Bijrijder en aansprakelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lamujer

Berichten: 18
Geregistreerd: 30-07-23
Woonplaats: Aan de dijk

Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 08:28

Ik zit erover te denken om op zoek te gaan naar een bijrijder. Omdat mijn paard nog erg groen is durf ik daar niet zomaar iedereen op te zetten. Ik weet dat ik aansprakelijk ben mocht er iets gebeuren en ik vroeg me af hoe jullie dat geregeld hebben? Bij mijn vorige paard hoefde ik daar niet over na te denken, die was doodbraaf :o

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:30

Bij je vorige paard hoefde je daar niet over na te denken? Wat een rare opmerking. Een paard kan ook struikelen en daardoor de berijder lanceren. Er zijn tientallen manieren hoe een ruiter kan vallen. Beter dat je hier wel over nadenkt.

Anomien

Berichten: 7420
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:34

Storm schreef:
Bij je vorige paard hoefde je daar niet over na te denken? Wat een rare opmerking. Een paard kan ook struikelen en daardoor de berijder lanceren. Er zijn tientallen manieren hoe een ruiter kan vallen. Beter dat je hier wel over nadenkt.


Klopt. Maar zo bedoelde ts het vast niet, lijkt me.
Dus niet meteen in de aanval.

Als je zelf weet dat je paard heel groen is denk je er meer over na dan bij een hele brave.
Denkt dat ze dat bedoelt, toch?

Heb je al de zoekfunctie gebruikt? Er waren, in mijn beleving, aardig wat topics omtrent dit onderwerp

Lamujer

Berichten: 18
Geregistreerd: 30-07-23
Woonplaats: Aan de dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 08:42

Dankjewel Anoniem, klopt wat je zegt. :) De andere topics gaan vooral over of je aansprakelijk bent. Dat is wel duidelijk, maar zijn er hier mensen die bijvoorbeeld afspraken hierover vastleggen oid? Mijn ervaring is dat de meeste mensen hier helemaal niet bij stil staan (dus ik vond mezelf best wel snugger Storm O:) )

juval

Berichten: 13274
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:45

zeker goed om bij stil te staan. Maar wat zou je er over willen vastleggen? De aansprakelijkheid verandert er niet door, dat is wettelijk geregeld. Schade door jouw paard is voor jouw verzekering.

Celebi
Berichten: 3792
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:57

Ik heb wel eens een contract van een eigenaar onder mijn neus gehad dat ik overal zelf aansprakelijk voor was.. Maar in principe werkt het zo niet.

Ik ben geen jurist en er zullen zeker uitzonderingen op de regel zijn, maar voor het gemak hanteer ik de volgende regels: je bent altijd aansprakelijk voor de schade die je dier maakt. Of dat aan een mens, auto, stalwand of ander paard is maakt niet uit. Echter zit er een deel eigen schuld bij de andere partij en hoe groot de verdeling van de aansprakelijkheid bij beide partijen is, is in elke situatie anders. Maar in principe ontkom je niet snel aan je eigen stuk aansprakelijkheid als eigenaar en daarom is het goed om jezelf te verzekeren. Sowieso is dat goed want als je per ongeluk een fietser omver loopt omdat je zonder te kijken achteruit de weg op loopt en zo iemand valt op de stoep met hersenletsel als gevolg, ben je ook heel blij met zo'n verzekering.

Anyhow, je hebt hier de AVP voor: aansprakelijkheidsverzekering particulier. Hierbij ben je voor schade die je zelf maakt of die je huisdieren (en paarden) maken verzekerd. Er zitten natuurlijk wel wat mitsen en maren aan, maar over het algemeen vind ik het een nette verzekering die echt heel belangrijk is. Kijk vooral goed of gedrag van paarden is meeverzekerd, sommigen verzekeringen sluiten er nog wel eens iets over uit. En verder moet je even goed bekijken wanneer je als bedrijfsmatig wordt afgespiegeld. Daar heb ik me zelf niet zo in verdiept omdat ik aan mijn verzorgers geen geld vraag, maar ik hoor nog wel eens dat wanneer je geld vraagt voor het bijrijden dat je dan buiten verzekeringen kunt vallen. Maar of dat correct is weet ik niet hoor.

In ieder geval mijn tip dus: verzeker je goed, het kost maar een paar euro per maand en het is wat mij betreft een hele belangrijke en niet dure verzekering. En verder: mocht er iets voorvallen waarbij je aansprakelijk bent, maak er geen gedoe van. Het is een verzekeringsding en behandel dat ook zo. Vaker dan eens zie ik dingen voorbij komen met 'schuld op elkaar afschuiven' en 'zo ga je niet met elkaar om' en willen eigenaren niet meewerken aan het betalen van de kosten. Echt zonde.. Zie het vooral niet als iets slechts, maar gewoon een fijne backup mocht er ooit wel iets loos zijn.

Ik had een collega die was ooit van een bijrijdpaard afgevallen. Eigenaar niet verzekerd, maar zij zat met blijvend hersenletsel en werd (deels?) afgekeurd. Was echt heel heftig, maar ze wilde de eigenaar niet aansprakelijk stellen omdat ze niet verzekerd was.. Maar in principe had dat wel gemoeten en had ze uiteindelijk ook recht op een vergoeding voor de inkomsten die ze maandelijks miste. Toen werd ik echt met mijn neus op de feiten gedrukt hoe belangrijk deze verzekering van een paar euro is. Je helpt er een ander zo enorm mee en als er wel wat loos is hoef je zelf niet na te denken over de schade die je paard per ongeluk in die stilstaande Ferrari heeft getrapt of wanneer je dus bij een andere partij flink letsel hebt veroorzaakt. Het is al vervelend genoeg en dan is het geld stuk in ieder geval iets minder belangrijk. :j

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:03

Celebi schreef:
Ik heb wel eens een contract van een eigenaar onder mijn neus gehad dat ik overal zelf aansprakelijk voor was.. Maar in principe werkt het zo niet.

Ik ben geen jurist en er zullen zeker uitzonderingen op de regel zijn, maar voor het gemak hanteer ik de volgende regels: je bent altijd aansprakelijk voor de schade die je dier maakt. Of dat aan een mens, auto, stalwand of ander paard is maakt niet uit. Echter zit er een deel eigen schuld bij de andere partij en hoe groot de verdeling van de aansprakelijkheid bij beide partijen is, is in elke situatie anders. Maar in principe ontkom je niet snel aan je eigen stuk aansprakelijkheid als eigenaar en daarom is het goed om jezelf te verzekeren. Sowieso is dat goed want als je per ongeluk een fietser omver loopt omdat je zonder te kijken achteruit de weg op loopt en zo iemand valt op de stoep met hersenletsel als gevolg, ben je ook heel blij met zo'n verzekering.

Anyhow, je hebt hier de AVP voor: aansprakelijkheidsverzekering particulier. Hierbij ben je voor schade die je zelf maakt of die je huisdieren (en paarden) maken verzekerd. Er zitten natuurlijk wel wat mitsen en maren aan, maar over het algemeen vind ik het een nette verzekering die echt heel belangrijk is. Kijk vooral goed of gedrag van paarden is meeverzekerd, sommigen verzekeringen sluiten er nog wel eens iets over uit. En verder moet je even goed bekijken wanneer je als bedrijfsmatig wordt afgespiegeld. Daar heb ik me zelf niet zo in verdiept omdat ik aan mijn verzorgers geen geld vraag, maar ik hoor nog wel eens dat wanneer je geld vraagt voor het bijrijden dat je dan buiten verzekeringen kunt vallen. Maar of dat correct is weet ik niet hoor.

In ieder geval mijn tip dus: verzeker je goed, het kost maar een paar euro per maand en het is wat mij betreft een hele belangrijke en niet dure verzekering. En verder: mocht er iets voorvallen waarbij je aansprakelijk bent, maak er geen gedoe van. Het is een verzekeringsding en behandel dat ook zo. Vaker dan eens zie ik dingen voorbij komen met 'schuld op elkaar afschuiven' en 'zo ga je niet met elkaar om' en willen eigenaren niet meewerken aan het betalen van de kosten. Echt zonde.. Zie het vooral niet als iets slechts, maar gewoon een fijne backup mocht er ooit wel iets loos zijn.

Ik had een collega die was ooit van een bijrijdpaard afgevallen. Eigenaar niet verzekerd, maar zij zat met blijvend hersenletsel en werd (deels?) afgekeurd. Was echt heel heftig, maar ze wilde de eigenaar niet aansprakelijk stellen omdat ze niet verzekerd was.. Maar in principe had dat wel gemoeten en had ze uiteindelijk ook recht op een vergoeding voor de inkomsten die ze maandelijks miste. Toen werd ik echt met mijn neus op de feiten gedrukt hoe belangrijk deze verzekering van een paar euro is. Je helpt er een ander zo enorm mee en als er wel wat loos is hoef je zelf niet na te denken over de schade die je paard per ongeluk in die stilstaande Ferrari heeft getrapt of wanneer je dus bij een andere partij flink letsel hebt veroorzaakt. Het is al vervelend genoeg en dan is het geld stuk in ieder geval iets minder belangrijk. :j

In aanvulling hierop: controleer wel of schade veroorzaakt door paarden ook gedekt is! Dat is niet bij alle aansprakelijkheidsverzekeringen het geval.

Celebi
Berichten: 3792
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:04

Die stond er inderdaad tussen ja! Gelukkig is het bij veel verzekeringen wel het geval, maar erg goed om van te voren wel na te vragen. :j

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:05

Inderdaad zoals hierboven, zorg dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering afsluit, en let er inderdaad goed op dat schade door paarden is meeverzekerd. Ik had destijds een bijrijdster die lelijk van mijn paard viel, gelukkig geen schade aan overgehouden, maar het zette mij meteen aan het denken dat ik hier (heel slecht..) niks voor geregeld had. Ik ben meteen die zelfde dag achter de computer gaan zitten en heb de verzekering afgesloten bij FBTO. Het kost echt bijna niets, maar je bent voor een enorme schade verzekerd.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:12

Die verzekering is heel belangrijk inderdaad.

Overigens: een contract zoals Celebi dat omschrijft is niet rechtsgeldig :n
Ik heb zelf ooit een keer een contract gekregen dat was opgesteld door de vereniging eigen paard geloof ik, daarin stond heel netjes omschreven hoe het zat met de aansprakelijkheid van de eigenaar en mijn positie als bijrijder. Uiteindelijk hebben we dat contract niet ondertekend, omdat het niets toevoegde aan de wettelijke regels :n

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:20

Zet wel ook op papier wat een bijrijder wel en niet mag doen. Bv niet buitenrijden, geen andere mensen - dat paardengekke nichtje dat toevallig op bezoek is bv - op je paard laten rijden (!), niet springen, ik noem maar wat.
Want verzekeringen kijken naar een stukje 'eigen risicoaanvaarding' van de bijrijder (die wordt niet gedwongen op je paard te stappen tenslotte) en zéker als die iets doet wat niet is toegestaan, dan gaat het stuk eigen risicoaanvaarding een stuk meer richting de bijrijder.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:37


Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:02

Lamujer schreef:
Ik zit erover te denken om op zoek te gaan naar een bijrijder. Omdat mijn paard nog erg groen is durf ik daar niet zomaar iedereen op te zetten. Ik weet dat ik aansprakelijk ben mocht er iets gebeuren en ik vroeg me af hoe jullie dat geregeld hebben? Bij mijn vorige paard hoefde ik daar niet over na te denken, die was doodbraaf :o

Waarom zou je voor een groen paard een bijrijder zoeken?

Wintu

Berichten: 3106
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:08

Nielojram schreef:
Lamujer schreef:
Ik zit erover te denken om op zoek te gaan naar een bijrijder. Omdat mijn paard nog erg groen is durf ik daar niet zomaar iedereen op te zetten. Ik weet dat ik aansprakelijk ben mocht er iets gebeuren en ik vroeg me af hoe jullie dat geregeld hebben? Bij mijn vorige paard hoefde ik daar niet over na te denken, die was doodbraaf :o

Waarom zou je voor een groen paard een bijrijder zoeken?


Dat is de discussie niet toch?


Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er wel een stukje aansprakelijkheid bij de bijrijder. Als die iets doet, waar jij redelijkerwijs als eigenaar niets aan kunt doen. Als buiten jou om en tegen de afspraken in een derde partij van je paard valt of zoiets. Ik weet niet of het klopt, maar zoiets heb ik eens ergens gelezen.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:11

Wintu schreef:
Dat is de discussie niet toch?


Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er wel een stukje aansprakelijkheid bij de bijrijder. Als die iets doet, waar jij redelijkerwijs als eigenaar niets aan kunt doen. Als buiten jou om en tegen de afspraken in een derde partij van je paard valt of zoiets. Ik weet niet of het klopt, maar zoiets heb ik eens ergens gelezen.


Dat is de discussie zeker wel, haar vorige paard was doodbraaf.

_chou
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:32

Nielojram schreef:
Wintu schreef:
Dat is de discussie niet toch?


Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er wel een stukje aansprakelijkheid bij de bijrijder. Als die iets doet, waar jij redelijkerwijs als eigenaar niets aan kunt doen. Als buiten jou om en tegen de afspraken in een derde partij van je paard valt of zoiets. Ik weet niet of het klopt, maar zoiets heb ik eens ergens gelezen.


Dat is de discussie zeker wel, haar vorige paard was doodbraaf.

Nee, het gaat erom wie er aansprakelijk is wanneer en hoe je dit goed regelt. Niet om het paard die een eventueel gevaar kan vormen waardoor dit belangrijk is om te regelen, dat doet er nu namelijk niet toe.

Zertab

Berichten: 12323
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:36

Ik volg even, best interessant. Want in hoeverre gaat dat dan? Ik kies er zelf voor om op mijn verzorgpaard te gaan zitten/rijden, dus als hij struikelt of mij eraf gooit... ben ik dan ook niet deels zelf aansprakelijk?

Eigenaar kan er immers niets aan doen als paard struikelt of af gaat.

Celebi
Berichten: 3792
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:43

Ja dat is het deel eigen schuld. Maar in theorie is de eigenaar van het paard in eerste instantie aansprakelijk voor alle schade. Daarna komen pas nuances over zelf gekozen om op te stappen, simpel gestruikeld, etc. Maar een eigenaar die verzekerd is zou daar eigenlijk niet eens zo van moeten opkijken. De zorgverzekering verhaalt het graag zoveel mogelijk op de AVP verzekering en andersom. Ze kijken dan zelf naar het percentage aansprakelijk en dan wordt er naar rato uitgekeerd.

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:43

Een jurist vertelde mij het volgende. Zij had al meerdere rechtszaken behandeld rondom schade door paarden. Het kan een ingewikkelde aansprakelijkheidskwestie worden als jij bewust iemand laat rijden op een paard waar risico’s aan zit en dat er dan schade ontstaat. Want in hoeverre ben je dan verwijtbaar? Met name als het een minderjarige betreft, dan heb je een extra verantwoordelijkheid. Dat is de reden dat ik nooit voor een minderjarige bijrijder heb gekozen.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:13

Ik had het allermakste en leukste paard ter wereld, kon ik een kleuter mee de weg op sturen maar de volwassene die m in mijn weekendje weg deed, stuurde lomp en ramde een ander in de bak. Brak daarbij zelf haar enkel en ik werd voor bijna 50.000 euro aansprakelijk gesteld......

MIjn paard, mijn verzekering. Ziek was ik ervan maar het is gewoon uitgekeerd hoor.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:17


Wintu

Berichten: 3106
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:17

LDRD schreef:
LDRD schreef:
Ik deel deze nog eens:
C_arola @ [TAO] FAQ TAO


Misschien goed om deze link toch eens te lezen?

Gedaan, maar ben er dan nog niet helemaal uit :D

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bijrijder en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 01:07

Zorgen dat je je verzekerd tegen schade aan derden met een aansprakelijkheid verzekering voor particulieren. Die je paard meegeverzekerd (vraag dit na)

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 05:30

Hutcherson schreef:
Zorgen dat je je verzekerd tegen schade aan derden met een aansprakelijkheid verzekering voor particulieren. Die je paard meegeverzekerd (vraag dit na)


En vraag na of dat ook geldt bij een bijrijder/ander persoon die er mee bezig is.

Hier valt het eronder zolang ik er niks aan verdien.

Lamujer

Berichten: 18
Geregistreerd: 30-07-23
Woonplaats: Aan de dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 07:27

Bedankt voor de antwoorden en de link. Ik ga eerst eens goed navraag doen bij mijn verzekering voor ik op zoek ga.