Gave Garranopony Casanova: speeltijd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Gave Garranopony Casanova: speeltijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:39

Zo, hier weer een topic van deze gave pony! :D

Ons vorige topic: [ITP] Gave Garranopony op weg naar de zee!

Casanova is een Garranopony (zeldzaam ras uit de bergen van Portugal http://www.bokt.nl/wiki/Garrano ) van 2.5 jaar. Ze zijn nu al een paar dagen niet uren naar buiten gegaan vanwege het land. Dus was het weer speeltijd! Er lag hier overigens geen sneeuw, wel was de grond echt keihard. Maar goed, paarden zijn niet van suiker dus dat kon best.

Dus heeft hij eerst even een uur in de paddock gestaan, kon hij wat wennen aan de harde grond, wat energie kwijt en wat eten (wat hij dus als enigste van de 3 opties deed :+ ). Daarna even losgegooid en gespeeld in de longeerbak. Erg leuk, want hij reageert ontzettend op mij. Rent zo nu en dan met mij mee, speelt met mij.

En toen nog een wandeling van zeker een uur, hebben nog een flink deel hardgelopen met hem. Zijn heuveltjes op en af gerend en weer obstakels overwonnen.

Eerst in de paddock
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bok, bok!
Afbeelding

Bok, scheet, bok, cross :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hé baas... wat doeeeeeee je? (Phineus & Ferb :+ )

Afbeelding

En nog wat sneeuwpret tijdens de wandeling...
Afbeelding

Wauw, zijn kleur ziet er hier echt super uit!
Afbeelding

En toen hij hier nét in Nederland stond, zag hij er zo uit. Ontzettend dun en schraal, kon gewoon zijn ribben tellen. Dit door de lange reis:

Afbeelding

EngeltjeS

Re: Gave Garranopony Casanova: speeltijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:41

Wat een prachtig paard zeg! :D

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:52

pris ben echt super gek van je pony zeg! moet em maar even snel komen bewonderen fot;s zijn ook super leuk geworden :+:

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:08

Dankjulliewel! :+:

En Pris, je moet echt gauw eens komen :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:07

T word echt een lekkerdingggg <3

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:27

Wauw knappe Cas! Hij is echt al veranderd! :D

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:04

Wat een onwijs knap diertje! En wat heeft die een body gekregen! Echt super, vind het een stoer knolletje!! <3

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:26

Cas is knap. Hij ziet er onwijs ondeugend uit maar tegelijkertijd heeft hij ook een heel nuchtere uitstraling :D.
Ik ben gewoon jaloers op zijn voorpluk haha.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:41

Hij is mooi bijgekomen, hij is nu ongeveer zoals hij wegging (behalve dat hij toen minder vacht had :+ ), kun je nagaan wat ze kunnen verliezen op zijn reis! Nu moet hij nog even borst ontwikkelen in de duinen... :D

Er zitten mooi foto's bij, vooral die van de galop voor dat riet langs! :~
Wat heeft hij het toch heerlijk daar!

Leuk dat je zijn bokken hebt vast kunnen leggen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:44

Mooi hoor!! Heerlijke pony! :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:26

Dankjulliewel! :+:

Haha, zal veel in de duinen spelen, gaan nu ook al vaak heuvels op en af rennen, vind hij erg leuk om te doen (en ik stiekem ook).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:57

Wauw meid wat ziet Cas er goed uit!
Hij blijft gewoon stoer. 8-)

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:17

Heerlijke pony idd. *D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:25

Hij mag alleen bij zijn heup/kont en schouders wat aankomen, maar dat is vooral spierwerk.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:31

leuke foto's :) !
wat ik me wel afvraag is waarom hij met 2,5 al een bitje inheeft ?
en hoe oud was hij op de foto dat hij net bij jullie kwam .. ?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:39

Omdat hij dat vanuit Portugal al kende.. Hij kwam hier als hengst en had aan gewoon halster wat teveel praatjes kwa merrie's. Met hoofdstel heb ik nooit problemen mee gehad.

Ook vind ik het persoonlijk veiliger om, als we een wandeling maken, een bit in te hebben. Dit omdat wij hier in de buurt een hele hoop wegen moeten oversteken/langs moeten lopen en ik alles zo veilig mogelijk wil hebben. Is vooral voor mijn gemoedsrust dus.

Toen hij hier kwam was hij bijna 2.5 (hijis van april, staat sinds 2 september in Nederland).

Edit: Hoofdstel heeft hij alleen met wandelingen om.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:47

Leuke foto's. :)
Alleen een bit zou ik nog niet doen bij een 2,5 jarig paard, maar daar heb je hierboven al uitleg over gegeven.
En op de laaste foto wordt hij gelongeert?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:18

Waarom geen bit bij een 2.5 jarige?

Jaa, toen hij hier kwam als hengst mocht hij van pensioneigenaar niet naar buiten in de paddock ivm kans op uitbreken. Dus is hij een paar weken elke dag gelongeerd geweest, zodat hij toch zijn ei kwijt kon. Nu longeer ik hem zo nu en dan nog, gewoon los in de bak of los in de longeerbak. Als hij aan de lijn is, gebeurt dat op een grote volte (vergelijkbaar met grote volte in de bak). Dit omdat hij op bepaalde dagen er vanwege het land niet lang uit zijn stal komt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:10

waarom wel een bit een bij een 2.5 jarige ?
paarden zijn zo ongeveer veulen tot hun 3e, en dan meestal wel klaar om aan het werk te gaan oid.
dus ik vind op 2.5 een bit in en longeren erg slecht, maargoed dat is mijn mening, en het is jouw paardje, dus je moet het natuurlijk helemaal zelf weten :) .

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 00:15

Tja.. kwaad kan een bit niet. Zijn gewrichten gaan er niet scheef gaan staan, krijgt er geen artrose van..
Longeren kan imo weinig kwaad, mits je het niet te lang doet (langer dan 5 rondjes gaat het echt niet worden) en op een grote volte.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:55

Een bit doet verder helemaal niks en het zorgt voor betere controle en als dat NODIG is, ben je wel maf als je er dan niet voor kiest.
Een bit indoen rooft een paard heus niet van zijn jeugd. Je doet toch ook een halster om om hem te controleren, een bit is alleen een ander middel om een paard te controleren, het is geen martelwerktuig...

Ik ken een pony in Engeland die mensen als 6 maanden oud veulen hadden. Die moest met een hensgtenbit van stal gehaald en gepoetst etc omdat ze hem aan een halster echt niet konden mannen. Hij sleurde iedereen, inclusief kerels van zowat zijn eigen gewicht gewoon mee (als veulen dus al). Met een hengstenbit in liep hij lief met de kleinste kinderen mee.
Moet je dan maar ongelukken krijgen omdat er een idefix bestaat dat er voor het dragen van een bit een leeftijd staat?
Bereden had hij de fijnste mond die je kunt bedenken, dus het bedreft ook de mond niet, tenzij je er aan gaat sjorren natuurlijk.
Maar het hele punt is juist dat je aan het bit niet hoeft te sjorren. Dat zie ik dan liever dan iemand die met zijn hele gewicht aan de neus hangt en alsnog meegesleurd wordt.

Natuurlijk is het niet zo dat je elk veulen of jong paard maar een bit in moet doen voor de lol, maar als er een noodzaak is, is er geen reden om het niet te doen.

Wat longeren van een jong dier betreft: Beter longeren dan géén beweging. Daarbij is een grote volte voor een pony meer rechtuit gaan dan voor een paard van 1.75m. Die zouden ze als drie jarige nog niet eens moeten longeren als je het echt goed wilt doen...
Daarbij maakt het veel uit of een dier dagelijks eindeloos rondjes moet lopen of zo af en toe.

Het is denk ik ook niet echt de bedoeling om een discussie aan te gaan over beleren etc als het hier duidelijk om gewoon leuke foto's van spelen gaat.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:02

wou hier eigenlijk ook geen discussie oid mee starten, maar was meer benieuwd waarom 't paardje een bit inhad, en naar mijn mening is longeren wel slecht, maar iemand anders mag natuurlijk een andere mening als mij hebben.

verder zoals ik al zei, vind ik het een leuk paardje :) .

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:20

Ik zie niet in waarom een bitje indoen 'verkeerd' is bij een 2,5 jarige. :n
TS gaat er toch niet aanhangen o.i.d.?

Snap wel dat wanneer je op de openbare weg bent met je paard je voor de veiligheid een bitje gebruikt. Je hebt dan in kritieke situaties toch net even iets meer te zeggen dan met een gewoon stalhalster.
Uiteindelijk heb je ook rekening te houden met de veiligheid van je mede weggebruikers.

Maar dat is mijn bescheiden mening. :)

TS komt over alsof ze heel goed weet waar ze mee bezig is en hier ook bewust keuzes in maakt (lees: denkt altijd goed na over het welzijn van haar pony). De band tussen haar en Cas straalt er ook vanaf dus denk niet dat poown er zelf problemen mee heeft.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:25

Aaaah Josine! <3 :+:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:11

Oh hij is weer mooi bijgekomen zeg! En wat een wintervachtje heeft hij ontwikkeld. Leuk dier hoor.