ach mijn site is bijna klaar. 
WendyBZ schreef:die staat in deze post: magda_90 @ [WZ] Het bittentopic
Je was mij al voor.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ach mijn site is bijna klaar. 
WendyBZ schreef:die staat in deze post: magda_90 @ [WZ] Het bittentopic
magda_90 schreef:Dit is wat mij logisch lijkt:
Een kandare is een bit wat veel gebruikt wordt bij de hoge dressuur op klassiek-, academisch- of showgebied. Kwa werking is dit bit te vergelijken met de dressuurstang van de gecombineerde bitten. De teugels worden bevestigd op de ring onder aan de schaar en zo wordt een hefboomwerking verkregen, als regel geldt dus ook ook, hoe langer de schaar hoe meer druk achter de oren. Verder werkt dit bit in op de lagen, tong en gehemelte, omdat het mondstuk enkel gebroken is, en in de kingroeve vanwege de hefboomwerking (kinketting). Maar dit bit heeft ook een pompwerking, wat inhoudt dat bij aanname van de teugels het mondstuk omhoogschuift in de mond, dit werkt dus nog extra in achter de oren, wat oprichting van het front tot gevolg heeft
65. IJslandse kandare
Kandares
Hoe hangt dit bit aan het hoofdstel?
Hoe zit het bit er zonder het hoofdtel eruit?
) zijn die baat hebben bij gewicht. Vandaar ook dat een kandarre zo veel weegt. Geen idee hoe dat precies zit, zal het eens vragen. Laat ik het zo zeggen: de huis-tuin en keukenijslander heeft zo'n bit niet nodig. Maar dat zijn ook niet de paarden die explosief werk verrichten. Naar mijn idee is dit een bit dat vanwege het gewicht en de pas bij een hoog gehouden hoofd optredende hefboom een bit voor het type paard dat telgangrennen (eventueel andere proeven met een telgangonderdeel) loopt. Na zo'n ren moet je je paard binnen een bepaalde afstand terugnemen en dat gaat je met écht IJslands vuur onder je kont gewoon niet lukken met een trensje. Dus het idee erachter heeft niets te maken met wat jij dressuur noemt (het "engelse" figuurtjes rijden in een zandbak) Het is zoals ik begrijp een noodrem, en dan zijn er nog paarden die er doorheen gaan.
Ik bedoel trouwens ook niet te zeggen dat alleen vijfgangers wat aan zo'n bit hebben, maar het zijn wel de vijfgangers die rentelgangen (logisch...) en dat gaat echt heel, heel erg hard. Er zullen vast ook wel viergangers te vinden zijn die een kandarre nodig hebben.
Aurora3 schreef:@ hestejente: er is interesse in alle mogelijk soorten bitten, dus laat je foto's maar komen.
Het zou wel fijn zijn als je zou kunnen zorgen dat het bit een beetje schoon is en liefst fotograferen tegen een witte achtergrond. Dat zorgt ervoor dat de Wiki een beetje een professioneel karakter houdt

En interessant ook om te bekijken hoe de verschillende werkingen per bit zijn.
De scharen horen de andere kant op te klappen, die koperen streepjes moeten dus niet naar het verhemelte maar naar de tong wijzen...
Ik zie inderdaad dat het mondstuk de 'verkeerde kant' op buigt. Ik hang het bit even goed om en maak dan een nieuwe foto.
En waarvoor zijn die koperen streepjes dan?

En neem ik het Westernbit en een Hackamore (zo'n soort) mee.

(maar denk niet dat ze veel 'gek spul' hebben).