Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:15

Wat een super idee!
Ik zou zeggen een berber (of berber-arabier) :D
Al millennia gefokt op hardheid en koel, sociaal karakter, veel gebruikt geweest als oorlogspaard, snel, wendbaar, lichtvoetig.. Ze zijn vrijwel nooit ziek, heel aanhankelijk, hechten zich sterk aan hun mens. Keiharde benen en hoeven ook. Daarbij zijn ze nog eens heel mooi ook :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:19

Ga voor een muildier. :D
Intelligenter en beter bestand tegen bepaalde weersomstandigheden dan paarden, sober, sterke hoeven, lastdier... En ze zijn leuk. :+:

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:20

Haha ja eigenlijk is dat het beste he :D zelfs in de endurance schijnen ze het goed te doen. Hier kruisen ze voornamelijk ezelhengsten met berbermerries om het sterkste resultaat te verkrijgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:22

Klopt, ik geloof dat de zwaarste endurancerace in Amerika al eens is gewonnen door een muildier. Spijkerharde dieren met een gigantisch uithoudingsvermogen.
Je hebt ook gaited mules trouwens, ook nog eens extra gangen erbij.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 06-04-11 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:22

is een trekpaard niets?
Dat vind ik persoonlijk geweldige paarden!
Dan kun je ook iets meer meenemen...kom je richting mij?
Ik woon in de dordogne frankrijk,as het een ruin is mag je hier wel overnachten!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:30

Het karakter is zeker belangrijk ja, dat is dan wel wat mij aantrekt in bv welsh cobs. Sensibel genoeg, maar ze blijven (naar mijn ervaring) wel met beide beentjes aan de grond. Aan de andere kant voelt een brede fjord ook wel heel safe. Maar dan zoek ik echt een rustige goedzak, de meeste fjorden die ik ken waren crossmonsters tot en met. :') En het idee van een sterk en stug paard waar ik minimaal een pessoabit in moet hangen staat me niet aan. Ik wil wel kunnen relaxen. Natuurlijk mogen ze bij het zien van een lang breed recht pad enthousiast worden, dribbelen etc. Maar ik wil niet de hele weg op een piafferende heethoofd zitten.

Verder heb ik uitgerekend, ik zal begin september mijn paardje kunnen kopen! :D
Een beetje conditie opbouwen, elkaar leren kennen etc. hebben we dan 5 a 6 maanden de tijd voor, want in februari beginnen de strao tochten weer, en het lijkt me heel mooi en symbolisch om dan de eerste officiele km's van mijn tocht te maken. Mijn budget is tegen die tijd 2500 euro, mischien iets meer, maar daar moet ook nog de keuring van betaald worden.

Haha geerke dat was mijn oorspronkelijke plan. Maar die zijn helaas in de verste verte niet geschikt, en ik weet niet of het wel eerlijk is om dit van een dier te vragen wat op iets gefokt is dat 180 graden de andere kant op is.
Plus, vragen of een pony een nachtje in de wei mag blijven, of zo'n kasteel van een paard, ik denk dat die poown meer kans maakt. :o

@Nathalie2302: Dankje!! Het is echt mijn droom om die vrijheid te hebben, daarom wil ik er ook geen tijd of route aan hangen. (Mischien blijf ik wel in mongolië bij van die andere rondtrekkende mensen hangen. :+ )
En het maatjes gevoel zal dan zeer belangrijk zijn ja. :j

Uhh... Een muildier? Tja, ik ben openminded, wat kosten die dingen?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:31

Hier worden ze vnml voor de agricultuur gebruikt, maar je ziet ze ook wel eens voor een koetsje. Vaak best mooie, stevige dieren, met een enorm uithoudingsvermogen en super karakter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:34

Een tinker dan?
Van oorsprong zigeuner paarden,die maakten toch best wat kilometers?
Het moet ook nog een karakter zijn wat je gewoon aan een touw kunt vastzetten s'nachts om te grazen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:35

Oef al gevonden, aan zoiets zou ik kunnen denken?
http://www.2dehands.be/dieren-toebehore ... 17099.html

Kost wel mijn hele budget die grap. En hoe rijd dat dan? Kan ik daar mijn boomloosje op gooien en een bitloos hoofdstel d'r aan hangen? Ja het klinkt dom maar ik weet niks van die dieren. Hebben die dan ook wel eens zin aan een lekkere rengalop?

Tinker klinkt leuk, maar imo betaal je dan vooral omdat het ras zo populair is, en dat was ik nou net niet van plan, ik wil het dier wel voor een eerlijke prijs op de kop kunnen tikken. :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:40

Prijs van een muildier weet ik niet precies, zal sterk aan het dier liggen (schofthoogte, leeftijd, geslacht)... hier zie ze wel voor onder de 1000 euro als je goed zoekt, maar of dat 'n goeie is (vaak ook wat jonger). In Amerika zijn ze populair en daar zie je verschillende prijzen, van $500 op de markt tot $1,800 bij een echte fokkerij. Het is maar net wat je zoekt natuurlijk.
Dit vind ik over Engeland: (Hoeveel kost een muildier) "An impossible question; as a general rule, a small, young, unbroken mule will cost the same as or slightly less than a similar pony, e.g. £50-£80; a big, mature, well-trained and handled mule, which can be ridden and driven, being rarer than a similar horse, could cost more, e.g.£1,000- £1,500. So much depends on supply and demand, and these prices are only a very rough guide."

Muildieren zijn natuurlijk wel lastdieren voor lange afstanden bij uitstek. Je moet er alleen wel mee om kunnen gaan dat ze vele male slimmer zijn dan een paard... ze combineren de voordelen van het paard en de ezel (zeer sterk, groot uithoudingsvermogen, sterke hoeven, hele stevige tred - goed evenwicht -, lagere eisen qua voedsel en veel doorzettingsvermogen). Ze kunnen daarentegen best koppig zijn, maar dat is natuurlijk ook verschillend per dier... als ze iets eng vinden zullen ze waarschijnlijk, net als ezels (die geen vluchtdieren zijn maar aanvalsdieren) niet aan de kletter gaan maar blijven staan om het te bekijken, als ze dan doorhebben dat het niet eng is gaan ze er langs. Mijn ervaring met ezels is dat ze er dan ook meteen nooit meer naar kijken (waar een paard keer op keer hetzelfde ding doodeng kan vinden).

Bovenstaand muildier uit je advertentie is wel 'dé' muildierkruising bij uitstek; de Baudet du Poitou (ezelras) is vroeger puur gebruikt voor de fok van sterke muildieren. Ze werden gekruist met een trekpaardras dat ook speciaal daarvoor diende.

Edit: het zal niet uitmaken wat voor zadel je erop gooit, als het maar past. Optoming is maar net wat het dier gewend is, zie niet in waarom je 'm niet bitloos zou kunnen rijden. Enne ze kunnen best crossen hoor (zal ook aan het dier liggen, sommige paarden vinden rengalop ook niks), hier staan 3 ezels en je wilt niet weten hoe hard die gaan...
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 06-04-11 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:47

Hahaha oef ik weet niet of ik een rijdier wil die slimmer is dan mij hoor. :+
(Anhoewel, dan kan die het denkwerk doen voor mij, da's mischien ook wel fijn. :') )

Oké, toevoegen aan het lijstje, muildier, mits betaalbaar. Overigens, vannaf welke leeftijd zijn die helemaal volgroeid? Stel ik koop een paard moet dat voor mij minimaal 6 zijn, liefst 7, 8. Maar een muildier? Da's weer wat helemaal nieuws....

Tonke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:47

Wat een superplannen! Ik zit ook al een tijdje te denken om te paard op reis te gaan dus heb me ook al georienteerd op dit gebied. Zo te horen zou je een draver volgens mij echt leuk vinden, die zijn nuchter maar wel sensibel en vaak heel goed bomproof omdat ze al van jongs af aan van alles gewend zijn en daarbij hebben ze wel een flink loopvermogen. Je zou echt eens op stal westfriesedijk moeten gaan kijken, daar hebben ze ook hele grote stevige dravers en anders kunnen ze je vast helpen zoeken!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:48

Miss_Malfoy schreef:
Hahaha oef ik weet niet of ik een rijdier wil die slimmer is dan mij hoor. :+
(Anhoewel, dan kan die het denkwerk doen voor mij, da's mischien ook wel fijn. :') )

Oké, toevoegen aan het lijstje, muildier, mits betaalbaar. Overigens, vannaf welke leeftijd zijn die helemaal volgroeid? Stel ik koop een paard moet dat voor mij minimaal 6 zijn, liefst 7, 8. Maar een muildier? Da's weer wat helemaal nieuws....

Van ezels weet ik dat ze laat volwassen zijn, zo rond hun 5e. Ik zou voor een muildier ook die leeftijd aanhouden (ben ook voor paarden voor de wat latere leeftijden, liever boven de 5 dan 3 a 4 jaar).

En ja, ezels zijn al ontzettend slim, het kan vermoeiend zijn af en toe :') maar daardoor zijn ze (merk ik) wel socialer en veel meer gericht op mensen. Heb dat met paarden, welk ras dan ook, nog nooit zo meegemaakt. Ze hebben veel sneller door wat er aan de hand is en kunnen echt heel creatief denken.

Ik weet trouwens dat bokker ramgad een muildier te koop had staan ooit ([ITP] Laatste keer ITP: Muildiertje Kadim is al verkocht geloof ik), maar zij heeft vast wel meer info over deze dieren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:57

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:58

Als je je reis nu nog 2 uitstelde had ik wel een leuke welsh cob voor je in de aanbieding, maar hij wordt volgende maand pas 2 :+

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:00

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:00

Kwa paard dat jij beschreef moest ik aan de Garrano denken. Portugeze bergpony, erg koel karakter, leven in de bergen en weten dus hoe ze met moeilik terein om moeten gaan, harde, sterke hoeven, werklustig, erg trouw, gaan voor je door het vuur, alleen wel eenkennig(tenminste die van mij), hebben over het algemeen geen last van zomerexceem. Worden (net als ijslanders) bereden door volwassenen in Portugal en kunnen dus met gemak meer gewicht aan. Ook hebben ze aanleg voor extra gangen, dus mocht je een niet zo'n goede rug hebben is het wel een ideaal ras.

Enigste minpunt (dat ik voor jou kan bedenken) is dat de geregistreerde versie maar tot 1.35 zijn. De niet geregistreerde zitten daarboven en zijn dan rond de 1.40 (deze komen wel uit een Garranokudde). Ook zijn er kruisingen van dit ras met Lusitano's, Sorraia's en wat voor ras ze maar in Portugal hebben. Bijna alle Garrano's hebben een wilde oorsprong en zijn hierdoor erg gevoelig op lichaamstaal, ideaal voor NH en ontzettend slim!

http://www.bokt.nl/wiki/Garrano

Een trektocht staat iniedergeval ook op mijn lijstje. :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:01

Heb er dan ook nu al zin in tonke17! Haha wie weet, kunnen we een stuk samen doen. ;)

Oeeeh op die kadim word ik meteen helemaal verliefd ja. Hij is best knap ook. (Al weet ik nog niet helemaal wat ik met die oren aanmoet, maar alles went. :') )
En muildieren, die waren toch niet vruchtbaar normaal gezien?

Haha aaaaah da's een schatje ja, maar dan als pakpaard haha.

@Darwin: Ahw da's nu jammer... Maar ik het het nu ook al, ik moet nu eigenlijk nog geen advertenties kijken want ik word steeds verliehieeefd!

@juangi: Klinkt leuk, maar ook hier: Wat kost die grap, kan ik in nl aan zo'n beest komen? Want ik ken jou ponietje wel maar no way dat ik op zoiets iels ga zitten!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:03

De pony's zelf zijn niet erg duur (tussen de 300 en 800), alleen het vervoer naar Nederland dus is pittig (800 excl). Ze zijn niet iel, hebben een erg ronde bouw en zeker vergelijkbaar met een fjord/haf. Zijn iets ieler dan ijslander, maar verschilt niet erg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:05

Klopt, ze zijn idd niet vruchtbaar (al zijn er wel eens uitzonderingen geweest geloof ik). Ze hebben trouwens gewoon een paardenstaart, dus geen kwastje.

Edit; ik vind Garrano's niet zo heel breed hoor.. ze zijn vrij smal op zich. Wel vrij rond qua ribben, maar nog steeds niet breed (zoals een Fjord, Haf, etc). Vind het meer iets zoals als een New Forest eigenlijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:08

Hhm, ik weet niet. Ik bedoel, dat word op de gok een paard kopen dan, of ik meot er in nl eentje vinden. Maar niets is uitgesloten. En ik vind ze echt niet breed, of ze het kunnen houden of niet, ik denk dat ik me er vrij snel lomp op zou voelen.

Oké fiffil, dat is wel een voordeel natuurlijk. En geen kwastje vind ik ook wel leuk. :j

Tonke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:10

Wanneer zou je willen vertrekken eigenlijk? En wat mij dus heel lastig lijkt: hoe ga je dan de conditie van je paard op peil brengen??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:14

In februari. :)
Conditie op peil brengen is (in mijn ervaring) niet zo heel moeilijk. Tien minuten stappen, tien minuten draven. Een a twee keer per week een lange rit, die je iedere week wat langer maakt. :)
Met flame kon ik hierdoor op den duur een half uur aan een stuk draven in een vrij hoog tempo, dan 10 minuten stappen en ze was hersteld. 40 km op een dag was zo niks. (Nu ging ik ook altijd heel uitgebreid pauzeren hoor.)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:18

Wat een super idee! En vind 't erg goed dat je verschillende paarden/rassen overweegd.
Heb zelf ook behoorlijk wat tochten gemaakt. Zolang het paard maar 'gehard' opgevoed is (=buiten opgegroeid in bergachtige omgeving) en natuurlijk een betrouwbaar en rustig karakter heeft, kom je al een heel eind.

In Amerika heb ik tochten gemaakt op kruisingen met quarter horses en fjorden
In Polen op Huzul ponys (super sterk, maar niet zo groot)
In Frankrijk op bonte pony's.... zal wel een hele mix van rassen zijn geweest.
In New Zealand reden we op kruisingen tussen engels volbloeden en cydesdale. (Braaf groot en super sterk!)
In Maleisie op kruisingen met Arabieren. Voor daar prima omdat de temperaturen zo heet zijn, maar zou ik persoonlijk niet kiezen als je toch rustig wilt gaan rijden.

Succes met je keuze... en laat me weten als je nog een mederuiter nodig hebt ;)

Tonke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:20

wow snel al zeg.. ik ga pas over een kleine anderhalf jaar als ik mn studie heb afgerond dus dat duurt nog wel even:( Maar wel goed om te horen dat die conditie dus kennelijk niet zo'n probleem is. Ik ben heel benieuwd bij wat voor paardje je strakt uit gaat komen!