Paardenvoeding

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:06

Ik heb laatst gezocht op ''paardenvoeding'' in de Wiki en daar kon ik niets vinden. OP de zoekterm ''voeding'' kreeg ik een hit, en die hit was niet erg uitgebreid. Wel stond daarin een superinteressante verwijzing naar een brochure, maar aangezien veel mensen geen tijd en zin hebben om 72 pagina's door te lezen, dacht ik dat ik dit wiki artikel zou kunnen aanvullen. Hieronder mijn aanvullende artikel. Het eerste gedeelte van het artikel heb ik overgenomen om een aansluitend geheel te maken.

Voeding
Voeding is opgebouwd uit verschillende voedingsstoffen en kan erg variëren.

De voeding van een paard kan ruwweg onderverdeeld worden in krachtvoer en ruwvoer. Daarnaast kunnen supplementen gevoerd worden.

Het Vlaamse ministerie van landbouw heeft een zeer uitgebreide en fraaie brochure uitgebracht over de spijsvertering van paarden. Hierin staan ook rantsoenberekeningen.

Deze brochure is hier te vinden en te downloaden:

Goede paardenvoeding
Paarden zijn van nature grazers die in de natuur vrijwel de hele dag besteden aan het opnemen van voedsel. Het spijsverteringsstelsel van het paard dat de mens tegenwoordig gebruikt voor recreatie en/ of sport is nog altijd precies hetzelfde vergeleken met de paard in de natuur. Het spijsverteringsstelsel van het paard is er dan ook op gemaakt om continu kleine beetjes voedsel op te nemen. Wanneer het paard langere tijd niets te kauwen heeft, krijgt het dier te maken met stress, omdat het zijn natuurlijke behoefte (continu eten) niet kan bevredigen. Dit kan zich uiten in stalondeugden. Wanneer het paard voor een langere periode dagelijks wordt bloot gesteld aan het langere tijd niet kunnen kauwen op voedsel, kunnen er maagproblemen zoals een maagzweer ontstaan. Een maagzweer kan alleen vastgesteld worden door middel van endoscopie. Naar schatting hebben 80 tot 90% van alle paarden die door de mens worden gebruikt voor recreatie en/ of sport, last van een maagzweer.

Het is dus de taak van de paardeneigenaar om ervoor te zorgen dat het paard zoveel mogelijk voorziet in het bevredigen van de natuurlijke behoeftes van het paard. In dit geval is dat ervoor zorgen dat het paard de hele dag door wat te eten heeft. Hiervoor wordt ruwvoer gebruikt.

De meest gebruikte vormen van ruwvoer voor paarden in Nederland zijn gras, hooi, voordroog/ kuil en soms stro. Hieronder worden deze soorten ruwvoer kort besproken.

Gras is wat paarden over het algemeen het liefste eten. Het zit vol met water en voedingsstoffen. Helaas staan de meeste paarden in Nederland op koeiengras. Dit is vrij eenzijdig en eiwitrijk. Het fructaangehalte (suikergehalte) in gras is alhankelijk van het weer en de temperatuur en kan zeer sterk schommelen. Door een hoog fructaangehalte kan het paard problemen ondervinden, zoals hoefbevangenheid. De paarden die echter gewend zijn om dag en nacht op gras te staan, zullen in de praktijk over het algemeen maar weinig problemen ondervinden met het fructaangehalte. Gras bevat dus veel energie, waardooor paarden snel dik kunnen worden. Om het paard toch in de weide te laten zonder dat deze erg dik wordt, kan worden gedaan aan strookbegrazing en kan er gebruik worden gemaakt van een graaskorf. Voor de natuurlijke behoeftes van een paard is het beter hiervoor te kiezen dan ervoor te kiezen om het paard minder lang op de weide te laten staan. Omdat het gras over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Hooi wordt over het algemeen gezien in partijen hooi van de eerste snede en partijen hooi van de tweede snede. Hooi van de eerste snede heeft als voordeel dat paarden er lang mee doen, kwalitatief voldoende energie bevat om het paard te voorzien in zijn dagelijkse energiebehoefte zodat krachtvoer achterwege kan worden gelaten, en het goed is voor het spijsverteringsstelsel van het paard. Hooi van de tweede snede bevat minder energie dan hooi van de eerste snede. Het hooi heeft dezelfde voordelen als hooi van de eerste snede, alleen kan van de tweede snede meer gevoerd worden. Dit is positief omdat het paard dan langer bezig is met kauwen. Het dier wordt door het lagere energiegehalte ook minder snel dik van dit hooi. Omdat hooi over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Voordroog/ kuil is over het algemeen gezien van koeiengras. Voordroog/ kuil staat erom bekend dat het een hoge energie/ eiwitwaarde heeft, in vergelijking met hooi en stro. Dit is negatief voor het paard, omdat het paard hiervan minder nodig heeft dan van hooi en stro. Dit betekent dus dat het paard minder te kauwen heeft, waardoor de kans op verteringsstelsel en maagproblemen groter is. Ook is veel eiwit slecht voor paarden. Omdat kuil /voordroog over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Stro is bedoeld voor paarden die al genoeg energie binnen krijgen via hun andere voeding, maar te weinig te kauwen hebben. Met stro doen paarden lang en ze hebben dus veel te kauwen. Stro levert dus erg weinig energie en is dan ook absoluut niet bedoeld als totale vervanger van ander ruwvoer. Stro moet slechts gezien worden als aanvulling op het normale rantsoen. Het beste voor paarden om te eten is tarwestro.

Het beste voor een paard is onbeperkt ruwvoer. Wanneer er wordt gekeken naar de energie die een paard opneemt uit onbeperkt ruwvoer als hooi, (in combinatie dus met een mineralenliksteen), kan er worden opgemaakt dat dit een gezond paard voldoende energie oplevert voor zowel zijn onderhoud (dit wil zeggen voldoende energie om te functioneren wanneer er weinig tot geen arbeid gevraagd wordt van het dier) als voor de algemene sportprestaties. Onder de algemene sportprestaties wordt hier gerekend: een tot twee uur dressuur / springen per dag, een flinke buitenrit et cetera. Pas wanneer er erg veel arbeid wordt gevraagd van een paard, zoals bij de hogere klassen endurance, of wanneer het paard erg oud is of wanneer een paard ziek is, kan het voorkomen dat het paard niet voldoende energie haalt uit het ruwvoer om in de behoeftes te voorzien. Dan kunnen aanvullingen op het ruwvoer, zoals krachtvoer en supplementen, hiervoor zorgen.

Wanneer het dier krachtvoer of supplementen nodig heeft, hier onder andere hiervoor worden gekozen:
Plantaardige olie, zoals zonnebloemolie: dit is circa drie keer zo energierijk als koolhydraten (zetmeel /suiker) en kan daarom als extra energiebron in beperkte mate gebruikt worden.

Na olie komen zetmeel en suiker aan bod als belangrijke energiebron. Zetmeel en suikers kunnen gevonden worden in granen (muesli’s) en andere krachtvoeders. Om zetmeel te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen zetmeel en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer, zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van zetmeel zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor moet het paard dus de vitamines voortaan halen uit het krachtvoer. Hierdoor moet er dus steeds meer krachtvoer worden gegeven, wat weer maagproblemen kan opleveren. Dit proces kan echter ook weer omgedraaid worden, maar het duurt wel een tijd voordat het paard hier weer op ingesteld is.

Na de zetmeel en suikers komen de plantenvezels die in de dikke darm worden verteerd. Hieronder wordt onder andere bietenpulp en tarwestro verstaan. Vaak wordt gedacht dat bietenpulp veel suiker bevat, wat weer slecht is voor het paard. Dit is echter onjuist; de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels. In deze link kan er een samenvatting naar bietenpulp als voeding voor paarden worden gelezen: http://paardentippers.forumup.be/post-9 ... ppers.html Vezels uit bietenpulp zijn goed verteerbaar. Vezels uit tarwestro veel minder.

Tenslotte kan een overmaat aan eiwit ook nog energie leveren. Dit is echter niet aan te bevelen hiervoor omdat het rendement laag is.

Omdat krachtvoeders worden gemaakt uit restproducten van andere industrieën, is het het beste om deze zo min mogelijk te voeren. Marketingtechnisch willen fabrikanten van krachtvoeders de consument natuurlijk anders doen geloven. Daarom is het aan te bevelen om de ingrediënten van het krachtvoer goed te bestuderen. Bij producten met hele graankorrels kan gezien worden wat er wordt gevoerd. Dit heeft bij sommige paardeneigenaren de voorkeur. Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan, omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Gebruikte bronnen:
Christelijke Agrarische Hogeschool te Dronten
www.paardnatuurlijk.nl
http://paardentippers.forumup.be/post-9 ... ppers.html

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:31

Is er niemand die op- of aanmerkingen heeft?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48571
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:03

ik vind het een goed uitgebreid artikel, maar het ontbreekt me aan kennis om iets over de inhoud te kunnen zeggen... Bloos

ik ga het in de groep gooien Lachen

Bedankt voor je uitgebreide artikel zo ver Lachen

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:09

Alsjeblieft. Lachen Het was de bedoeling om alles wat compacter te schrijven, maar als je alles een beetje fatsoenlijk wilt onderbouwen zit je toch ineens aan drie pagina's in Word. Bloos

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:12

zetmeel en suikers zijn slecht voor het paard, ze kunnen het slecht verteren en brengen schade aan aan de darmflora

Over bijvoeren zou ik liever spreken van: 'Bijvoeren met krachtvoer is pas nodig als er zoveel graas/eettijd verloren is gegaan dat deze gecompenseerd moet worden'.


Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen ("zie je wel, zonder krachtvoer valt hij af") mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer, afhankelijk geworden van het krachtvoer...

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:23

Arabesk het is niet de bedoeling om te citeren van paardnatuurlijk.nl . Je aanvulling/ wijziging over bijvoeren is eventueel wel goed, maar dat is aan het wiki team.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48571
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:34

klopt, het is idd niet toegestaan om teksten letterlijk over te nemen van andere sites, uit boeken, etc. Dit is in verband met copyright. De bronnen kunnen wel gebruikt worden, maar dan moet de tekst eigen woorden gezet worden Lachen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:19

dorientjuh schreef:
Arabesk het is niet de bedoeling om te citeren van paardnatuurlijk.nl . Je aanvulling/ wijziging over bijvoeren is eventueel wel goed, maar dat is aan het wiki team.


De laatste alinea was ook meer ter info, maar van de week zal ik er even voor gaan zitten en het herschrijven Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48571
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:47

dank je Arabesk... Lachen Het is interessante materie Lachen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:06

Dik een maand later Bloos , maar toch ook nog een reactie.
Op zich super initiatief om dit stuk te hebben geschreven. Ja Is veel werk.

Ik heb alleen wat vraagtekens over de formulering van sommige alinea's en soms zou het wat genuanceerder mogen of uitgebreider in de toelichting waarom iets wel of niet goed/slecht zou zijn.

Sowieso zou ik deze lap tekst niet als geheel plaatsen, mensen stoppen halverwege al met lezen. Verdeel het dan in ieder geval in een stukje algemeen, deel ruwvoer en deel krachtvoer + bijvoeding/supplementen. Rekeninghoudend met de wikistukjes over bepaalde voedingsmiddelen die er al zijn.

En deze zin:''Omdat krachtvoeders worden gemaakt uit restproducten van andere industrieën, is het het beste om deze zo min mogelijk te voeren." kan echt niet..
Veel te stellig, wordt als waarheid neergezet. En ook nog eens niet correct!

Deze zin: "Tenslotte kan een overmaat aan eiwit ook nog energie leveren."
Eiwit levert sowieso energie op. Niet alleen een overmaat. Het wordt alleen in 1e instantie als bouwstof gebruikt en pas als vetten en koolhydraten niet (meer) gebruikt kunnen worden worden de eiwitten aangebroken. In extreme gevallen geeft het afbraak van spierweefsel.

Het stuk komt als mij niet geheel objectief over, maar gedacht vanuit een bepaalde richting/stroming. Dat kan op zich, maar dan moet dat wel worden aangegeven in de tekst.
Nu staan er wel bronvermeldingen, maar ik zou het in de tekst ook neergezet willen zien.
En 3 bronnen vind ik ook wat weinig voor zo'n belangrijk artikel..

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:07

Bedankt voor de reactie Djilan!

Citaat:
En deze zin:''Omdat krachtvoeders worden gemaakt uit restproducten van andere industrieën, is het het beste om deze zo min mogelijk te voeren." kan echt niet..

Volgens mij klopt dit weldegelijk hoor. Ja Waarom denk jij / weet jij dat dit niet zo is?

Verder zal ik even een nieuwe indeling proberen te maken, voor zover dit mogelijk is. (Of is dat niet aan mij?) Lachen

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:11

Ik denk dat eerder het probleem is dat er teveel stoffen toegevoegd worden die niet helemaal natuurlijk zijn. Er zijn echter ook voeders die dit niet hebben, zoals een Dodson & Horrell.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:26

dorientjuh schreef:
Bedankt voor de reactie Djilan!

Citaat:
En deze zin:''Omdat krachtvoeders worden gemaakt uit restproducten van andere industrieën, is het het beste om deze zo min mogelijk te voeren." kan echt niet..

Volgens mij klopt dit weldegelijk hoor. Ja Waarom denk jij / weet jij dat dit niet zo is?

Verder zal ik even een nieuwe indeling proberen te maken, voor zover dit mogelijk is. (Of is dat niet aan mij?) Lachen


Graag gedaan, fijn dat je mijn kritische noot kunt waarderen Lachen

De uitspraak die je hier aanhaalt is sowieso te stellig. Het gaat mij dus om het deel restproducten, niet het zo min mogelijk voeren Knipoog
Er worden inderdaad wel restproducten gebruikt bij de productie van brok, maar niet alleen maar. En daarnaast worden in muesli's eigenlijk helemaal praktisch geen restproducten gebruikt.

En ik weet dat het niet zo is vanwege 2 punten:
1. omdat ik in een fabriek ben geweest waar op dat moment paardenbrok geperst werd en ik de granen ed die erin gingen zelf gezien heb. Dus hele granen! of je moet dat al een restproduct noemen..
Dat er daarnaast zemelen en sojaschroot ed worden bijgeperst klopt. Maar als mens eten we ook zemelen en veel voeren het ook als slobber aan hun paard Knipoog . Een restproduct wil niet altijd meteen zeggen dat het niet goed is..
2. Muesli is dus ook een krachtvoeder en bevat praktisch helemaal geen restproducten. Verschilt per fabrikant.

Bietenpulp is bijvoorbeeld ook een restproduct maar heeft ook zeker zo zijn nut.

Wel is een kritische blik naar de kwaliteit altijd goed.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:37

Hier mijn verbeterde versie:

Voeding
Voeding is opgebouwd uit verschillende voedingsstoffen en kan erg variëren.

De voeding van een paard kan ruwweg onderverdeeld worden in krachtvoer en ruwvoer. Daarnaast kunnen supplementen gevoerd worden.

Het Vlaamse ministerie van landbouw heeft een zeer uitgebreide en fraaie brochure uitgebracht over de spijsvertering van paarden. Hierin staan ook rantsoenberekeningen.

Deze brochure is hier te vinden en te downloaden:

Goede paardenvoeding
Paarden zijn van nature grazers die in de natuur vrijwel de hele dag besteden aan het opnemen van voedsel. Het spijsverteringsstelsel van het paard dat de mens tegenwoordig gebruikt voor recreatie en/ of sport is nog altijd precies hetzelfde vergeleken met de paard in de natuur. Het spijsverteringsstelsel van het paard is er dan ook op gemaakt om continu kleine beetjes voedsel op te nemen. Wanneer het paard langere tijd niets te kauwen heeft, krijgt het dier te maken met stress, omdat het zijn natuurlijke behoefte (continu eten) niet kan bevredigen. Dit kan zich uiten in stalondeugden. Wanneer het paard voor een langere periode dagelijks wordt bloot gesteld aan het langere tijd niet kunnen kauwen op voedsel, kunnen er maagproblemen zoals een maagzweer ontstaan. Een maagzweer kan alleen vastgesteld worden door middel van endoscopie. Naar schatting hebben 25 tot 50% van alle veulens en 60 tot 90% van alle paarden die door de mens worden gebruikt voor recreatie en/ of sport, last van een maagzweer. (Bronnen: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html en Gastric Ulcers: Management Key to Prevention http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9664)


Het is dus de taak van de paardeneigenaar om ervoor te zorgen dat het paard zoveel mogelijk voorziet in het bevredigen van de natuurlijke behoeftes van het paard. In dit geval is dat ervoor zorgen dat het paard de hele dag door wat te eten heeft. Hiervoor wordt ruwvoer gebruikt.

Ruwvoer
De meest gebruikte vormen van ruwvoer voor paarden in Nederland zijn gras, hooi, voordroog/ kuil en soms stro. Hieronder worden deze soorten ruwvoer kort besproken.

Gras
Gras is wat paarden over het algemeen het liefste eten. Het zit vol met water en voedingsstoffen. De meeste paarden in Nederland worden gehouden op koeiengras. De grassoorten die hiervoor worden gebruikt zijn voor paarden vrij eenzijdig en eiwitrijk. Het fructaangehalte (suikergehalte) in gras is afhankelijk van het weer en de temperatuur en kan zeer sterk schommelen. Door een hoog fructaangehalte in het gras kan het paard problemen ondervinden, zoals hoefbevangenheid. De paarden die echter gewend zijn om dag en nacht op gras te staan, zullen in de praktijk over het algemeen weinig problemen ondervinden met het fructaangehalte.

Gras bevat dus veel energie, waardoor paarden snel dik kunnen worden. Om het paard toch in de weide te laten zonder dat deze erg dik wordt, kan worden gedaan aan strookbegrazing en kan er gebruik worden gemaakt van een graaskorf. Voor de natuurlijke behoeftes van een paard is het beter hiervoor te kiezen dan ervoor te kiezen om het paard minder lang op de weide te laten staan. Omdat het gras over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Hooi
Hooi wordt over het algemeen gezien in partijen hooi van de eerste snede en partijen hooi van de tweede snede. Hooi van de eerste snede heeft als voordeel dat paarden er lang mee doen, kwalitatief voldoende energie bevat om het paard te voorzien in zijn dagelijkse energiebehoefte zodat krachtvoer achterwege kan worden gelaten, en het goed is voor het spijsverteringsstelsel van het paard. Hooi van de tweede snede bevat minder energie dan hooi van de eerste snede. Het hooi heeft dezelfde voordelen als hooi van de eerste snede, alleen kan van de tweede snede meer gevoerd worden. Dit is positief omdat het paard dan langer bezig is met kauwen (waardoor het paard veel speeksel aanmaakt, waardoor de kans op een maagzweer kleiner wordt). Het dier wordt door het lagere energiegehalte ook minder snel dik van dit hooi. Omdat hooi over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Voordroog/ kuil
Voordroog/ kuil is over het algemeen gezien van koeiengras. Voordroog/ kuil staat erom bekend dat het een hoge energie/ eiwitwaarde heeft, in vergelijking met hooi en stro. Dit is negatief voor het paard, omdat het paard hiervan minder nodig heeft dan van hooi en stro. Dit betekent dus dat het paard minder te kauwen heeft, waardoor de kans op verteringsstelsel en maagproblemen groter is. Ook is veel eiwit slecht voor paarden. Omdat kuil /voordroog over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Stro
Stro is bedoeld voor paarden die al genoeg energie binnen krijgen via hun andere voeding, maar te weinig te kauwen hebben. Met stro doen paarden lang en ze hebben dus veel te kauwen. Stro levert dus erg weinig energie en is dan ook absoluut niet bedoeld als totale vervanger van ander ruwvoer. Stro moet slechts gezien worden als aanvulling op het normale rantsoen. Het beste voor paarden om te eten is tarwestro.

Het beste voor een paard is onbeperkt ruwvoer. Wanneer er wordt gekeken naar de energie die een paard opneemt uit onbeperkt ruwvoer als hooi, (in combinatie dus met een mineralenliksteen), kan er worden opgemaakt dat dit een gezond paard voldoende energie oplevert voor zowel zijn onderhoud (dit wil zeggen voldoende energie om te functioneren wanneer er weinig tot geen arbeid gevraagd wordt van het dier) als voor de algemene sportprestaties. Onder de algemene sportprestaties wordt hier gerekend: een tot twee uur dressuur / springen per dag, een flinke buitenrit et cetera. Pas wanneer er erg veel arbeid wordt gevraagd van een paard, zoals bij de hogere klassen endurance, of wanneer het paard erg oud is of wanneer een paard ziek is, kan het voorkomen dat het paard niet voldoende energie haalt uit het ruwvoer om in de behoeftes te voorzien. Dan kunnen aanvullingen op het ruwvoer, zoals krachtvoer en supplementen, hiervoor zorgen.

Krachtvoer: alleen als het echt nodig is
Wanneer het dier onvoldoende energie haalt uit het ruwvoer en daardoor krachtvoer of supplementen nodig heeft, kan onder andere hiervoor worden gekozen:
Plantaardige olie, zoals zonnebloemolie of lijnzaadolie: dit is circa drie keer zo energierijk als koolhydraten en kan daarom als extra energiebron in beperkte mate gebruikt worden.

Waarom liever geen krachtvoer (suikers)?
Na olie komen suikers (zetmeel valt onder suikers) aan bod als belangrijke energiebron. Deze suikers kunnen gevonden worden in granen (muesli’s) en andere krachtvoeders. Om zetmeel te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen zetmeel en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer, zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van zetmeel zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor moet het paard dus de vitamines voortaan halen uit het krachtvoer. Hierdoor moet er dus steeds meer krachtvoer worden gegeven, wat weer maagproblemen kan opleveren. Dit proces kan echter ook weer omgedraaid worden, maar het duurt wel een tijd voordat het paard hier weer op ingesteld is.
(Bron: Food for Thougt: Digestive Health http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9277)

Na de zetmeel en suikers komen de plantenvezels die in de dikke darm worden verteerd. Hieronder wordt onder andere bietenpulp en tarwestro verstaan. Vaak wordt gedacht dat bietenpulp veel suiker bevat, wat weer slecht is voor het paard. Dit is echter onjuist; de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels. In deze link kan er een samenvatting naar bietenpulp als voeding voor paarden worden gelezen: http://paardentippers.forumup.be/post-9 ... ppers.html Vezels uit bietenpulp zijn goed verteerbaar. Vezels uit tarwestro veel minder.

Tenslotte kan eiwit ook nog energie leveren. Dit is echter niet aan te bevelen hiervoor omdat het rendement laag is.

Omdat aan krachtvoeders dus enkele nadelen kleven, is het het beste om deze zo min mogelijk te voeren. Marketingtechnisch willen fabrikanten van krachtvoeders de consument natuurlijk anders doen geloven. Daarom is het aan te bevelen om de ingrediënten van het krachtvoer goed te bestuderen. Bij producten met hele graankorrels kan gezien worden wat er wordt gevoerd. Dit heeft bij sommige paardeneigenaren de voorkeur. Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan, omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Maïsproducten
Maïs en maïsproducten zoals maïsmeel worden vaak als paardenvoeding gebruikt wanneer een paard aan moet komen. Dit is echter niet aan te raden omdat maïs voor meer dan 60% uit zetmeel, en dus uit suikers bestaat. Ook is er bij maïs een uitgesproken tekort aan de aminozuren lysine en en tryptofaan. (Bron: http://remote.paardnatuurlijk.nl/downlo ... aarden.pdf) Ook heeft maïs een hoog fosforgehalte, waardoor er bij de totale voeding een scheve verhouding kan ontstaan tussen calcium en fosfor.


Conclusie: alternatieven voor krachtvoer

De conclusie die kan worden getrokken is dat het paard dus het beste onbeperkt ruwvoer eten kan krijgen. Is dit ruwvoer niet voldoende, dan kan er het beste gekeken worden naar alternatieven voor het huidige krachtvoer. Deze alternatieven zijn:
- het geven van olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie);
- het geven van ongemelasseerde bietenpulp

Mocht er, naast het eventueel geven van voedingssupplementen bij deze voeding, nog een tekort aan energie aanwezig zijn bij het paard, dan is krachtvoer een optie.


Gebruikte bronnen:
Christelijke Agrarische Hogeschool te Dronten
http://www.paardnatuurlijk.nl
http://paardentippers.forumup.be/post-9 ... ppers.html

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48571
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:02

Super dorien!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:00

Mooi. Lachen Kan die dan nu op de wiki worden gegooid?

Marlies1

Berichten: 3934
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:35

Ziet er goed uit!
Misschien nog even wachten tot Djilan het eindresultaat gezien heeft? Lachen

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:40

Hoi Dorinetjuh, ik heb beide artikels aandachtig gelezen en heb nog wat dingetjes waarover ik effe wil sparren Bloos

Dit stuk komt op mij erg negatief over :
Citaat:
Omdat aan krachtvoeders dus enkele nadelen kleven, is het het beste om deze zo min mogelijk te voeren. Marketingtechnisch willen fabrikanten van krachtvoeders de consument natuurlijk anders doen geloven. Daarom is het aan te bevelen om de ingrediënten van het krachtvoer goed te bestuderen. Bij producten met hele graankorrels kan gezien worden wat er wordt gevoerd. Dit heeft bij sommige paardeneigenaren de voorkeur. Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan, omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Misschien kan dit iets minder uitgesproken geschreven worden?


Ik rij zelf samengestelde wedstrijden (eventing) en hoewel mijn paarden zelfs 's winters dag en nacht buitenlopen en nauwelijks een stal vanbinnen zien, ben ik niet eens met de stelling dat er slechts krachtvoer gegeven mag worden als het paard te weinig energie uit het ruwvoer haalt. Dit is te rechtlijnig gesteld en kan in mijn ogen zelfs gevaarlijk worden wanneer onervaren personen het paard te weinig voeren voor de arbeid die het paard met verrichten.
Ruwvoer moet ten alle tijden de basis blijven maar zelfs voor stevige buitenritten hebben ze meer nodig dan alleen (oud) hooi of kuil. Dit kan ik niet onderbouwen met mooie onderzoeksresultaten maar met ervaring en boerenverstand Bloos
Ook is dit per paard verschillend, mijn Fries leeft van de lucht en heeft absoluut geen krachtvoer nodig en mijn SGW-er (60% ox) is tijdens het SGW-seizoen amper op gewicht te houden en naast onbeperkt gras/hooi, 2 scheppen haver, 2 scheppen brok en zemelen gaat daar nog flink zonnebloemolie overheen, allemaal als energietoevoer en dikmakerij Ja

Misschien dat je erbij zou kunnen zetten dat dit stuk geldt voor diegene die z'n paard zo natuurlijk mogelijk wil houden. (Ik hoop niet dat ik hier iemand mee voor het hoofd stoot want ik heb helemaal niets tegen de natural denkwijze en probeer de middenweg te vinden maar voor sportprestaties gaat dit stuk niet op.) Er zijn natuurlijk ook wedstrijdruiters die de Wiki gebruiken en dit stuk gaat niet in op voeding voor (top)sport. Dat is verder geen probleem als dat niet je bedoeling was maar dan moet dit wel vermeld worden (vind ik Bloos)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:39

Ik sluit me bij Ibonn aan, het is op sommige punten een 'natural' gekleurd stuk en dan ga je toch een aantal mensen voor het hoofd stoten of ze nemen het hele stuk niet serieus terwijl er wel zeker hele goede info in staat. Dus of algemener maken of aangeven dat het gericht is op de paardenhouder die zo natuurlijk mogelijk wil paardenhouden.

Ik zou het, als je het algemener wilt maken, vooral houden op het feit dat het rantsoen hoofdzakelijk hoort te bestaan uit ruwvoeders en dat in geval van gevraagde prestaties of andere specifieke omstandigheden het nodig kan zijn dat krachtvoer (met mate) bijgegeven wordt.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 13:12

Citaat:
Ruwvoer moet ten alle tijden de basis blijven maar zelfs voor stevige buitenritten hebben ze meer nodig dan alleen (oud) hooi of kuil. Dit kan ik niet onderbouwen met mooie onderzoeksresultaten maar met ervaring en boerenverstand
Ook is dit per paard verschillend, mijn Fries leeft van de lucht en heeft absoluut geen krachtvoer nodig en mijn SGW-er (60% ox) is tijdens het SGW-seizoen amper op gewicht te houden en naast onbeperkt gras/hooi, 2 scheppen haver, 2 scheppen brok en zemelen gaat daar nog flink zonnebloemolie overheen, allemaal als energietoevoer en dikmakerij


Dit is dus de fout die velen maken. Men denkt dat het paard niet zonder krachtvoer kan, en daarom wordt er bij voorbaat krachtvoer gevoerd. Ik zal even een voorbeeld geven:
ik weet niet hoeveel en hoe zwaar je traint, want ik ben niet thuis in de eventing, maar stel:
jouw GSW-er weegt 600 kg en jij weegt 80 kg. Als ik er dan vanuit ga dat jij op zo'n wedstrijd 3 uur zeer zwaar (het hoogste niveau in de tabel) 'traint' met je paard, dan verbruikt jouw paard op die dag in totaal 1310 VREp. Grashooi van goede kwaliteit heeft 89 VRE per kg. 1310/ 89 = 14,72. Om een kilo hooi te kauwen heeft een paard veertig minuten nodig. Als het paard 3 uur training heeft gehad, dan heeft het paard nog 21 uur van de dag over. 21x60 = 1260 minuten. 40 x 14,72 = 588,8 minuten (dit is dus de tijd die het paard nodig heeft om al het benodigde hooi tot zich te nemen). In totaal is het paard hier dus 588,8/60 = 9,81 uur mee bezig. In theorie kan dit dus gemakkelijk.

Feit blijft dat een zo natuurlijk mogelijk voeding het beste werkt voor alle paarden, dus niet alleen voor paarden van mensen die zo natuurlijk mogelijk willen voeren / houden.

Maar goed, als jullie per se willen dat ik het aanpas, dan zal ik het wel aanpassen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 14:15

Voeding
Voeding is opgebouwd uit verschillende voedingsstoffen en kan erg variëren.

De voeding van een paard kan ruwweg onderverdeeld worden in krachtvoer en ruwvoer. Daarnaast kunnen supplementen gevoerd worden.

Het Vlaamse ministerie van landbouw heeft een zeer uitgebreide en fraaie brochure uitgebracht over de spijsvertering van paarden. Hierin staan ook rantsoenberekeningen.

Deze brochure is hier te vinden en te downloaden:

Goede paardenvoeding
Paarden zijn van nature grazers die in de natuur vrijwel de hele dag besteden aan het opnemen van voedsel. Het spijsverteringsstelsel van het paard dat de mens tegenwoordig gebruikt voor recreatie en/ of sport is nog altijd precies hetzelfde vergeleken met de paard in de natuur. Het spijsverteringsstelsel van het paard is er dan ook op gemaakt om continu kleine beetjes voedsel op te nemen. Wanneer het paard langere tijd niets te kauwen heeft, krijgt het dier te maken met stress, omdat het zijn natuurlijke behoefte (continu eten) niet kan bevredigen. Dit kan zich uiten in stalondeugden. Wanneer het paard voor een langere periode dagelijks wordt bloot gesteld aan het langere tijd niet kunnen kauwen op voedsel, kunnen er maagproblemen zoals een maagzweer ontstaan. Een maagzweer kan alleen vastgesteld worden door middel van endoscopie. Naar schatting hebben 25 tot 50% van alle veulens en 60 tot 90% van alle paarden die door de mens worden gebruikt voor recreatie en/ of sport, last van een maagzweer. (Bronnen: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html en Gastric Ulcers: Management Key to Prevention http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9664)

Het is dus de taak van de paardeneigenaar om ervoor te zorgen dat het paard zoveel mogelijk voorziet in het bevredigen van de natuurlijke behoeftes van het paard. In dit geval is dat ervoor zorgen dat het paard de hele dag door wat te eten heeft. Hiervoor wordt ruwvoer gebruikt.

Ruwvoer
De meest gebruikte vormen van ruwvoer voor paarden in Nederland zijn gras, hooi, voordroog/ kuil en soms stro. Hieronder worden deze soorten ruwvoer kort besproken.

Gras
Gras is wat paarden over het algemeen het liefste eten. Het zit vol met water en voedingsstoffen. De meeste paarden in Nederland worden gehouden op koeiengras. De grassoorten die hiervoor worden gebruikt zijn voor paarden vrij eenzijdig en eiwitrijk. Het fructaangehalte (suikergehalte) in gras is afhankelijk van het weer en de temperatuur en kan zeer sterk schommelen. Door een hoog fructaangehalte in het gras kan het paard problemen ondervinden, zoals hoefbevangenheid. De paarden die echter gewend zijn om dag en nacht op gras te staan, zullen in de praktijk over het algemeen weinig problemen ondervinden met het fructaangehalte.

Gras bevat dus veel energie, waardoor paarden snel dik kunnen worden. Om het paard toch in de weide te laten zonder dat deze erg dik wordt, kan worden gedaan aan strookbegrazing en kan er gebruik worden gemaakt van een graaskorf. Voor de natuurlijke behoeftes van een paard is het beter hiervoor te kiezen dan ervoor te kiezen om het paard minder lang op de weide te laten staan. Omdat het gras over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Hooi
Hooi wordt over het algemeen gezien verkocht in partijen hooi van de eerste snede en partijen hooi van de tweede snede. Hooi van de eerste snede heeft als voordeel dat paarden er lang mee doen, kwalitatief voldoende energie bevat om het paard te voorzien in zijn dagelijkse energiebehoefte zodat krachtvoer achterwege kan worden gelaten, en het goed is voor het spijsverteringsstelsel van het paard. Hooi van de tweede snede bevat minder energie dan hooi van de eerste snede. Dit hooi heeft dezelfde voordelen als hooi van de eerste snede, alleen kan van de tweede snede meer gevoerd worden vanwege het lagere energiegehalte. Dit is positief omdat het paard dan langer bezig is met kauwen (waardoor het paard veel speeksel aanmaakt, waardoor de kans op een maagzweer kleiner wordt). Het dier wordt door het lagere energiegehalte ook minder snel dik van dit hooi. Omdat hooi over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Voordroog/ kuil
Voordroog/ kuil is over het algemeen gezien van koeiengras. Voordroog, maar vooral kuil staat erom bekend dat het een hoge energie/ eiwitwaarde heeft, in vergelijking met hooi en stro. Dit is negatief voor het paard, omdat het paard hiervan minder nodig heeft dan van hooi en stro. Dit betekent dus dat het paard minder te kauwen heeft, waardoor de kans op verteringsstelsel en maagproblemen groter is. Ook is veel eiwit slecht voor paarden. Wel is het handig om kuil / voordroog naast hooi te voeren wanneer het paard een energietekort heeft, of wanneer het paard weinig tijd heeft om ruwvoer op te nemen. Omdat kuil /voordroog over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Stro
Stro is bedoeld voor paarden die al genoeg energie binnen krijgen via hun andere voeding, maar te weinig te kauwen hebben. Met stro doen paarden relatief lang en ze hebben dus veel te kauwen. Stro levert dus erg weinig energie en is dan ook absoluut niet bedoeld als totale vervanger van ander ruwvoer. Stro moet slechts gezien worden als aanvulling op het normale rantsoen. Het beste voor paarden om te eten is tarwestro.

Het beste voor een paard is onbeperkt ruwvoer. Wanneer er wordt gekeken naar de energie die een paard opneemt uit onbeperkt ruwvoer als hooi, (in combinatie dus met een mineralenliksteen), kan er worden opgemaakt dat dit een gezond paard voldoende energie oplevert voor zowel zijn onderhoud (dit wil zeggen voldoende energie om te functioneren wanneer er weinig tot geen arbeid gevraagd wordt van het dier) als voor de algemene sportprestaties. Onder de algemene sportprestaties wordt hier gerekend: een tot twee uur dressuur / springen per dag, een flinke buitenrit et cetera. Pas wanneer er erg veel arbeid wordt gevraagd van een paard, zoals bij de hogere klassen endurance een flinke cross, wanneer het paard erg oud is of wanneer een paard ziek is, kan het voorkomen dat het paard niet voldoende energie haalt uit het ruwvoer om in de behoeftes te voorzien. Dan kunnen aanvullingen op het ruwvoer, zoals krachtvoer en supplementen, hiervoor zorgen.

De kwaliteit van het ruwvoer is dus erg belangrijk. Om erachter te komen wat er precies in een lading ruwvoer zit, kan er een analyse van een monster gemaakt worden. Dit kan gedaan worden via http://www.blgg.nl .

Waarom liever geen krachtvoer (suikers)?
Na olie komen suikers (zetmeel valt onder suikers) aan bod als belangrijke energiebron. Deze suikers kunnen gevonden worden in granen (muesli’s) en andere krachtvoeders. Om zetmeel te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen zetmeel en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer, zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van zetmeel zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor moet het paard dus de vitamines voortaan halen uit het krachtvoer. Hierdoor moet er dus steeds meer krachtvoer worden gegeven, wat weer maagproblemen kan opleveren. Dit proces kan echter ook weer omgedraaid worden, maar het duurt wel een tijd voordat het paard hier weer op ingesteld is.
(Bron: Food for Thougt: Digestive Health http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9277)

Na de zetmeel en suikers komen de plantenvezels die in de dikke darm worden verteerd. Hieronder wordt onder andere bietenpulp en tarwestro verstaan. Vaak wordt gedacht dat bietenpulp veel suiker bevat, wat weer slecht is voor het paard. Dit is echter onjuist; de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels. In deze link kan er een samenvatting naar bietenpulp als voeding voor paarden worden gelezen: http://paardentippers.forumup.be/about8 ... ppers.html .Vezels uit bietenpulp zijn goed verteerbaar. Vezels uit tarwestro veel minder.

Tenslotte kan eiwit ook nog energie leveren. Dit is echter niet aan te bevelen hiervoor omdat het rendement laag is.

Krachtvoer: alleen als het echt nodig is
Wanneer het dier onvoldoende energie haalt uit het ruwvoer en daardoor krachtvoer of supplementen nodig heeft, kan onder andere hiervoor worden gekozen:
Plantaardige olie, zoals zonnebloemolie of lijnzaadolie: dit is circa drie keer zo energierijk als koolhydraten en kan daarom als extra energiebron in beperkte mate gebruikt worden.

Er moet dus bij paardenvoeding zoveel mogelijk worden uitgegaan van het natuurlijke eetpatroon van het paard. Maar het paard van tegenwoordig moet soms meer arbeid verrichten dan de paarden in de natuur. Ook kan een paard ziek zijn, waardoor het veel energie verbruikt. In dat geval, is het soms toch nodig om wat krachtvoer te verstrekken. Belangrijk hierbij is dat er gelet wordt op de hoeveelheid suiker en zetmeel in de brok. Bij veel broksoorten ligt dit vaak op 30% of hoger. Het beste voor het paard is dus om zo min mogelijk suiker en zetmeel in de voeding te hebben. Er bestaan gelukkig ook krachtvoeders met een relatief laag percentage suiker en zetmeel.

Voorbeelden van dergelijk krachtvoer zijn:
- Marstall Vito met in totaal 10,7% suiker en zetmeel. http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf
- Equisanum Fiberstructuurmuesli met in totaal 14% suiker en zetmeel http://www.vancooten.nl/popup02/equi10.html

De afkickperiode
Krachtvoer is dus een voer dat niet in dergelijke hoeveelheden en in dergelijke samenstelling in de natuur door wilde paarden wordt gegeten. Een gevolg daarvan is is dat het verteringsstelsel van het paard hierop onvoldoende is ingespeeld, waardoor het verteringsstelsel zich moet aanpassen. Deze aanpassing is eigenlijk niet of onvoldoende mogelijk. Vergelijk het maar met fastfood voor mensen. Er zijn mensen die het dagelijks eten, het heerlijk vinden en er geen hinder van lijken te ondervinden. Pas na jaren wordt duidelijk dat men dikker is geworden, minder energie heeft en kwaaltjes krijgt. Wanneer er dan wordt omgeschakeld naar puur en alleen gezonde voeding moet men eerst door een afkickperiode. Mensen voelen zich beroerd, zien er vaak wat slechter uit en snakken naar hun fastfood en suiker. Wanneer er dan echter toch wordt volgehouden met het eten van de gezonde voeding, zal na een tijdje (bij mensen is dit meestal enkele weken) de drang naar suiker en fastfood afnemen, krijgen deze mensen meer energie, voelen zich vaak vrolijker en raken hun overtollige vet en afvalstoffen kwijt.

Zo moet men ook naar het krachtvoer voor paarden kijken. Veel paarden lijken het goed te doen op hun krachtvoer, en wanneer er minder krachtvoer wordt gegeven dan ze gewend zijn, gaan ze er minder gezond uitzien. Dit is dus het begin van de afkickperiode. Helaas kan de afkickperiode bij paarden wat langer duren dan bij mensen. Deze periode verschilt per paard, soms duurt het weken, soms maanden en soms wel een jaar. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver het ''oude'' dieet verwijderd was van de gezondere, natuurlijke voeding.

Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan, omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Maïsproducten
Maïs en maïsproducten zoals maïsmeel worden vaak als paardenvoeding gebruikt wanneer een paard aan moet komen. Dit is echter niet aan te raden omdat maïs voor meer dan 60% uit zetmeel, en dus uit suikers bestaat. Ook is er bij maïs een uitgesproken tekort aan de aminozuren lysine en en tryptofaan. (Bron: http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dier/7.pdf pagina 42) Ook heeft maïs een hoog fosforgehalte, waardoor er bij de totale voeding een scheve verhouding kan ontstaan tussen calcium en fosfor.


Conclusie: alternatieven voor krachtvoer
De conclusie die kan worden getrokken is dat het paard dus het beste onbeperkt ruwvoer eten kan krijgen. Is dit ruwvoer niet voldoende, dan kan er het beste gekeken worden naar alternatieven voor het huidige krachtvoer. Deze alternatieven zijn:
- het geven van olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie);
- het geven van ongemelasseerde bietenpulp

Mocht er, naast het eventueel geven van voedingssupplementen bij deze voeding, nog een tekort aan energie aanwezig zijn bij het paard, dan is krachtvoer een optie.


Overige gebruikte bronnen:
Christelijke Agrarische Hogeschool te Dronten
http://www.paardnatuurlijk.nl

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:17

Iemand nog op- of aanmerkingen?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:38

Ja!

1) Er wordt melding gemaakt van de brochure van het Vlaamse Ministerie voor Landbouw: "Deze brochure is hier te vinden en te downloaden: " ... een link is echter niet vermeld.

2) Als alternatief voor krachtvoer ( en eventueel ruwvoer) mis ik Lucerne.Lucerne wordt toch veel gevoerd, heeft een lager suikergehalte ( zelfs met melasse erin!) dan krachtvoer, en ook een lager suikergehalte van gras en hooi. Naar mijn mening is Lucerne een veel betere energieleverancier dan 'olie' - buiten dat het door de structuur beter is voor de paardenmaag, bevat het bijna alle nodige vitamines en mineralen.
Een mogelijk nadeel van Lucerne is het hoge calciumgehalte - om de Ca/Ph in balans te houden moet er op toegezien worden dat er geen fosfor gebrek ontstaat. Dit geldt overigens alleen maar als paarden uitsluitend met Lucerne gevoerd worden. Krijgt het paard voldoende hooi en gras dan is een onbalans van deze stoffen verwaarloosbaar.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:49

Zo jij bent er snel bij. Knipoog
Punt 1) de link staat wel in het originele stuk dat al op de wiki staat.
Punt 2) Ik zal er het even bij zetten.

Bedankt!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:25

Voeding
Voeding is opgebouwd uit verschillende voedingsstoffen en kan erg variëren.

De voeding van een paard kan ruwweg onderverdeeld worden in krachtvoer en ruwvoer. Daarnaast kunnen supplementen gevoerd worden.

Het Vlaamse ministerie van landbouw heeft een zeer uitgebreide en fraaie brochure uitgebracht over de spijsvertering van paarden. Hierin staan ook rantsoenberekeningen.

Deze brochure is hier te vinden en te downloaden:

Goede paardenvoeding
Paarden zijn van nature grazers die in de natuur vrijwel de hele dag besteden aan het opnemen van voedsel. Het spijsverteringsstelsel van het paard dat de mens tegenwoordig gebruikt voor recreatie en/ of sport is nog altijd precies hetzelfde vergeleken met de paard in de natuur. Het spijsverteringsstelsel van het paard is er dan ook op gemaakt om continu kleine beetjes voedsel op te nemen. Wanneer het paard langere tijd niets te kauwen heeft, krijgt het dier te maken met stress, omdat het zijn natuurlijke behoefte (continu eten) niet kan bevredigen. Dit kan zich uiten in stalondeugden. Wanneer het paard voor een langere periode dagelijks wordt bloot gesteld aan het langere tijd niet kunnen kauwen op voedsel, kunnen er maagproblemen zoals een maagzweer ontstaan. Een maagzweer kan alleen vastgesteld worden door middel van endoscopie. Naar schatting hebben 25 tot 50% van alle veulens en 60 tot 90% van alle paarden die door de mens worden gebruikt voor recreatie en/ of sport, last van een maagzweer. (Bronnen: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html en Gastric Ulcers: Management Key to Prevention http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9664)

Het is dus de taak van de paardeneigenaar om ervoor te zorgen dat het paard zoveel mogelijk voorziet in het bevredigen van de natuurlijke behoeftes van het paard. In dit geval is dat ervoor zorgen dat het paard de hele dag door wat te eten heeft. Hiervoor wordt ruwvoer gebruikt.

Ruwvoer
De meest gebruikte vormen van ruwvoer voor paarden in Nederland zijn gras, hooi, voordroog/ kuil en soms stro. Hieronder worden deze soorten ruwvoer kort besproken.

Gras
Gras is wat paarden over het algemeen het liefste eten. Het zit vol met water en voedingsstoffen. De meeste paarden in Nederland worden gehouden op koeiengras. De grassoorten die hiervoor worden gebruikt zijn voor paarden vrij eenzijdig en eiwitrijk. Het fructaangehalte (suikergehalte) in gras is afhankelijk van het weer en de temperatuur en kan zeer sterk schommelen. Door een hoog fructaangehalte in het gras kan het paard problemen ondervinden, zoals hoefbevangenheid. De paarden die echter gewend zijn om dag en nacht op gras te staan, zullen in de praktijk over het algemeen weinig problemen ondervinden met het fructaangehalte.

Gras bevat dus veel energie, waardoor paarden snel dik kunnen worden. Om het paard toch in de weide te laten zonder dat deze erg dik wordt, kan worden gedaan aan strookbegrazing en kan er gebruik worden gemaakt van een graaskorf. Voor de natuurlijke behoeftes van een paard is het beter hiervoor te kiezen dan ervoor te kiezen om het paard minder lang op de weide te laten staan. Omdat het gras over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Hooi
Hooi wordt over het algemeen gezien verkocht in partijen hooi van de eerste snede en partijen hooi van de tweede snede. Hooi van de eerste snede heeft als voordeel dat paarden er lang mee doen, kwalitatief voldoende energie bevat om het paard te voorzien in zijn dagelijkse energiebehoefte zodat krachtvoer achterwege kan worden gelaten, en het goed is voor het spijsverteringsstelsel van het paard. Hooi van de tweede snede bevat minder energie dan hooi van de eerste snede. Dit hooi heeft dezelfde voordelen als hooi van de eerste snede, alleen kan van de tweede snede meer gevoerd worden vanwege het lagere energiegehalte. Dit is positief omdat het paard dan langer bezig is met kauwen (waardoor het paard veel speeksel aanmaakt, waardoor de kans op een maagzweer kleiner wordt). Het dier wordt door het lagere energiegehalte ook minder snel dik van dit hooi. Omdat hooi over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Voordroog/ kuil
Voordroog/ kuil is over het algemeen gezien van koeiengras. Voordroog, maar vooral kuil staat erom bekend dat het een hoge energie/ eiwitwaarde heeft, in vergelijking met hooi en stro. Dit is negatief voor het paard, omdat het paard hiervan minder nodig heeft dan van hooi en stro. Dit betekent dus dat het paard minder te kauwen heeft, waardoor de kans op verteringsstelsel en maagproblemen groter is. Ook is veel eiwit slecht voor paarden. Wel is het handig om kuil / voordroog naast hooi te voeren wanneer het paard een energietekort heeft, of wanneer het paard weinig tijd heeft om ruwvoer op te nemen. Omdat kuil /voordroog over het algemeen komt van koeienweides, is dit vaak te eenzijdig voor het paard. Daarom kan er het beste een mineralen liksteen beschikbaar worden gesteld aan het paard.

Lucernehooi
Luzerne ligt tussen hooi en krachtvoer in door het relatief hoge eiwitgehalte. Het voedingsgehalte van lucernehooi hangt af van de soort lucerne en wanneer in het groeisstadium er gemaaid wordt. Lucerne heeft een scheve calcium-fosfor verhouding: 5,6 terwijl de verhouding tussen de 1,5 en 2 moet liggen. Het is dus erg kalkrijk. Ook bevat lucerne weinig magnesium. De structuur dat lucernehooi geeft aan een rantsoen is voor de gezondheid van het maagdarmkanaal erg belangrijk. Verder is lucerne zeer smakelijk. Paarden eten het ook graag als losse grondstof. (Bron: http://www.equiral.nl/to/content/Produc ... toffen.htm ). Daarnaast is lucerne een bron van mineralen en sporenelementen.

Stro
Stro is bedoeld voor paarden die al genoeg energie binnen krijgen via hun andere voeding, maar te weinig te kauwen hebben. Met stro doen paarden relatief lang en ze hebben dus veel te kauwen. Stro levert dus erg weinig energie en is dan ook absoluut niet bedoeld als totale vervanger van ander ruwvoer. Stro moet slechts gezien worden als aanvulling op het normale rantsoen. Het beste voor paarden om te eten is tarwestro.

Het beste voor een paard is onbeperkt ruwvoer. Wanneer er wordt gekeken naar de energie die een paard opneemt uit onbeperkt ruwvoer als hooi, (in combinatie dus met een mineralenliksteen), kan er worden opgemaakt dat dit een gezond paard voldoende energie oplevert voor zowel zijn onderhoud (dit wil zeggen voldoende energie om te functioneren wanneer er weinig tot geen arbeid gevraagd wordt van het dier) als voor de algemene sportprestaties. Onder de algemene sportprestaties wordt hier gerekend: een tot twee uur dressuur / springen per dag, een flinke buitenrit et cetera. Pas wanneer er erg veel arbeid wordt gevraagd van een paard, zoals bij de hogere klassen endurance een flinke cross, wanneer het paard erg oud is of wanneer een paard ziek is, kan het voorkomen dat het paard niet voldoende energie haalt uit het ruwvoer om in de behoeftes te voorzien. Dan kunnen aanvullingen op het ruwvoer, zoals krachtvoer en supplementen, hiervoor zorgen.

De kwaliteit van het ruwvoer is dus erg belangrijk. Om erachter te komen wat er precies in een lading ruwvoer zit, kan er een analyse van een monster gemaakt worden. Dit kan gedaan worden via http://www.blgg.nl .

Waarom liever geen krachtvoer (suikers)?
Na olie komen suikers (zetmeel valt onder suikers) aan bod als belangrijke energiebron. Deze suikers kunnen gevonden worden in granen (muesli’s) en andere krachtvoeders. Om zetmeel te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen zetmeel en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer, zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van zetmeel zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor moet het paard dus de vitamines voortaan halen uit het krachtvoer. Hierdoor moet er dus steeds meer krachtvoer worden gegeven, wat weer maagproblemen kan opleveren. Dit proces kan echter ook weer omgedraaid worden, maar het duurt wel een tijd voordat het paard hier weer op ingesteld is.
(Bron: Food for Thougt: Digestive Health http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9277)

Na de zetmeel en suikers komen de plantenvezels die in de dikke darm worden verteerd. Hieronder wordt onder andere bietenpulp en tarwestro verstaan. Vaak wordt gedacht dat bietenpulp veel suiker bevat, wat weer slecht is voor het paard. Dit is echter onjuist; de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels. In deze link kan er een samenvatting naar bietenpulp als voeding voor paarden worden gelezen: http://paardentippers.forumup.be/about8 ... ppers.html .Vezels uit bietenpulp zijn goed verteerbaar. Vezels uit tarwestro veel minder.

Tenslotte kan eiwit ook nog energie leveren. Dit is echter niet aan te bevelen hiervoor omdat het rendement laag is.

Krachtvoer: alleen als het echt nodig is
Wanneer het dier onvoldoende energie haalt uit het ruwvoer en daardoor krachtvoer of supplementen nodig heeft, kan onder andere hiervoor worden gekozen:
Plantaardige olie, zoals zonnebloemolie of lijnzaadolie: dit is circa drie keer zo energierijk als koolhydraten en kan daarom als extra energiebron in beperkte mate gebruikt worden.

Er moet dus bij paardenvoeding zoveel mogelijk worden uitgegaan van het natuurlijke eetpatroon van het paard. Maar het paard van tegenwoordig moet soms meer arbeid verrichten dan de paarden in de natuur. Ook kan een paard ziek zijn, waardoor het veel energie verbruikt. In dat geval, is het soms toch nodig om wat krachtvoer te verstrekken. Belangrijk hierbij is dat er gelet wordt op de hoeveelheid suiker en zetmeel in de brok. Bij veel broksoorten ligt dit vaak op 30% of hoger. Het beste voor het paard is dus om zo min mogelijk suiker en zetmeel in de voeding te hebben. Er bestaan gelukkig ook krachtvoeders met een relatief laag percentage suiker en zetmeel.

Voorbeelden van dergelijk krachtvoer zijn:
- Marstall Vito met in totaal 10,7% suiker en zetmeel. http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf
- Equisanum Fiberstructuurmuesli met in totaal 14% suiker en zetmeel http://www.vancooten.nl/popup02/equi10.html

De afkickperiode
Krachtvoer is dus een voer dat niet in dergelijke hoeveelheden en in dergelijke samenstelling in de natuur door wilde paarden wordt gegeten. Een gevolg daarvan is is dat het verteringsstelsel van het paard hierop onvoldoende is ingespeeld, waardoor het verteringsstelsel zich moet aanpassen. Deze aanpassing is eigenlijk niet of onvoldoende mogelijk. Vergelijk het maar met fastfood voor mensen. Er zijn mensen die het dagelijks eten, het heerlijk vinden en er geen hinder van lijken te ondervinden. Pas na jaren wordt duidelijk dat men dikker is geworden, minder energie heeft en kwaaltjes krijgt. Wanneer er dan wordt omgeschakeld naar puur en alleen gezonde voeding moet men eerst door een afkickperiode. Mensen voelen zich beroerd, zien er vaak wat slechter uit en snakken naar hun fastfood en suiker. Wanneer er dan echter toch wordt volgehouden met het eten van de gezonde voeding, zal na een tijdje (bij mensen is dit meestal enkele weken) de drang naar suiker en fastfood afnemen, krijgen deze mensen meer energie, voelen zich vaak vrolijker en raken hun overtollige vet en afvalstoffen kwijt.

Zo moet men ook naar het krachtvoer voor paarden kijken. Veel paarden lijken het goed te doen op hun krachtvoer, en wanneer er minder krachtvoer wordt gegeven dan ze gewend zijn, gaan ze er minder gezond uitzien. Dit is dus het begin van de afkickperiode. Helaas kan de afkickperiode bij paarden wat langer duren dan bij mensen. Deze periode verschilt per paard, soms duurt het weken, soms maanden en soms wel een jaar. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver het ''oude'' dieet verwijderd was van de gezondere, natuurlijke voeding.

Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan, omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Maïsproducten
Maïs en maïsproducten zoals maïsmeel worden vaak als paardenvoeding gebruikt wanneer een paard aan moet komen. Dit is echter niet aan te raden omdat maïs voor meer dan 60% uit zetmeel, en dus uit suikers bestaat. Ook is er bij maïs een uitgesproken tekort aan de aminozuren lysine en en tryptofaan. (Bron: http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dier/7.pdf pagina 42) Ook heeft maïs een hoog fosforgehalte, waardoor er bij de totale voeding een scheve verhouding kan ontstaan tussen calcium en fosfor.


Conclusie: alternatieven voor krachtvoer
De conclusie die kan worden getrokken is dat het paard dus het beste onbeperkt ruwvoer eten kan krijgen. Is dit ruwvoer niet voldoende, dan kan er het beste gekeken worden naar alternatieven voor het huidige krachtvoer. Deze alternatieven zijn:
- het geven van olie (zonnebloemolie of lijnzaadolie);
- het geven van ongemelasseerde bietenpulp

Mocht er, naast het eventueel geven van voedingssupplementen bij deze voeding, nog een tekort aan energie aanwezig zijn bij het paard, dan is krachtvoer een optie.


Overige gebruikte bronnen:
Christelijke Agrarische Hogeschool te Dronten
http://www.paardnatuurlijk.nl