Scheerapparaten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Scheerapparaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:20

Ik wil een begin maken over een artikel over scheerapparaten, als aanvulling op de wiki over scheren. Via dit topic heb ik een mooi en helder beginnetje gevonden. Ik heb de betreffende bokker die dit stukje heeft geschreven benaderd met de vraag of ik deze tekst als input mag gebruiken.

Indeling artikel:
Citaat:
== Het scheerapparaat ==
Om een paard te kunnen scheren heb je een scheerapparaat nodig van 50Watt of meer qua vermogen. Hoe meer vermogen een scheermachine heeft, hoe zwaarder hij in de hand zal liggen. Het scheren van een paard neemt al snel meer dan een uur in beslag, een te zwaar apparaat werkt dan niet fijn. Voor dat je een apparaat aan gaat schaffen is het dan ook raadzaam om een aantal verschillende apparaten te testen, om te voelen hoe deze in de hand liggen. Er zijn ook kleinere apparaten te koop, dit zijn opscheermachines of tondeuses. Deze machines zijn geschikt voor het fijnere werk: het uitscheren van de oren bijvoorbeeld.

Er is onderscheid te maken tussen drie typen scheerapparaten voor het scheren van het hele paard:
Schapenscheermachine. Hier zit een speciale scheerkop op met de messen 4/13. Deze machines worden door professionals gebruikt om schapen te scheren, het liefst binnen drie minuten. Dit apparaat laat redelijk wat strepen staan. Niet aan te raden voor het scheren van paarden.

Runderscheermachine. Deze machines zijn voor runderen en hebben meestal iets grovere messen. Ze zijn zwaar uitgevoerd omdat ze vaak door stront en zand heen gaan en er niet zozeer naar het resultaat gekeken wordt. Maar met een andere messenset, wel geschikt voor het scheren van paarden.

Paardenscheermachine. Deze machine's zijn vaak lichter in vermogen en gewicht, stiller en hebben een stel messen die geen strepen laat staan.

== Onderdelen van een scheerapparaat ==
Het scheerapparaat bestaat uit een aantal onderdelen: de scheerkop en de messen.

Scheerkop
De scheerkop bevindt zich aan het uiteinde van het apparaat. Hierop worden de messen gemonteerd.

Messen
Bij een scheerapparaat zit een messenset. Deze messen bestaan uit twee onderdelen: een ondermes en een bovenmes. Het bovenmes bestaat meestal uit 31 tanden, het ondermes uit 23 tanden. De gemiddelde snijhoogte van een messenset is meestal 3mm. Deze afmetingen/aantallen zijn afhankelijk van het merk, maar ook van hoe kort je de vacht wilt scheren. Hoe meer tanden het mes heeft, hoe streeplozer het eindresultaat is. En hoe kleiner de snijhoogte, hoe korter de haren geschoren worden, dus hoe gladder het paard wordt.

Deze messensets zijn vaak los te koop, maar zijn niet universeel. Met een set messen kan je ongeveer vier tot vijf paarden scheren, afhankelijk van hoe schoon je paard is. Hoe meer zand in de haren, hoe sneller je messen bot zullen worden. De messen kan je laten slijpen bij speciaalzaken of ruitersportzaken. Dit kan meerdere keren. Tondeuses en opscheermachines hebben vaak maar een mes, en het mes is ongeveer de helft qua grote van de scheerapparaten voor het lichaam.

Messen monteren
Bij een scheerapparaat voor het hele lichaam bestaat de messenset uit twee onderdelen: een bovenmes en een ondermes. Haal de stekker uit het stopcontact. (nog aanvullen)

Bij een tondeuse of opscheerapparaat zitten de messen (bovenmes en ondermes) aan elkaar vast en zijn ze te bevestigen op de tondeuse/opscheermachine met een kliksysteem. Zorg dat het apparaat uit staat, en de stekker uit het stopcontact is als je de messenset van het apparaat verwijderd, of opzet.

== Olie en onderhoud ==
Onmisbaar tijdens het scheren is olie. Deze olie is onder andere te koop bij ruitersportzaken en heeft als doel de scheermachine te smeren. Olie heb je nodig om directe wrijving tussen de messen te voorkomen. Als er te veel wrijving tussen de messen komt dan worden de messen te warm, dit is pijnlijk voor je paard, en het werkt slijtage van de messen in de hand. Voor dat je begint met scheren moet je een een paar druppels olie op de tanden en aan de zijkant van de messen druppelen. Tijdens het scheren herhaal je dit regelmatig: ongeveer 1 keer per 15 minuten. Zet het apparaat uit als je het apparaat gaat voorzien van olie.

Als je klaar bent met scheren verwijder dan de haren in de scheerkop, en vergeet niet de luchtfilters schoon te maken. Doe dit met een apparaat waarvan de stekker uit het stopcontact is. Paardenharen kruipen makkelijk in de machine en zorgen ervoor dat op den duur de machine niet genoeg koeling krijgt en warm gaat lopen, dit is schadelijk voor je machine. Het is dan ook aan te bevelen dat je tijdens het scheren, als je even stopt om de machinte te oliën, je ook even de luchtfilters uitborstelt. Je kan zelf je machine schoonmaken met een borstelset, deze wordt vaak bij je apparaat meegeleverd, of met een oude tandenborstel. Verwijder je messen om het apparaat goed schoon te kunnen maken.

Bron: mijn eigen scheer ervaring. Ik zit alleen nog even na te denken over een goede, heldere uitleg, voor het monteren van de messen van een groot apparaat. Ik kan het zo voordoen, maar uitleggen is een ander verhaal :')

Marieke_K

Re: Scheerapparaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:28

Ik heb toestemming om het stuk uit het bericht te gebruiken van de bokker :) Ik ga er vanavond/morgen mee verder.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:52

Super!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:19

Misschien helpt het als je dat monteren van de messen uit legt aan de hand van foto's. Dan kun je het toch soort van laten zien en dat aanvullen met tekst.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:44

Ik ga nog even kijken of ik binnenkort foto's kan plaatsen van het messen monteren. Ik ga vanavond het artikel op wiki plaatsen en nog wat verder aanvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:16

Bij het stuk over runderscheermessen.

Ik zou stront wijzigen in mest. Staat net wat netter. Tevens zou ik het niet over zand hebben, omdat dat heel regionaal gebonden is. Hier gaan ze bijvoorbeeld door klei, en niet door zand :+ Verwijs dan naar grond. Tevens zou ik er nog eens op wijzen dat deze niet geschikt zijn voor paarden omdat koeien een dikkere huid hebben, de messen dusdanig zijn dat je daar dóór de vel van een paard mee gaat, itt een koe, en daarom een andere messenset van belang is.

Overigens ben ik het niet met je eens dat runderscheermessen per definitie strepen laten staan, dat hangt er vanaf hóe je scheert.

Nog een typfout :
en het mes is ongeveer de helft qua grote van de scheerapparaten voor het lichaam.
--> grootte.

Olie : je kunt ook naaimachine-olie aanraden alszijnde geschikte olie.

Het is dan ook aan te bevelen dat je tijdens het scheren, als je even stopt om de machinte te oliën
--> machine

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:33

Tenks :) Ik ga het aanpassen :) En wat betreft de rundermessen die strepen laten staan, dit ga ik nog even verder uitzoeken/navragen.

Zorro99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:17

Het is niet altijd even slim om een paard/pony te scheren

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:09

@zorro99: dat is niet de kern van dit artikel :) Bovendien is de wiki subjectief.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:36

Weer een mooi stukje voor de wiki maar weer alleen gebaseerd op de grote paarden.
Bij de minipaarden worden ander soort scheermachines gebruikt met andere wattage en ander soort scheerkoppen.

Daarnaast geef je aan dat olie onmisbaar is voor het scheren.
Dit is niet correct. Olie is zelfs het slechtste wat je kan gebruiken op scheerkoppen.
Probleem met olie is dat het de korte haren vasthoud en deze dus ophopen tussen de messen waardoor de messen warmer worden en juist sneller bot worden.
Er zijn speciale cooler sprays op de markt die 1000x beter werken als olie.
Mocht je niet aan die sprays kunnen komen dan is WD-40 een goede vervanger.
Voordelen van het gebruik van zo'n spray zijn:

Door de druk blaas je de kleine haartjes tussen de messen vandaan. (wel langs de zijkant spuiten)
Door de drijfgassen koel je gelijk je messen waardoor de messen langer meegaan
Zorgt voor smering van de scheermessen.

Sommige sprays hebben er zelfs desinfectie inzitten waardoor je gelijk eventuele bacteriën dood die op de messen zitten

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:42

Bedankt voor de informatie DTF :) Dat ga ik verwerken in dit artikel.

Heb je misschien ook informatie over het scheren van minipaarden?

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:04

Marieke_K schreef:
Bedankt voor de informatie DTF :) Dat ga ik verwerken in dit artikel.

Heb je misschien ook informatie over het scheren van minipaarden?

Voor het scheren van minipaarden worden vaak de type scheerapparaten gebruikt die ook bij de honden gebruikt worden.
Het beste kan gebruik worden gemaakt van de A5 type scheerapparaten welke voor de grote paarden nog weleens gebruikt worden als opscheermachine.
De A5 type scheerapparaten gebruiken uitwisselbare scheerkoppen (A5).
Een A5 scheerkop is 1 geheel en bestaat uit 2 scheermessen een klem en een afstandsrubber.
Even een verwijzing naar een pagina met scheerkoppen.
http://www.osterpro.com/Products.aspx?i ... 6&scid=994

Daarnaast word er ook vaak gebruik gemaakt van Aesculop scheerapparaten. Door de hoge kosten van de scheerkoppen worden deze minder vaak gebruikt.

Veel gebruikte merken en types

Moser Avalon Horseline (A5)
Oster 2speed (A5)
Double K powerclipper (A5)
Aesculap Favorita (eigen merk scheerkoppen)

De basis maten die bij het scheren gebruikt worden zijn:
Code
A5 scheerkop    Aesculap scheerkop    Maat in mm
15                       GH712                    1,20
30                                                0,50
40                       GH703                    0,25
50                       GH700                    0,20

Voor het wisselen van de scheerkoppen hoeft de stekker niet uit het stopcontact dit kan zelfs gedaan worden met werkend scheerapparaat.

De scheerapparaten zijn er in 3 types:
Constante snelheid (deze heeft alleen een aan en uit knop)
Variabele snelheid (deze heeft meestal een (extra) schakelaar met verschillende snelheden)
Traploos regelbaar ( deze heeft een draaiknop waarmee je de snelheid precies aan kunt passen)

Aan te raden is het apparaat met de traploos regelbare instellingen aangezien je dan voor de kleinste scheerkoppen de snelheid heel laag kan zetten waardoor de scheerkoppen niet warm kunnen worden. Hierdoor worden ze minder snel bot.

Dit is even snel wat meer informatie. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Gr Dennis

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:27

Beste Marieke,

Ik wil even wat reageren op de stukje van Dennis Kuijpers.

Het meest gebruikte type tondeuse wat in de hondenwereld wordt gebruikt is nog steeds de Aesculap Favorita 2 met zijn eigen instelbare scheerkoppen.
Het voordeel van Aesculap scheerkoppen zijn:
1- dat je de druk op de messen kan verhogen door middel van de stelschroef.
2- dat het staal waarvan de messen zijn gemaakt van hoge kwaliteit is.
3- dat de messen meerderemalen nageslepen kunnen worden.

Ook de maten van de scheerkoppen kloppen niet:

GH 712 = 1mm
GH 703 = 0,1mm
GH 700 = 0,05mm

De basis maat om paarden te scheren is met een grote machine 3mm, dus om het fijne werk met een tondeuse te doen kan je het beste een 3mm scheerkop gebruiken. Zo zie je geen overgangen in het scheerwerk.

Bij de opmerking, Veel gebruikte merken en types, hoort ook de Aesculap Fav5 en de Heiniger Saphir.
Dit zijn tondeuses die ook gebruik maken van het A5 cq Snapon scheerkoppen. Als je een tondeuse aanschaft voor paarden let dan op dat het huis niet van bakeliet of ander bros materiaal is. 1 keer laten vallen en het huis is stuk.

Olie moet je gebruiken om te smeren en te koelen. Gebruik alleen naaimachine olie en geen WD-40, deze olie is te dun en blijft niet lang genoeg smeren waardoor de koppen eerder bot zullen zijn.

Meeste sprays die desinfectie middelen bevatten bestaan uit alcohol en ontsmetten goed maar smeren niet, dus na gebruik altijd olieën

Bij een tondeuse met verwisselbare scheerkop is het aan te raden om de kop met draaiende motor te verwisselen. Dit verkleint de kans op beschadiging van het tand/wormwiel.

Groetjes Dick van der Zee

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:50

Hoi Dick

Volgens mij mis je een stukje in de uitleg van mij.
Ik heb het hierbij over de minipaarden en niet over honden.
Dat de maten van de aesculap niet kloppen is correct.
Ik was vergeten aan te geven dat de maten overeenkomen met de A5 scheerkoppen (wat het meest gebruikt word)
De aesculap koppen die ik aangaf komen het dichtst in de buurt van deze maten.

Bij de veelgebruikte scheerapparaten bij de minipaarden horen de merken die je aangeeft juist niet thuis.
Precies om de reden waarom ik ze neerzet: Veel gebruikte. De types die jij aangeeft komen niet tot nauwelijks voor binnen de minpaarden wereld.

De basismaat die je aangeeft klopt dus ook niet.
De basismaat bij de minipaarden is een size 15 A5 scheerkop.

De voordelen die je aangeeft van de Aesculap scheerkoppen gelden ook voor de A5 scheerkoppen.

Het verhaal wat je plaatst over het gebruik van olie is imo achterhaald.
We hebben het in deze uitleg nog steeds over kleine maat scheerkoppen voor gebruik bij minipaarden.
Bijvoorbeeld een size 50 A5 scheerkop moet je juist niet met olie smeren aangezien je dan 1 klomp haren krijg.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:55

Beste heren,

dank voor jullie inbreng :) Ik ga er deze week even rustig naar kijken om te zien wat ik nog ga aanpassen in het artikel. Ik moet alleen opmerken dat het niet de bedoeling is om merknamen te noemen in een wiki-artikel. Dit omdat de wiki objectief is :)