[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:26

xNicolx schreef:
Hallo!

Wat vinden jullie van een Suzuki Vitara 4WD 1.6 liter als trek auto? Komt een anderhalf paardstrailer achter met toegestaande maximale massa 1300 KG (kom ongeveer aan 1100 kilo met mijn paard).
Auto mag 1450 trekken.

Ik rijd erg weinig zon 150 km per week, gebruik de auto alleen voor stal. Rest op de fiets of de auto van mijn vriend.

Vitara of grand vitara? Mijn vriendin heeft jaren in de eerste gereden. Fantastisch wagentje om offroad de grote dure 4x4 de stont (of modder) in de ogen te rijden ~~}> . Niet kapot te krijgen en zo oud als hij was voor een behoorlijke prijs verkocht naar afrika. Dat gezegd hebbende.........trailer trekken wordt je echt niet blij van. Het is een relatief klein licht wagentje met een korte wielbasis. Goed voor een paar km over binnenweg naar de rijvereniging maar zodra je ermee de snelweg op gaat heb je je handen vol aan die combi. Slecht weer of een springerig paard en je houdt er waarschijnlijk een vieze broek aan over. Ook al kloppen de cijfers op papier allemaal, dat soort auto's hebben geen enkele invloed op een paardentrailer als die z'n eigen route gaat volgen.

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:43

Grand vitara daarentegen trekt het makkelijk. Moet je wel het juiste blok erin hebben liggen, maar dat lijkt me logisch

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:00

assie schreef:
Grand vitara daarentegen trekt het makkelijk. Moet je wel het juiste blok erin hebben liggen, maar dat lijkt me logisch

Die 6-pitter (bij de oudere types) of minimaal de 2.0 in de latere versies.

Enne, die off-road prestaties redt de gewone Vitara ook alleen maar met een betonblok op het gaspedaal. Op het moment dat je kruip-door-sluip-door door een bosgebied wil, laat ie je onmiddellijk in de steek.....

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:01

Ik heb een aantal keer met de grand vitara van een vriendin mogen rondsturen met een flinke mentrailer erachter. Ook bergop en door de prut (ok, niet tegelijk berg op en prut), maar dat reed echt heel prima.

Nu ben ik vast andere dingen gewend dan jij :P

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:50

Kilos zeggen veel maar lang niet alles. Ik heb een tijdje met een bmw 330 gereden voor de trailer. Kon 1800 of 1900 trekken, zat iig voor de combinatie. Maar de auto was vrij laag, dat vond ik lastig kijken en elke stommel voelde je met rijden.
Het was wel een mooie sjieke combi :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:25

Achterwielaandrijver hè, mag over het algemeen net wat meer trekken dan een voorwielaandrijver ;)

Laag is wel stabiel. Stuggere vering is ook stabieler dan heel weinig demping. Te stug is ook niet goed, maar het is vaak ook maar net wat je gewend bent.

Net als bij paarden, de ene bedoelt met een brave dat ie niet letterlijk levensgevaarlijk mag zijn, de ander dat ie nog net niet dood is :+

emilie

Berichten: 526
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:02

Hoi, ik kom hier ook even binnenvallen met een autovraag!

Ik ben van plan, nu mijn autootje vervangen gaat moeten worden, een auto aan te schaffen die ook geschikt is om een 1,5 paardstrailer mee te trekken. Heb een klein budget (3000 euro), dus het wordt een oudje. Belangrijkste voor nu is... welke/wat voor/hoe groot/hoe zwaar/hoeveel trekken/etc.
De trailer waarmee ik ga rondrijden heeft een max. massa van 1200 kg en massa rijklaar is 560 kg volgens de rdw website, maar of dat echt zo is, moet ik nog eens checken. Paard = fries.

Ik heb de voorkeur voor een relatief kleine, benzine, auto. Auto gaat gebruikt worden voor zo'n 20 duizend km per jaar. Relatief klein omdat ik er altijd alleen in zit, uiteraard is dat relatief, er moet wel een trailer achter kunnen. Beetje zuinig zonder trailer zou ook fijn zijn, denk aan 1 op 12 of 13 ofzo. Hebben jullie tips?

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:17

Totaal gewicht met paard zal (ruim) 1100 kg zijn. Ga je uit van 1200 kg zijn er nog heel veel auto's die dat prima kunnen en mogen trekken. 1 op 12 is met veel benzine auto's prima te doen. Zelfs onze hoge Zafira 1.8 deed dat gemiddeld.

Met een diesel (kan waarschijnlijk prima uit bij 20 dkm) moet het nog zuiniger kunnen.

Qua auto zit je prima met een middenklasser, in jouw geval zou een wat sterkere en zwaardere auto uit de compacte middenklasse ook nog kunnen.

Let erop dat het trekgewicht geremde aanhanger minimaal 1200 kg is en de maximale kogeldruk minimaal 60 (beter 75) kg. Voor de stabiliteit is het wel fijn als het leeggewicht van de auto minimaal 1100 kg is.

Voor de rest is het vooral belangrijk een goede auto te kopen. Met jouw budget ga je toch al snel richting een auto van 12-15 jaar met een ton of twee op de klok. Niets mis mee, maar de een heeft wat meer gebreken en gebrekjes dan de ander. Op de foto en de omschrijving zien alle auto's er leuk uit, onder een vergrootglas kan dat soms behoorlijk tegen vallen. Zelfs bij een vrij goede is er vaak een honderd euro hier en een paar honderd daar nodig om de auto weer echt goed te krijgen. Als je budget 3000 is moet je dus eigenlijk de best mogelijke auto kopen die je voor 2500 kunt krijgen. Dat is zelden de eerste auto die je bezichtigd, vaker de 5e of 10e.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 16-11-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

emilie

Berichten: 526
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:22

Dank je. In mijn (snelle) berekening leek het er op dat een diesel er toch net niet uit kon... met name door de veel hogere wegenbelasting en de niet zo heel grote verschillen in brandstofprijs zoals vroeger.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:27

emilie schreef:
Dank je. In mijn (snelle) berekening leek het er op dat een diesel er toch net niet uit kon... met name door de veel hogere wegenbelasting en de niet zo heel grote verschillen in brandstofprijs zoals vroeger.

Het scheelt inderdaad per auto. Een diesel is vaak net wat zwaarder en als ie daarmee in de volgende gewichtsschaal komt heb je niet alleen de dieseltoeslag maar ook de hogere gewichtstoeslag. Maar als het verschil op jaarbasis een tientje of 5 is maakt het dus eigenlijk helemaal niets uit, dan kan je gewoon voor een technisch goede auto gaan, ongeacht of er wel of geen bougies in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:39

Ik denk dat volvo s40/v40 wel prima voor je zal voldoen met 2.0 benzine motor. Met die van mij haal ik gemiddeld 1 op 14. Trekt trailer prima en is ook nog zuinig. En tweede hands van 10 jaar oud kosten ze niet zo veel.

emilie

Berichten: 526
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:41

Die kogeldruk staat zeker nergens vermeld, behalve op de trekhaak zelf?

Ik laat me inderdaad niet leiden door de mooie plaatjes en verhaaltjes... zeker t.o.v. vrouwen... Vind toch vaak dat ze vrouwen niet serieus nemen als je eens gaat kijken voor een auto.
Aantal km's maakt me ook niet direct uit. Heb iemand in de kennissenkring die voor me gaat rondkijken (heeft zelf sloopbedrijf en handelt wat in auto's) en daar heb ik veel vertrouwen in. Is tot nu toe met al mn oude wagentjes altijd goed gegaan. Scheelt ook dat ik wel wat tijd heb, heb nooit zelf de trailer kunnen trekken, dus als het nu nog eens 2 maanden duurt is het geen enkel probleem.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:00

emilie schreef:
Die kogeldruk staat zeker nergens vermeld, behalve op de trekhaak zelf?

Of op een sticker onder de achterklep. Komt ook omdat er verschillende trekhaakfabrikanten zijn. Bij een trekhaak van merk A kan de maximale kogeldruk anders zijn dan bij een haak van merk B.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:25

emilie schreef:
Hoi, ik kom hier ook even binnenvallen met een autovraag!

Ik ben van plan, nu mijn autootje vervangen gaat moeten worden, een auto aan te schaffen die ook geschikt is om een 1,5 paardstrailer mee te trekken. Heb een klein budget (3000 euro), dus het wordt een oudje. Belangrijkste voor nu is... welke/wat voor/hoe groot/hoe zwaar/hoeveel trekken/etc.
De trailer waarmee ik ga rondrijden heeft een max. massa van 1200 kg en massa rijklaar is 560 kg volgens de rdw website, maar of dat echt zo is, moet ik nog eens checken. Paard = fries.

Ik heb de voorkeur voor een relatief kleine, benzine, auto. Auto gaat gebruikt worden voor zo'n 20 duizend km per jaar. Relatief klein omdat ik er altijd alleen in zit, uiteraard is dat relatief, er moet wel een trailer achter kunnen. Beetje zuinig zonder trailer zou ook fijn zijn, denk aan 1 op 12 of 13 ofzo. Hebben jullie tips?

Nou, om je even te chockeren: de V70 doet ook 1:12 als je een beetje vriendelijk rechtervoetje hebt en geen AWD-versie neemt. Mag meer dan ruim voldoende trekken voor jouw eisen. Klein is relatief, dat klopt, maar je went er snel aan :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:52

emilie schreef:
Dank je. In mijn (snelle) berekening leek het er op dat een diesel er toch net niet uit kon... met name door de veel hogere wegenbelasting en de niet zo heel grote verschillen in brandstofprijs zoals vroeger.

p.s. je hebt er rekening mee gehouden dat je meer kilometers haalt uit een liter diesel dan uit een liter benzine?

G3 gas is helemaal lachen, ondanks dat het verbruik wat hoger is (een liter gas is nu eenmaal lichter dan een liter benzine en dat is weer lichter dan een liter diesel). Nadeel van LPG is wel minder kofferbakruimte en/of vaker moeten tanken. En niet alle blokken kunnen even goed tegen de hetere verbranding van gas.

emilie

Berichten: 526
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:07

ikke schreef:
Nou, om je even te chockeren: de V70 doet ook 1:12 als je een beetje vriendelijk rechtervoetje hebt en geen AWD-versie neemt. Mag meer dan ruim voldoende trekken voor jouw eisen. Klein is relatief, dat klopt, maar je went er snel aan :j


Das een reus, die V70, het voelt zo fout om daarmee rond te rijden, zonder een heel leger aan kids te moeten vervoeren :+

Rex_Rolfo schreef:
p.s. je hebt er rekening mee gehouden dat je meer kilometers haalt uit een liter diesel dan uit een liter benzine?

G3 gas is helemaal lachen, ondanks dat het verbruik wat hoger is (een liter gas is nu eenmaal lichter dan een liter benzine en dat is weer lichter dan een liter diesel). Nadeel van LPG is wel minder kofferbakruimte en/of vaker moeten tanken. En niet alle blokken kunnen even goed tegen de hetere verbranding van gas.


Ja heb ik rekening meegehouden.
Met gas denk ik dat het me inderdaad tegen staat dat ik dan veel vaker moet tanken. Plus die kofferbak inderdaad... maar ik weet niet of ik een geschikte auto op gas zou laten staan.


Ik heb wat rondgekeken, maar zoiets als deze renault megane zou dus -op papier- al kunnen.... Had ik nooit verwacht.

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:20

Vrienden van mij hebben een nieuwere megane dan, station altijd voor de 1?5 paards :j soms mist ie wat kracht vond ik, je moest echt de rotondes in zijn 1 nemen maar dat maakt natuurlijk weinig uit als je het gewend bent

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:44

emilie schreef:
Ik heb wat rondgekeken, maar zoiets als deze renault megane zou dus -op papier- al kunnen.... Had ik nooit verwacht.

Er zijn betere trekauto's (onder het motto groter is beter, geldt voor zowel auto als motorblok), maar zeker ook slechtere. Volgens rdw.nl is trouwens bij dit exemplaar de km stand "onlogisch".

Persoonlijk zou ik de zoekeisen 180 dkm en trekhaak laten vervallen. Wat meer km's is helemaal niet erg, zeker niet als de auto goed is onderhouden en goede prijs heeft. Trekhaak kun je er ook (gebruikt) zelf onder zetten, een trekhaakloze auto heeft niet met zware paardentrailer of caravan rondgesleept. Scheelt weer in slijtage. Tenzij de vorige eigenaar die eraf gehaald heeft want tja, die gebruikte haken op mp moeten toch ergens vandaan komen ;)

emilie

Berichten: 526
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:53

Ohja dat van de trekhaak is een goeie. Weet je misschien ook de kosten van trekhaak plus monteren?

Wat betreft km's was ik gewoon even aan het 'spelen'. Ben totaal niet serieus aan het kijken geweest, nu vooral verbaasd over de type auto.

Fijn jullie hulp!

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:12

Of kijken of de trekhaak nog nieuwe in de lak zit. Dat had ik met 10 jaar oude auto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:12

emilie schreef:
Ohja dat van de trekhaak is een goeie. Weet je misschien ook de kosten van trekhaak plus monteren?

Verschilt per auto. De ene kan je vrij makkelijk zelf (of je beun), de ander is lastiger. En hoeveel electronica een auto heeft, bij een auto met parkeersensoren moet b.v. ingeleerd worden dat die niet piepen als er iets op of aan de haak hangt.

Een gebruikte trekhaak zal iets van 50-100 euro zijn, paar uur voor montage. Een nieuwe bij de dealer laten monteren kostte uit het hoofd gezegd iets van een honderd of acht. Maar dat kan bij een andere auto zo wat meer of juist minder zijn.

7 of 13 polig is niet zo'n punt, verloopstekkertje is klein en goedkoop.

VWestra
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:31

Wij hebben van de zomer een afneembare trekhaak laten plaatsen via zo'n trekhaak centrum en waren net geen €700 kwijt voor trekhaak inclusief montage.
Een vaste trekhaak inclusief montage was rond de €350. Beide is met 13 polige stekker en continue stroom.

Persoonlijk zou ik ook zoeken naar een auto zonder trekhaak ivm minder slijtage. Succes met de zoektocht!

Jester_

Berichten: 12554
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:53

Mijn ex was beunhaas, een nieuwe demonteerbare haak is vaak rond de 300. Dan lag het aan het soort suto hoelang hij ermee bezig was. Maar reken maar wel op een honderd of 6/7 wat het je gaat kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:06

Ik heb met een renault megane grand scenic rondgereden, een 1.5dci, die gooi ik binnenkort eindelijk eens een keer online voor verkoop. Auto is van 2008, maar wel heul wat km's op de teller. Karretje rijdt nog heerlijk maar is uiteraard wel wat versleten aan de binnenkant :o
Volgens de papieren mag die auto 1300 trekken als ik er een trekhaak aan zou hangen, tarra is 1500 als ik me niet vergis (en mtm 2000). Ik ben bij de garage gaan informeren ivm trekhaak en het is me daar volledig en stellig afgeraden om die auto te gebruiken voor het trekken van een paardentrailer. Op papier is het haalbaar, volgens hen is het in de praktijk vragen om problemen en je auto in no time in gort rijden. Om over het zuipen van brandstof maar te zwijgen (terwijl hij best zuinig is).

Mijn tip: vraag het dus ook even na bij een erkend dealer wat zij er van denken. Of het verstandig is om er ook echt een trailer achteraan te hangen.

Ivm kilometers: mijn renault heeft 285k op de teller maar rijdt dus nog prima. Motorisch en carrosserie nog prima in orde, de elektronica heeft wel eens een kuur de laatste tijd maar op zich niks hinderlijk. Veel km's wil dus niet gelijk zeggen dat ie afgeleefd is. Een auto met weinig km's op hoge leeftijd is ook opletten, wie weet hoe lang hij heeft stilgestaan en dat is ook niet altijd positief. Denk aan roest en dergelijke.

Voor de rest: ik heb de knoop doorgehakt ivm banden voor mijn Mitsu. Het zijn de BF Goodrich A/T geworden, morgen of overmorgen worden ze er onder gezet. En de prijs vond ik heul aardig meevallen :D

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:28

Goede keuze varekaj +:)+