[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:23

Rex_Rolfo schreef:
Celiien schreef:
Uiteraard, dat snap ik. Vond t alleen ongelooflijk veel, dan zou ik in theorie niet eens een BE nodig hebben met deze auto en een 1,5 paardstrailer :+

Je hebt ook anderhalf of 1 3/4 paards met tmm van 1600 kg. Die mogen niet. Die van 1500 kg en minder mogen wel. Niet alleen in theorie, ook in de praktijk :)

Celiien schreef:
Met onze oude Ford Focus mocht ik alleen een 1,5 rijden die onder de 1250 zat :+

Vroegûh had je bij B behalve de 3500 kg regel ook de eis dat het leeggewicht van de auto hoger moest zijn dan het leeggewicht van de auto. Die regel is in januari 2013 vervallen, dus tmm auto + aanhanger niet meer dan 3500 kg is alles waar je nu nog mee moet rekenen.

Dat wist ik :j Maar de 'oude ford' was er een met kenteken 3 letters beginnend met N en is pas in juli oid weggegaan :+ Mocht er alsnog maar 1250 mee trekken met mn BE :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:20

Is BE maar €600 bij jullie? Ik heb een goede €1000 mogen aftikken, maar daar zat wel een (dure) herkansing bij. Was inclusief 8u les en gebruik van de combinatie van de rijschool.

Jester_

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:21

Ik heb ong 500 betaald voor 6/8 lessen en examen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:22

Ik heb hem via vakantieveiling en als ik in 1x slaag ben ik inclusief de eigenverklaring iets meer dan 300,- kwijt. Komen alleen de kosten voor het rijbewijs nog bij maar die moest begin 2017 toch al verlengd worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:25

Ik ben het mijne vandaag gaan aanvragen, vrijdag mag ik het ophalen. Ik heb nog een "oud" rijbewijs aka zo'n typisch Belgisch roze papieren vodje met een pasfoto er op en dan aangeduid met typemachine welk rijbewijs je had. Haalde je een bijkomend rijbewijs, dan werd dat er gewoon bij gezet.
Nu moeten we echter allemaal een nieuw rijbewijs tegen jaar X, formaatje bankkaart/pinpas. Dus nieuwe pasfoto inleveren en €25 ophoesten. En over 5 jaar mag dat hele riedeltje opnieuw, want sinds kort moeten we elke 5 jaar een nieuw kaartje gaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:29

Ik dacht dat die tot een bepaalde leeftijd gewoon 10 jaar gelding zijn? Ik heb namelijk al bijna 10 jaar zo'n handig pasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:33

Ik zit in België :+ "Vroegah" was dat papieren vodje onbeperkt geldig tenzij je C(E) of D(E) had. Daarvoor moet je om de 5 jaar op medische keuring (en ook als beroepschauffeur als ik het goed heb).

Nu zijn ze aan het overstappen van dat roze papiertje naar formaatje bankpas, en die zouden om de 5 jaar moeten vernieuwd worden. Tegen betaling uiteraard. En per keer dat je een nieuw type rijbewijs bij haalt mag je ook weer gaan ophoesten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:37

Ja dat systeem hebben wij hier al een tijdje :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:03

Mijn vriend en ik zijn vandaag beiden geslaagd voor de E *\o/* *\o/* *\o/* . Was een dagcursus via vakantieveiling bij een rijschool in de buurt en was goed te doen. Hier en daar wat kleine aandachtspuntjes tijdens het lessen (vooral B vaardigheden }:0 ) maar verder vooral wat extra km maken en oefenen met wat ze willen zien qua verrichtingen. Wij hadden wel beiden al behoorlijk wat aanhanger ervaring inclusief manouvreren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:16

Gefeliciteerd allebei +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:17

Proficiat :D *\o/* Ik had bij het behalen van mijn E echt het gevoel "wereld, ik kom eraan" :))

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:11

Wat knap, gefeliciteerd!

Zouden jullie mij op weg kunnen helpen? Ik ben al een lange tijd op zoek naar een auto die mijn 1,5 paards trailer en paard kan trekken. Samen wegen ze 1280 (hebben de combinatie op de weegbrug gehad).

Nou hebben mijn ouders een mooie sterke auto die de trailer makkelijk kan trekken, maar deze auto is hen zo lief dat ik die vrijwel nooit mag gebruiken en daarom ben ik op zoek naar iets voor mezelf. Als ik weg zou gaan met de auto en trailer, dan is het hoogstens een half uurtje rijden en dat is dan zonder heuvels of zachte ondergrond :P De lange afstanden doen we dan uiteraard met de 'echte' wagen.

Nou was mijn oog op een Golf 2.0 benzine gevallen, die mag 1400 kilo trekken. Het liefst zou ik een diesel kopen, maar die maandelijkse lasten zijn te hoog en ik denk niet dat ik die er uit kan halen qua kilometers (ik rij er ong 500 per week).

Hebben jullie misschien nog suggesties voor een soortgelijke auto? Ik heb trouwens mijn E rijbewijs in bezit. Alvast bedankt!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:16

Je moet inderdaad een auto hebben die 1400 kg of meer mag trekken. Een auto die zelf leeg al een kg of 1300 weegt is wel fijn, heeft wat meer in te brengen als het waait oid.

Met 25 dkm/jr kan diesel uit. Tenminste een gebruikte in NL. Nieuw en/of B ben ik niet zo in thuis.

De Golf wordt al gemaakt sinds de Romeinen langs de Rijn kampeerden en is in de loop van de jaren steeds zwaarder geworden. Je kunt ook naar een Passat kijken of een heel rijtje andere middenklassers. Zie een van mijn vorige posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:54

Wat hier boven al gezegd wordt zou ik ook als minimum aanhouden. Bij het middenklassesegment goed kijken naar leeg eigen gewicht, de lengte van de wielbasis (liever wat langer dan korter) en maximale kogeldruk. Vw, skoda, nissan en opel hebben allemaal wel wagens die aan die eisen voldoen.

Hou je er rekening mee dat een golf zeer prijzig is in de verzekering ;) . Tenzij je echt golf fan bent zijn er veel betere en betaalbaardere alternatieven.

Welke leeftijd en prijsklasse zoek je in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:12

Ik heb mijn E gehaald met een golf en lege aanhanger van 800kg achter. Examen auto auto was een automaat.

Eerlijk, ik vond het een pest om mee te rijden. Je voelt de lege aanhanger zo hard duwen op een hobbelige weg dat je zeeziek wordt. Daarnaast was het best slecht weer en voelde het soms alsof de aanhanger een eigen leven ging leiden. Wat absoluut niet het geval was, die bleef netjes achter de auto maar brrr. Ik ben er persoonlijk geen fan van. Dan zou ik idd eerder kijken naar een passat. Ford mondeo mag volgens de dealer hier verderop tot 2000 trekken, maar ik heb geen flauw benul wat je in Nederland voor zo een auto betaalt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:18

Fijn dat jullie zo meedenken, echt super. Dank jullie wel!

Ik wist niet dat een Golf zo duur was in de verzekering! :o Goed dat je het zegt. Ik ben zelf geen fan van Golf hoor! Een ander alternatief is zeker prima!

Leeftijd maakt niet zoveel uit, maar liever eentje met niet meer dan 150.000 kilometers. Ik wil er graag nog een tijd mee vooruit! Prijsklasse zal rond de 7000 euro liggen, ligt er even aan wat mijn autootje opbrengt :P

Hebben jullie nog tips naar welke modellen ik zou kunnen kijken? Middenklasse is inderdaad waar ik in zoek, ik woon in de stad dus een hele lange en grote auto is niet ideaal :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:20

Aaah, geen Dodge Ram voor jou :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:24

Varekaj schreef:
Aaah, geen Dodge Ram voor jou :D

Die past geen eens op de parkeerplekken -O- _O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:09

Gloa schreef:
Hou je er rekening mee dat een golf zeer prijzig is in de verzekering

Als je een auto op het oog hebt kenteken invoeren op independer, dan heb je zo een idee wat dat ding aan verzekering kost. Kan inderdaad flink verschil zitten tussen model en verzekeraar. Zo is bij onze verzekeraar WA+ voor een Mercedes C klasse best prijzig. De grotere E daarintegen is prima te doen.

Varekaj schreef:
Ik heb mijn E gehaald met een golf en lege aanhanger van 800kg achter. Examen auto auto was een automaat.

Eerlijk, ik vond het een pest om mee te rijden. Je voelt de lege aanhanger zo hard duwen op een hobbelige weg dat je zeeziek wordt. Daarnaast was het best slecht weer en voelde het soms alsof de aanhanger een eigen leven ging leiden.

Je had natuurlijk ook wel alles tegen, weer, wegen enz. Dat was met een andere auto (m.u.v. misschien een echt hele dikke bak) ook geen plezierritje geweest.

xMercury schreef:
Hebben jullie nog tips naar welke modellen ik zou kunnen kijken? Middenklasse is inderdaad waar ik in zoek,

Gezien jouw eisen kun je heel veel kanten op. Moet wat kunnen trekken maar ook niet extreem veel. Diesel zal op jaarbasis wat goedkoper rijden dan benzine maar bij de meeste auto's zal het verschil niet zo heel extreem zijn. Zie ook een eerdere post, cijfers aanpassen naar jouw situatie: Rex_Rolfo @ [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:47

@ Rex_Rolfo: Ik heb met diezelfde Golf ook 8u les gehad bij normaal, zonnig weer (identiek zelfde combinatie). Het trekken an sich en het rijden gaat best aardig goed maar qua comfort als chauffeur vond ik het een ramp. Elke put of hobbel kreeg je schokken en duwen in je rug. Dat vind ik persoonlijk een vreselijk minpunt. En dan bij slecht weer het gevoel hebben dat die bak aan de haal gaat, tjah.

Uiteraard is 800kg leeg wel wat anders dan 1200kg geladen met paard.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:50

Hmm dat valt dan inderdaad wel tegen zeg! :(

Een Golf is idd prijzig en dat blijven ze ook gewoon. Ik zou graag voor een goedkopere optie gaan, maar heb geen idee naar wat voor merken en modellen ik zou moeten kijken... Moet de benzine motor minstens een 1.8 zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:34

Nu, als je niet van plan bent om vaak met een lege aanhanger rond te rijden, dan kan het zeker wel een goede auto zijn. Helaas is die bij ons op het examen leeg, dus ik kan niet vergelijken. Als auto op zich vind ik 'm dan wel weer best fijn :j Rijdt zacht, lekker vlot, genoeg ruimte voor je passagiers achterin zonder gelijk met een gigantisch slagschip op pad te moeten. En ze bestaan ook in 4x4, maar ik denk niet dat die hier te vinden zijn.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:16

XMercury: wij hebben onlangs een Kia Venga gekocht, met precies dezelfde overwegingen als jij. Ik gebruik hem enkel voor af en toe een ritje naar de binnenbak of naar het het bos (ook alleen via verharde weg, geen snelweg en max 15 min). Voor langere stukken gebruik ik de auto van mijn ouders. De Kia Venga bevalt ons prima, hij mag 1300 trekken en dat gaat ook. Tuurlijk moet je er geen wonderen van verwachten, maar voor ons een prima betaalbaar alternatief. Succes met je zoektocht!

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:59

Hallo Bokkers in dit forum,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb een vraag met betrekking tot de auto van mijn vader en onze trailer, mijn vader en ik zijn in de war dus hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Mijn vader is dus een paar dagen geleden van de weg gehaald met de auto en trailer en heeft een waarschuwing gekregen omdat de trailer te zwaar zou zijn voor de auto. De trailer was leeg.

Het gaat om een Nissan Primera:
Maximum Trekken Massa Geremd: 1500 kg
Massa Ledig Voertuig: 1355 kg
Massa Rijklaar: 1455 kg
Technische Max Massa Voertuig: 1940 kg
Toegestane Maximum Massa Voertuig: 1940 kg

De trailer is een Atec starline diamond 1,5. Leeg weegt deze 620 op het kenteken, laadvermogen is 980 kg Max. toegestane massa voertuig 1600.

Mag het nu wel of niet? Mijn vader heeft een aanhangerrijbewijs.
Laatst bijgewerkt door Ferera op 02-12-16 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:01

Dan mag hij er gewoon mee rijden!! Als de trailer max beladen is niet. Maar leeg sowieso