[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:49

I jinxed it :(
Ze willen echt belachelijk weinig geven voor de mini. We zouden nog 6000€ moeten opleggen om de lease af te kopen. Helaas! Maar te verwachten.
We zouden de mini voor bijna aankoopprijs particulier moeten verkopen wil het interessant zijn de ranger te leasen.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:26

Maar dan heb je wel een mooie auto :Y)

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:26

Eeuhm... lijkt mij niet abnormaal?
Heb je trouwens al eens met de Ranger gereden? Er zijn pick-ups die een pak aangenamer rijden zijn...

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:48

Nou 10.000 excl voor een cooper van 2,5 jaar vind ik erg weinig hoor. Had geen hoofdprijs verwacht van een handelaar maar hij heeft een restwaarde van 18.000 en heb in 2015 voor mijn vorige mini nog 5000€ gekregen en die was van 2004 met 190.000km er op, ook van de garage waar ik mijn nieuwe auto kocht (dat was niet mijn huidige mini voor de mensen die tellen haha).

Er zullen er vast zijn die aangenamer rijden, maar deze zat gewoon super qua prijs en opties, trekvermogen en hij zag er ook nog eens niet verkeerd uit.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:47

ikke schreef:
Iloonie schreef:
Geloof het niet....

[ [url=m/KuuO9O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar nu durf ik dus nog steeds geen conclusies te trekken...

Nope, je hebt gelijk.
Ik zou de RDW vervelende vragen gaan stellen.
Mocht je een vervelend antwoord terug krijgen, dan weet je ook wat je moet doen.....


jij zit er blijkbaar helemaal in :D maar ik niet... mijn vraag zou moeten zijn waarom niet die 3500 kg ipv 3150??

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:11

Ik kom ook hier meelezen. Ik wil mijn Peugeotje in gaan ruilen voor iets zwaarders, wat mijn 2 paardstrailer kan trekken. Ik heb een BE rijbewijs. Ik heb alleen geen groot budget, een wat oudere auto mag ook :) ik zag een paar pagina’s terug al een hele handige lijst!

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:11

Iloonie schreef:
ikke schreef:
Nope, je hebt gelijk.
Ik zou de RDW vervelende vragen gaan stellen.
Mocht je een vervelend antwoord terug krijgen, dan weet je ook wat je moet doen.....


jij zit er blijkbaar helemaal in :D maar ik niet... mijn vraag zou moeten zijn waarom niet die 3500 kg ipv 3150??

In jouw geval zou het normaal zijn als het combinatiegewicht op 3515kg staat, zoals ik dat ook bij al die andere Laguna's terug vond. Je bent gewoon bijna 400kg kwijt! Dat zou de RDW mij eens even uit mogen leggen waarom!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 18:40

400kg is al een aardige pony die je nu niet mee kan nemen. Bij wijze van spreken dan toch.

Jullie hebben dan nog geluk dat je zoiets kan checken. In België kan dat niet. Daar zou dit pas boven water komen na aankoop als je de papieren krijgt en laat inschrijven. Tenzij je het al op de papieren kan zien voor aankoop natuurlijk.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:35

Dag allemaal,

Graag roep ik jullie hulp even in over het volgende. Ik heb al veel opgezocht op internet maar ik vroeg me af of dit echt nu klopt zoals ik het begrijp.

Ik heb zelf mijn E-rijbewijs, maar mijn man niet. Hij wil graag af en toe met de trailer rijden om wat spullen te vervoeren.

We kijken op dit moment naar een BMW 5 serie. Deze weegt leeg 1900kg en mag 2100kg trekken.
Ik heb een trailer op het oog die 1600kg weegt.
Hierdoor zitten wij op 3500 kg. Klopt het dat hij wel met deze combinatie mag rijden met een B rijbewijs? Mits we er een 1,5 trailer natuurlijk achterhangen die onder die 3500 kg blijft.

Dank jullie wel!

Edit: zit net te kijken naar de MTM, die is 2300 kg.
Dan hou je rond de 1100/1200 kg over voor een trailer. Denk dat dit dus niet lukt of je moet een trailer terug laten keuren maar zo ver lukt dat
Denk ik niet

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:58

Simpelste is om gewoon het rijbewijs te halen :+
Buiten het nodige papiertje geeft het toch een beetje ervaring en handigheidjes over hoe en wat.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:14

Dat snap ik; maar dat was de vraag niet echt ;)
Het gaat er juist wel om of het zo kan. Zoals ik al zei ik heb mijn E rijbewijs maar mijn man gaat zijn E niet halen voor die paar keer per jaar.
En ik ben niet in de gelegenheid om voor hem te rijden

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:08

Als auto tmm 2300 kg blijft over 1200 voor aanhanger. Dat is idd behoorlijk krap, of het te krap is kom je achter door trailer met inhoud op een weegbrug te zetten.

Toch maar boedelbak huren voor die paar keer?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:13

Ja misschien moet hij dat dan maar doen. Hij heeft gewoon geen zin om zijn E te halen en dat snap ik ook wel.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:45

Voordeel van boedelbak is dat er meestal minder "een luchtje aan hangt" ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:48

En moet dat in een paardentrailer? Kan dat niet met een andere die hij dan eens huurt? Een trailer die 1600 weegt lijkt me wel wat veel, ik vermoed dat je de TMM bedoeld?
In gewone kieptrailers of van die open trailers moet je vast wel wat kunnen vinden waar hij met B nog genoeg kan vervoeren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:53

Dat is een boedelbak Varekaj. Dit is een bedrijf dat aanhangers verhuurt, één van de eerste dan wel grootste want bij veel tankstation kun je een aanhanger van hen huren. Vandaar dat een huur-aanhanger in NL "een boedelbak" wordt genoemd (ook al huur je 'm van een heel ander bedrijf) ;)

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:10

Gezien de vele kennis en erving in dit topic even de vraag ook hier. Ivm veranderende woon-werk km's (van 5 km met de fiets naar 80 km met de auto, enkele reis) gaat er een andere auto moeten komen.
Ik rij nu een oude benzine auto (citroen C4 uit 2006), maar die mag wel een keer vervangen mag worden, zeker als ik er zo veel km's mee ga rijden in de toekomst.

Wat ik zoek (naast veilig, betrouwbaar,etc):
- Diesel
- middenklasser, enigszins betaalbaar qua wegenbelasting
- 1.5 prds trailer veilig mee nemen, staat nu op 1350 kg incl laadvermogen, oorspronkelijk 1600.
- geschikt voor B rijbewijs, maar ik kan ook gewoon mijn E halen, dus dat is minder van belang


Is een budget van 4000-5000 euro realistisch?
Hoe denken jullie over stationwagens? Welke liggen fijn op de weg voor de trailer?
Maakt handgeschakeld of automaat nog iets uit?

Wellicht staat er ergens al een lijstje in het topic, 400 pagina's doornemen wordt een wat grote klus.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:17

As usual zeg ik een middenklasser met een fatsoenlijke motor erin.

Rex_Rolfo schreef:
Welkom. Je hebt rijbewijs BE?
Een 'gewone' middenklasser is vaak een prima trekauto.

ikke schreef:
In de praktijk voldoet een flinke middenklasser meestal prima. Denk aan VW Passat, Ford Mondeo, dat slag auto's, waarbij je altijd even per individueel model moet kijken of het past, aangezien de specs in de jaren nog weleens willen veranderen. Doe je onderzoek op feitenbasis, ga NIET af op wat de verkoper zegt. Net als bij paarden liegen autoverkopers alles aan elkaar, tenzij de auto je verteld dat het wel klopt.

Met een budget van 4-5K kun je zeker wel een fijne auto vinden. Hand of automaat is vooral persoonlijke voorkeur. Hou bij een automaat wat budget over om de bak een keer te flushen, die krijgen vaak schrikbarend weinig onderhoud.

Met een trailer tmm 1350 kg hou je 2150 kg toegestane maximale masse over voor de auto om nog met B te mogen rijden. Veel middenklassers zullen daar onder blijven maar moet je voor de zekerheid gewoon even per auto nakijken (op www.rdw.nl kun je aan de hand van het kenteken alle benodigde informatie vinden)

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:46

emilie schreef:
Gezien de vele kennis en erving in dit topic even de vraag ook hier. Ivm veranderende woon-werk km's (van 5 km met de fiets naar 80 km met de auto, enkele reis) gaat er een andere auto moeten komen.
Ik rij nu een oude benzine auto (citroen C4 uit 2006), maar die mag wel een keer vervangen mag worden, zeker als ik er zo veel km's mee ga rijden in de toekomst.

Wat ik zoek (naast veilig, betrouwbaar,etc):
- Diesel
- middenklasser, enigszins betaalbaar qua wegenbelasting
- 1.5 prds trailer veilig mee nemen, staat nu op 1350 kg incl laadvermogen, oorspronkelijk 1600.
- geschikt voor B rijbewijs, maar ik kan ook gewoon mijn E halen, dus dat is minder van belang


Is een budget van 4000-5000 euro realistisch?
Hoe denken jullie over stationwagens? Welke liggen fijn op de weg voor de trailer?
Maakt handgeschakeld of automaat nog iets uit?

Wellicht staat er ergens al een lijstje in het topic, 400 pagina's doornemen wordt een wat grote klus.

Wat is er mis met LPG?
Met al dat gejank over fijnstof en milieuzones, wordt een Diesel wellicht een risico-punt in dat budget, waar LPG vooralsnog buiten elk schot blijft :)*

Leuk bi-fuel V70? met wat zoeken is een 2521cc 5-pitter wel te vinden voor dat bedrag.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:06

Bedankt beide!
Had heb ik totaal niet aan gedacht nog als optie. Wat zijn daarvan de voor- en nadelen?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:17

emilie schreef:
Bedankt beide!
Had heb ik totaal niet aan gedacht nog als optie. Wat zijn daarvan de voor- en nadelen?

Gastank neemt wat ruimte in. Merk je bij een grote auto wat minder van, bij een kleine auto kan het een dingetje zijn. Kijk ook voor af-fabriek inbouw zoals o.a. de Volvo en Opel corsa bi-fuel. Als rij-autootje zou ik die zeker overwegen! Echter niet geschikt om iets mee te trekken, daar zijn ze domweg te klein voor.

Goed afgestelde G3 loopt net zo goed als benzine maar het iets hogere verbruik blijft wel, al zijn de verschillen kleiner dan in de goede oude tijd van de G1 venturi-installaties (waar veel garages ook al niks van snapten).

LPG moet wel een beetje simpel in je omgeving te koop zijn en dat is in sommige omgevingen een puntje van aandacht.

Oh en laat je niet op de mouw spelden dat LPG wat onrustiger loopt of dat soort onzin. Dat mensen een motor niet af kunnen stellen zegt iets over die mensen, niet over het systeem!

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:27

Ik heb toen geen LPG genomen omdat ik dan om de dag had moeten tanken, met diesel kon ik dat beperken tot één keer per week :+

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:29

palousa_boy schreef:
Ik heb toen geen LPG genomen omdat ik dan om de dag had moeten tanken, met diesel kon ik dat beperken tot één keer per week :+

Dan was je tank gewoon te klein :)*

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:08

Wij hebben 3 auto’s. Een diesel (Volvo v70), bezine (406 coupé) en een BX op gas. Rijdt prima! Merkt je niks van dat ie op gas loopt. En dat ding is al 35 jaar oud :’)
Ja als je er achter rijdt ruik je het, maar verder niet. (Oale bak)
Houdt niet in, bokt of stoot niet. Heeft de caravan wel eens getrokken wat prima ging. Niks mis met een auto op gas als ie goed afgesteld is. (Rijdt niet meer op bezine! Is afgesteld op gas).
Nadeel is de tank. Tank zit in de kofferbak, maar je hebt ook wel onderbouw op de plek van het reservewiel.
En je kan niet overal tanken. De gastank heeft een kleine inhoud. 40 liter.
We trekken er geen paardentrailer mee, want daar gebruiken we de andere auto’s voor.
Schrijf dit alleen om even aan te geven dat op gas rijden prima kan! Niks mis mee.

Wij hebben onlangs een Volvo v70 Diesel gekocht. De 5 pitter. Op aanraden van rex en ikke uit dit topic de automaat laten flushen. Wereld van verschil! Schakeld weer als nieuw. Raad het nu ook iedereen met een automaat aan. Wat kwam er een drap uit!
Heeft daarnaast nog een grote beurt gehad. Olie, airco, filters weet ik veel wat nog meer. Dus na aankoop nog ongeveer 1000 euro extra uitgegeven om hem helemaal in orde te krijgen. Zit dan nog steeds binnen jouw budget. Zee van ruimte in die auto. Mag 1800 kilo trekken.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:16

ikke schreef:
palousa_boy schreef:
Ik heb toen geen LPG genomen omdat ik dan om de dag had moeten tanken, met diesel kon ik dat beperken tot één keer per week :+

Dan was je tank gewoon te klein :)*


Ja maar had ook ruimte nodig in de auto, er moesten nog 5 honden in de kofferbak passen.. en ik reed alleen al 1100km per week om op m'n werk en weer thuis te komen.