Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 22:00

Afgelopen september hebben wij een leuke new forest merrie gekocht. Ze is van 2012 en heeft naar zeggen al 2 veulens gehad. Afgelopen maart is ze beleerd en sinds september zijn wij verder met haar aan het werk.

Het is een pony met een onwijs mooi karakter! Het lijkt mij erg leuk om haar te laten dekken en zelf een veulen bij haar te fokken.
Nu ben ik niet zo thuis in de New Forest wereld en heb eigenlijk geen idee van hengsten en wat wel en wat niet te kiezen. Ik heb natuurlijk al wel even bij het NNFPS gekeken maar een beetje advies zou welkom zijn.

Eigenlijk is de merrie perfect dus veel verbeter punten heb ik zelf niet, ik wil gewoon een kopie van deze :')
Het enige is dat het veulen wat compacter van bouw zou mogen zijn. Onze merrie heeft naar mijn mening net een iets te lange rug. En het veulen zou iets meer maat mogen hebben. Zeker niet kleiner, de merrie is 1.43m

Ik heb helaas niet een hele goede standfoto. Die zal ik nog even maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:46

Wat vind je van deze hengst?

https://www.newforestpony.nl/horses/reekamps-eclips

Waar ik op stal stond, stond hij ook. Erg lieve hengst. Fijn in de omgang. Dressuur top en springen doet hij ook erg leuk.
Nakomelingen van hem weet ik niet, omdat deze niet op stal stonden. Alleen ik vond Eclips wel een plaatje om te zien!

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 11:04

Oh leuk ja! Hij was me nog niet opgevallen in de lijst maar hij is zeker leuk. Mooi compact van bouw ook. en een aansprekende beschrijving. Ga ik onthouden, dankjewel!

Iemand ervaring met de hengsten Esse Golden Bigwig, Cessa's Duncan of Elshofs Evano? Deze spraken mij wel aan. Gebaseerd op de beschrijving op het NNFPS en uiterlijk.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:46

Wij hebben toevallig onze stermerrie van Verdi drachtig van Cessa's Duncan! Qua bouw durf ik van de foto's die jij plaatst ook wel wat gelijkenissen te zien met onze merrie. Vooral de romp(richting). Dat was ook wel een beetje de reden om met Duncan te fokken, die is iets opwaartser gebouwd dan onze merrie. Het hoofd, met name de vorm van de neus/mond zie ik ook wel gelijkenissen! Onze merrie is wel een schimmel, dus je moet even twee keer kijken misschien :Y) onze merrie mist wat aan souplesse, ik hoop dat Duncan dit toe kan voegen. Ze heeft wel zeer correcte en taktmatige gangen, daarnaast springt ze extra. Onze merrie is ook 1.43 en hopelijk zal het veulentje een beetje groter worden. Op zich is het wel een ideale maat voor de merrie, gezien de hengsten tegenwoordig met 2,5 op de keuring vaak al bovenin de maat zitten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder springt en beweegt Duncan hij fijn, en hij stond in de buurt. Aangezien wij redelijk aan het einde van het seizoen pas besloten te dekken was enige haast geboden. Ze is natuurlijk gedekt en was keuring in één keer drachtig.

Aangekomen op de hengstenhouderij eerst even kennis gemaakt met Duncan. (en hengstenhouder natuurlijk, hartstikke aardige en kundige mensen overigens. Gingen heel netjes met onze merrie en natuurlijk hun hengst om!) Super vriendelijke hengst (ook voor de merrie, ze was wel goed hengstig maar niet heel gewillig op het dekken), even bij hem in de box geweest en aangehaald etc. Heel leuk dier :) Ook volgen we hem nu in de sport en dat doet hij erg goed! Evano stond daar natuurlijk ook op stal en eveneens een vriendelijke hengst. Loopt onder dezelfde amazone en ze wisselen vaak stuivertje met elkaar wie er op 1 of 2 staat ;)

Verhaal is erg toegespitst op gelijkenissen (afstamming, hengst die je op het oog hebt) maar ik zal ook nog even verder denken :j

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 20:51

Ontzettend bedankt voor je leuke uitgebreide bericht!

Wat een mooie merrie hebben jullie en ze heeft ook zo'n zachte uitstraling. Ik zie inderdaad wel wat gelijkenissen. Ik ben erg benieuwd naar jullie veulen. Maar dat zal wel wat later in het seizoen komen gezien je verteld dat ze laat in het seizoen gedekt is. Jammer anders had dat misschien mijn keuze nog kunnen beïnvloeden :P
Fijn om ook jou ervaring over de hengsten zelf en de hengsthouder te horen. Mocht je nog andere interessant suggesties hebben dan sta ik helemaal open!

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:23

je kunt ook buiten het stamboek denken en gaan voor een verse bloedlijn en nog meer sportbloed !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:28

Zou ik zonde vinden bij mijn NF :o

En ben zelf weg van jullie combinatie hengsten met Duits / Welsh bloed.

Ben benieuwd of dit een optie is voor de TS.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:33

Cryssie schreef:
Wat vind je van deze hengst?

https://www.newforestpony.nl/horses/reekamps-eclips

Waar ik op stal stond, stond hij ook. Erg lieve hengst. Fijn in de omgang. Dressuur top en springen doet hij ook erg leuk.
Nakomelingen van hem weet ik niet, omdat deze niet op stal stonden. Alleen ik vond Eclips wel een plaatje om te zien!


Als je naar het nakomelingendeel kijkt in de tekst, zou ik dat niet gauw durven: wat week in de rug, vaak normaal tot wat steil in de schouder, korte broekspieren... plaatje van een hengst, maar obv de impressie van de nafok zou ik me er niet aan wagen....

Als je buiten het stamboek durft, zou ik ook naar de hengsten van DuBois kijken.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 13:39

Bedankt voor jullie berichten. Ik denk dat ik nu voor de eerste keer binnen het stamboek blijf maar het is wel interessant om ook eens daar buiten te kijken voor een eventuele volgende keer. Bedankt voor jullie suggesties en ideeën. En ja de DuBois hengsten zijn dan wel heel interessant <3

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:15

Al een keuze gemaakt?

Ik ben zelf in het bezit van de onlangs goedgekeurde New Forest hengst Heihoeve's Florencio (Lomansheide Brent x Kantje's Ronaldo x Priory Prickle). Hij is 1.46m hoog en myotonie-vrij. Het jury commentaar op de hk: een goed in het ras staande hengst met een mooie bovenlijn. Hij springt met techniek, vermogen en souplesse.

Florencio is een beloftevolle hengst met een zeer fijn karakter. Hij is modern en rijtypisch gebouwd. Hij kan zeer goed bewegen en ook nog eens goed springen.

Zijn vader Lomansheide Brent is in 2017 verkocht naar Amerika voor de sport en zijn moeder Heihoeve's Rozalinda is een kroon preferente merrie. Zij is tevens de moeder van de goedgekeurde NF hengst Heihoeve's Berlin en de oma van de goedgekeurde NF hengst (en Nationaal Kampioen CHK 2019) Heihoeve's Boston.

Rozalinda is een rechtstreekse dochter van het springfenomeen Kantje's Ronaldo. Heel veel nakomelingen van deze hengst lopen op het hoogste niveau in de dressuur, springen en eventing. Internationaal is zijn bloed ook erg geliefd.

Florencio is dagelijks via vers sperma beschikbaar, hij dekt ki. Voor meer informatie stuur maar een pb!

https://www.bokt.nl/markt/ad/486592/goe ... er-dekking

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:28

Getup schreef:
Zou ik zonde vinden bij mijn NF :o

En ben zelf weg van jullie combinatie hengsten met Duits / Welsh bloed.

Ben benieuwd of dit een optie is voor de TS.

Ik heb hele fijne nrpsers gefokt uit mijn nf merrie. Heb er een merrie van aangehouden (v. Don cremello du bois) heeft met haar 1.38m hoog 1.20 springen gelopen en 2 dagen geleden bevallen van haar 3e veulen. De eerste van djamai is nu een ggk dekhengst in polen, de 2e wordt dit jaar 3 jaar en mag voor mijn fokkerij gaan dienen en de 3e is nu 2 dagen en van een hele andere hengst.

Ik hoorde dat pronk stables nu hele fijne new forest hengsten heeft staan, ook een jonge in dl ggk hengst.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:50

Moratoetje; bedankt voor je bericht. Mooie hengst maar ik heb mijn focus al een beetje gelegd naar Cesse's Duncan of Elshofs Evano. Zij staan ook wat meer in de buurt dan jou hengst ;) Maar toch bedankt!

Lailapri: Heb je misschien een foto van jouw gefokte veulens? Wellicht interessant voor een volgende keer.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:58

Ik heb een nakomeling van reekamps eclips! Er gfijne pony met veel springvermogen en ontzettend lief! Ook is ze kroon geworden, ook mooie bouw dus.
Voor fotos een pb

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:05

Afbeelding
Djamai x don cremello x jasper een ggk hengst van 3 jaar oud op de foto

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moeder van de hengst, don cremello x jasper een 1.20 springer

Afbeelding
New forest moeder (v. Jasper) met een valk zoon van djemo (v. Don cremello)

Afbeelding
Merrie uit de nf merrie vam jasper met als vader delano (v. Don cremello)

Afbeelding
De new forest merrie zelf (jasper x merrie moscan)

Afbeelding
Valk veulen van cassanova uit de nf merrie

Afbeelding
Valk merrieveulen v. Don carino uit de zwarte nf merrie

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:06

New forest x du Bois geeft fijne nakomelingen!
Afbeelding
Zoals nationaal veulenkampioen v. Cassanova x Sander

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 13:56

Oeps! jullie zetten mij wel aan het denken met deze mooie veulen foto's

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:01

ik vind dat ook wel erg mooi ! NF x du Bois-ponyhengsten.
Tuurlijk is een volle NF leuk voor het stamboek als je ook echt stamboek-keuringsambities hebt.
maar als je gewoon een goede sportpony wilt fokken denk ik dat de hengsten van Stoeterij du Bois zoals hierboven genoemd zeker heel veel extra kwaliteit door kunnen geven. Deze hengsten bewegen echt heel erg goed voor een pony. en daarnaast hebben ze net wat meer lossigheid in het lijf dan de gemiddelde NF pony.
De kleurtjes en het goedkope dekgeld zijn natuurlijk een heel mooi bijkomend voordeel.

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:32

Klinkt alsof de pas gekeurde Jacodi’s Bera’s Boots mooi bij jouw merrie zou passen. Ook qua bloed past hij in het plaatje waar je reeds naar het kijken bent.

Hij is mooi compact qua bouw en had zeer mooie punten op de keuring (85 punten draf, 80 punten bewegingsrichting, 80 beweging en 80 vermogen). Hiermee zat hij in de kopgroep van afgelopen keuring. Daarnaast heeft hij een zeer, zeer goed karakter!

Hij stamt daarnaast uit een zeer bewezen merrielijn met veel sport en keuringsresultaten.

Gekeurd in Duitsland en Nederland! En nu ook al internationaal gevraagd voor dekkingen!

Hij is komende 30 maart ook op de showdag in Lunteren te zien.

Voor meer informatie mag je me altijd een berichtje sturen. Hij staat ter dekking bij stal het Gruyter in Wenum Wiesel.


Afbeelding

JeaDH

Berichten: 2164
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:42


smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 03:46

Kijk is op fb bij pronk stables. Hij heeft wat leuks staan.

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:48

Ik heb uit mijn volle New forest merrie ook met een Du Bois pony gefokt, best een leuke pony uitgekomen en super qua karakter :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 23:45

Yvonne wat leuk om nog een NFxDubois te zien. Ik ga binnenkort de knoop doorhakken. Neig op het moment toch erg naar cassanova dubois.
Iedereen bedankt voor alle input :)

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Advies gevraagd: Hengstenkeuze New Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:16

De vader van mijn pony is don cremello du bois