Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:52

Op jouw foto is de pessoa dan ook te strak gebonden. Op het 2de ringetje had er gerust 10-20cm bij gemogen.
Het is de bedoeling dat het paard zijn hoofd gewoon omhoog kan doen, maar dat het wel oncomfortabel wordt zodat hij zelf zijn hoofd wat lager gaat houden en zo de rug beter gebruikt wordt.
Een hulpteugel forceert geen houding, maar nodigt uit tot een beter rug gebruik.

geerke

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:54

een hulpteugel hoort te begrenzen ,niet te dwingen....dat dwingen is wel het geval van het paard uit de OP

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:18

mijn paard vind het heerlijk om een (buiten)ritje te maken, geen zweep, geen hulpteugel, geen sporen en geen dwang.

Hoe moet dit paardje zich voelen als ie weer word opgetuigd..of is afgetuigd hier een beter woord

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:28

Ik vind het ondingen. Ik weet dat het niet alleen gebruikt wordt bij tuigers en hackney's. Ik heb het ook wel gebruikt zien worden in de hogere dressuurtraining. Paard in kwestie liep aan de longe regelmatig in de schoenen. Toen werd echter wel gewerkt met elastieken aan de schoenen. Misschien een íets mildere variant dan de foto's van TS, maar ook dat vond ik geen pretje om naar te kijken...

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:30

Ik snap het doel van zulke trainingen ook niet volledig.
Dus ze gaan naar shows (een soort van keuringen? of pure show?) en daar tonen ze die kunsten.
Is dit dan vooral om de kwaliteiten van je paard (hengst) te laten zien en zo meer dekkingen te krijgen?
En dan zeggen dat hij zijn extreem hoge knie actie doorgeeft :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:40

^^ Dat snap ik dus ook niet, maar ik snap ook weer een klein beetje wel waarom mensen het blijven doen. Dat is net als met die walking horses in de VS toch, als je niet die drastische trainingen toepast doe je echt heel erg onder op de show t.o.v. de rest. Dus moet je het maar blijven doen, wil je resultaat hebben. Anders kan je net zo goed niet gaan zeg maar.

Triest dat het zo moet...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:55

TS vraagt toch alleen maar wat dit is en niet of er andere bokkers hier zielig komen doen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:10

Alsof dat nooit vaker gebeurt dat topics bepaalde discussies veroorzaken :') Dat heet een forum.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:33

janouk schreef:
Of een paard helemaal in de pessoa vastgeknoopt: vind ik ook zo'n onding om naar te kijken.
Maar dat is hier op bokt wel algemeen aanvaard. Wat is het verschil tussen vastzetten in de touwen in de pessoa en vastzetten in hoefschoenen. Ik vind het allebei niks.

Dit vind ik ook echt niet vriendelijk eruit zien.

Let op: foto van bokt gepikt.......ik weet niet wie het is. Het gaat om het principe en niet specifiek deze foto.
[ Afbeelding ]

Zeg, dit is mijn foto!
Inderdaad ondingen zijn het. Heb dat ding een paar keer voorzichtig gebruikt met de bedoeling om meer ruggebruik te krijgen maar al snel besloten dat ding in de kast te gooien. Inmiddels heb ik 'm niet meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:29

Neonlight schreef:
Iedereen valt nu de aangespannen sport aan

En dus val je zelf maar een andere tak van sport aan? Grote klasse.

Niet bemoeien met waar je geen benul van hebt. Het zijn je eigen woorden. Zou fijn zijn als je overeenkomstig zou handelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:37

Ik val geen enkele tak van sport aan, ik geef alleen maar aan dat dit hulpmiddel niet alleen in de aangespannen sport gebruikt wordt maar ook in meerdere takken van paardensport. Als je de hele zin quote is dit ook duidelijk.

Verder wordt er ook aangenomen dat ik dit hulpmiddel volledig goedkeur, ik kan nergens die woorden vinden in dit topic. Ik heb enkel uitgelegd waarvoor het gebruikt wordt, hoe het correct gebruikt wordt, in welke takken van sport dit gebruikt wordt, maar ik heb nooit mijn persoonlijke mening over dit hulpmiddel gegeven, of ik een voor of tegenstander hiervan ben. Allemaal aannames.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:39

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:44

Je kan wel in het wilde weg gaan roepen dat dit hulpmiddel in andere takken van sport gebruikt wordt maar onderbouw dat dan ook eens? Noem minstens 1 trainer die 't gebruikt, of plaats een foto, net als TS? Dan praten we daarna verder.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:57

Dus nu gaan bokkers, een andere bokker veroordelen.
Die misschien een trainingsmethode toepast op haar paarden.
Een methode waar die bokkers geen kennis van hebben, maar aan de hand van een paar slechte foto's, wel kunnen veroordelen.

Klasse

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:00

Ik begrijp überhaupt niet waaróm dit soort ondingen worden uitgevonden laat staan gebruikt. Als je dit soort middelen moet gebruiken om een dier te laten doen wat jij wil, vraag je dus iets wat een dier eigenlijk niet kàn ;( .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:00

sinds wanneer moet je kennis van iets hebben om het af te keuren?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:01

_maaike_D schreef:
Een methode waar die bokkers geen kennis van hebben, maar aan de hand van een paar slechte foto's, wel kunnen veroordelen.

Klasse

En daarom heb ik al meerdere malen gevraagd om een goede uitleg + filmpje. Dat is dé kans om de vooroordelen weg te halen. Tot nu toe blijft het stil aan de overkant.

Jij doet eigenlijk precies hetzelfde. Je onderbouwt niks, je roept alleen maar dat de 'tegenstanders' veroordelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:01

Haha fotos plaatsen? Springpaarden die volledig in een krul gedwongen vastgeknoopt staan, dressuurpaarden net zo. Paarden die met een strakke stang gereden worden kunnen ook niks anders dan de neus op de borst plakken. Zo veel wordt gedwongen met (hulp) teugels.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:02

Hoe wil je iets afkeuren waarvan je niet weet hoe het werkt of wanneer het gebruikt dient te worden

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:03

_maaike_D schreef:
Hoe wil je iets afkeuren waarvan je niet weet hoe het werkt of wanneer het gebruikt dient te worden

En daarom heb ik al meerdere malen gevraagd om een goede uitleg + filmpje. Dat is dé kans om de vooroordelen weg te halen. Tot nu toe blijft het stil aan de overkant.

Jij doet eigenlijk precies hetzelfde. Je onderbouwt niks, je roept alleen maar dat de 'tegenstanders' veroordelen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:04

Gulpje schreef:
_maaike_D schreef:

Klasse

Ik probeer mensen te stimuleren om verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is.
Reden waarom ik geen beeldmateriaal plaats heb ik al gegeven

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:05

Volgens mij is er net door meerdere mensen duidelijk uitgelegd hoe de training werkt en waarom het gebruikt wordt. Dat mensen vervolgens (naar mijn mening terecht) het nog steeds niet eens zijn met die trainingsmethode maakt niet dat mensen ungefundeerd hun mening geven, ze zijn het er simpelweg ook na uitleg niet mee eens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:06

Er staat een goede uitleg hier in het topic en ook een foto van een paard waarbij je duidelijk ziet dat het ook in ontspanning gebruikt kan worden.

Net als een slofteugel, die gebruik ik ook wel eens, niet om een paard te dwingen maar om even aan te geven dat bedoel ik, braaf en dan weer los. Niks mis mee. ga je er elke dag met je volle gewicht aan hangen om je paard te dwingen zijn kop naar beneden te houden tja.. maar dat zie je ook terug in verkeerde bespiering en gebruik van het lijf

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:16

Thesserd schreef:
^^ In dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=281175&&start=25 vertel je toch dat je die methode zelf gebruikt? :Y) Of begrijp ik dat verkeerd :+

Dat lees je verkeerd, er staat wij, en niet ik. In Neonlight @ [VVDD] Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's) kun je ook lezen dat onze hackney's weinig in de schoenen komen, en ik daar meestal ook niet bij zijn. Ik heb zelf nog nooit een hackney in de schoenen genomen. De eigenaar van de hackney's waar ik mee rijd doet het wel eens ooit, maar niet vaak, en zoals ik al eerder zei, daar ben ik meestal niet bij.

Namen van trainers/ruiters ga ik niet noemen, ik heb wel zelf gezien dat het voormalige GP paard Madorijke in de schoenen is geweest (in handen van iemand uit de aangespannen sport, dit was niet lang na het GP debuut), om de passage te bevestigen. Verder ook diverse verhalen gehoord van GP paarden in de schoenen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:32

geerke schreef:
ik vind dat eigelijk ook niets al die lijnen...maar ik ben erg antiek,kom nog uit de tijd van de gewone bijzet...

Haha, ik ook!

Ik heb me echt nooit gerealiseerd dat (hackney) paarden of deze wijze worden getraind. Ik vind het echt afschuwelijk!
Ook had ik nog nooit gehoord van dubbele of driedubbele ijzers zodat de (tuig) paarden, na het afdoen van die ijzers, de benen hoger tillen :o , ik ben nogal naïef met die dingen geloof ik. Ik houd er helemaal niet van.

Maar, geef toe, op een gemiddeld wedstrijdterrein zie je bijna niemand zonder allerlei hulpteugels, sporen en/of zweep, laar staan dat iemand bitloos een wedstrijd rijd!

Vriendin van mij rijdt haar paard wel bitloos, zonder hulpteugels en sporen of zweep wedstrijden, heb ik erg respect voor, maar ze wordt op het wedstrijdterrein altijd erg meewarig aangekeken, alsof ze niet goed wijs is ofzo!