Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:06

Mijn bijrijder kan één keer zonder cap op mijn paard rijden, dan kan ik zeggen dat het de laatste keer is dat ze dat doet. Gebeurt het daarna weer dan is ze geen bijrijdster meer. Hoeveel voordeel ik ook van haar heb en hoe leuk de combi ook is.. Aansprakelijk of niet, je voelt je als eigenaar hoe dan ook heel rot als ze tussen 6 planken eindigt door een ongeluk met jouw paard.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:35

Janneke2 schreef:
Citaat:
Zelfs als je met je auto door rood rijdt (zonder gordel met mobiel in de hand) en een ongeluk krijgt worden je ziektekosten gewoon vergoed.

Ook als je zonder helm op een motor rijdt (wat wettelijk wel verplicht is) en flink valt wordt alles gewoon betaald.

....de kosten van ambulance, hoofd in de scan, ziekenhuisopname etc worden betaald.

Maar aangezien ze als volwassene zelf gekozen heeft een risico te nemen, nota bene tegen jouw regels in, zal geen letstelschade verhaal mogelijk zijn.

Ja dit bedoelde ik inderdaad, staat inderdaad niet zo handig beschreven van mij. :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:44

oomens schreef:
Cheminee schreef:
Bezitter = degene die erop zit

De rest van je verhaal lijkt aardig te kloppen, maar dit zou ik toch nog maar eens checken.

Groot verschil lijkt mij toch? De bijrijder bezit het paard niet, zij bestuurd het paard. De bezitter is degene die het paard bezit. Want dit veranderd niet op het moment dat iemand anders er op stapt. Zou wat zijn... ik wandel met de hond van mijn buren die eventjes in rolstoel ofzo zit, superlieve hond, nog nooit kuren vertoont en opeens bijt hij een poedeltje bijna dood met kosten van 2000 euro bij de dierenarts. Ik had dit niet kunnen voorkomen (hond van 80 kilo ofzo, groot sterk en tot die dag altijd sociaal met andere honden) maar ik liep er wel mee.... is niet mijn hond :+ ik ben nog steeds niet de bezitter. Ik hoef dit verzekeringstechnisch echt niet te gaan betalen hoor... gaat gewoon via verzekering eigenaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:57

Een cap zet je op ter voorkoming van lichamelijke schade. Lichamelijke schade wordt vergoed door de zorgverzekering. Altijd. Of je nu wel of niet wetten of regels hebt overtreden bij het oplopen van die schade.

Een AVP sluit je af voor het vergoeden van materiele schade veroorzaakt door je dier (of kind). Schade waar jij als eigenaar idd altijd aansprakelijk voor bent, wie er op dat moment ook met jouw dier bezig is.

Kortom, die cap (of niet) heeft niets met je aansprakelijkheid voor materiele schade te maken.

Indien er materiele schade is, dán kijkt een verzekeringsmaatschappij ook nog eens naar in hoeverre degene die met jouw dier bezig was, zélf bewust risico's genomen heeft, en zal eventueel slechts een percentage van de schade vergoeden/de schade (deels) verhalen op de bijrijder/verzorger etc.

Maar nogmaals, dat geldt alleen voor materiele schade, níet voor lichamelijke schade.

Autumnn

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:04

... bel het juridisch loket! Die weten het juiste antwoord :) Op Bokt vragen is leuk maar je hebt er niks aan zolang het niet feitelijk kan worden onderbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:08

Ibbel schreef:
Een cap zet je op ter voorkoming van lichamelijke schade. Lichamelijke schade wordt vergoed door de zorgverzekering. Altijd. Of je nu wel of niet wetten of regels hebt overtreden bij het oplopen van die schade.

Een AVP sluit je af voor het vergoeden van materiele schade veroorzaakt door je dier (of kind). Schade waar jij als eigenaar idd altijd aansprakelijk voor bent, wie er op dat moment ook met jouw dier bezig is.

Kortom, die cap (of niet) heeft niets met je aansprakelijkheid voor materiele schade te maken.

Indien er materiele schade is, dán kijkt een verzekeringsmaatschappij ook nog eens naar in hoeverre degene die met jouw dier bezig was, zélf bewust risico's genomen heeft, en zal eventueel slechts een percentage van de schade vergoeden/de schade (deels) verhalen op de bijrijder/verzorger etc.

Maar nogmaals, dat geldt alleen voor materiele schade, níet voor lichamelijke schade.

Dit klopt niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:16

Ik zou gewoon vanuit je gevoel praten.
"Hey ik voel me er niet goed bij dat jij zonder cap op mijn paard rijdt. Ik zou daarom ook willen dat je dat niet meer doet. Als je hem vergeet, dan kan je beter er niet op stappen. Want ik vind dat geen fijne gedachte."

Kan ze niks van zeggen, want dat is nou eenmaal jouw gevoel. :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:21

oomens schreef:
speurneusc schreef:
iedereen dient verzekerd te zijn, zowel wa als ziektekosten, eigenaar of bijrijder gaan nix merken van schuldvraag o.i.d. is allemaal tussen verzekeringen onderling.

WA is alleen voor motorvoertuigen, en dat is een paard nooit. AVP, wat je waarschijnlijk bedoelt, is niet wettelijk verplicht.

wa is niet alleen voor motorvoertuigen is schade aan ander verzoorzaakt door verzekeringsnemer op welke manier dan ook, als mijn hond losloopt en iemand krijgt daar schade van valt dat daaronder. \alles waarvan ik eigenaar ben, dus ook de huisdieren, veestapel valt daaronder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:31

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:40

speurneusc schreef:
oomens schreef:
WA is alleen voor motorvoertuigen, en dat is een paard nooit. AVP, wat je waarschijnlijk bedoelt, is niet wettelijk verplicht.

wa is niet alleen voor motorvoertuigen is schade aan ander verzoorzaakt door verzekeringsnemer op welke manier dan ook, als mijn hond losloopt en iemand krijgt daar schade van valt dat daaronder. \alles waarvan ik eigenaar ben, dus ook de huisdieren, veestapel valt daaronder.

Niet dus. Daar heb moet je een AVP voor afsluiten, WA is ENKEL voor motorvoertuigen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 15:06

Het gaat me even niet om de ethische discussie, maar puur hoe het wettelijk geregeld is.

Het is niet dat ze het ding niet wil dragen :) maar ze zegt hem te vergeten. Ding ligt trouwens wel gewoon op stal in de kast, dus bij vergeten is ie niet thuis.

Zal de verschillende stukken lezen, en evt genoemde instanties raadplegen.

Verder wil ik niet als juffrouw of controle dame fungeren trouwens, maar mezelf wel indekken voor het geval dat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:08

TS, ik meen mij te herinneren dat er een keer een artikel in hoefslag oid stond, waarin een meisje zonder expliciete toestemming was gaan buitenrijden met haar verzorgpaard. Dacht dat ze eraf was gevallen ofzo, voor de rest van het leven problemen. Rechtzaak geweest en de eigenaar van het paard trok aan het kortste eind. En dat is echt heel naar. Het ging hier wel om een minderjarig meisje. Staat denk ik nog wel een topic hierover op bokt.

Gewoon puur om aan te geven dat het allemaal niet heel eenvoudig ligt met aansprakelijkheid en dat je niet zo maar kan stellen dat het eigenlijk verantwoordelijkheid is. Staat idd ook beter in de FAQ.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:25

GDG schreef:
speurneusc schreef:

Niet dus. Daar heb moet je een AVP voor afsluiten, WA is ENKEL voor motorvoertuigen.

Wat GDG zegt dus. Kleine correctie nog: daar mag je een AVP voor afsluiten. Je kunt er ook voor kiezen om geen AVP af te sluiten en alle schade door je huisdieren, veestapel, etc. uit eigen zak te vergoeden. Dat mag ook, want een AVP is niet verplicht.

Een WA is dat wel. Onverzekerd een motorvoertuig gebruiken of zelfs maar in de openbare ruimte hebben, is strafbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:32

Wanneer jij als eigenaar oogluikend toe staat dat ze zonder cap rijd en ze loopt ernstig letsel op wat ze met cap niet gehad zou hebben dan kan het nog wel eens een juridisch getouwtrek worden. Ik zou je bijrijders allemaal een contract laten tekenen dat jij verplicht dat ze met cap rijden. Dat zij dan alsnog zinder cap opstapt terwijl jij er niet bent is dan haar verantwoording maar ben jij denk ik iets beter ingedekt .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:42

Jildau schreef:
Mijn bijrijder kan één keer zonder cap op mijn paard rijden, dan kan ik zeggen dat het de laatste keer is dat ze dat doet. Gebeurt het daarna weer dan is ze geen bijrijdster meer. Hoeveel voordeel ik ook van haar heb en hoe leuk de combi ook is.. Aansprakelijk of niet, je voelt je als eigenaar hoe dan ook heel rot als ze tussen 6 planken eindigt door een ongeluk met jouw paard.

Dit dus, ik zou daar ook zo mee klaar zijn. Of je haar die ene keer kans nog geeft is aan jou, maar wel of niet meerderjarig maakt voor mij niet uit. Iedereen die mijn paarden rijdt doet dit met cap. Als ze dit niet willen, dan wordt er niet gereden. Simpel zat. Aangezien iedereen graag wil rijden is het sporadisch na een beetje gesputter klaar. Ik rijd 50 jaar van mijn leven en 3x was de cap levens reddend. Daarom zet je die altijd 100% op! Einde discussie. En zo werkt dat dus ook in de praktijk. Ik wil niet leven met het idee dat iemand onherstelbaar beschadigd is of overleden omdat ik een softie was. Het is namelijk wel mijn paard en op mijn paarden gelden mijn regels. Punt!
Dat zie ik het zelfde als dat ik als bestuurder verantwoordelijk ben voor het dragen van gordels door iedereen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:08

pien_2010 schreef:
Dat zie ik het zelfde als dat ik als bestuurder verantwoordelijk ben voor het dragen van gordels door iedereen.

Dat ben je dus niet.
Als je passagier ouder is dan 12 is degene zelf verantwoordelijk en krijgt persoonlijk de boete.
Als degene jonger is dan 12, dan krijgt de bestuurder de boete.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:25

De eigenaar van het paard is grotendeels aansprakelijk. Voor een ruiter van 14 jaar en ouder geldt een eigen risico aansprakelijkheid omdat iemand bij vol verstand bewust op het paard stapt.
Er is wel een uifzondering...
Als iemand onverantwoord is als ruiter (lees: onder invloed op paard stappen, volle gallop in een veld met kuilen etc) dan kan het zijn dat de ruiter volledig aansprakelijk wordt gesteld.

Het punt is dat veel mensen niet snappen wat die aansprakelijkheid inhoud. Het gaat niet om de vergoeding van de kosten van een gebroken been.. Die krijgt de ruiter gewoon vergoed vanuit de zorgverzekeraar. Echter gaat de betalende instantie kijken of zij iemand aansprakelijk kunnen stellen bij chronische schade (= letsel wat langer dan 3 maanden duurt).
Iemand die bv aangereden wordt in de auto en daardoor forse klachten overhoudt aan zijn arm. Hiervoor fysiotherapie, oefentherapie, diverse massages en een aangepaste auto omdat iemand niet goed kan sturen bijvoorbeeld moet hebben... Verlies van werkzaamheden hebben er ook mee te maken. Dingen die hij/zij niet nodig zou hebben als dat ongeluk niet was gebeurt.
Die kosten berusten op het feit wie aansprakelijk wordt gesteld. Vaak gaat dit gepaard met letselschade advocaten en deskundigen. Die rekeningen lopen heel hoog op en daarvoor moet je je ook echt verzekeren.
Stel de ruiter is 50% zelf aansprakelijk en gedraagd zich netjes. Dan betaald jouw verzekeraar 50% uit als jouw aansprakelijkheid bewezen is.
Indien iemand dingen doet die onverantwoord zijn, kan het percentage aansprakelijkheid voor de ruiter vergroten.

Ik zou zeggen :cap of kappen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:05

nessinator schreef:
Waar halen jullie vandaan dat bezitter = eigenaar?
Zoals ik het geleerd heb, is dit juridisch juist NIET zo: bezitter is degene die het dier vastheeft/berijdt/verzorgt/onder zijn hoede heeft, eigenaar is degene van wie het paard is. Ander voorbeeld: je leent een boek uit. Jij blijft eigenaar van het boek maar degene aan wie je het boek uitleent is op dat moment de bezitter van het boek. Juridisch gezien lijkt mij het antwoord van Cheminee dus correct

Dankje :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:22

Is er wel iemand die de moeite neemt om het artikel te lezen wat ik geplaatst heb?
Ik zie hier namelijk heel veel zaken voorbij komen die absoluut niet kloppen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:25

Cheminee schreef:
nessinator schreef:
Waar halen jullie vandaan dat bezitter = eigenaar?
Zoals ik het geleerd heb, is dit juridisch juist NIET zo: bezitter is degene die het dier vastheeft/berijdt/verzorgt/onder zijn hoede heeft, eigenaar is degene van wie het paard is. Ander voorbeeld: je leent een boek uit. Jij blijft eigenaar van het boek maar degene aan wie je het boek uitleent is op dat moment de bezitter van het boek. Juridisch gezien lijkt mij het antwoord van Cheminee dus correct

Dankje :D

Uit de FAQ: Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:32

Naast het hele aansprakelijkheid verhaal is het denk ik vooral belangrijk wat jij wil.
Uit je verhaal begrijp ik dat jij liever niet hebt dat er zonder cap wordt gereden op jouw paard. Heel simpel, het is jouw paard. Als zij zich er niet aan wil houden dan is het toch echt zwaai zwaai zou ik zeggen. Ik snap dat je de combinatie niet uit elkaar wilt halen omdat het goed werkt, maar moet jij je daar dan niet fijn bij voelen. Omdat zij iets doet wat jij expliciet hebt gevraagd niet te doen. Keer op keer.
Als zij jou (hele simpele en normale) eis om op jou paard te rijden niet accepteert. Tja dan is het pech.

Daarnaast, als ze jouw mening bij iets simpels als het dragen van een cap al in de wind slaat. Ik zou het spannend vinden om erop te vertrouwen dat ze alles wat je "eist" omtrent jouw paard ook daadwerkelijk doet.

Maar uiteindelijk ben jij natuurlijk de enige die hierover kan beslissen en die de hele situatie kent. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om de juiste keuze te bedenken.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 01:32

Sorry dat ik m.n. op blz 1 niet iedereen te woord heb gestaan. Wel alles gelezen, maar het ging even zo hard. ;)

bigone schreef:
Wanneer jij als eigenaar oogluikend toe staat dat ze zonder cap rijd en ze loopt ernstig letsel op wat ze met cap niet gehad zou hebben dan kan het nog wel eens een juridisch getouwtrek worden. Ik zou je bijrijders allemaal een contract laten tekenen dat jij verplicht dat ze met cap rijden. Dat zij dan alsnog zinder cap opstapt terwijl jij er niet bent is dan haar verantwoording maar ben jij denk ik iets beter ingedekt .

Ik denk dat dit een hele goede optie is, indd.

LoveBodin, ja het is lastig indd. En ik wil gewoon mijn zaken goed geregeld hebben, zodat ik het los kan laten.

Ik heb iig wel een goede AVP :p vind dat gewoon verstandig. Maar wat Hutcherson al zegt, het kan een behoorlijke nasleep krijgen natuurlijk.

En als hier al zoveel onenigheid is over het eigenaar/bezitter enz (nog ongeacht HOE Het zit) dan weet ik haast zeker dat verzekeringen daar over en weer heel moeilijk over kunnen gaan doen.

Wat betreft de hele ethische kwestie ervan, ik weet dat ik haar zo een vriendelijke schop kan geven. En geloof me bokkers, ik ben verpleegkundige. Heb juist heel veel ellende gezien op trauma's en reva's (en nog) waardoor juist ik dit misschien al wel meteen had moeten doen. (Ikzelf draag m'n cap tegenwoordig altijd, en zij is trouwens ook VPK.)
Maar alles in het leven is betrekkelijk, niet te sturen. Stalen neuzen dragen, waarna je dus al je tenen kwijt bent i.p.v. 1 of 2. Er zijn ook mensen waarbij de cap net verkeerd klapt (of blijft hangen (bij correcte bevestiging) gebroken nek) waarbij de schade zonder ws minder erg was geweest. Er zijn ook mensen die met hun auto in de sloot rijden, waarna hun gordel ze juist belemmerd eruit te komen en nee die gordel heeft verder bij de klap weinig geholpen.
Etc, etc, etc. (Edit: Ja, ik weet wat de cijfers en percentages zeggen.*) Maar je kan hier zo ontzettend uitgebreid over discussiëren, en dat wil ik nèt niet. (*Wat als jij net bij die ene 1(?)% hoort, je kan oneindig door praten.)
Ik ben voorstander van mensen hun eigen verantwoordelijkheid gunnen in hun leven (met daarbij een dosis gezond verstand) en hopen dat het lot je gunstig gezind is.

LDRD ik moet geplaatste stukken nog 'even' goed lezen, het is voor mij geen dagelijkse kost dus ik moet daar echt voor gaan zitten.

DemDeempel Ja, dat. Ik vind het inderdaad lastig, verder is het vertrouwen wel echt 100%. Dit is ook geen onwil, er is nl geen discussie over en ik twijfel niet aan de oprechtheid ervan. Maar ja, vergeten. Ik kan moeilijk camera's ophangen.. en zou ze niet eens nakijken eigenlijk... :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:53

Tja, je geeft zelf al aan dat haar cap op stal ligt en niet thuis, dan is ze hem niet vergeten maar gewoon te laks om hem op te zetten. Ik zou het in ieder geval in een contract oid opnemen en even bellen met rechtsbijstand dan weet je het zeker.

Verder (ook al wil je daar niet over in discussie gaan), vervelend dat die 1% slechter af was met de veiligheidsmaatregelen, die 99% is er mee geholpen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:29

LDRD gelezen, ik blijf dus altijd verantwoordelijk en kan dit niet anders regelen.

Denk dat ik indd een contractje ga opstellen voor allemaal:
Berijder verklaart op gevorderd niveau te rijden.
Berijder verklaart dat het paard ... voldoende opgeleid is en genoeg ervaring heeft voor de gevraagde arbeid.
Eigenaar eist dat berijder ten alle tijden een goedgekeurde cap (edit: en geschikt bevonden schoeisel) draagt, wanneer deze op het paard gaat zitten.
Berijder zal eigenaar op de hoogte stellen van afwijkende situaties, en bij twijfel.

Maar dit dan netjes uitgeschreven, zoiets?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:36

Behalve het verzekeringstechnische verhaal: jouw paarden,jouw regels,toch?
Bij mij stapt er niemand op zonder cap,ik zelf ook niet.