Paarden en ligfietsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ligfietser

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:11

Ergens op het paard of ruiter een tekst met "mijn paard is ligfietsbestendig, je kunt doorrijden" :)

Zingen lijkt me met mijn stem geen goed plan

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:13

ligfietser schreef:
Zingen lijkt me met mijn stem geen goed plan

Jawel, juist dan wel. }>

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:16

Zijn er trouwens al ruiters die een ligfietser op een manege hebben uitgenodigd ? Er zijn een aantal ligfietsers die hier te kennen hebben gegeven dat ze het wel willen doen

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:25

Kuggur schreef:
ligfietser schreef:
Voor ligfietsers blijven paarden iets waar ze maar moeilijk mee om kunnen gaan. De meeste ligfietsers, vooral velomobilisten weten dat ze even moeten stoppen als er paarden aankomen.

Dat "moeten" ze helemaal niet. Het is vriendelijk als ze het doen als jouw paard over de zeik gaat, maar moeten is iets anders.
Wat wél moet is je paard verkeersmak maken vóór je je medeweggebruikers aan je potentieel gevaarlijk rijdier blootstelt.

En Nickeltje ik denk niet dat de discussie zo interessant wordt; hij is al in alle variaties gevoerd hier op bokt.
Mening van de gemiddelde bokker (gelukkig niet alle);
"Iedereen moet rekening met mij en mijn paardje houden, trekkers en auto´s moeten stapvoets gaan rijden, uitwijken, of zelfs stoppen, fietsers moeten afstappen, etc etc ". Weinig gevoel voor de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

ben er mee eens dat je moet zorgen dat het paard verkeersmak ik. Maar ook het paard is een levend dier, en kan altijd schrikken. in dat soort gevallen vindt ik dat een fietser, tractor, auto of wat dan ook wel een beetje respect kan tonen, door even aan de kant te gaan, of in ieder geval er rustig voorbij.

Maar zelfs mensen die altijd rustig doen, kunnen ook aardig irritant zijn. Als ze bijvoorbeeld achter je blijven rijden en er niet voorbij gaan terwijl ze hier alle ruimte ervoor hebben. Ook dan kan het voorkomen dat een bom-proof paard dat toch niet al te fijn vindt.

Conclusie, het moet van 2 kanten komen. Ruiters moeten zorgen dat het paard verkeersmak is, en in een plotselinge onverwachte situatie, proberen hun paard te kalmeren. En het overige verkeer (om alles maar even 1 naam te geven). kan ik een situatie dat het paard toch schrikt, toch wel even een stukje rustiger erbij langs en eventueel een stukje in de berm.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:31

sanne1992 schreef:
En het overige verkeer (om alles maar even 1 naam te geven). kan ik een situatie dat het paard toch schrikt, toch wel even een stukje rustiger erbij langs en eventueel een stukje in de berm.

Dag Sanne , even de wettelijke tekst voor je

""Ruiters (en geleiders van vee) gebruiken het ruiterpad. Bij gebrek daaraan gebruiken zij de berm of de rijbaan". Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad"

Als er dus verkeer aankomt, behoor jij naar de berm te gaan, niet andersom. Andere verkeersdeelnemers houden graag afstand tov een paard.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:58

ligfietser ook niet helemaal waar want als ik op een autorijbaan rijd hoef ik volgens de wet niet de berm in ;) . Uiteraard doe je dat als ruiter wel vanwege veiligheid.

En ach wat weet de overheid nou van veiligheid mbt paarden in het verkeer. Tot nu toe is het de KNHS die ooit een campagne hierover heeft opgestart. Als de overheid slimmer was over veiligheid dan had deze wel gezegd dat ze paarden liever op een fietspad zien dan een autorijbaan.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:07

verography schreef:
ligfietser ook niet helemaal waar want als ik op een autorijbaan rijd hoef ik volgens de wet niet de berm in ;) . Uiteraard doe je dat als ruiter wel vanwege veiligheid.
.

Klopt helemaal en als er alleen op een fietspad ruimte is naast een drukke provinciale weg dan rijd je daar met je paard. Maar als er ruimte is rij dan niet op het fietspad maar in de berm.

Zal als ik er aan denk nog even een foto maken en plaatsen van wat een paard achterlaat op het fietspad, terwijl er daarnaast een zandweg ligt. Daar kwam ik gisteren dus langs. Altijd heerlijk al die vliegen in de broeierige warmte of zometeen als er al die regen overheen is gegaan, en andere verkeersdeelnemers.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:18

ligfietser, dat is de socialheid van een mens. Idg dat moet het zijn :+ om zodra er ergens ook maar een berm beschikbaar is daar gebruik van te maken.

Overigens hoef ik geen foto van drollen op het fietspad (fiets zelf 45 min heen en ook weer terug naar wek 3 keer per week) want mijn paard is getraind om zo ver mogelijk een berm in te gaan en stilstaand te poepen :) dus van mij heb je idg geen last. ;)

Daarnaast wat fietsers soms in de berm achter laat is ook schandalig en gevaarlijk, flesjes bier, blikjes, scherpe dingen. Dan snap ik dat een ruiter ervoor kiest het fietspad ipv de berm te nemen.

Vingers wijzen heeft geen nu want elk soort verkeersdeelnemer heeft zijn sociale plichten en overal heb je rotte appels die het voor anderen verzieken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:32

ligfietser schreef:
Zijn er trouwens al ruiters die een ligfietser op een manege hebben uitgenodigd ? Er zijn een aantal ligfietsers die hier te kennen hebben gegeven dat ze het wel willen doen

Nee maar eerlijk gezegd heb ik daar ook geen behoefte aan. Die enkele keer dat ik een ligfietser tegen kom hou ik het paard wel met 4 benen aan de grond, of tenminste wel met 2 en dat vind ik wel genoeg. De meeste paarden bij ons op stal zijn vrij relaxed volgens mij.

Neemt niet weg dat ik het een leuk aanbod van het fietskamp vind!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:42

Ik stel voor dat ligfietsers ruim van tevoren het liedje "op fietse" van Skik gaan zingen :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:50

Even een gedachtenspinsel. Er zijn verschillende mensen op bokt die met hun paard een Schriktraining. Hiermee laten ze paarden wennen aan verschillende objecten en situaties. Daar kan een banaan/ligfiets ook zeker bij passen. Misschien is het een idee om zo'n schriktraining als boktmeeting te organiseren en dan ook iemand met een banaan/ligfiets uit te nodigen.

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:27

Inmiddels ben ik wel wat wijzer geworden; mijn dank voor deze discussie.
Als ik tijd heb en de ruimte voor passeren is beperkt, dan stop ik en bekijk de reactie van het paard. Soms loopt deze schuin maar ik kom ook situaties tegen, dat het paard gewoon doorloopt. En dan is de ruiter verbaasd, dat het paard niet van deze vreemde fiets schrikt. Ik heb weleens hoeven naar me toe gehad en dit is toch leuker. Maar soms wil ik ook snel ergens zijn en heb dan minder tijd om rustig te wachten. Als doorrijden kan, rijd ik dan door.

Door de ruiter kijken, wie er belt of toetert, kom ik vaker tegen dan bij gewone fietsers en lijkt mij erg nuttig. Wat ik nog mis, is een gebaar waarmee aangewezen wordt aan welke kant er verwacht wordt, dat er gepasseerd wordt of kan worden. Kan dit? Zeker bij bochten of in rotondes is de koers van een ruiter soms lastig in te schatten (Velomobielisten zitten relatief laag). Wijzen kan dan helpen.
En een veel lastigere vraag is: kunnen ruiters het verkeer tegemoet rijden op het fietspad? Hardlopers weten vaak, dat ze, als ze 'tegen het verkeer in lopen', eerder kunnen zien, wat er aankomt. Het geeft hen een snellere mogelijkheid tot reageren. Mijn voorkeur zou zijn, dat ruiters dit ook doen en dus zo initiatief houden in een gedooggebied. Maar of dit kan, mag, belemmeringen geeft of anders geleerd wordt, geen idee.

Dan nog iets wat ik geleerd heb n.a.v. deze discussie: Laten zien dat ik mens ben, dus met een arm zwaaien vanuit een Quest, lokt juist schrikreacties uit en volgens mij kan iedere grote beweging dit doen. Ik beweeg dus liever niet. Praten tegen de ruiter, kan dus zeker wel en zal ik vanuit menselijkheid :-) ook adviseren. Zingen kan ook, en het voorstel is zeker leuk. Als er een canon ingezet wordt, zal ik meedoen. Als standaard lijkt het me wat vergezocht en ook een te hoge drempel om te doen. Maar wees niet verbaasd als er iemand opeens: rijen, rijen, rijen in een wagentje begint....

Wordt vervolgd,

Niels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:37

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 18:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:45

Dat vind ik als redactielid nou weer heel erg leuk om te zien :D

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:05

Had van mij iets uitgebreider gemogen op ligfiets.net maar ik zit niet in de redactie :) , maar ze hebben wel snel gereageerd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:06

Haha nou dit maakt me ook al wel een beetje trots hoor :))

Ik moet overigens bekennen dat ik zelf dit topic nog niet heb doorgelezen, dus dat ga ik eens doen :)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:17

ik ben afgelopen zondag voor t eerst met m'n lease pony (een ouwetje 23 jaar) een lig fiets tegen gekomen netjes werd er van achter geroepen of hij zou schrikken van een lig fiets.

helaas wisten wij het niet en riepen geen idee heeft ie nog nooit gezien.
netjes werd er met ruimte langzaam ingehaald en bleef ze even naast ons rijden omdat pony niet reageerde op t fenomeen ligfiets is eng ofzo.
zo kon pony goed kijken en wij netjes konden bedanken dat ze t vroeg!

trots op pony en bedankt ligfietsster!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:20

Ligfietser en co, wat súper dat jullie de moeite nemen om hier te komen informeren :j daar staan wij als ruiters meer dan voor open. We moeten in het drukke kleine nederland met heel veel mensen van dezelfde ruimte gebruik maken en met communicatie als dit kunnen we dat voor alle partijen het meest prettig maken.

Overigens heb ik nog nooit last gehad van ligfietsers (hoewel zo'n banaan mij ook wel eens een niet geplande sprint heeft opgeleverd :D maar ik schrok zelf ook enorm toen, hoorde hem niet aankomen en had nog nooit zo'n ding gezien, dus paard en ik hingen allebei bijna in een boom :P ), jullie lijken me een fijne groep sporters +:)+ Nu nog de wielrenners en crossfietsers informeren en dan wordt t vast heel gezellig onderweg met al die zingende en zwaaiende mensen :)

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 09:15

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:44

kan me voorstellen dat die situatie nogal spannend was :) Zo te lezen bleef de ligfietser er nog heel relaxed bij. Ik heb een aantal jaren geleden ook een ontmoeting gehad met zo'n gele banaan :)
Ik had mijn paard aan de hand en opeens werd ze onrustig en angstig, ik had zelf nog niet gemerkt dat er een ligfietser aan kwam. Gelukkig hadden we de ruimte en was het midden in een rustig dorpje. Ik heb direct aan de man gevraagd of mijn paard zijn ligfiets even mocht bekijken, dat was geen enkel probleem. Zodra hij begon te praten zag je aan mijn paard dat het totaal niet meer eng was, paardlief heeft fiets uitgebreid besnuffeld, kreeg een aai over haar bol van de fietsmeneer en zo konden we relaxed onze weg vervolgen. Zo'n kans om je paard uitgebreid te laten zien dat ze echt niet aangevallen wordt door een snelle gele leeuw is echt goud waard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:27

kjoetie schreef:
Nu nog de wielrenners en crossfietsers informeren en dan wordt t vast heel gezellig onderweg met al die zingende en zwaaiende mensen :)

Ik ben nu al erg enthousiast over ATBers hoor, zelfs als ze niet zingen. :)) Vooralsnog alleen maar vriendelijke lui ontmoet, ze hebben zelfs mijn paard eens opgevangen toen ik er afgestuiterd was in t bos. :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:01

Nou hier in limboland worden de ruiterpaden door de heuvels nogal gebruikt door atb-ers en als je dan een heuveltje opgaloppeerd en er komt opeens een fietser van rechts, dat verwacht je niet :D Maar moet zeggen dat ik daar over het algemeen ook geen negatieve ervaringen mee heb.. Wielrenners daarentegen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:06

Hier een ruiter en ligfietser. :D Mijn vriend en zijn vader zijn altijd met de ligfiets onderweg, dus moest het ook wel eens uitproberen en jawel, het bevalt me erg goed :)

Voor normale afstanden hou ik het bij mijn normale fiets, maar lange afstanden is met een ligfiets perfect.

Tja, onze paarden kennen ligfietsen en zijn er niet bang voor, dus heb godzijdank dat probleem niet.

Grote witte stenen aan de wegkant is veel spannender :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:20

kjoetie schreef:
Nou hier in limboland worden de ruiterpaden door de heuvels nogal gebruikt door atb-ers en als je dan een heuveltje opgaloppeerd en er komt opeens een fietser van rechts, dat verwacht je niet :D

Ja herkenbaar, volgens mij is de schrik aan beide kanten even groot op zo'n moment. :D