Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:40

gekvanfleur schreef:
ik weet niet of je nog steeds achter je post uit 2004 staat..maar ben je nog steeds van mening dat als een paard de touwen gewoon niet accepteert je hem wel even manieren leert door hem gewoon te laten vallen met behulp van de touwen??

Dat zegt toch al genoeg..een hulpteugel als straf gebruiken.. :7

edit: post is voor neonlight. ;) wel erg algemeen gezegd.

Dit wordt niet gebruikt bij niet accepteren, dit wordt gebruikt als een paard geen discipline heeft. Ja, ik sta nog steeds achter die post uit 2004 waar ik in vertel dat dit ook gebruikt wordt daarvoor (en ook in deze post uit 2004 staat niet mijn eigen mening hierover, dat is weer een conclusie die voorbarig getrokken wordt).
In het artikel http://www.hippischtwente.nl/?pagina=mennen&id=3505 wordt hetzelfde verteld in wat nettere bewoording:

Citaat:
“ Met schoenen krijg je balans en heel veel discipline zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen.”

M_i_R

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:45

Tja, en misschien rent een racepaard ook wel harder als je een taser gebruikt in plaats van een zweep, of springt een springpaard beter door wanneer je hem een keer met een longeerzweep door zijn achterkoten jast om hem snel van de grond te laten komen. Allemaal veel sneller dan gewoon geduldig en goed trainen.

Maar wat mij betreft mag snelheid en gemak nooit de doorslaggevende factor zijn als je met dieren van doen hebt, zeker niet als je het maximale van ze vergt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:45

Citaat:
Tja, en als laatste heb je dan de schoenen nog. Inderdaad, doe dit niet zomaar als leek maar altijd met een ervaren persoon erbij. Wij gebruiken het niet vaak. Als we het al gebruiken doen om 1 van de volgende 3 redenen:
1 Een betere balans in de beweging krijgen
2 Een pony een keer flink moe maken
3 (O jee, nu krijg ik commentaar  ) Als een pony een tijd niet of zeer slecht luisterd en doorstiert, tegen het eruit peren aan, dan trekken wij hem ermee onderuit en leren we hem zo manieren.

Wie is we dan? je rijdt zelf op nationaal niveau, maar de training bemoei je je dus niet mee?.

Het balans wat je nu zegt noem je al in punt 1, volgens mij heeft die dus niets met 3 te maken. Disipline door je paard even onderuit te trekken dus..
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 10-07-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 11:45

Ik vind die uitspraak "zonder veel moeite" echt vreselijk om te lezen, sorry. Hoe kan je nu als topsporter ( want menners op dat niveau horen dat te zijn toch :) ) zeggen dat je iets wilt bereiken op een manier zonder moeite? :) Krap je even achter je oor, want dat hoort helemaal niet te kunnen.. En sterker nog dat hoor je niet te willen! het paard moet véél moeite doen om zo te ( leren?) lopen.. En jij als menner wilt het liefst zo min mogelijk moeite doen? Je moet even hard werken als je paard, even veel geduld tijd en energie en respect uitstralen naar het paard.. Dán ben je een team! Je bent toch geen team als je een hulpmiddel gebruikt wat een paard toch forceert in een bepaalde gang/manier te lopen? Dit hoort je te willen én kunnen bereiken met veel training en een paard met veel kwaliteit.

Die foto is trouwens ook geen fijne foto, ik zie sowieso maar 1 moment en dat is in een bocht, met een valse knik en een paard wat rank in de bespiering is..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:58

Naar mijn mening is het niet 'zonder veel moeite' wanneer een paard niet aangespannen in de schoenen loopt, maar aan de hand.

Overigens word een jong paard wel degelijk opgeleid met respect maar ook met discipline.
Beweging moeten ze van huis uit hebben, dat is niet aan te leren.
Aanleg voor balans moeten ze ook hebben.
Maar aangezien het beginstadium in stap is blijkt dit snel genoeg.
Trainers en fokkers die voldoende kennis hebben om talent te herkennen zullen geen tijd verspillen aan het nutteloos trainen van een talentloos dier.

Het hoger optillen van de benen is, naar mijn mening, niet het doel van deze trainingsmethode.
Dit is enkel een methode, zoals longeren of 'onder het zadel'.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:00

Maar Maaike, jij maakt je sterk tegenover deze training methode en daarbij alle respect maar heb je dan beeld materiaal voor mij zodat je je woorden kan onderbouwen? Want ik vraag mij af hoe een goede manier er uit ziet. En mag ik vragen waar jij je kennis vandaan hebt? Werken jullie zelf met deze methode? ( sorry als je dat al vermeld hebt.. maar ik dacht het niet :) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:03

GaelleS schreef:
Ik vind het er toch ook over gaan.
Misschien dat het beter kan dan deze foto's maar in hoeverre moeten we een paard zijn gangen gaan 'verbeteren' met touwtjes en wat nog allemaal? Het zijn geen marionetten he zeg, dit gaat er alleen nog maar om wat mensen graag zien van beweging lijkt mij.

Ik vind het niet kunnen en ik geloof nooit dat een paard hier echt beter van wordt of plezier in heeft...

Ik ben het met jou eens, dit gaat veel te ver. Je hoeft geen verstand van de methode te hebben om te zien dat een paard op deze manier in een zeer onnatuurlijke houding gedwongen wordt.
Ook als het "professioneel" gebeurd kan ik echt niet genieten van deze manier van omgang met paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:05

zolang het zo is dat de jury veel punten geeft voor onnatuurlijke gangen ,word dit gewoon in stand gehouden.Maar dat is zo ongeveer met alle takken van paardensport het geval.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:11

geerke schreef:
zolang het zo is dat de jury veel punten geeft voor onnatuurlijke gangen ,word dit gewoon in stand gehouden.Maar dat is zo ongeveer met alle takken van paardensport het geval.

En zo word het steeds minder de mooie teamsport tussen mens en dier. Maar steeds meer de gedwongen en extreme manier zoals we die al kennen in sommige delen van Amerika. jammer, dat gewoon goed nooit meer genoeg is en er allemaal rare fratsen worden uitgehaald om het zo extreem en makkelijk mogelijk te maken..

Waar is die mooie sport, die gebouwd is tussen de eenheid die paard en mens kunnen hebben? Ik ben er een aantal jaar geleden ook uitgestapt, de ellende die ik om mij heen zag had niks meer met paardensport te maken. maar zo lang men goedkeurt dat dit soort dingen gebeuren en er prijzen gewonnen worden door de meest onnatuurlijk/extreme.. Zal het blijven bestaan.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:12

Schoentraining. Helaas wordt dit vaak ook door leken gebruikt, Met de nodige blessures achteraf. Bj goed gebruik( dit wil niet zeggen dat ik er een voorstander van ben) train je dus om een paard sterker te krijgen en de benen hoger op te laten tillen. soms doen ze er ook nog belletjes en extra ringen aan om door het geluid en trillingen ze hun benen nog hoger op tillen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:13

Neonlight schreef:
Iedereen valt nu de aangespannen sport aan en heeft het alleen daarover, maar laat ik duidelijk maken dat dit hulpmiddel ook veelvuldig in de dressuursport gebruikt wordt.

Volgens mij valt men de methode aan, niet de tak van sport

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:17

_maaike_D schreef:
Naar mijn mening is het niet 'zonder veel moeite' wanneer een paard niet aangespannen in de schoenen loopt, maar aan de hand.

Overigens word een jong paard wel degelijk opgeleid met respect maar ook met discipline.
Beweging moeten ze van huis uit hebben, dat is niet aan te leren.
Aanleg voor balans moeten ze ook hebben.
Maar aangezien het beginstadium in stap is blijkt dit snel genoeg.
Trainers en fokkers die voldoende kennis hebben om talent te herkennen zullen geen tijd verspillen aan het nutteloos trainen van een talentloos dier.

Het hoger optillen van de benen is, naar mijn mening, niet het doel van deze trainingsmethode.
Dit is enkel een methode, zoals longeren of 'onder het zadel'.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Het hoger optillen van de benen is zeker wel een doel met deze trainingsmethode. Misschien niet voor iedereen maar zeker voor een deel. Ook het gelijk bewegen (dus beide benen evenhoog optillen) is een doel. Als de zweefmoment van beide diagonalen zo gelijk mogelijk worden worden komt dit ten goede van de balans en helpt ook mee aan het recht maken. Als je als doel hebt puur het rechter krijgen en de balans verbeteren dan is het indd niet anders dan het gewone longeren en zou het in mijn ogen wat meer geaccepteerd mogen worden omdat het erg veel genruikt word achter de gesloten deuren omdat het (nog) niet geaccepteerd word.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:31

Nessah schreef:
Maar Maaike, jij maakt je sterk tegenover deze training methode en daarbij alle respect maar heb je dan beeld materiaal voor mij zodat je je woorden kan onderbouwen? Want ik vraag mij af hoe een goede manier er uit ziet. En mag ik vragen waar jij je kennis vandaan hebt? Werken jullie zelf met deze methode? ( sorry als je dat al vermeld hebt.. maar ik dacht het niet :) )

Ik heb al redenen gegeven waarom ik geen beeldmateriaal verstrek.
Wellicht kun je een stamboek aanschrijven?
Of een trainer?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:35

Sorry, dan heb ik die reactie/redenen gemist. Zou je dat nog een keer willen herhalen waarom je die niet wilt vertrekken? ( bedoel ik gewoon als interesse hoor! :) )

Dat van dat stamboek vind ik nog wel een goed idee, want dit topic heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt naar deze methode. Bij welk stamboek zou ik dan moeten zijn? Hackney?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:42

Zirano schreef:
Schoentraining. Helaas wordt dit vaak ook door leken gebruikt, Met de nodige blessures achteraf. Bj goed gebruik( dit wil niet zeggen dat ik er een voorstander van ben) train je dus om een paard sterker te krijgen en de benen hoger op te laten tillen. soms doen ze er ook nog belletjes en extra ringen aan om door het geluid en trillingen ze hun benen nog hoger op tillen.

Die ringen heb ik ook wel een in een filmpje gezien van een bokster op een dressuurpaard. De rottigheid met die ijzeren ringen om de kootholte, die bij iedere stap tegen de kroonrand slaan (!), is dat ze waarschijnlijk toch wel pijn doen of op zijn minst het paard irriteren (waarom zou het paard anders de benen hoger tillen) en na een aantal minuten verwondingen geven (en dus littekens/witte plekjes/witte haren op de kroonrand)... maar de bokkers gaven alleen maar lovende commentaren op dat meisje, hoe haar paard zo vooruit gegaan was qua gangen... want de bokkers kennen die ringen niet. :\

Dat er zo gerotzooid wordt met hulpmiddelen komt domweg omdat het paard met de spectaculairste gangen wint... niet het paard met de meest natuurlijke vlakkere gangen.

En meestal vinden de trainingen, zowel in de schoenen als met die ringen, niet aan de openbare weg plaats... ik denk dat de meeste trainers de bui wel zien hangen als teveel "leken" zien waar ze mee bezig zijn.

Overigens vind ik het veelzeggend hoe makkelijk men wel de Pessoa goedkeurt in de dressuurtraining terwijl een paard dan nog bij elke stap een snok in de mond erbij krijgt, wat bij die hackney in de schoenen niet is...
Bedrijfsblindheid denk ik. >;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:04

gekvanfleur schreef:
Citaat:
Tja, en als laatste heb je dan de schoenen nog. Inderdaad, doe dit niet zomaar als leek maar altijd met een ervaren persoon erbij. Wij gebruiken het niet vaak. Als we het al gebruiken doen om 1 van de volgende 3 redenen:
1 Een betere balans in de beweging krijgen
2 Een pony een keer flink moe maken
3 (O jee, nu krijg ik commentaar  ) Als een pony een tijd niet of zeer slecht luisterd en doorstiert, tegen het eruit peren aan, dan trekken wij hem ermee onderuit en leren we hem zo manieren.

Wie is we dan? je rijdt zelf op nationaal niveau, maar de training bemoei je je dus niet mee?.

Het balans wat je nu zegt noem je al in punt 1, volgens mij heeft die dus niets met 3 te maken. Disipline door je paard even onderuit te trekken dus..

Zie een eerdere post van mij, Neonlight @ [VVDD] Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:49

Ook al ben je er dan niet ter plekke bij, je werkt blijkbaar wel met paarden die (af en toe) op een dergelijke manier getraind worden. Dat zou ik nooit doen, want ik zou het niet kunnen verdragen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:56

Ik neem een klein deel van de training inderdaad voor mijn rekening, en rijdt er bepaalde rubrieken mee op wedstrijden.
Tja, en of ik nu wel of niet met die paarden werk, maakt niet uit hoe ze getrained worden. Misschien dat wanneer ik er niet ben ze nog wel veel vaker zo getrained worden, wie zal het zeggen. Het is ieder zijn eigen keuze, en dit is mijn keuze.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:39

Ja natuurlijk, ieder zijn keuze :)
Ik zeg alleen dat ik het niet zou kunnen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:49

Ik vind het te vergelijken met bareren met springen, dressuurrijden met slofteugel e.d. Niet mijn ding.

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:16

Het lijkt net als wanneer het voorbeen omhoog gaat dat het achterbeen naar beneden wordt getrokken omdat ze MISCHIEN aan precies hetzelfde touw vast zitten. Is wel zielig

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:18

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed het doel van het hoger optillen van de benen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:19

Neonlight schreef:
Ik neem een klein deel van de training inderdaad voor mijn rekening, en rijdt er bepaalde rubrieken mee op wedstrijden.
Tja, en of ik nu wel of niet met die paarden werk, maakt niet uit hoe ze getrained worden. Misschien dat wanneer ik er niet ben ze nog wel veel vaker zo getrained worden, wie zal het zeggen. Het is ieder zijn eigen keuze, en dit is mijn keuze.

en het onderuithalen heb je geen moeite mee?? Dus dat ik mijn dressuurpaard even opknoop omdat hij anders zijn hoofd niet naar beneden doet vind je niet erg..moet ie maar luisteren. Bovendien traint mijn bijrijdster hem, dus ik zie het niet gebeuren...daar hebben ze een leuk spreekwoord voor..je kop in het zand steken..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:32

Waarom vallen we nu met z'n allen Neonlight aan? Zij is toch niet de trainer op de foto's? Of heb ik iets gemist?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben best in voor een goede rel, maar dan moet ie wel een beetje logisch zijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:35

Even je paard onderuit trekken als 'ie vervelend is. Dat zal 'm leren.

Je hebt zoveel sporten waarbij je frustratie kwijt kan. Lekker squashen, ram erop los. Of ga rugby spelen, daar kun je levende wezens onderuit halen. Maar paarden zo opknopen en dan bewust onderuit laten gaan als ze vervelend zijn?
Het is een vluchtdier, denk je dat het ook maar iets helpt om een vluchtdier onderuit te trekken? Het mooie van de paardensport is dat je zoveel kunt met een dier wat je zo vertrouwt.

Ik word er kotsziek van dat er altijd maar dwang bij moet komen kijken.
Tuurlijk moet er eens iets gedaan worden waar niet iedereen zin in heeft maar om op te binden, erop los te meppen of zelfs onderuit te trekken vind ik afgrijselijk. Hoe krijg je ooit harmonie als je denkt zo je doel te kunnen bereiken?! Jakkes.

Hiermee doel ik overigens niet op een specifiek persoon maar op het (verkeerd) gebruik van hulpmiddelen waarmee ze dwangmiddelen worden.