[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 08:49

Ja klopt. Er zijn auto's die rond hetzelfde verbruik liggen maar functioneler zijn en meer kunnen trekken. 1600 kg en de inschrijving is evenveel als een wagen die wel meer kan trekken... ja dan ga ik niet dom zijn. Ik ga verder zoeken naar een breaktype. Voor mijn werk dien ik veel grote en kleine afstanden te maken, kom ik bijna op een 30.000 km/jaar. Dan ga ik niet 8 a 9 liter/km laten zuipen...

s0173957

Berichten: 5388
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:53

De Mercedes C220d break mag 1800kg trekken bv.

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:00

Voorheen een Mitsubishi Grandis die een 2-paards trailer trok.

Grote auto maar met drie honden was de grote wel erg makkelijk.
Ook wanneer we op vakantie gingen naar Frankrijk.

Nu een vrachtwagentje voor B-rijbewijs

Josien_

Berichten: 9001
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:25

Sinds ruim een half jaar heb ik een fijne 1,5 paards trailer, henra performance. Wanneer ik op pad ga leen ik op dit moment de auto van mijn ouders. Dat werkt prima, maar als je eenmaal een trailer hebt staan ga je geleidelijk steeds vaker op pad. Daarom zijn we nu aan het kijken om onze eigen auto in te ruilen en een auto te kopen die ook voor de trailer kan.
We zoeken dus een auto die een 1,5 paards trailer kan trekken (TMM 1350) en daarbij nog binnen de regels blijft zodat ik met B-rijbewijs op pad kan.
Hebben jullie nog ideeën naar wat voor auto's ik kan kijken? Zal een occasion worden in verband met beperkt budget.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:07

Met een TMM van 1350 kg voor de trailer hou je met B nog 3500-1350 = 2150 kg over voor de TMM van de trekauto. Genoeg auto's die je trailer met inhoud prima kunnen trekken en met TMM onder de 2150 kg blijven.

As usual zeg ik een middenklasser met een fatsoenlijke motor erin. Benzine of diesel ligt aan het aantal km's dat je verwacht te gaan rijden.

Rex_Rolfo schreef:
Welkom. Je hebt rijbewijs BE?
Een 'gewone' middenklasser is vaak een prima trekauto.

ikke schreef:
In de praktijk voldoet een flinke middenklasser meestal prima. Denk aan VW Passat, Ford Mondeo, dat slag auto's, waarbij je altijd even per individueel model moet kijken of het past, aangezien de specs in de jaren nog weleens willen veranderen. Doe je onderzoek op feitenbasis, ga NIET af op wat de verkoper zegt. Net als bij paarden liegen autoverkopers alles aan elkaar, tenzij de auto je verteld dat het wel klopt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:29

Aangezien het prijsverschil tussen diesel en benzine steeds kleiner wordt maar de wegenbelasting zo ongeveer het dubbele is, is het ‘omslagpunt’ verder komen te liggen. Je moet dus steeds meer km’s maken om op hetzelfde bedrag, per jaar uit te komen.
In de toekomst wordt dat erger want de wegenbelasting gaat omhoog en t prijsverschil zal nog kleiner worden.
M.a.w; hoe lang denk je met de auto te gaan doen en hoeveel km’s rij je, over een paar jaar?

Josien_

Berichten: 9001
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:15

Vind dat altijd lastig. Gaan allebei met de fiets naar het werk, maar je weet natuurlijk nooit of je volgend jaar nog op dezelfde plek werkt
Auto wordt nu enkel gebruikt voor korte ritjes naar stal en soms als we weg gaan 's avonds of in het weekend. Vanaf februari zal mijn vriend hem in het weekend mee hebben voor langere stukken en als we hem ook gebruiken voor de trailer zal hij daar elke week voor korte ritjes gebruikt worden en soms wat langere. Moeten dit voorjaar waarschijnlijk ook iets vaker wat langere stukken met de trailer gaan doen. Maar op dit moment heeft dat allemaal nog geen mega regelmaat en dus ook niet standaard veel kilometers.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:44

Josien_ schreef:
Vind dat altijd lastig. Gaan allebei met de fiets naar het werk, maar je weet natuurlijk nooit of je volgend jaar nog op dezelfde plek werkt
.... Maar op dit moment heeft dat allemaal nog geen mega regelmaat en dus ook niet standaard veel kilometers.

Benzine.


Zoals je omschrijft is een diesel nu niet rendabel. Zelfs als in de toekomst een diesel wel rendabel zou zijn moet je al flink over het omslagpunt heen gaan wil het een echt groot verschil maken. Zit je er net overheen scheelt het 1-2 tientjes per maand. Boeien. Een keer de auto laten staan of een zuinig gasvoetje maakt meer verschil.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:42

Bestaat er een auto op benzine die 3500kg mag trekken? Wellicht Amerikaanse merken?

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:11

Cambiar schreef:
Bestaat er een auto op benzine die 3500kg mag trekken? Wellicht Amerikaanse merken?

Alle grote 4x4's zijn, soms lastig, te vinden met benzine motoren en vele mogen 3500kg aan de haak hebben. Alleen niet gaan jammeren over een verbruik van 1:6 (15ltr/100km).
Er zijn ook wel (grote) bestelbussen die dat mogen, maar die zijn met benzinemotoren in NL vrijwel niet te vinden. Goed kijken in het buitenland is echter wel zinvol.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:06

ikke schreef:
Cambiar schreef:
Bestaat er een auto op benzine die 3500kg mag trekken? Wellicht Amerikaanse merken?

Alle grote 4x4's zijn, soms lastig, te vinden met benzine motoren en vele mogen 3500kg aan de haak hebben. Alleen niet gaan jammeren over een verbruik van 1:6 (15ltr/100km).
Er zijn ook wel (grote) bestelbussen die dat mogen, maar die zijn met benzinemotoren in NL vrijwel niet te vinden. Goed kijken in het buitenland is echter wel zinvol.

Thx Ikke.
Zit momenteel in Tsjechië, maar zou auto kopen in België.
Ik zag dat benzine nu goedkoper is dan diesel.
Is voor twee keren 3500 kilo te trekken, daarna tot 2000 kilo.
Zelf ga ik niet veel kilometers maken.
Ik weet begot niet wat er veranderd is qua taksen en of een benzine goedkoper is dan een diesel qua taksen/wegenbelastingen...

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:30

Als je maar 2x die 3500 hoeft te trekken, dan zou ik eerder voor die keer een goede zware auto, of IVECO oid huren. Dan maakt voor die ene keer diesel ook niet uit.
En dan rustig op zoek naar iets dat 2000 kan trekken.

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:35

assie schreef:
Als je maar 2x die 3500 hoeft te trekken, dan zou ik eerder voor die keer een goede zware auto, of IVECO oid huren. Dan maakt voor die ene keer diesel ook niet uit.
En dan rustig op zoek naar iets dat 2000 kan trekken.

Of gewoon met een transporteur? Dat is niet zo duur dat je daar een grote 4x4 van kunt kopen en rijden over die afstand.

2000kg trekken kan tegenwoordig met elke dikke stationwagon. Zelfs mijn oude V70 (2002) mag al 1800kg aan de haak hebben en dat is alleen maar meer geworden, in ieder geval voor de 5- en 6-cilinder motoren.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:39

2000 trekken met een benzine is volgens mij wel wat lastiger? Ik heb me er niet echt in verdiept omdat het voor mij qua wegenbelasting niet uitmaakte, maar ik vond het echt vies tegenvallen wat er allemaal meer dan 2000 mocht trekken. 2000 was vooral allemaal busjes en dan diesels dus.
Maar nogmaals, ik heb me er niet heel hard in verdiept.

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:05

assie schreef:
2000 trekken met een benzine is volgens mij wel wat lastiger? Ik heb me er niet echt in verdiept omdat het voor mij qua wegenbelasting niet uitmaakte, maar ik vond het echt vies tegenvallen wat er allemaal meer dan 2000 mocht trekken. 2000 was vooral allemaal busjes en dan diesels dus.
Maar nogmaals, ik heb me er niet heel hard in verdiept.

Vanaf zo'n beetje 2007 - 2008 kun je met veel grotere wagens 2 ton trekken. Dat zijn wel auto's met een behoorlijk gewicht (1500 - 1700kg leeg) en daarmee ben je niet heel ver meer verwijdert van het gewicht van de oude Range Rover (1820kg) waarvan niemand het raar vindt dat ze 3500kg aan de haak mogen hebben.....

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:13

Nee en dat verbaast me dus. Zie je een enorme bak, mag het maar 1800 aan de haak.
Trekt het daadwerkelijk zoveel minder of worden ze laag gekeurd?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:29

Beetje van beide. Motoren worden tegenwoordig allemaal zo zuinig mogelijk "afgeknepen", net genoeg vermogen om vooruit te komen en dat is het

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:46

assie schreef:
Nee en dat verbaast me dus. Zie je een enorme bak, mag het maar 1800 aan de haak.
Trekt het daadwerkelijk zoveel minder of worden ze laag gekeurd?

Nee, het kan genoeg hebben.
Ik zou achter die oude Range Rover ook niet graag 3500kg hangen en dat heeft niks met de leeftijd te maken. Sterker nog; ik had er ooit een slordige 2500kg aan hangen en als ik harder dan 70km/h reed, voelde ik aan de auto dat de boel aan de slinger wilde. Ik ben dus aan een magere 40ml/h de Belgische A21 afgehobbelt, maar ik NL was 45ml/h eigenlijk ook al niet meer verantwoordt......


palousa_boy schreef:
Beetje van beide. Motoren worden tegenwoordig allemaal zo zuinig mogelijk "afgeknepen", net genoeg vermogen om vooruit te komen en dat is het

Dat is de andere kant (had deze week zo'n naaimachine mee) en daarom moet je bij moderne auto's (zo vanaf 2012 wordt het een serieus probleem) niet alleen kijken naar vermogen en koppel maar vooral ook naar het toerengebied waar dat beschikbaar is.
Die naaimachine (3-cilinder Polo) liep 4000 toeren bij 120 in 5 (had geen 6) maar liep bij 60km/h al te janken dat ik naar 5 moest schakelen. Voor de grap eens gedaan; nou, ding viel net niet stil, maar prestaties waren er niet meer bij. Pas richting 5000 toeren begon het soort van ergens op te lijken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:22


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:06

Zijn er mensenwerk ervaring van een trailer achter een v70 cross country? Hoe ligt dat een beetje?

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:39

Romeo2007 schreef:
Zijn er mensenwerk ervaring van een trailer achter een v70 cross country? Hoe ligt dat een beetje?

Welke versie XC?
De gewone met extra plastic of die te grote die eigenlijk ook niet zoveel te melden heeft als ie pretendeert.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:17

Zag zojuist op het journaal dat de regering benzine en dieselauto’s terug wil dringen en iedereen aan de elektrische auto wil krijgen. Zijn er überhaupt al elektische auto’s die een tweepaardstrailer kunnen/mogen trekken? En dan ook twee grote KWPN’ers er in

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:21

De tesla X geloof ik? Die mag tot 2000 nee? Zolang de actieradius amper interessant is en je zo weinig laadpunten hebt komt die niet van de grond hoor. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs.

ikke

Berichten: 37538
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:23

Homiafortuna schreef:
Zag zojuist op het journaal dat de regering benzine en dieselauto’s terug wil dringen en iedereen aan de elektrische auto wil krijgen. Zijn er überhaupt al elektische auto’s die een tweepaardstrailer kunnen/mogen trekken? En dan ook twee grote KWPN’ers er in

Nee en die gaan er ook niet komen. Laat je niet gek maken, dat politiek correcte gel*l over elektrische auto's gaat helemaal nergens over.

We gaan zeer waarschijnlijk voor een deel wel elektrisch rijden, maar niet in de elektrische auto zoals we die nu kennen. Die komt niet verder dan een bescheiden rol aan de zijlijn, zoals ie die al vele jaren heeft. Leuk idee voor specifieke toepassingen, niet meer, niet minder.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:39

Dat is alleen om het gebruik van de kerncentrales te verantwoorden :+