[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:01

ikke schreef:
Alle grotere middenklassers komen aan die 1500kg maar let er wel op dat je een versie met iets meer dan een basic motor neemt. De wat oudere Mondeo's met een 1.8 waren niet up-to-the-job zogezegd.
In de compacte middenklasse heb je ook nog best wat kans van slagen, als een versie met flinke motor vindt, bijvoorbeeld een V60 met een 2.0 of een T5.

Kortom, keuze genoeg, kwestie van de juiste versie uitkiezen.

Ik heb absoluut geen verstand van auto's, maar wij zijn net in onze zoektocht naar een trekauto geslaagd. Ons werd gezegd dat de motor minstens een 2.0 moest zijn omdat hij anders de trailer met moeite kan trekken.
Wij zochten een auto die minstens 1500kg kon trekken en het moest een diesel zijn want mijn vriend reist elke dag 100km voor zijn werk. Daarbij moest hij nog een beetje zuinig zijn en natuurlijk niet te duur in aanschaf. Ik moet zeggen dat er echt heel erg weinig te vinden was hoor! Er zijn echt weinig betaalbare auto's die zoveel mogen trekken. We zijn uiteindelijk gegaan voor een ford mondeo uit 2008. Het is dus een diesel, 2.0 motor en 140pk. Volgens mij mag hij 1800kg trekken.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:09

Annetje schreef:
ikke schreef:
Alle grotere middenklassers komen aan die 1500kg maar let er wel op dat je een versie met iets meer dan een basic motor neemt. De wat oudere Mondeo's met een 1.8 waren niet up-to-the-job zogezegd.
In de compacte middenklasse heb je ook nog best wat kans van slagen, als een versie met flinke motor vindt, bijvoorbeeld een V60 met een 2.0 of een T5.

Kortom, keuze genoeg, kwestie van de juiste versie uitkiezen.

Ik heb absoluut geen verstand van auto's, maar wij zijn net in onze zoektocht naar een trekauto geslaagd. Ons werd gezegd dat de motor minstens een 2.0 moest zijn omdat hij anders de trailer met moeite kan trekken.
Wij zochten een auto die minstens 1500kg kon trekken en het moest een diesel zijn want mijn vriend reist elke dag 100km voor zijn werk. Daarbij moest hij nog een beetje zuinig zijn en natuurlijk niet te duur in aanschaf. Ik moet zeggen dat er echt heel erg weinig te vinden was hoor! Er zijn echt weinig betaalbare auto's die zoveel mogen trekken. We zijn uiteindelijk gegaan voor een ford mondeo uit 2008. Het is dus een diesel, 2.0 motor en 140pk. Volgens mij mag hij 1800kg trekken.

Wel lief zijn voor het turbo'tje, anders ga je niet blij worden........

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:10

Prima auto, gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Dat jullie er veel plezier van mogen hebben :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:15

ikke schreef:
Wel lief zijn voor het turbo'tje, anders ga je niet blij worden........

ikke @ [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

ikke schreef:
Merel schreef:
Ik zie hier vaker voorbij komen; 'lief zijn voor je turbo'. Maar hoe doe je dat?
(Ik heb zelf een benzine, maar ben wel nieuwsgierig :) )

benzinemotoren hebben ook turbo's :j althans, sommige dan :D

Je bent lief voor je turbo als je aan het einde van ELKE rit, de motor even stationair laat draaien (15 - 30sec). Daarmee komt de turbo in z'n "rusttoerental" en loopt ie geen lagerschade op als de oliedruk wegvalt doordat de motor stopt.


Rex_Rolfo schreef:
Geluidsboxje onder de motorkap en romantisch muziekje afspelen, af en toe wat wijn erin gieten en op z'n tijd een bloemetje Y;(

:D :D

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:17

Ford zijn idd fijne auto's, hebben er hier ook 3 gehad. Maar wat ikke zegt is idd zo, de turbo van sommige modellen is wat gevoelig.
Op aanraden van de garage heb ik de laatste keer dus maar meteen de auto verkocht omdat er al heel licht wat te horen was.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:35

palousa_boy schreef:
Ford zijn idd fijne auto's, hebben er hier ook 3 gehad. Maar wat ikke zegt is idd zo, de turbo van sommige modellen is wat gevoelig.
Op aanraden van de garage heb ik de laatste keer dus maar meteen de auto verkocht omdat er al heel licht wat te horen was.

Een nieuwe turbosetje kost ook niet de hoofdprijs, maar het is zo simpel te voorkomen.
De grap is dat je losse interieurs kunt kopen en je dus niet per se de hele turbo hoeft te vervangen zoals de meeste garages wel doen (aan te veel).

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:14

Maar het is niet per se gezegd dat als je de turbo hoort dat ie ook kapot is. Of er aan komt. Wij hebben een auto gehad (Opel Vectra 2.0tdi uit 2006, dacht ik..) waarbij je de turbo constant hoorde altijd fluiten. Echter nooit problemen gehad.. Zelfde bij die auto dat hij in de bak aan het hakken was (automaat) bij bedrijfstemperatuur.

De problemen verergerde niet, dus reparatie was dan nog niet nodig. Tenminste.. Als je zo bent dat ieder klein kraakje opgelost moet worden dan wil je niet in die auto rijden.. ;)

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:29

Dat is ook zo, maar loop liever wat minder risico.
De auto was toch 2e auto dus was de keuze makkelijk.

Hier toch besloten om niet naar een Discovery te gaan zoeken. Deze had dan eventueel vervanging geweest voor als de pajero er mee op zou houden, maar daar komt tzt een pick-up voor in de plaats, dat is wat makkelijker voor het onderhoud van de wei etc.

Nu dus toch maar een gewone sterke station die wel wat mag trekken in geval van nood maar vooral een lekkere reisauto is met veel ruimte. Zal wel een Volvo worden ofzo.

Lisetjj

Berichten: 747
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:41

Kan iemand mij meer vertellen over het werkelijke verbruik van een Subaru?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:35

Mijn 2004 2.0 forester zonder turbo loopt 1/11 snelweg en 1/10 gemengd gebruik. Raar maar waar........met aanhanger verbruikt hij nauwelijks meer. Vriend van ons heeft een forester 2.5 met turbo en die rijdt ook rond die cijfers. Moet wel zeggen dat ik niet aan het nieuwe rijden doe en regelmatig flink in de toeren rij.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:59

Annetje schreef:
ikke schreef:
Alle grotere middenklassers komen aan die 1500kg maar let er wel op dat je een versie met iets meer dan een basic motor neemt. De wat oudere Mondeo's met een 1.8 waren niet up-to-the-job zogezegd.
In de compacte middenklasse heb je ook nog best wat kans van slagen, als een versie met flinke motor vindt, bijvoorbeeld een V60 met een 2.0 of een T5.

Kortom, keuze genoeg, kwestie van de juiste versie uitkiezen.

Ik heb absoluut geen verstand van auto's, maar wij zijn net in onze zoektocht naar een trekauto geslaagd. Ons werd gezegd dat de motor minstens een 2.0 moest zijn omdat hij anders de trailer met moeite kan trekken.
Wij zochten een auto die minstens 1500kg kon trekken en het moest een diesel zijn want mijn vriend reist elke dag 100km voor zijn werk. Daarbij moest hij nog een beetje zuinig zijn en natuurlijk niet te duur in aanschaf. Ik moet zeggen dat er echt heel erg weinig te vinden was hoor! Er zijn echt weinig betaalbare auto's die zoveel mogen trekken. We zijn uiteindelijk gegaan voor een ford mondeo uit 2008. Het is dus een diesel, 2.0 motor en 140pk. Volgens mij mag hij 1800kg trekken.




gefeliciteerd top auto wij hebben ook een ford mondeo wij hebben station allen geen diesel want ondanks dat me pa aardig eindje moet rijden voor zijn werk is een benzinen beter en wij hebben maar een anderhalf paard's trailer en weet alleen niet hoeveel die mag trekken want we hebben hem ook nog niet super lang en het ging mijn der alleen om dat die me trailer mag trekken maar je merk bij ons bijna niet dat die der achterhangt of dat der een paard in staat en wij hebben ook heel veel ruimte zo wel bij de zitplaatsen als in de klep heel handig enzo

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:43

Lisetjj schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over het werkelijke verbruik van een Subaru?


Onze Forester, model 2008, 2 liter benzine zonder turbo verbruikt tussen de 8,5 en 9 liter per 100 km.
Trailer of niet geeft weinig verschil.

Voor mij nooit meer een Ford en zeker geen Mondeo. Een aantal jaar terug hadden we een Mondeo 2 liter benzine break. Toen hij +/- 4 jaar oud was is de stuurbekrachtiging gebarsten, in het jaar daarop is dit nog vier keer gebeurd en toen was de emmer vol en hebben we een andere wagen gekocht.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:53

MarcR schreef:
Lisetjj schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over het werkelijke verbruik van een Subaru?


Onze Forester, model 2008, 2 liter benzine zonder turbo verbruikt tussen de 8,5 en 9 liter per 100 km.
Trailer of niet geeft weinig verschil.

Voor mij nooit meer een Ford en zeker geen Mondeo. Een aantal jaar terug hadden we een Mondeo 2 liter benzine break. Toen hij +/- 4 jaar oud was is de stuurbekrachtiging gebarsten, in het jaar daarop is dit nog vier keer gebeurd en toen was de emmer vol en hebben we een andere wagen gekocht.



dit is ons 2e mondeo en die vorige was geen station en beiden hebben de trailer getrokken en nooit zulke problemen gehad. En wij rijden zo wel met de trailer als zonder trailer en me pa naar zijn werk heel wat km per jaar. Dus heeft niets met ford temaken kan elke auto gebeuren. En ons zijn ouder dan 4 jaar. maar iereen zijn mening.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:33

MarcR schreef:
Toen hij +/- 4 jaar oud was is de stuurbekrachtiging gebarsten, in het jaar daarop is dit nog vier keer gebeurd

Als ik dit zo lees lijkt de barst niet het probleem maar een gevolg. Als de oorzaak niet wordt aangepast is het niet vreemd dat keer op keer dezelfde schade optreedt. In onze kennissenkring één iemand die lang een Mondeo gehad heeft, op een kleinigheidje na probleemloze auto.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:37

Lisetjj schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over het werkelijke verbruik van een Subaru?


Onze subaru 2.0 turbo uit '99 rijd ongeveer 1/11. Ook met zware vracht geen verschil. Hebben hem nu 3 weken en al veelvuldig gebruikt, draait nergens zn band voor om :p

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:08

Pinda_Dipje schreef:
Lisetjj schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over het werkelijke verbruik van een Subaru?


Onze subaru 2.0 turbo uit '99 rijd ongeveer 1/11. Ook met zware vracht geen verschil. Hebben hem nu 3 weken en al veelvuldig gebruikt, draait nergens zn band voor om :p

Dat is ook wel te verwachten. De V70 doet ook ongeveer die cijfers, zal qua specs niet zoveel afwijken van een Soepbarrel. De meeste auto's zitten in die buurt met deze specs. Kan ook niet anders, de basic technics zijn gewoon identiek, daar verander je niet zoveel aan.
Zonder 4x4 zijn V70's iets zuiniger, richting 1:12 - 1:13 maar dan houdt het ook op.

Voordat ik de V70 kocht keek ik ook naar de XC70 en 90 maar die zijn net zo zwaar als de Range Rover en zuipen ook net zo hard. Hebben wel meer vermogen aan boord, maar de Range heeft meedermalen bewezen genoeg te hebben aan de 170pk die voor de automaat hangt. V8 heeft gewoon meer te melden dan zo'n 5-pitter, turbo of niet.

SaraViavia

Berichten: 1860
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:34

BMW X5 met Performance XL
Auto wel omgekeurd naar MMBS voertuig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:43

Ik heb voor het eerst een volle tank leeg gereden en gisteren dus opnieuw getankt met mijn pajero. 700km gereden, waarvan een deel autostrade aan 100km/u. Dan doet ie 3000 toeren in 5e. Mijn tank is eentje van 65L, maar ik heb 'm niet tot in de reserve gereden, dus echt helemaal leeg was ie niet. Vind ik prima meevallen voor een auto van 17 jaar oud! Afstand heb ik gedaan op 10 dagen tijd, sinds ik 'm heb (weekje ervoor gok ik) heb ik al meer dan 1000km gekard. En dan ben ik nog niet met de paarden op verplaatsing geweest. Die gaat kilometertjes mogen vreten tov zijn oude eigenaar die er amper 7000/jaar reed :=

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:53

Volgens mij zit er bij ons een iets grotere tank in. In theorie zou ik met 1 tank van hier maar de grens van nl kunnen rijden in 1 stuk en dat komt ongeveer overeen met 800 km idd.
Dat haal ik ook met een rav4 met volle tank, maar die heeft een tank van de helft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:36

Hij stond onderaan het metertje maar net niet in reserve. Heb 'm echt propvol getankt, kon de diesel zo zien zitten en op de tankautomaat stond 60L. Met de reserve bij zal dat iets van 65L zijn, toch? Ben wel blij dat diesel hier goedkoper is dan bij jullie in NL :)

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:51

Oh maar ik zit in Frankrijk ;) daar is het ook goedkoper. Weet niet of het goedkoper is als in België eigenlijk.
Zeker in de winter is het lekker goedkoop, in de zomer gaan de prijzen omhoog.

Volgens internet is de tankinhoud van de 2 deurs 60 liter en de 4 deurs idd 90 liter.
Hij is niet zuinig, maar met de grote tank kun je toch een heel eindje rijden ;)

Volgens mij had ik de laatste keer met 2,5 ton aan de haak ongeveer 450 km op een volle tank :+ (dat was dus 98% snelweg en een stukje door de bergen). Heb 2 keer bij de pomp gestaan om te tanken (maar hij was nog niet leeg), op een stuk van ongeveer 900 km

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:16

Ik heb wel eentje van 17 jaar oud, ik heb een 5-deurs? Dus 4 deuren en kofferbak. En er ging toch echt geen 90L in :P
Frankrijk is denk ik duurder dan België, toch toen we bij mijn tante op vakantie waren eind juni. Scheelt iets van een 10 cent/liter als ik me goed herinner. Maar er gaat uiteraard niks boven tanken in Andorra :))

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:19

Die van ons is iets nieuwer, 2003 uit m'n hoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:40

Ik ga sowieso niet klagen, ding rijdt alsnog zuiniger dan de camionette waar ik nu vanaf probeer te raken. Die reed zelfs leeg amper 500km met eenzelfde soort tank en brandstof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:23

Ik heb nog een vraagje.

Vandaag met Jeepie (oftewel JP als koosnaampje) voor het eerst off-road geweest. Niet echt spectaculair, ongeveer 300m zachte helling naar beneden in een fiks overgroeid traktorspoor en nadien dezelfde route weer omhoog. Eitje. Ik heb 'm alleen wel even voor de terugroute in 4x4 gezet om te voelen wat nou het verschil is, aangezien ik er geen ervaring mee heb verder. Reed toch iets meer comfi dan gewoon.

Maar nu de vraag. Waneer ik 'm in 4x4 heb gezet en bij de straat aankom en weer naar 2WD wil gaan, dan moet ik omschakelen en eerst een stuk achteruit rijden zeg maar om uit die "blokkade" te raken. Gaat perfect, daar niet van. Maar hoe pak ik dit nou best aan als ik bijvoorbeeld met trailer van een modderig wedstrijdterrein moet vertrekken? In 4x4 rustig vertrekken uiteraard en naar de uitgang rijden. En dan? In dat modderspoor 'm weer naar 2WD zetten, 5m achteruit en dan alsnog proberen weer voorwaarts te raken? Of zouden jullie eerder aanraden eerst dat veld af, de straat op en daar dan dit maneuver doen? Kan me voorstellen dat het sowieso bizar overkomt, een combi die plots achterwaarts wil. Zeker op straat, de meeste komen gelijk in je kont plakken en vertikken dan om je die ruimte te laten. Echter op een modderveld, met aan de ingang/uitgang meestal de meeste blub, lijkt stilstaan en dan omschakelen ook niet zo handig...

Tevens heb ik de optie 4H en 4L. Ik begreep dat de 4L echt alleen maar is voor immens slechte stukken met modder en prut?