[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:15

Dankjewel Varekey voor je ontzettend uitgebreide antwoord. T zijn helaas geen merken die ook voertuigen op LPG verkopen. Wat dat betreft heeft het dan geen voordeel om een andere auto aan te schaffen. De auto die we nu hebben is verder alleen prima. We willen alleen beoordelen en uitzoeken of het voordeliger kan. Het heeft geen haast. t is alleen een oriënterende fase

Cissy dankjewel, slimme tip inderdaad. Zou ik even moeten uit zoeken waar we dan kunnen doen. Willen zelf nog t e.a aan onderhoud doen aan de trailer en hem dan bovaq laten keuren. Neem aan dat je daar ook kunt wegen ?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:28

Wat cissy zegt en wat betreft LPG op een Opel motorblok: zie mijn eerdere post

Waarom laten keuren door de bond van garagehouders? Beter door een bedrijf waar ze verstand van trailers hebben. Of die dan wel of niet bij de bovag zijn aangesloten zie ik persoonlijk de meerwaarde niet zo erg van in. Meeste garages kunnen niet wegen, daarvoor moet je bij een weegbrug zijn. Boerenbond enz, even googelen wat er bij jullie in de buurt zit.

De pk's die het blok levert zijn nog de minste invloed op het maximale trekgewicht. De constructie van de auto en de marges die de fabrikant aanhoudt zijn van veel grotere invloed. Om het even heel cartoonesk uit te drukken: pak een voorwielaandrijver met sterke motor en zware aanhanger en je trekt de auto in twee :+

Niet helemaal toevallig dat een achterwielaandrijver over de duim genomen meer mag trekken dan een voorwielaandrijver.

Welke eisen heb je nog meer behalve dat het blok goed tegen LPG moet kunnen en dat ie een kg of 1200 moet kunnen trekken? Zoek je nieuw of gebruikt? Met of zonder LPG al ingebouwd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:39

Het centrum voor de APK doet bij ons ieder jaar rond mei/juni een gratis weegdag voor particulieren. Dat is eigenlijk vooral gericht naar mensen die met caravan/mobilhome op vakantie gaan. Ze vragen je dan om alles wat je normaal meeneemt in te laden, en dan de weegbrug op. Zo krijg je zicht hoeveel gewicht je nou werkelijk meezeult en of dat inderdaad valt binnen de toegestane cijfers voor jouw voertuig.
Maar ik heb er vorig jaar dus ook enkele gezien hier in het centrum die met de paardentrailer even kwamen kijken of dat nou wel goed zat met 2 paarden, zadelkamer vol etc.

Ik heb best weinig vrolijke gezichten gezien die dag, denk dat er héél veel mensen veel te veel meeslepen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:46

Weten jullie leuke auto's die 1000 kg mogen trekken? Ik zoek een zo'n klein/zuinig mogelijke auto die ook een trekkracht heeft van 1000kg (en waar dus een trekhaak aan kan).

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:17

En nog even over de 90kg over: ik ben vorige week met de VW caddy van vriendlief naar Ikea geweest.
Licht remorqueje erachter, en gaan.
Doorrijden ging prima. Terugrijden was met twee boekenkasten en vier stoelen helaas wat minder. Had ik handgeschakeld gereden ik had m eentje teruggeschakeld en op de staart getrapt. Heb helaas te weinig kennis van de automatische bak om te weten of dat juist goed of slecht is. (Ikke: enige feedback om te gegeven?)
De caddy mag op papier trouwens 2000kg trekken maar daar zaten we lang niet aan!

Anderzijds ben ik gisteren op wedstrijd gegaan met de Mercedes GLC van Mn ouders.
Die mag 2500 kg trekken en deed dat met gemak. Ik ga even makkelijk rekenen en gok dat we 1600 kg meehadden + vier personen in de auto.

Om maar even te zeggen dat wat op het papiertje van de auto staat niet alles is, net zoals het papiertje van de trailer kan liegen over t gewicht.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:49

Silver_Fox schreef:
Weten jullie leuke auto's die 1000 kg mogen trekken? Ik zoek een zo'n klein/zuinig mogelijke auto die ook een trekkracht heeft van 1000kg (en waar dus een trekhaak aan kan).

Wat wil je er achter hangen? B.v. een trailer met pony kan qua gewicht wel achter een "kleine" auto, qua stabiliteit is een ander verhaal.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:10

@Rex_Rolfo hoe bedoel je dat precies qua stabiliteit?
Veel kleine auto's kunnen 1000kg niet trekken. Een Polo Cross bijv kan dat niet, Fiat Punto weer wel. (Weet niet precies waar dat aan ligt, constructie?) Het gaat inderdaad om een 500kg trailer met een pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:42

Lichte trailer en kleine pony doet er niet aan af dat het een enorm gevaarte is. Je vangt veel wind en bent gevoelig voor de luchtstroom van vrachtwagens en geluidswallen. Met een kleine auto heb je dan veel minder te vertellen over de combi dan met een zwaardere auto. Maakt niet uit hoeveel pk of trekvermogen je hebt maar is puur een gewichts en stabiliteits kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:46

Tenzij het gaat om een miniatuurpaardje of shetlander in zo'n aangepast trailertje. Die zijn kleiner en lager, dat zou misschien wel nog lukken.

Maar als dat is voor een gewone paardentrailer met een pony... je gaat al niet eens een trailer vinden met TMM 1000, dan moet je sowieso terugkeuren als je onder B wil rijden. De meeste zullen rond 1100 of 1200 zitten met TMM denk ik? Zoals Gloa zegt, al haal je het qua gewicht, het blijft wel een heel gevaarte.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:48

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:50

Ja oke, ik ga er alleen kleine 10 min stukjes mee rijden van mijn huis naar het bos, niet harder dan 50 km/u, weggetjes zijn ook in het bos dus er is geen sprake van wind of vrachtwagens. Als ik echt ergens naar toe zou moeten kan ik een RAV4 lenen (maar dit is in de afgelopen 10 jaar niet meer voorgekomen).

Mijn vraag is ook "zo klein en zuinig mogelijk" en dan ook veilig natuurlijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:00

Eventueel verschil in verbruik tussen b.v. Focus en Polo zit meer in rechtervoet dan in auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:17

Op die 10min kan er nog steeds veel gebeuren met idioten op de baan. Of je pony moet maar een keer gek gaan doen in de trailer, dan wil je alsnog dat je autootje het wel de baas kan. Mijn paard had helemaal in het begin stress tijdens vervoer en is een keer gaan "springen" in de trailer toen ik stilstond aan een rood licht. Op dat ogenblik was ik echt blij dat ik een mitsubishi pajero voor de Ifor had staan en niet een gewone wagen. De hele combi ging al flink op en neer, ook tijdens het vertrekken. Ik wil niet weten hoe dat gevoeld zou hebben met een gewone lichte auto ervoor die het allemaal net aan mocht trekken.

Intussen hebben we geoefend op trailerladen en staat hij relax tijdens de rit :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:49

Heeft iemand hier ervaring met een T5 als camper registreren en wat voor invloed dat heeft op de wegenbelasting?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mee nog niet ingelezen heb ...
Ik zoek een auto waar ik af en toe 2 paarden mee kan vervoeren maar die ook gewoon geschikt is voor woon/werk verkeer en flinke stukken snelweg.
Bij een T5 zie ik mee daarmee ook nog op vakantie gaan :).

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:34

Geen t5 maar wel een t4. Wegenbelasting betaal je maar een kwart van het tarief. Eisen waaraan je moet voldoen staan online, stelt weinig voor. Lastigste was nog een hefdak, die heb ik uitbesteed. Verder zelf gedaan. Voordeel is ook dat je wat warms kunt maken na een koude buitenrit :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:13

Optiwolk schreef:
En nog even over de 90kg over: ik ben vorige week met de VW caddy van vriendlief naar Ikea geweest.
Licht remorqueje erachter, en gaan.
Doorrijden ging prima. Terugrijden was met twee boekenkasten en vier stoelen helaas wat minder. Had ik handgeschakeld gereden ik had m eentje teruggeschakeld en op de staart getrapt. Heb helaas te weinig kennis van de automatische bak om te weten of dat juist goed of slecht is. (Ikke: enige feedback om te gegeven?)
De caddy mag op papier trouwens 2000kg trekken maar daar zaten we lang niet aan!

Anderzijds ben ik gisteren op wedstrijd gegaan met de Mercedes GLC van Mn ouders.
Die mag 2500 kg trekken en deed dat met gemak. Ik ga even makkelijk rekenen en gok dat we 1600 kg meehadden + vier personen in de auto.

Om maar even te zeggen dat wat op het papiertje van de auto staat niet alles is, net zoals het papiertje van de trailer kan liegen over t gewicht.

Automaat terug schakelen en op z'n staart trappen!
Beetje afhankelijk van het type automaat hoe het moet maar zo'n DSG-bak kun je gewoon op de hand schakelen, alsof het een handbak is.

carika schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een T5 als camper registreren en wat voor invloed dat heeft op de wegenbelasting?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mee nog niet ingelezen heb ...
Ik zoek een auto waar ik af en toe 2 paarden mee kan vervoeren maar die ook gewoon geschikt is voor woon/werk verkeer en flinke stukken snelweg.
Bij een T5 zie ik mee daarmee ook nog op vakantie gaan :).

Gewoon voldoen aan de eisen en klaar.

LET OP: de belastingdienst en de RDW stellen niet dezelfde eisen!!
Om het voordeel te pakken moet aan beide eisenpakketten worden voldaan!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:39

Hey allemaal, zouden jullie mij kunnen helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik ben op zoek naar een auto om mijn ifor te trekken. Trekvermogen moet dus boven de 2700 kilo liggen. Ik zou t liefst een bus of pick-up met enkele kabine hebben, zodat mijn marathon koets ook ineens mee kan. En mijn budget is max 4000 euro. Een paar krassen of deukjes maakt niet uit maar ik wil er ook wel mee na mijn werk kunnen rijden..

Tijdens mijn recente zoekbeurten erger ik mij vooral dat je nergens kunt zoeken op trekvermogen. Ik blijf maar mensen bellen. En sommige modellen mogen meer trekken als de recente uitvoeringen dus bouwjaar en alles moet je in de gaten houden grrr..

Kunnen jullie mij iets aanraden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:46

jojoni schreef:
Hey allemaal, zouden jullie mij kunnen helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik ben op zoek naar een auto om mijn ifor te trekken. Trekvermogen moet dus boven de 2700 kilo liggen. Ik zou t liefst een bus of pick-up met enkele kabine hebben, zodat mijn marathon koets ook ineens mee kan. En mijn budget is max 4000 euro. Een paar krassen of deukjes maakt niet uit maar ik wil er ook wel mee na mijn werk kunnen rijden..

Tijdens mijn recente zoekbeurten erger ik mij vooral dat je nergens kunt zoeken op trekvermogen. Ik blijf maar mensen bellen. En sommige modellen mogen meer trekken als de recente uitvoeringen dus bouwjaar en alles moet je in de gaten houden grrr..

Defender hi capacity pick up (HCPU voor de insiders) en als je heel goed zoekt, is ie ook met V8 benzine te vinden (de laatste daarvan zijn van '91) en anders een 200tdi (hufterproof) of 300tdi (iets geciviliseerder). td5 mag ook, mits je de computer aanpast.

Afbeelding
uit tomb raider.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:51

Puur uit interesse: hoe krijg je een marathonkoets in de laadbak van een pick-up? Erin rollen lijkt me onwaarschijnlijk en een kraan ook niet :P

Pick-ups zitten denk ik allemaal wel ruim boven 2700kg trekvermogen. Bus weet ik niet. Wij hebben een tijdje met een verlengde mercedes sprinter gereden, daar kon onze koets prima in. Ik weet alleen niet wat er achter mocht hangen. Was wel een fijn ding om mee rond te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:53

jojoni schreef:

Als het kenteken op de foto staat dan online even door de ovi rdw kentencheck halen. Krijg je alle technische specs incl. trekgewicht te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 00:08

Jammer dat we zoiets niet in België hebben (of ik ken het bestaan iig niet). Had me paar jaar terug dik pak centen kunnen besparen bij gefoefel met laadvermogen...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:01

Op autotrack kun je trouwens zoeken op trekvermogen.
Sowieso op de app. Waarschijnlijk ook op de site

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:18

ikke schreef:
jojoni schreef:

Defender hi capacity pick up (HCPU voor de insiders) en als je heel goed zoekt, is ie ook met V8 benzine te vinden (de laatste daarvan zijn van '91) en anders een 200tdi (hufterproof) of 300tdi (iets geciviliseerder). td5 mag ook, mits je de computer aanpast.
uit tomb raider.....[/size]

Is een defender niet buiten het budget-plaatje? Ik dacht altijd dat die veel duurder waren..

@Varekaj: Op de pick-up is eigenlijk best goed te doen. Je zet de auto in een hoek voor de trailer. Je maakt de laadbak open en legt er van die oprij-platen aan, en vervolgens trek je de koets er gewoon met een lier op. Pick-ups valt eigenlijk best tegen qua trekvermogen. De nissan navara bv ligt binnen mijn budget, maar ene vinden die mag trekken is best moeilijk. (blijkbaar alleen automaten van een ouder jaar).

Ik zit ook in BE dus met het kenteken opzoeken gaat niet. Maar de site van autotrack ga ik eens bekijken! Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:53

Veel pick-ups zijn import. En met import gaat het regelmatig niet goed met de vermelding van het trekgewicht op de papieren. Dus als er 0 op de papieren staat dan wil dat niet zeggen dat ze niet kunnen trekken. Voor zover ik weet is het mogelijk om de door de fabrikant opgegeven trekgewichten alsnog op papier te krijgen. Maar je moet er wel even wat moeite voor doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:56

Tiens, je zou denken dat die auto's toch allemaal 2500 tot 3500 aan de haak zouden mogen hebben?