[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:32

mutsiii schreef:
is dat het zelfde als technische toelaatbare maximum massa? want dat is 1825kg.
De Pk moet ik wel eventjes opzoeken.
Alvast heel erg bedankt!

Yep, dat is de juiste waarde. Dan weet je ook meteen dat je met die 1300kg trekgewicht binnen de grenzen blijft.

Blijft over dat je je trailer geladen en wel binnen die 1300kg moet houden.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:40

Dan heb ik ook nog gevonden dat de kW 59 is. dit zou gelijk zijn met ongeveer 120 pk, kan dat?
Het gaat trouwens over een Opel astra van 2004, mij is altijd gezegd dat dit een heel licht auto'tje is maar nu ik het zo zie..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:16

1 kilowatt (kW) = 1,361 pk. Dus 59 kW = 80,3 pk en 120 pk = 88,2 kW

In de loop van 2004 is een nieuw model Astra gekomen, en allemaal in een veelheid van uitvoeringen en motoren.

Een paard van 1.64 en 700 kg is een flinke. Een slanke haalt dat niet. Voor een paard van 700 kg is een auto met max 1300 kg trekgewicht aan de lage kant. Waarschijnlijk zelfs té laag, of je moet een behoorlijk lichtgewicht trailer hebben.

Beter is een auto die wat meer in te brengen heeft in eigen gewicht en motorvermogen, zeker als je met de trailer in heuvelachtig terrein komt. In jullie directe omgeving valt het nog mee, maar je hoeft niet zo ver om heuvels tegen te komen die de meeste Nederlanders alleen op vakantie zien ;)

Ook zonder E rijbewijs zijn er voldoende auto's te vinden die een tmm hebben niet hoger dan 2000 kg en 1500 kg mogen en kunnen trekken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:37

xMercury schreef:
Ah excuses, goede vragen inderdaad :D

Paard weegt ongeveer 550, dus geen Shetlander inderdaad haha! Ik heb een E rijbewijs. Budget ligt niet heel hoog, wil maximaal 5000 uitgeven :)

Dankjewel!!

Nog even dat 'ietsje' hogere km standen niet meteen desastreus hoeven zijn: http://www.autoweek.nl/video/5126/klokj ... -668748-km :D

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:18

Rex_Rolfo schreef:
1 kilowatt (kW) = 1,361 pk. Dus 59 kW = 80,3 pk en 120 pk = 88,2 kW

In de loop van 2004 is een nieuw model Astra gekomen, en allemaal in een veelheid van uitvoeringen en motoren.

Een paard van 1.64 en 700 kg is een flinke. Een slanke haalt dat niet. Voor een paard van 700 kg is een auto met max 1300 kg trekgewicht aan de lage kant. Waarschijnlijk zelfs té laag, of je moet een behoorlijk lichtgewicht trailer hebben.

Beter is een auto die wat meer in te brengen heeft in eigen gewicht en motorvermogen, zeker als je met de trailer in heuvelachtig terrein komt. In jullie directe omgeving valt het nog mee, maar je hoeft niet zo ver om heuvels tegen te komen die de meeste Nederlanders alleen op vakantie zien ;)

Ook zonder E rijbewijs zijn er voldoende auto's te vinden die een tmm hebben niet hoger dan 2000 kg en 1500 kg mogen en kunnen trekken.

Dankje! En dan heb ik mijn paard te zwaar geschat :o is namelijk een redelijk fijn paardje (kwpn type) gelukkig in de buurt geen heuvels

Mickyl

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:10

Wat vinden jullie van de Volvo V60 1.6 D2 115 PK 6-Bak Kinetic als trekauto voor een 1,5 paardtrailer? Totaal maximaal gewicht van trailer + paard e.d. is 1300kg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:29

Mickyl schreef:
Wat vinden jullie van de Volvo V60 1.6 D2 115 PK 6-Bak Kinetic als trekauto voor een 1,5 paardtrailer? Totaal maximaal gewicht van trailer + paard e.d. is 1300kg.

Doe je dan wel heel lief zijn voor de turbo......
Ligt een beetje aan de verhoudingen in de 6-bak, maar in principe zou dat goed moeten gaan.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:54

Ik zie hier vaker voorbij komen; 'lief zijn voor je turbo'. Maar hoe doe je dat?
(Ik heb zelf een benzine, maar ben wel nieuwsgierig :) )

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:03

Geluidsboxje onder de motorkap en romantisch muziek je afspelen, af en toe wat wijn erin gieten en op z'n tijd een bloemetje Y;(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:08

Merel schreef:
Ik zie hier vaker voorbij komen; 'lief zijn voor je turbo'. Maar hoe doe je dat?
(Ik heb zelf een benzine, maar ben wel nieuwsgierig :) )

benzinemotoren hebben ook turbo's :j althans, sommige dan :D

Je bent lief voor je turbo als je aan het einde van ELKE rit, de motor even stationair laat draaien (15 - 30sec). Daarmee komt de turbo in z'n "rusttoerental" en loopt ie geen lagerschade op als de oliedruk wegvalt doordat de motor stopt.

Rex_Rolfo schreef:
Geluidsboxje onder de motorkap en romantisch muziek je afspelen, af en toe wat wijn erin gieten en op z'n tijd een bloemetje Y;(

:D :D

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:14

mijn modelletje benzine niet :D dan zou inhalen wel wat sneller gaan :+

Is dat het enige? Dat is vrij simpel te doen.
Bedankt voor de toelichting!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:24

ikke schreef:

Je bent lief voor je turbo als je aan het einde van ELKE rit, de motor even stationair laat draaien (15 - 30sec). Daarmee komt de turbo in z'n "rusttoerental" en loopt ie geen lagerschade op als de oliedruk wegvalt doordat de motor stopt.

En wat hebben die moderne motoren? Weinig cilinderinhoud want dat is zuiniger. Turbo erop want moet wel een beetje vermogen hebben. EN een start-stop systeem. Kom je dus volle vaart van de snelweg af, in de ho ijzers voor dat stoplicht onderaan de afrit, slaat het blok af. :wave: oliedruk. Zie ik dat goed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:53

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:

En wat hebben die moderne motoren? Weinig cilinderinhoud want dat is zuiniger. Turbo erop want moet wel een beetje vermogen hebben. EN een start-stop systeem. Kom je dus volle vaart van de snelweg af, in de ho ijzers voor dat stoplicht onderaan de afrit, slaat het blok af. :wave: oliedruk. Zie ik dat goed?

Yep dat zie je goed en ik vraag me af of de turbo elektrisch van olie wordt voorzien.....

Maar hey, de auto's hoeven ook geen 500k meer mee te gaan, dus dan maakt dat ook minder uit }:)

Kennissen van me hadden een Opel Agila, dat eerste model met een 3-pitter en na 200k gaf dat blok het op, dus zij op zoek naar een ander blok. Nou, die zijn er dus niet want die Agila's belanden bijna allemaal op de sloop met een verrot blok........

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:11

Super bedankt Rex_Rolfo! Daar kan ik echt wat mee. Ik ga lekker op zoek :)

Iemand nog suggesties voor een auto? Mag ouder zijn. Mijn oog valt ook telkens op een Mercedes C of Volkswagen Passat ed :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:48

Als je een goede tegenkomt die je bevalt, vooral doen :)

Zeker zo'n Benz mag -mede vanwege achterwielaandrijving- best een flinke last aan de haak. Exacte cijfertjes kun je opzoeken op www.autoweek.nl, bovenaan merk en model invullen en dan op specificaties klikken.

Ldegoeij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:27

Ik ben op zoek naar een goede auto voor een 1,5 paardtrailer, mijn oog is gevallen op de Kia Sportage.
Heeft er iemand ervaring met de Kia Sportage, benzine variant uit het bouwjaar 2005-2007?

Houston_Puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:45

Merel schreef:

En bij een koude motor, in het begin, niet meteen vol gas geven enz.
Een turbo houdt van een beetje warming up en cooling down! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 07:58

Houston_Puma schreef:
Merel schreef:

En bij een koude motor, in het begin, niet meteen vol gas geven enz.
Een turbo houdt van een beetje warming up en cooling down! ;)

Maar dat geldt voor elke motor, met name die warming up.
Daarom gaat er zeer waarschijnlijk weer een standkachel in deze auto. Helpt bij die warming up :j

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:19

Ik weet eigenlijk niet eens of mijn diesel een turbo heeft, maar het even uit laten puffen heb ik altijd zo geleerd en doe ik dus sowieso. Vertel je me nu dat dat bij een niet turbo helemaal niet hoeft?

Oh wacht, ik heb een TD. Dat staat voor Turbo Diesel denk ik?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:56

Moeten we vaker hebben, Bokkers die hun eigen vragen beantwoorden :D

Houston_Puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:48

Hahah!
Het is voor iedere motor goed om rustig op gang te komen en voor het uitzetten heel even na te lopen.
Metaal reageert op temperatuurverschillen, olie is dikker / dunner al naar gelang de temperatuur en er bewegen nogal wat delen in- en langs elkaar in zo'n machientje! ;)
Je springt zelf ook niet meteen uit bed om te gaan hardlopen, als je nog maar net wakker bent. En als je thuiskomt van het hardlopen, ga je ook niet met een bonzend hart in bed liggen om te slapen he! ;)

patricia1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:01

Hallo allemaal,

Een vraag aan jullie.

Wij hebben een 5 sterrentrailer XL waar 2 paarden en een marathonwagen in passen ( of 4 paarden). Op dit moment hebben we er een Nissan King Cab voor staan die deze auto super trekt. Alleen hebben we een kindje gekregen en in de Nissan is geen plaats voor 3 personen. We zijn op zoek naar een bus met dubbele cabine die toch wel minimaal 2500 kg ( maar liefst 2800 kg) mag trekken.

Heeft iemand ervaring met een merk bus die aan deze eisen voldoet?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Patricia

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:14

Hoi Patricia,

Wij hebben een Volkswagen transporter T5 met 5 cilinder en 130 pk welke 2500 kilo mag trekken.
Hebben er een ifor 506 achter hangen. Ik ben erg tevreden over de bus in combi met de trailer.
Waar ik wel aan moet wennen is dat een bus geen 4x4 is, zoals onze vorige auto.
Heb dus al een keer vastgestaan omdat ik m braaf op het gras had geparkeerd terwijl het wat geregend had. Dan trekt ie zichzelf met trailer er niet meer uit.. Oops...

patricia1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:12

Bedankt voor je reactie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:15

lovelance schreef:
Hoi Patricia,

Wij hebben een Volkswagen transporter T5 met 5 cilinder en 130 pk welke 2500 kilo mag trekken.
Hebben er een ifor 506 achter hangen. Ik ben erg tevreden over de bus in combi met de trailer.
Waar ik wel aan moet wennen is dat een bus geen 4x4 is, zoals onze vorige auto.
Heb dus al een keer vastgestaan omdat ik m braaf op het gras had geparkeerd terwijl het wat geregend had. Dan trekt ie zichzelf met trailer er niet meer uit.. Oops...

Had dan ook de 4x4-versie gekocht.........