voor het eerst paard scheren; tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

voor het eerst paard scheren; tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 14:53

Dit jaar ga ik voor het eerst m'n paard scheren. Vorige jaren is mijn paard ook geschoren maar door iemand op mijn vorige stal. Dit jaar heeft niemand op korte termijn tijd om mijn paard te scheren en ik wil het ook wel eens zelf doen.

Maar het lijkt me best moeilijk dus wie kan me vertellen hoe ik het beste kan scheren?
Ik wil mijn paard helemaal geschoren behalve haar benen (want dan wordt ze kwaad), haar hoofd en een klein plekje bij de schoft.

Is het handig om eerst met een krijtje de lijnen aan te geven tot waar ik wil scheren? En hoe gebruik ik het best het scheerapparaat? Hoe krijg ik zo weinig mogelijk strepen? En hoe scheer ik de kantjes zo recht mogelijk?

Alvast bedankt!

Tanja

Re: voor het eerst paard scheren; tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:24

VSW-->SV

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:01

Als je een model wilt scheren is krijt idd wel handig om grenzen af te lijnen want dat zie je niet meer als je scheert.
Als je een lastig paard hebt om te scheren, verdoof dan voor je begint (als de adrenaline al door zijn lijf davert krijg je ze niet eens meer betrouwbaar platgespoten met een olifantendosis) en scheer dan eerst de voor het paard moeilijke delen zoals de buik, benen, hoofd en oren (waar jij al delen niet van doet). Zorg dat de staart is ingevlochten, zodat je niet bij een zwiep van de staart ineens de helft van de staart hebt afgeschoren Knipoog
Scheerapparaat: zorg dat de messen goed zijn afgesteld, olie regelmatig maar niet te overvloedig en het belangrijkste: zorg dat je geen gevaarlijke situaties hebt met het snoer en controleer of je machine niet te warm wordt zodat je je paard per ongeluk brandt.
Tegen strepen: zorg dat je paard van te voren schoon is (liefst gewassen, maar wel goed droog) en scheer in zo lang mogelijke halen. Laat de banen elkaar overlappen. Zorg voor hulp bij het scheren die bijv. even een voorbeen naar voren trekt zodat jij het makkelijker hebt met de plooien. Als je moeilijke lijnen moet doen zoals bij de manen, zadelplaats of een figuurtje op de kont, maak dan eerst het lijntje door bijv. de machine wat te kantelen en een rechte lijn te trekken met 1 tandje waar je naar toe kunt scheren zodat je op tijd stopt. Laat iemand die niet de hele tijd op het paard heeft staan kijken nog even checken of je geen plukjes vergeten bent. Om overgebleven stof, huidvet en losse haartjes na het scheren weg te krijgen, haal je een doek met spiritus of azijn over je paard, dan heb je een streeploos en glanzend paard.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:05

De eerste haal doe ik altijd even over de buik.
Dan zie je of de messen goed zijn afgesteld en ook of je paard goed reageert. Mocht hij het ineens doodeng vinden en gaan trappen o.i.d. waardoor je moet stoppen, dan valt die haal op zijn buik niet zo op Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:23

Ik weet het, ik weet het. Oud topic, maar ik heb nog wat vragen rondom het scheren, en om opmerkingen als 'zoek zoekfunctie' te voorkomen... ;)

Ook ik ga dit jaar zelf ponybeest scheren. Mijn vragen; hoe weet je of de messen juist zijn afgesteld? Wat is de juiste afstelling, of verschilt dat per paard? En waar moet ik op letten bij de aanschaf van een scheerapparaat? Mensen ervaring met heel goede of juist heel slechte scheerapparaten? En wie heeft er verder tips en trics?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:36

messen stel je af door de draaien aan de knop als het apparaat aan staat. zorg dat de knop vrij los zit als je het apparaat aan zet. je hoort dan de messen rammelen. als je de kop aandraait stopt het rammelen van de messen en dan draai je nog 1 slag aan.

tips en trics: zorg voor goede hulp (beentje optillen e.d.) ook voor verdoving en een praam. paarden waarvan ik niet weet hoe ze reageren gaat automatisch een spuit tranquigel in.
neem ruim de tijd voor het scheren en zorg voor goed licht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:48

Tips: idd eerst even onder de buik beginnen om te zien of dat het apparaat juist is afgesteld. Om niet zo'n lelijke lijn te krijgen bij de manenaanzet, kun je de laatste cm zeg maar het beste iets schuin tegen de haren inscheren cq iets met de haren mee scheren. Je krijgt dan een heel natuurlijk uitziende overgang.
Wat ik een fijn apparaat vind is de Heiniger Progress. Nog enigszins betaalbaar, lichtgewicht met veel vermogen.

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:52

IK had gewoon zo'n professionele schapen scheermachine. Die hebben lekker veel vermogen zodat je niet al te lang bezig bent omdat de messen steeds vastlopen. Die zijn wel wat aan de prijs, maar het werkt super.
Zorg dat de messen geslepen zijn, anders krijg je van die rare happen in de vacht.
Afstelling van de messen: afhankelijk van hoe lang je de vacht wilt houden.
Eest even op de buik oefenen, dan valt het niet zo op als de eerst haal niet helemaal perfect is......

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:34

Ook even een stipje en wat vragen, wil er ook een gaan kopen dit jaar.

Heb al begrepen dat ik er een van tenminste 250 Watt moest nemen met grove messen om een dichte ijslandervacht te kunnen scheren.

Regelmatig oliën? --> Wat is regelmatig? Hoor je dat aan de messen?
Hoe vaak moet je je messen laten slijpen en wat zijn daarvan de kosten?
Hoe vaak moet je je messen / scheerkop vervangen?

Weet niet of dit onder reclame valt, maar op deze site worden ook de nadelen genoemd bij een aantal scheerapparaten. En volgens mij vallen de prijzen mee? Zit te denken aan een Aesculaap Econom II.

EDIT: ik kwam dit topic nog tegen, staan ook handige tips in: [SV] Scheerapparaat. Wie ervaring met Lister, Liscop of Aesculap?

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:23

Je gaat een nieuwe scheermachine kopen, waar ga je op letten.

Ga eerst bij vrienden/bekende kijken wat hun hebben, hoe het moet en wat hun ervaringen zijn met hun merk.
Ga naar een winkel ( boerenbond, welkoop, ruitersportzaak) zodat je verschillende machines kunt horen en voelen, je hebt de machine al gauw een uur in je handen als je een paard gaat scheren en dat hou je niet vol met een zware scheermachine. Web winkels zijn soms goedkoper, omdat ze de machines uit het buitenland halen. Als je een probleem hebt met je machine dan zal hij voor service aanspraak opgestuurd moeten worden naar het buitenland.
Een scheermachine voor een paard moet ongeveer 50Watt of meer zijn. Hoe meer Watt (vermogen) de machine heeft hoe zwaarder hij in de hand ligt. Let op. Er zijn drie type scheermachines:
Schapenscheermachine. hier zit een speciale scheerkop op met de messen 4/13. Deze machines worden door proffs gebruikt om schapen te scheren, het liefst binnen 3 minuten, en laat redelijke strepen staan. Niet aan te raden voor paarden.
Runderscheermachine. Deze machines zijn voor runderen en hebben meestal iets grovere messen. Ze zijn zwaar uitgevoerd omdat ze vaak door stront en zand heen gaan en er niet zozeer naar het resultaat gekeken wordt. Met andere messen geschikt voor paarden.
Paardenscheermachine. Deze machine's zijn vaak lichter in vermogen en gewicht, stiller en hebben een stel messen die geen strepen laat staan.
Merken met een lange geschiedenis in scheren en een eigen service afdeling in Nederland zijn: Aesculap, Hauptner, Heiniger, Liscop/Lister. Andere merken zijn vaak een cloon en gemaakt in China en hebben geen service afdeling in Nederland.
Onthou altijd: Goedkoop is op den duur altijd duurkoop.

Messen.
Met 1 stel messen kan je ongeveer 5 paarden mee scheren. Het ligt er natuurlijk aan of je paard schoon en vrij van zand is.
Als je je messen laat slijpen bij een goede slijper dan kunnen ze wel 30 keer geslepen worden voordat ze versleten zijn.

Messen monteren en afstellen.
Haal de stekker uit het stopcontact. Draai de stelschroef op de scheerkop helemaal terug. Leg het bovenmes op de veerbrug en zorg dat de puntjes in de gaten vallen. Schuif het ondermes onder de schroeven en zet deze goed vast. Draai nu de stelschroef vast en zorg dat het bovenmes goed tegen het ondermes aangedrukt wordt. Laat nu de machine lopen. Als je een klepperend geluid hoort dan moet je de stelschroef strakker aandraaien. Doe nu wat olie op de tandjes en aan de zijkant. Probeer op de buik van het paard of hij goed afgesteldt is. Als de machine blijft hangen in de haren dan moet je de stelschroef een kwartslag vaster draaien. De steschroef heeft niks te maken met de scheerlengte. Bijna alle messen hebben een scheerhoogte van 3mm.

Olie en onderhoud.
Doe regelmatig een paar druppels olie op de tanden en aan de zijkant van de messen, ongeveer 1 keer per 15 minuten. Als je klaar bent met scheren verwijder dan de haren in de scheerkop en vergeet niet de luchtfilters schoon te maken. Paarden haren kruipen makkelijk in de machine en zorgen ervoor dat op den duur de machine niet genoeg koeling krijgt en warm gaat lopen. Laat daarom je machine eens schoonmaken en nakijken door een erkend vakman van het merk machine die je hebt.

Dick

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:17

Bedankt voor de vele tips, mensen!

Dick, je beschrijft duidelijk waaraan ik kan merken of de stelschroef te los staat. Maar hoe merk ik of hij te vast staat?

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:20

Juut schreef:
Bedankt voor de vele tips, mensen!

Dick, je beschrijft duidelijk waaraan ik kan merken of de stelschroef te los staat. Maar hoe merk ik of hij te vast staat?

Dan worden je messen, ondanks olie gebruik, te heet. Je machine kan op den duur ook warm lopen.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:39

JA geweldig deze cursus Scheerapparaten voor Dummies! *\o/*

De site die ik eerder noemde werkt met prijzen exclusief BTW dus ze zijn wat minder goedkoop dan ik dacht. Punt van service is een hele goede, daar had ik nog niet aan gedacht.

Dick, heb je nog tips voor het kopen van een 2e hands machine? Zijn er bedrijven waar je 2e hands machines kunt kopen of ben je dan altijd aangewezen op particulieren?

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:14

Ik ken geen bedrijf wat 2de hands machines verkoopt, helaas.
Vraag je zelf altijd af waarom iemand zijn of haar scheermachine verkoopt, waren ze niet tevreden of is de machine versleten en loopt warm. Als je een 2de hands koopt ga dan eerst naar de verkoper en bekijk en beluister de machine voordat je hem koopt.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:09

Dank weer voor deze info. Als ik er een ga kopen dan wordt het toch een nieuwe.

Zaterdag langs 2 winkels gereden om de scheerapparaten te bekijken. Ze lieten me de huurmachines even voelen en horen maar die klonken stuk voor stuk niet goed, waren niet schoongemaakt en er mankeerde wat aan (bij de een was een stukje van een mes afgebroken en bij de ander zat de stelknop helemaal vast en weer een ander had een hoog bijgeluid). Slechte reclame dus... :(

@Dick: wat zijn jouw ervaringen met het merk Constanta?

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:27

Constanta komt bij "Kerbl" uit duitsland vandaan. Deze machine is door Kerbl ontwikkeld en bestaat deels uit Hauptner en Liscop.
Uit principe repareer ik dit merk niet, er valt voor mij geen eer uit te halen. Dus dan weet je hoe ik over dit merk denk.