kroeg hangen en al die onzin aanhoren of je klem zuipen en dan draaiend in zo'n gat vallen in je bed ofzo tot je misselijk word. Gewoon die gesprekken, ik kan ze soms niet meer volgen. Dat geeft niet als je er maar geen fulltime relatie mee hebt, ik heb hier natuurlijk ook jongeren om me heen en die betrekken me ergens bij op paardengebied, dat is wel uit te houden of leuk zelfs maar ik moet er niet aan denken om dag en nacht daar een serieuze en respectvolle relatie mee te hebben.....het is niet interessant gewoon voor mij en relaties gaan bij mij verder dan lichamelijke of uiterlijke aantrekkingskracht. Laat me daar dan even naar kijken en dan is het mooie er af en klaar, verder wil ik er niets mee dat komt niet eens in me op eerlijk gezegd. En als ik afknap op de rest dan wil ik er geen sex meer mee ook haha, dat geld trouwens voor alle leeftijdscategorieen.....maar goed dat geldt ook niet voor iedereen natuurlijk.

Op tv was er toen een programma dat iemand kon kiezen uit zes jonge vrouwen en zes "oudere" vrouwen.....the Bachelor denk ik dat het was.
Nu draait het in de maatschappij natuurlijk om perfecte vrouwen, slank rimpelloos en bloedjemooi en ik dacht dat ik daar inmiddels ook al in vast zat. Maar ik vond die "oudere" mooie vrouwen met lichte tekening van de jaren in het gezicht een veel mooiere uitstraling hebben dan die jonge meiden, mijn man vond dat ook, ze hadden een extra aantrekkingskracht en een bepaalde uitstraling die ze veel interessanter maakten. Dat vind ik bij mannen ook eerlijk gezegd, maar toen ik twaalf was dus niet, op mn vijftiende ook niet jaggie, zo ergens na de twintig richting de 30 begon ik dat te waarderen.
Dat gaat vast een keer omdraaien haha, dan denk ik wauw wat een mooie oudere man en dan is hij net zo oud of jonger dan ik haha....nou dan moet ik op gaan passen }>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:03

Alet74 schreef:
We zijn toch al wat meer gesetteled, huisje boompje beestje, 'dat jonge grut' gaat nog ieder weekend de kroeg in, als ik er aan denk word ik al moe :Z

Je slaat de spijker op de kop. Hét grote verschil tussen veel 'oudere' vrouwen en mannen.

Een onafhankelijke man met zelfrespect die geen zin heeft in de rest van leven met pantoffels bij de haard gaat dan winkelen onder minder vermoeid 'grut'.
Noem het gerust mid-lif 'crisis' want het is best een crisis als je halverwege je leven merkt dat wat jouw partner betreft dát het is voor de tweede helft. Zoek je voor die tweede helft toch héél rap een bijbehorende tweede partner?!
Uiteraard jong genoeg om een stevige buffer te hebben voordat die ook moe wordt van aan leuke dingen doen denken.

Hoeveel dat met sex te doen heeft? NUL. De keuze is tussen een non-léven, defacto zelfmoord of een tweede leven.
It's elementary my dear Watson.

hc

Anoniem

Re: Volwassen mannen met jonge meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:06

In mijn omgeving zijn het juist meer de middelbare mannen zonder puf die uitgezakt zijn. Misschien wordt het eens tijd dat de vrouwen de mannen eens massaal gaan dumpen onder het mom van menopauze! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:27

faye schreef:
In mijn omgeving zijn het juist meer de middelbare mannen zonder puf die uitgezakt zijn. Misschien wordt het eens tijd dat de vrouwen de mannen eens massaal gaan dumpen onder het mom van menopauze! :D

Top +:)+
Kinderen zijn de deur uit en geëmancipeerde ma kan voor zichzelf zorgen :)*
Huis in de verkoop, opbrengst verdelen en beiden zonder wederzijdse verplichtingen de rest van het leven inrichten. Met of zonder jonge minnaar/minnares/partner-in-lol.
Beter dat dan ontevredenheid; dat verziekt de lol voor iedereen.
Het énige verschil is dat manlief een tweede leg kunnen beginnen met een jonkie en vrouwlief niet. Beiden heeft voor- en nadelen.

hc

Anoniem

Re: Volwassen mannen met jonge meisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:49

Het enige verschil is dat mannen meer moeite hebben met zaken in perspectief te zien. Gaat een relatie even minder is de man geneigd te vluchten in een affaire met een al dan niet jongere vrouw. Vrouwen begrijpen de essentie van het leven en ook van relaties beter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:10

Ben het helemaal met je eens. Mannen en vrouwen hebben beiden een andere perceptie van de werkelijkheid.

Waar ik het niet mee eens bent is dat jij de net zo subjectieve perceptie van vrouwen als beter kwalificeert; dat is discriminatief.
Is ook een tweesnijdend zwaard; waarom zouden vrouwen zich dan willen binden aan een man? Zijn ze beter af zonder toch?!
Laten we liever niet op dat vlak begeven, is toch subjectief.

Vrouwen kunnen net zo goed voor mannen en/of zichzelf zorgen als mannen voor vrouwen en/of zichzelf; niet gelijk, wel gelijkwaardig.
Een gelijkwaardige relatie op basis van vrijwilligheid in openheid/ vertrouwen en anders niet. Zolang het binnen de, flexibele, wettelijke kaders van onze maatschappij valt is er geen beperking.

Leve de open deur *\o/*

hc

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:24

faye schreef:
Het enige verschil is dat mannen meer moeite hebben met zaken in perspectief te zien. Gaat een relatie even minder is de man geneigd te vluchten in een affaire met een al dan niet jongere vrouw. Vrouwen begrijpen de essentie van het leven en ook van relaties beter.

Mee eens haha en dan maar discriminatief ! :o

Ik wil beslist niet alle mannen over 1 kam scheren maar het soort dat feitelijk buiten het boekje gaat en zich tegoed doet aan het echt TE jonge grut, dus het strafbare volgens onze wet van anno 2009 dan en niet die van de biologische klok is imo toch het type wat meer nog van uit zijn oerinstinct handelt waarbij egoisme en dat instinct vertaald wordt als liefde.... :? En het jonge al dan niet onschuldige grut trapt daar in omdat ze nog niet weten dat ze besodemieterd worden. Ik vind dat je je kind daar tegen mag beschermen hoor en ik zou het ook doen.

De " het gras is groener aan de overkant" gedachte is niet iets van mannen alleen, ik denk dat iedereen daar achter moet komen of het wel of niet klopt.
Er zit trouwens ook nog een enorm grijs gebied tussen met slofjes voor de open haard en tot diep in de nacht de kroeg in. Als je inventief genoeg bent
van het leven geniet in alle stadia van je leven is er nog zoveel avontuur te beleven gebaseerd op je eigen leeftijd en ervaringen. Zowel ik als mijn man komen nooit in de gelegenheid eens even in te sukkelen en misschien maar goed ook, zo blijft het leuk, spannend en je krijgt geen ontevreden gevoel.

Een zichzelf respecterende verstandige man kan zich helemaal niet vermaken met een jonger exemplaar omdat hij er niet eens een gesprek op eigen niveau mee kan voeren ze niet op zijn denkniveau zit nou ja laten we maar zeggen op geen enkel niveau gelijk zit als de man. Dus wat moet dat dan voor relatie zijn dan ? Een relatie gebaseerd op heel wat anders dan ik voor ogen heb iig. en sorry maar mijn aanname is dan de dierlijke behoeftes en verder niets....dus verre van gelijkwaardig. Ik heb het over de piepjonge en de volwassen man trouwens niet over de 20 en de 40 of de 40 en de 60.

Ik vind het trouwens diep triest dat een volwassen man of vrouw voor mijn part zich alleen maar man/vrouw kan voelen bij een minderjarige.....
Dan stel je zelf dus helemaal niets voor als je het daarvan moet hebben...... Je kunt het sociale armoede noemen, dat is heel netjes gezegd ik noem het dom, dus een onder het gemiddelde niveau van intelligentie.

Bij mij werkt het als volgt, je groeit op doet allerlei ervaringen op ondersteund door je opvoeding het rolmodel en je eigen karakter....en leert daarvan. Je leert jezelf en de wereld kennen en komt op een bepaald niveau terecht waar je je thuisvoelt onder ander personen op het zelfde niveau wat gewoon met het verstrijken van de jaren gepaard gaat. Als je dan terug gaat grijpen naar tig niveau's lager omdat je je daar prettiger voelt dan ben je duidelijk blijven hangen en misschien omdat je intelligentie niet verder rijkt dan daar dat kan en die moet je dan maar met je dochter laten rotzooien die misschien op zijn leeftijd ver boven hem uitgestegen had qua ontwikkeling ??

Ik geloof trouwens niet in bovenstaand verhaal sorry, volwassen mannen die jonge meisjes pakken gaat het volgens mij maar puur om 1 ding de oerbehoeftes.....en je kunt er mooie wendingen aan geven maar ik vind dat ze worden misbruikt daarvoor.

Dat het leven saai zou worden met iemand in je eigen leeftijdscatgorie nou dan zou ik eerst eens even kritisch naar mezelf gaan kijken alvorens mijn partner in te ruilen, dat heb je puur aan jezelf te danken namelijk of jij en je partner waren al niet verenigbaar baar aanvang van de relatie.....
Maar hoort dat niet gewoon bij de dingen die je moet leren in het leven ?? Wie is er zo intelligent dat je van tevoren alles overziet ? Dat lijkt me pas saai trouwens....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:59

Perrokai schreef:
Mee eens haha en dan maar discriminatief ! :o

Ah, daar is de dubbele moraal weer. Mannen mogen gediscrimineerd worden. Daar was ooit een inherent tegenstrijdig woord voor 'positieve discrimatie'. Net zoiets als 'zinloos geweld'. Alsof er zinvol geweld is is discriminatie per difinitie negatief.
Je hebt gelijk; noem het beter dóm :D

'Dom' is overigens niet minderwaardig. Mensen zijn gelijkwáárdig, niet gelijk. Dom maar lief kan een geweldige combinatie zijn. Daar valt voor menigeen beter mee te leven dan met een slim en naar mens. Of dat nu een man of vrouw is.
Ik leef met een slim en lief persoon samen die er heel bewust zélf (vóór mij te knnen) voor gekozen heeft een cariëre te verruilen voor met kind aan de rok achter de aanrecht.
Kwaliteit van leven is waar het om gaat en dat is een kwestie van perceptie en verwachtingen.
Je bent jezelf en jouw ervaringen.
Iedereen heeft een ander pakket aan genen én iedereen heeft andere ervaringen. Gelijkwaardig maar niet gelijk.
Zo lang het potje en dekseltje maar aan wettelijke norm voldoen is alles wat past even goed. Anders maar gelijkwaardig.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:18

Huertecilla schreef:
Ah, daar is de dubbele moraal weer. Mannen mogen gediscrimineerd worden.

Ja natuurlijk. Jullie mannen hebben ons 2000 jaar gediscrimineerd :P
Ja sorry hoor :)

Het enige nadeel van deze westerse wereld en de bijbehorende emancipatie vind ik (vind ik!!) dat een hoop vrouwen, inclusief ikzelf misschien? de grens van het vrouwelijke zijn overschreden en halve mannen zijn geworden. De discussie hierover is heel erg moeilijk, dat heeft ook met onze geschiedenis te maken.
In het Oostblok en Rusland bijvoorbeeld, is het al veel langer heel normaal dat de vrouw meedraait op de werkvloer. Hier is dat pas sinds een paar jaar (zeg vanaf de jaren 80?) een beetje normaal aan het worden.
Hierdoor ontstaan veel wrijvingen en veel vrouwen hebben het gevoel dat ze zich 'mannig' moeten gedragen. Het is een beetje de kip en het ei verhaal naar mijn idee, want mijn vraag is namelijk: of verwachten de mannen op de werkvloer dat wij ons mannig gedragen anders nemen ze ons niet serieus? Dat idee heb ik wel, en die 'tips' krijg je ook mee van de geslaagde zakenvrouw: gedraag je als man, dan kom je er wel.

In het Oostblok en Rusland is er totaal geen emancipatie thuis, maar op de werkvloer zijn de vrouwen gelijkwaardig en worden hun vrouwelijke kanten zelfs als positief ervaren.

'Lief' en 'zorgzaam' zijn nu dus een beetje een lachertje geworden, als je dat bent als vrouw. Wij zijn op sommige punten doorgeslagen.
En ik kan me dat wel voorstellen, die tweestrijd, want als ik 'lief en zorgzaam' hoor dan gaat het bij mij ook jeuken, terwijl ik blijkbaar (volgens anderen) wel zorgzaam (niet altijd lief... ) ben :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:42

Nicolletje schreef:
Dat idee heb ik wel, en die 'tips' krijg je ook mee van de geslaagde zakenvrouw: gedraag je als man, dan kom je er wel.

Wáár kom je dan? Op een plek als succesvol zakenmán. Kan je dus geen kinderen baren en van het opgroeien genieten. Dat geldt nl. voor een zakenmán.
Er zijn nu verschillende vrouwelijke toppolitici. Die zijn uiteraard net zo capabel als wie ook. De Franse minister welek onlangs 5 dagen na de bevalling alweer aan het werk was is een goede illustratie: récht op zwangerschapsverlof of niet, thuis met verlof vervult ze haar ministerspost niet.
Haar rol als opvoerder kan net zo goed door haar man ingevuld worden. Die kan dat even capabel als wie ook.
Die man kan dan echter geen ministersrol vervullen.

Kijk en dáár heb je een belangrijk punt te pakken. Als je iets bent, ben je iets ander níet.
Emancipatie gaat over gelijkwaardigheid van.... kéuzes.
Een 24 jarige internetmiljonair die gaat samenleven met zijn blonde fortuinjagende secretaresse is een combiantie van twee keuzes.
Idem een 45 jarige stel wat uit elkaar gaat opdat de man van zijn deel uit de huismeerwaarde met zíjn secretaresse rond de wereld gaat zeilen en de vrouw van haar deel hoekwinkel overneems en daar boven gaat wonen.
Zo kennen wij een piepjong maar rétezelfbewust blondje wat bij een 30 jaar oudere vastgoedmiljonair is in gaan wonen, de nog inhuizige van de vijf kinderen uit zijn huwelijk onder haar vleugels heeft genomen en daar zelf nog twee bij heeft gestopt. De echtgenote is met een vriendin de wereld rond.
Een ´topper´ is een kinderopvoedende huisman die van zijn succesolle zakenvrouw is gescheiden en ná de scheiding een LAT heeft opgebouwd met de overbuurman die met zjn vrouw in de echt blijft leven en welke daar heel tevreden mee is.
Allemaal geëmancipeerde keuzes van alle betrokkenen. Los van geslacht en leeftijd, getrouwd of niet *\o/*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:51

Die tip kwam van een zakenvrouw die zelf ook moeder was... Haar volgende tip was dan ook: praat niet (teveel) over je kinderen...

Huertecilla schreef:
Emancipatie gaat over gelijkwaardigheid van.... kéuzes.

Eens, en zelfs in de westerse wereld zijn we daar nog lang niet. Sterker nog, soms heb ik het gevoel dat we weer teruggaan naar af.
Deze serie heb ik gisteren zitten kijken (deels)

http://player.omroep.nl/?aflid=8390178

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:52

Nicolletje schreef:
'Lief' en 'zorgzaam' zijn nu dus een beetje een lachertje geworden, als je dat bent als vrouw.

Triest toch?
Wat is nu fijner om samen mee te leven dan een lief en zorgzaam persóón? Man of vrouw.
Maakt duurzaamheid een stúk makkelijker te realiseren, want dat is een reden om bij die persoon te wíllen zijn, om vóór die persoon te kiezen. Hoe oud hij/zij ook is/zijn.

Die krijgt dus wat hij/zij beloont :D

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:02

Het is idd triest ja :j dat bedoel ik met dat we in het westen misschien wat teveel doorslaan...
(omdat ik in verschillende landen bij mensen thuis ben geweest en met ze heb gepraat en het boeit me ook hoe mensen in het leven staan, heb ik een iets verbreder beeld van onze emancipatie dan anderen, denk ik?)

Maarja, ik kom uit een gezin waar de moeder lief en zorgzaam is en nooit niet veel heeft gewerkt. Sommige mensen (jongeren van deze tijd bijv.) vinden haar een lachertje, een slaafje. Ze zal niet gauw tegen mijn vader in gaan en heeft altijd gezorgd. Als ze op visite komt bij mij en ik vraag: ma, wil je een wijntje? Dan is haar antwoord: 'ik weet niet of je vader lang wil blijven zitten, vraag maar aan hem'

Maar heel onopvallend bepaalt zij wel de koers; vrouwen van haar leeftijd kijken soms schuin en jaloers naar haar, omdat hij charmant is en haar behandelt als een heer. (meestal)
Hij regelt zelfs een schoonmaakster voor haar omdat ze wat te oud wordt voor het huishouden (en ze heeft er een bloedhekel aan) ja erg he, ze is huisvrouw! :+

'De man is het hoofd, de vrouw de nek die het hoofd draait' ik ken dit als een Slowaaks gezegde.
Dat is zij.

Huertecilla schreef:
Die krijgt dus wat hij/zij beloont :D

Nou ikke niet hoor ^)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:13

Toevoeging:

Ik ben laatst zelfs tot de (schokkende) conclusie gekomen, dat doordat wij in Nederland momenteel op een bepaalde 'versexte' maatschappij afstevenen (zie link van tv programma) ik daarom bepaalde gewoonten en tradities uit andere landen die op ons sexistisch overkomen:

gewoonweg NIET kan plaatsen en vertalen in mijn hoofd. Ik KAN niet begrijpen dat vrouwen dit soort (imo) sexistische dingen leuk vinden.
(ik zie dat als mijn gebrek)
Voor de vrouw is het dus blijkbaar het toppunt van je vrouwelijkheid als er zo'n kudde hitsige kerels zingend aan je deur staan..

Ik ben dus in Slowakije geweest met dit paasritueel :\ en ik reageerde daar extreem furieus op :o niet handig trouwens bij je schoonfamilie :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:10

Niet als persoonlijke kritiek bedoeld, maar ik denk dat het feit dat jij dat als seksistisch interpreteert meer met jouw leefwereld te maken heeft dan met de seksuele moraal in Nederland. Ik, en vast vele anderen, zou hier bijvoorbeeld zonder me daar druk in te maken 'voor een keer' wel aan mee doen als dat nu toevallig de traditie is. Als je het als onschuldige lol tussen mekaar bekende dorpsgenoten ter ere van Pasen ziet (en niks meer of minder) is het een mannen-vrouwen spelletje waar helemaal geen discriminatie of dwang onder verscholen zit. Het is maar hoe je er zelf naar kijkt, in hoeverre je bereid bent je grenzen wat te verleggen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:40

Ehm ja... er is wel dwang. Dronken jongeren denderen gewoon naar binnen, duwen de evt. echtgenoot/ vader opzij, rennen met hun modderpoten naar binnen en grijpen de betreffende vrouw en slepen haar mee naar buiten, of het nou sneeuwt of niet (en het sneeuwde toen ik er was).

Als je hier niet aan mee wenst te doen moet je ergens in de bergen gaan zitten of in de stad. Er is ook in Slowakije veel discussie over deze traditie ook omdat de vrouwen het zat zijn om object te zijn van de mannen en ze als dank nog een vlaggetje (voor aan de wilgentakken zweep waarmee ze je mogen slaan, hoe meer vlaggetjes voor de man hoe beter) en drank en hapjes te serveren.
Als je aangeeft dat je gezondheid niet optimaal is (ik) en je niet in de sneeuw natgegooid wil worden, tot enkele malen per dag, dan zeggen ze: ja daar heb ik toch schijt aan??

Deze traditie is niet voor niks bijna uitgestorven in de stedelijke gebieden.

http://www.spectator.sk/articles/view/5179
http://www.spectator.sk/articles/view/407
http://digg.com/odd_stuff/You_Don_t_Wan ... ter_Monday
http://czechdaily.wordpress.com/2008/03 ... se-we-can/

Maargoed, je kan het zien als een 'verdraaide' perceptie van mijn kant. Ik ben hier al bijna een jaar mijn hoofd over aan het breken hoe ik dit nou moet zien.
Ohja niemand van mijn vriendinnen en vrienden vonden dit een leuke traditie en zelfs degene (1 persoon) die reageerden zoals jij, draaiden later toch hun mening bij na het zien van filmpjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:29

Over volksgebruiken heb ik geen andere mening dan dat je als buitenstaander geen oordelende mening kán hebben.
Alles verandert en als de locale samenleving verandert, verandert vanzelf de inhoud de vorm van het volksgebruik, of niet en dan is daar dan dús niet genoeg noodzaak voor in die samenleving.
Mbt het gebruik waar je beelden van linkt: je schrijft net zelf dat de man het hoofd is en de vrouw het beweegt.
Dat kan je nog sterker toepassen op de resultaten van opvoeding; vrouwen nemen nog steeds het leeuwendeel van de opvoeding op zich. Als ze niet tevreden zijn met het resultaat bij mannen, wijst de vinger het beste in de spiegel.

Net weer voor een paar dagen stammen staan klieven. Dat kan ik een stuk beter dan mijn vrouw omdat ik fysiek een stúk sterker ben en hele bomen verwerken tot kachelhout is geen precisiewerk.
Zij kruit de brokken heeft die gestapeld want kan dat een stuk nauwkeuriger dan ik. Dat heet een efficiënte taakverdeling op basis van de eigenschappen van de betrokken teamleden.
Sámen hebben we de houtopslag weer bijna vol gestapeld in véél minder dan de helft van de tijd die het ons individueel gekost zou hebben.
Aangezien man en vrouw niet gelijk zijn is het een goed idee om daar met de taakverdeling rekening mee te houden, hoe ongelijk verdeeld ik het ook vind dat ik altijd voor de zware klussen opdraai :P

Mbt leeftijd is het eígenlijk niet anders. Dat hoort een non-onderwerp te zijn, de persónen zijn deel van een team.
Het énige wat potentieel problematisch is, is onvrijwilligheid door machtsverschil. Onvrijwilligheid en machtsverschiil in een relatie kunnen veel gronden hebben.
Verschil in persoonlijke ontwikkeling door leeftijdsverschil is er één.
Het huwelijk als instituut grenst in de westerse samenleving in mijn beleving ook aan onvrijwiligheid door machtsverschil.
Aangezien ik in de ´ware liefde´ met open deur geloof, vind ik het huwelijk als instituut geen goede zaak en het wel een goede zaak leeftijdsverschil te bewaken. Dat is m.i. bij wet prima flexibel geregeld.

hc

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:56

Heee is Bandida mevrouw HC of hebben jullie toevallig dezelfde website ?

HC, nu had ik toch wel van jou verwacht dat je positieve discrimintatie wel begreep en niet naar het land der fabeltjes zou sturen.....dat het niet bestaat dus. :D Ik zal er ook een lachende smiley achter plaatsen zodat je ook niet zeker weet of ik het aardig of onaardig bedoel, daar ben ik bij jou niet iedere keer helemaal zeker over maar ga er van uit dat je met enige humor schrijft. Al met al ervaar ik dit als een prettige discussie.

Positieve discriminatie is niets meer of minder dan beseffen en waarderen dat je niet hetzelfde bent. Positieve discriminatie is dat mannen anders zijn en ik dat dus leuk vind, interessant vind en dat dat voor mij juist is wat ik nodig heb. Heb het dus over mezelf...Zinloos en zinvol geweld is een ander hoofdstuk. Ik heb dus geen dubbele moraal dat is jouw perceptie van mij of mijn woorden of een aanname.....ja sorry kon het niet laten.....haha.

Goed, mijn perceptie van het filmpje met de traditie....ik zou er niet voor te vinden zijn ook niet als lolletje. Verder kijk ik er bevooroordeeld naar omdat je het als sexistisch bestempeld op voorhand en ik kan niet met zekerheid zeggen of ik dat ook zou vinden als ik dit onbevooroordeeld zou zien. Je zegt ik snap niet dat vrouwen dit leuk kunnen vinden, ik ook niet maar zij blijkbaar wel. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde, hetzelfde opgegroeid in de dezelfde cultuur etc etc.....is positieve discriminatie. Als ik daar zou zijn en dat zou gaan gebeuren en ik voel er niets voor dan zorg ik dat ik weg ben. Het positieve zou zijn dat zo als wij hun tradities zouden moeten respecteren dat ze mij dan ook met rust zouden laten....maar dat zit er zeker niet in haha....?

Tja we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld dus ik HOEF NIET perse alle tradities te respecteren, waarom zou ik dat moeten ?? En waarom mag ik geen oordelende mening hebben dan ? Het zou ideaal zijn als de noodzaak er voor zou zordragen dat eeuwenoude tradties zouden verdwijnen omdat dit voor de samenleving noodzaak is. Zo worden ook eeuwenoude tradities voortgezet ookal is de noodzaak enorm groot om ze af te schaffen of mensonterend of wat dan ook..... Kijk ik ga er niet bij staan met een blik in mn ogen van als je een vinger uit durft steken bijt ik hem er af....
Als ik het ergens niet mee eens ben, niet wil meemaken of niet kan waarderen vannuit mijn oogpunt of overtuiging of cultuur dan zorg ik gewoon dat ik er niet bij ben of niet naar toe ga als ik weet dat ze mij er niet van uit willen sluiten of mijn tradities of gewoonten niet willen respecteren. In de praktijk maak ik dit echter niet mee en kan dus vrij gaan en staan waar ik wil.

Hoe piepjong is de blonde retezelfbewuste vrouw dan ? Toch geen 12 hoop ik....?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:07

Huertecilla schreef:
Over volksgebruiken heb ik geen andere mening dan dat je als buitenstaander geen oordelende mening kán hebben.

Ik ook niet, maar laat mij dan ook in mijn waarde zou ik zeggen :) ook al ben ik daar wel op visite.
Citaat:
Dat kan je nog sterker toepassen op de resultaten van opvoeding; vrouwen nemen nog steeds het leeuwendeel van de opvoeding op zich. Als ze niet tevreden zijn met het resultaat bij mannen, wijst de vinger het beste in de spiegel.

Ja dat is moeilijk... Als moeder word je uitgespuugd in de samenleving als je je zoon (of dochter) daar niet aan mee wenst te laten doen.
Diezelfde onvrijwilligheid door machtsverschil komt hier ter sprake. Dat is wat mij zo stoort aan deze traditie. Geen enkele vrouw vindt het leuk, maar de maatschappij verplicht haar om mee te doen anders ben je een feminist.
En uitgespuugd worden in een dorpje van 600 inwoners is niet wat je wenst daar :n want alles maar dan ook alles in Slowakije draait om je sociale netwerk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:14

Perrokai schreef:
Als ik het ergens niet mee eens ben, niet wil meemaken of niet kan waarderen vannuit mijn oogpunt of overtuiging of cultuur dan zorg ik gewoon dat ik er niet bij ben of niet naar toe ga als ik weet dat ze mij er niet van uit willen sluiten of mijn tradities of gewoonten niet willen respecteren. In de praktijk maak ik dit echter niet mee en kan dus vrij gaan en staan waar ik wil.

Het was ook idd mijn grootste fout om daarheen te gaan, niet wetende hoe een grote impact mijn 'nee ik doe niet mee' zou hebben op alles.
(Inderdaad: denkende vanuit mijn eigen Nederlandse norm; als je niet mee wil doen dan doe je niet mee, klaar)

Ik dacht dat mijn vriend me wel ergens anders heen zou brengen ofzo. Dat het wel mee zou vallen.
Ik ben nu afgekeurd als schoondochter (te feminist) en met mijn vriend is het wat dit issue betreft nooit meer goedgekomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:36

Perrokai schreef:
HC, nu had ik toch wel van jou verwacht dat je positieve discrimintatie wel begreep en niet naar het land der fabeltjes zou sturen.....dat het niet bestaat dus. :D

Het ís een onzinformulering.
Het blijft discriminatie en dat kán niet ´positief´ zijn.
Het is een eufemisme voor voortrekken op grond van afkomst, religie of geslacht en nog steeds het maken van verschil op basis van afkomst, religie of geslacht.

Het zou pas correct zijn als de mogelijke kernmerken geen rol zouden spelen. Als je dát zegt na te streven, streef dát dan na.

Voortrekken is namelijk hetzelfde als achterstellen van wie niet voorgetrokken wordt.
Twee keer slecht maakt geen goed. Dat is gewoon twee keer slecht. Je stelt dan de niet-minderheid achter en die voelt zich dan terécht gediscrimeerd en dat is contra-productief als je gelijke waardering voor de minderheden wil :)*

hc