Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:53

Onderwerp: Van manege- naar sportpony

yvonnedv schreef:
Ik lees in het hele topic dingen waaraan ik zie dat je haar niet geheel onder controle hebt, neem als voorbeeld de bak uitlopen. Je kan het wel herstellen maar ze doet het wel en in mijn ogen moeten dat soort dingen er uit zijn voordat ik met een paard naar buiten ga.

Daarom zeg ik ook ik zal niet ontkennen dat het een stom idee was ;)

Sorry voor dubbele post, ik kon niet meer wijzigen..

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:50

Nee ik ging niet naar les heb het druk met de Pww maar ik neem safari haast nooit mee op buitenritten want ze is nogal fris op buitenritten behalve als ik met een vrij grote groep ga en als ze zo fris is kan ik niet ontspannen en moet ik oppassen dat ze de andere paarden niet gek maakt. meestal zijn paarden onbekend in (ras) ouders en geboortedatum, bij fokkers is het meestal zo dat ze vanuit gaan dat alle paarden op 1 januari jarig zijn, maar aan gebit kan je meestal zien in welke maan ze wel ongeveer jarig zijn, safari in juni en ka-yela volgens mij in mei. Ik ben meestal op zondag wel op stal en op zaterdag ligt het aan de hockey. Maar als we op buitenrit gaan kijk wel ff wanneer dan kijk ik wel of we bijvoorbeeld eerst met kaat en bontfire tot de hoek stappen, bij safari heb ik het ook steeds opgebouwd, steeds een stukje verder, vOnd ze het eng? Dan nog een klein stukje door en dan weer naar huis, volgende keer weer iets verder en zo gaat het door.

Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik het allemaal over gehad heb maar veel plezier met het lezen

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 12:54

Hahaha ja ik snap wel wat je bedoelt :p
Maar ga jij dan op kaatje en ik op bont?
Dat zie ik namelijk nog niet zo zitten om nu weer op bont te gaan :p

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:28

Gister heeft ze op rust gestaan, ik heb haar alleen even gepoetst.

Vandaag heeft mijn instructrice mij geholpen zodat ik met grondwerk aan de gang kan :)
Het ging heel goed, ze stopt heel makkelijk en loopt ook makkelijk weer mee, ze is wat kijkerig, maar dat is me ook gezegt bij de aankoop, ze ziet en hoort alles, maar is nergens bang voor. Maar als iets HEEL onverwacht komt en ze heeft het niet kunnen zien of horen, dan heb je het gedaan, dat hebben we wel gezien op de buitenrit.
Ik hoop met grondwerken ook meer respect te krijgen van haar en dat ze (zoals Vera als zei) niet op de buitenrit heel respectloos besluit nu heb ik er genoeg van, nu ga ik naar huis.
Wat ik vandaag dus even te horen heb gekregen:
# Ze moet op mij letten.
# Ze moet niks anders, ze hoeft dus niet zelf plannetjes te maken
# Ik moet niet twijfelen of kijken, doet ze het wel? Ik moet er gewoon vanuit gaan dat ze dat gaat doen.
Ik zal zeker vaker gaan grondwerken, ik heb toch geen zin/tijd om elke dag te rijden dus kan wel een dagje in de week grondwerk met haar doen :)
Morgen heb ik Privé les :)

En als optelsom van de afgelopen dagen kan ik een probleem van mijn lijstje afstrepen:
# Er geen probleem van maken als ik je hoeven wil uitkrabben.

Ben nu helemaal blij dat is morgen weer helemaal voorbij, want met rijden loopt het allemaal niet zo soepel, maar dat komt wel :)

x.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:04

Succes morgen met je priveles! :)
Misschien is het ook leuk voor jou en voor haar om een keertje per week haar gewoon los te zetten in de bak en lekker met dr gaan spelen. Vind mn verzorgpony altijd helemaal geweldig, dan jaag ik dr eerst op, dan gaat ze zo voor me staan en uitdagen enzo, en dan heel klein op haar aflopen en dan opeens opspringen enzo. Wordt mn verzorgpony altijd echt helemaal blij van :P En als ze los staat bijv ook iets van VD doen? Gewoon de kleine kunstjes :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:40

Ik moet nog even denken over VD aan de ene kant vind ik dat wel leuk, aan de andere kant interreseer ik me daar niet zo in, dat kan wel, maar we hebben alleen de buitenbak dan nog.. En dan is het hopen dat daar niemand rijd O:)
De kleine binnenbak is namelijk niet afgesloten ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:43

Fijn dat je je de moeite en tijd neemt voor deze pony!

Ik heb zelf ook een manegepony gekocht. Hij is jaren lang eigen paard geweest, werd verkocht en kwam toevallig op de manege terecht en is daar gebleven. Heb hem ruim een half jaar gereden en uiteindelijk de knoop door gehakt om hem te kopen (zie mijn onderschrijft ;)). We hebben een lange weg moeten gaan, maar het is uiteindelijk helemaal goed gekomen...

Tijd en geduld kan al veel bewerkstelligen! Heel veel succes voor de toekomst!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:56

Wauw je zou niet zeggen dat dat dezelfde pony is! (heb even in je topic gekeken.)

Dat hoop ik ooit ook een keer met Bontfire te kunnen berijken :)
En het maakt me niet uit hoe lang dat gaat duren

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:04

Heb nog snel voor je gezocht, hier het meest recente rij topic: _MG @ [RT-HAW] Gambler op vreemd terrein

Ik heb er ongeveer anderhalf jaar over gedaan (met af en toe pauzen er tussen), om hem dressuurmatig redelijk voor elkaar te krijgen... Regelmatig lessen en een fijne instructeur waarmee je op een lijn zit, is belangrijk! Ben benieuwd om jullie over een tijdje terug te zien :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:08

Ja maar met mij zal het wel iets langer duren (die lage handen heb ik ook :+) want ik kon bij slechts enkele pony's aan de teugel rijden etc.
Maar wel gewoon stelling enzo aannemen :)

Ik hoop dat ik over een jaartje of 2 met trots terug kan kijken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:10

Die lage handjes zijn ondertussen bijna helemaal verdwenen bij mij, gelukkig :D Kwestie van oefenen tot je erbij neer valt!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:30

Hhaha, ik moet al op zo veel letten bij de paardjes, ik laat die handjes maar even voor wat het is. Het is minder erg dan piano handen, vind ikzelf ;)

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:21

Ik zou wel op bontfire willen heur maar ik denk dat het eerst het belangrijkste is dat jij er goed op rijd

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:25

Safaribaarie schreef:
Ik zou wel op bontfire willen heur maar ik denk dat het eerst het belangrijkste is dat jij er goed op rijd

Dat is waar, maar als ik nu weer ga buitenrijden en ik val eraf is het einde helemaal zoek :=
Daarom dacht ik ga nu eerst van de winter vertrouwen opbouwen, dan kan eventueel iemand anders nog met Bont een keer naarbuiten, maar dat ik dan pas van de Lente/Zomer weer naar buiten ging :P

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:45

xBontfire schreef:
Safaribaarie schreef:

Dat is waar, maar als ik nu weer ga buitenrijden en ik val eraf is het einde helemaal zoek :=
Daarom dacht ik ga nu eerst van de winter vertrouwen opbouwen, dan kan eventueel iemand anders nog met Bont een keer naarbuiten, maar dat ik dan pas van de Lente/Zomer weer naar buiten ging :P

Ik wil er met alle plezier op maar ik moet haar dan denk ik eerst een paar keer een aai over haar bol geven ofzo haha

Maar het is eigenlijk niet het beste dat je nu al veel mensen op je paard laat rijden, toen ik saf net had reden alleen mijn moeder en ik er op, toen ik ka-yela net had reden alleen mijn zus en ik er op

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:04

Safaribaarie schreef:
Maar het is eigenlijk niet het beste dat je nu al veel mensen op je paard laat rijden

Waar kom je tot de conclusie dat TS veel mensen op het paardje laat rijden? Staat volgens mij nergens haha

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:49

Saar, je ziet het verkeerd.. Er rijd niemand op alleen Jara heeft er opgezeten en Kaylinn een keer om te kijken hoe ze zou reageren ;)
Haha, nou ik spreek je zonder dan nog wel :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:52

Had je vandaag geen prive les?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:59

Vandaag dus privé les gehad!

Omg, wat ben ik toch ook een rampzalig persoon, ze vertikte het gewoon om te galopperen op de rechterhand, en toen het eindelijk lukte sprong ze steeds links aan. Heb niks gehoord over een linksgebogen paard gehoord dus daar wil ik hier ook niks meer over horen :')
De mensen die mij in rl zien rijden kunnen dat naar mijn idee beter beoordelen.

Mij werd gewoon geadviseerd, net zo lang doorgaan elke dag tot ze minstens een lange zijde van de bak heeft gegaloppeerd.

Waarschijnlijk wel grappig voor jullie;'
Hoe gaat MIJN galop?
Tanden op elkaar, moed verzamelen en aanspringen en dan moeten ze niet opeens net een raar beest vooruit gaan sprinten, nee gewoon rustig galopperen. Maar natuurlijk doet mevrouw dat niet. En wat gebeurt er als ze te hard gaan? Ahh dit gaat fout! (dat denk ik dan :')) en dan hang ik achterover trek wat aan de teugels en dan draven ze weer. Vreemd dat ik hier nu pas achter bang.

Hoe gaat HAAR galop?
Op de linkerhand is het meteen als het even moeilijk word snel aanspringen :P zodat ze er onderuit komt, een beetje huppelen net als een jong(er) paard. Op de hulpen reageerd ze makkelijk, been aanleggen en even een schopje en dan galoppeerd ze al. Is al stuk makkelijker om haar erin te houden. Op de rechterhand is dit echter anders, het is gwn de hele tijd blijven been geven en ja ik weet dat ik hard kan schoppen :+ maar als ze onder me uit gaat draven kan ik echt niet rustig blijven. En daarom neem ik haar dan terug, want mij is ook geleerd vanuit een arbeidsdraf aanspringen, en probeer het opnieuw. En dat duurt echt superlang. Maarja oefening baart kunst? Dus dan ga ik daar maar vanuit :)

Zo dat was het weer voor vandaag, ik rij nu maandag een groepsles en donderdag een privé les meer is er niet en gaat er ook niet komen.

x.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:59

kohtje schreef:
Had je vandaag geen prive les?

Jawel heb net gepost :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:02

Vertel eens wat diegene zei.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:13

Nou ik heb gewoon les gehad en natuurlijk ook veel aansporingen: 'Jij wilde een eigenpony nu moet je het ook doen..'
En ja daar hebben ze gelijk in, ik wilde dit dus zal ik het ook zelf moeten doen.

Begrijp het niet verkeerd, ik heb die aansporingen hard nodig, ik was een enorme doorzetter, maar de laatste tijd niet meer zo..

Voor de rest gewoon aan de stelling gewerkt, middendraf en ook een hoop op de galop.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:13

Hey Bontfire
Mooie pony heb je!
Heb even je hele topic doorgelezen. Wat me opvalt is dat je hoge verwachtingen aan je pony stelt, maar vooral aan jezelf! Je bent erg negatief over jezelf (verbeterpunten) en kijkt weinig naar de positieve dingen. Vergeet dit alsjeblieft niet! Anders vind je het straks helemaal niet meer leuk om te rijden en dat zou zonde zijn! Leren kost tijd, neem die tijd en kijk naar de dingen die wel goed gaan. Oefenen zal je altijd moeten doen. Zelfs als het een tijdje goed gaat kan het weer wat minder worden. Je pony reageert zoals jij op hem reageerd. Dus als jij nerveus word, zal hij dit laten zien. Het begint idd bij jezelf, maar dingen gaan niet in 1 (of 50) x goed. Goed dat je nu priveles krijgt! Heb ik in het verleden ook erg veel aan gehad.
Ik hoop dat je een heleboel PLEZIER gaat hebben met bontfire!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:07

sorry TS maar waarom geef je telkens je pony de schuld van alles ?
word daar een beetje moe van eigenlijk jij doet iets verkeerd de pon niet,
je verwzcht er veel te veel van je kan beter zelf goed leren rijden en aan jezelf werken dan doet de pon het vanzelf beter

Citaat:
gehoord over een linksgebogen paard gehoord dus daar wil ik hier ook niks meer over horen
De mensen die mij in rl zien rijden kunnen dat naar mijn idee beter beoordelen

nou sorry hoor maar ik heb aangeboden om te komen kijken dat werd direct afgewezen je vraagt tips en dan komt er zo;n arrogant andwoord uit :oo
waarom open je dan een topic als je niks wilt aanhoren ????

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:12

xBontfire schreef:
Ja maar met mij zal het wel iets langer duren (die lage handen heb ik ook :+) want ik kon bij slechts enkele pony's aan de teugel rijden etc.
Maar wel gewoon stelling enzo aannemen :)

Ik hoop dat ik over een jaartje of 2 met trots terug kan kijken.

Ik heb ook twee jaar nodig gehad om mijn totaal verreden manege fjord weer op orde te krijgen! Succes ermee! Met goede begeleiding gaat het zeker lukken!