Wat nu, als je paard "schade" heeft of nog erger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat nu, als je paard "schade" heeft of nog erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:18

Stel je voor, op de pensionstalling waar je paard staat komt een nieuwe stalgenoot met paard. Uiteraard wordt het nieuwe paard eerst apart gezet om vervolgens een paar dagen later samengevoegd te worden met de rest van de kudde. Vaak gaat dit prima, maar soms ook helemaal niet :(
Ik vroeg mij af hoe dat nou zit. Stel dat de nieuweling het voorzien heeft op jou paard en in een stiekem ogenblik deze dusdanig nakijkt dat de jouwe serieus kreupel, gewond, of nog erger (dood) is.
Ben je dan als eigenaar (van het gewonde, dode paard) de pineut en draai je zelf voor de kosten op? Of is er verzekeringstechnisch vanaf de veroorzakerszijde iets te doen bv?

Ik hoef geen meningen te horen wat jij er van vind wie wel of niet moet betalen, ik ben echt op zoek naar ervaringen van mensen welke dit ook daadwerkelijk mee gemaakt hebben. En hoe dit opgelost is, of juist niet :(

Niet dat dit bij mij aan de orde is hoor :) , mijn merrie maakt het gelukkig prima! Het is alleen een vraag/situatie welke mij al tijden bezig houdt.

Dawson123

Re: Wat nu, als je paard "schade" heeft of nog erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:48

Ik denk zelf dat het een eigen risico is zolang dat paard niet echt officieel als agressief is verklaard of iets dergelijks kan je het niet echt iemand kwalijk nemen. Denk ik hoor

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:49

mijn ervaring met schade is, en dan heb ik het niet over ernstige schade maar in dit geval over schade aan de deken, dat als ze bewust bij elkaar gezet zijn dat het dan ook een bewuste keuze is geweest en dus eigen risico.
Zo is het aan mij verteld.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:04

Ik heb het gehad ,een griffelbeen breuk na eentrap van het nieuwe paard,gezien door een stalgenoot die mij gelijk kwam roepen.Het paard was over de omheining gesprongen en had mijn paard te grazen genomen.Totale schadepost van 2500 euro plus een half jaar er uit liggen met het paard.

de stal deed niks vond dat ik het met de eigenaar van het paard moest uitvechten,die ontkende alles ,zei dat we logen.Rechtsbijstand er bij gehaald maar naar een hele toestand nog nooit geen cent gekregen.Misschien hadden we toch de stalling zelf aansprakelijk moeten stellen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:19

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:31

Mijn "gevoel" zegt dat je de kosten moet kunnen verhalen op de tegenpartij (van het aanvallende paard dus). Of anders op de pensionhouders.
Echter, zulke dingen zijn zeer moeilijk te bewijzen hé. Als je de verzekering erbij haalt, gaat de verzekering van de tegenpartij je het zeker moeilijk maken, want wie zegt dat het het paard van mevrouw of meneer x is die jouw paard verwond heeft?

Mijn vorige paard durfde andere paarden wel eens verwonden, wij hebben ooit wel zelf de kosten op ons genomen daardoor, zonder tussenkomst verzekering (moet wel zeggen dat het niet heel hoge kosten waren). Vind ikzelf wel zo netjes... Maar helaas doet niet iedereen dat. Ik hoop altijd maar dat er niks ergs gebeurd, al is het natuurlijk wel schrikken als je hoort dat je paard is aangevallen (mijn huidige pony is vorig jaar nog over de omheining gesprongen die hoger was dan hijzelf omdat hij achterna gezeten werd door een ander paard dat hem dus de weide uit joeg. Moet wel zeggen dat ze hierover heel eerlijk zijn geweest tegen mij, heb het zelf niet zien gebeuren, maar men heeft het mij wel verteld. Mijn pony had gelukkig niks, maar de omheining was wel stuk (draad die over was). Hoe dat met de kosten is geregeld weet ik niet, ofwel heeft de staleigenaar die zelf op zich genomen ofwel is dit geregeld met de eigenaars van het paard dat hem uit de weide joeg).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:36

Ik zal even aanstippen wat LDRD bedoelt:

Citaat:
En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Dat geldt ook in de door jouw geschetste situatie ts. Op basis hiervan kunnen helaas geen gerichte uitspraken gedaan worden.

Je zult mensen in het topic treffen die aangeven alles vergoed te hebben gekregen en mensen die niks hebben gehad en alles er tussenin.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:37

Toevallig had een vriendin dit. Haar merrie stond bij twee andere Shetlanders waarvan 1 haar paard in de been gebeten heeft. Paard kreupel en op naar de kliniek. 6 maand rust en €2000 lichter. Heeft ze zelf mogen betalen. De eigenaresse vond dat ze niet kon weten dat het van haar Shetlander is. Ookal was die van haar hengst en zaten er afdrukken van zijn wolfstanden in de benen. Andere shet was een 20 jarige merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:44

Vraag/Opmerking;
De kans dat er iets mis gaat is bij een nieuw paard in de groep natuurlijk iets groter, maar de aansprakelijkheid zal toch niet anders zijn wanneer een paard schade heeft door een ander paard waar het al jaren mee samen staat?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:46

Is dat ook niet je eigen risico dat je je paard in kudde verband wilt?
Dan zou je je paard alleen moeten zetten, zodat er geen schade kan ontstaan.

En dat wil natuurlijk niemand, omdat een paard juist beter af is met 1 of meerder paarden samen.

Maar ik vind het ook: het hoort wel bij het eigen risico dat je een paard in een kudde hebt staan.
Dan weet je dat er altijd een kans is dat een paard wordt getrapt of schade oploopt.
Dat is een bewust risico wat je dan neemt.

Als het alsnog via de verzekering kan worden opgelost, alleen maar prima natuurlijk.
Maar lukt dit niet, dan zou je een soort 50/50 de schade kunnen verdelen of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:52

Bij introductie in een nieuwe kudde zagen we mijn merrie getrapt worden door de merrie van de andere eigenaar. In de categorie 'stond erbij en keek er naar'. Bloed kwam er meteen uit stromen, tot op het bot toe open, spier gescheurd, feestje. Dat is kostentechnisch toen afgehandeld via de WA verzekering en ik kreeg alle kosten uiteindelijk terug.

Bij een latere kudde is ze weer getrapt, maar ondanks dat het duidelijk was wel paard het is geweest, was er niemand bij toen het gebeurde, beetje in de categorie van Lizzyy denk ik. Dan ben je gewoon de sjaak.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:53

Staat daar niks over in het contract van je pensionstalling?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:53

Stel mijn paard trapt een ander paard, kan ik dan de WA verzekering hiervoor inzetten? (Evt dierenartskosten)

Dacht dat de WA verzekering wel schade dekte gemaakt door mijn paard aan bv een auto.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:55

Als er niemand bij was, is het voor de verzekering ook wel moeilijk zeker zijn dat het paard dat men zegt het gedaan heeft, het ook wel degelijk gedaan heeft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:58

pateeke schreef:
Mijn "gevoel" zegt dat je de kosten moet kunnen verhalen op de tegenpartij (van het aanvallende paard dus). Of anders op de pensionhouders.
Echter, zulke dingen zijn zeer moeilijk te bewijzen hé. Als je de verzekering erbij haalt, gaat de verzekering van de tegenpartij je het zeker moeilijk maken, want wie zegt dat het het paard van mevrouw of meneer x is die jouw paard verwond heeft?

Het is natuurlijk niet eens per definitie zo dat het paard dat gewond raakt wordt aangevallen door een ander paard? Bij ons hebben twee merries die het bij ruzie beide niet op wilde geven elkaar echt een heleboel trappen verkocht en die hadden ook beide wat verwondingen maar wie valt dan wie aan? Daar valt toch niks over te zeggen. Die paarden stonden trouwens ook al tijden samen en dat was altijd goed gegaan. In dat geval hebben de eigenaren trouwens ook gewoon beide gewoon de kosten voor hun eigen paard betaald.
Onze oude ruin heeft ook eens een goede trap gekregen van een weide genoot maar dat kwam waarschijnlijk omdat ie zijn neus tussen twee ruziende merries heeft gestoken. Is ie dan aangevallen of steekt ie gewoon zijn dikke neus waar die niet hoort. Volgens mij is dat toch gewoon het nadeel van paarden samen houden, ik zou er ook niet gauw opkomen om dat te verhalen op een stalgenoot, tenzij iemand echt een paard in de groep laat zetten waar van bekend is dat het agressief is of een agressief paard dat door een ondeugdelijke omheining bij je paard kan komen oid :o?. Sowieso had niemand het gezien dus dan kan je wel weten welk paard hem niet ligt en dat ie dat paard ook ineens goed de ruimte geeft de weken erna maar dan weet je nog niet echt zeker door welk paard ie is aangevallen.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:06

Iris82 schreef:
Ik zal even aanstippen wat LDRD bedoelt:

Citaat:
En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Dat geldt ook in de door jouw geschetste situatie ts. Op basis hiervan kunnen helaas geen gerichte uitspraken gedaan worden.

Je zult mensen in het topic treffen die aangeven alles vergoed te hebben gekregen en mensen die niks hebben gehad en alles er tussenin.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Vroeger heette het risicoaanvaarding. Dat vind ik zelf nog steeds een duidelijkere term dan 'eigen schuld' zoals dat in ons huidige burgerlijk wetboek wordt genoemd. Als je een paard in een groep zet dan is dit in de regel gewoon voor eigen risico. Extremen daargelaten, zoals inderdaad iemand die zijn paard ongevraagd in een groep plaats. Ervaring is dat verzekeraars er verschillend mee omgaan. Is er veel kennis van paarden en paardengedrag dan wordt er niet betaald en als een schadebehandelaar er weinig kennis van heeft dan wordt er vaak wel betaald, gewoon omdat men dan niet weet dat dit eigenlijk valt onder de risicoaanvaarding (de eigen schuld zoals dat u heet).

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:09

Hier op stal is het gebeurd en gezien.
Paard is opgejaagd in de wei, in elkaar getrapt en gebeten maar waren fractie van een paar seconde. Paard is dezelfde dag nog ingeslapen. Maar deze paarden kende elkaar al, maar was toch de zwakste van de kudde.
Geen idee hoe het qua kosten is afgelopen maar meestal is dat het risico van je paard op de wei word er altijd gezegd.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:14

De kosten liggen denk ik echt bij de eigenaar. Zelf een paard moeten laten inslapen na een beenbreuk in de nieuwe kudde. Ik weet overigens niet wie de fatale klap heeft gegeven. Tegelijkertijd had ik dit paard net en durf ik ook niet met zekerheid te zeggen of dit paard niet toevallig ook een zwak been had gezien de schone breuk. Zuur voor mij aangezien dit paard nog niet verzekerd was.

Een paard in de kudde houden is op eigen risico. Een trap na elkaar kan 100× goed gaan en 1x goed fout. Omdat rangorde vaak in een kudde verschuift (ook zonder nieuwe) en er ook vaak te lomp wordt gespeeld door elk paard kan je ook nooit een zuivere dader aanwijzen imo. Het is pech voor het paard wat net verkeerd geraakt wordt.

Tegelijk heb ik ooit wel de stalhouder gewezen op eventuele aansprakelijkheid. Er kwam in onze ruinen kudde een net gecastreerde oudere ruin die zo dominant nog was dat het niet verantwoord was. Die jaagde de kudde de hele dag, een week lang, op en elk paard had flinke bijtwonden en er waren meerdere dekens kapot gemaakt. We hebben als eigenaren wel geëist dat dit paard uit de kudde werd gehaald. Deze is later bij een kudde met oude zeer dominante maar rustige merrie geplaatst en toen was het binnen 10 minuten klaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:21

Saaams schreef:
Hier op stal is het gebeurd en gezien.
Paard is opgejaagd in de wei, in elkaar getrapt en gebeten maar waren fractie van een paar seconde. Paard is dezelfde dag nog ingeslapen. Maar deze paarden kende elkaar al, maar was toch de zwakste van de kudde.
Geen idee hoe het qua kosten is afgelopen maar meestal is dat het risico van je paard op de wei word er altijd gezegd.

jee...wat erg dit |( arm beest....Ik hoor het hier ook vaak,in frankrijk.Laatst nog een veulen aan gort getrapt,kon ook ingeslapen worden.
Natuurlijk paardenhouden,is goed voor ze in een kudde :7

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:34

Heb dit zelf aan de hand gehad, in overleg bij ons op stal ook al was ik er geen voorstander van is het paard van een vriendin van mij bij mijn paard gezet, ik wist dat mijn paard geen lieverdje is bij andere paarden en waartoe ze in staat is maar hun wilden t proberen. Mijn paard heeft t andere paard eerst een tikje uitgedeeld en heb ik gezegd dat ze uit elkaar moesten dat is niet gebeurd want ze moesten maar wennen. Paar dagen later heeft mijn paard dat paard zo hard getrapt dat het andere paard een enorme wond op t been had en gehecht moest worden. DA is meerdere keren langs geweest en was dus een dikke rekening. Ik was hier dus aansprakelijk voor omdat mijn paard dat had gedaan. Het is door mijn aansprakelijkheids verzekering vergoed.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:36

Tymbalia schreef:
Heb dit zelf aan de hand gehad, in overleg bij ons op stal ook al was ik er geen voorstander van is het paard van een vriendin van mij bij mijn paard gezet, ik wist dat mijn paard geen lieverdje is bij andere paarden en waartoe ze in staat is maar hun wilden t proberen. Mijn paard heeft t andere paard eerst een tikje uitgedeeld en heb ik gezegd dat ze uit elkaar moesten dat is niet gebeurd want ze moesten maar wennen. Paar dagen later heeft mijn paard dat paard zo hard getrapt dat het andere paard een enorme wond op t been had en gehecht moest worden. DA is meerdere keren langs geweest en was dus een dikke rekening. Ik was hier dus aansprakelijk voor omdat mijn paard dat had gedaan. Het is door mijn aansprakelijkheids verzekering vergoed.

En dat vind ik dus onterecht, want jij hebt gewaarschuwd en dit was dus eigen risico.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:37

Sommige verzekeringen betalen een deel, als je geluk hebt. Echter, staat je paard met meerderen dan krijg je het zelden geregeld omdat je dan meestal niet weet wie de 'dader' was.
Ik heb in mijn leven al duizenden euro's weide ongeluk schade gehad inclusief een paard dat niet meer geschikt was om te rijden. Zelfs in groepen waar het al heel lang goed gaat kan je toch ineens een ongelukkige tik krijgen.
Zo kreeg een merrie op stal een veulen, ook alstond die niet bij de andere groep werden die andere dames toch danig hormonaal dat ze een onderlinge slachting gestart zijn 8)7

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:42

Saaams schreef:
Tymbalia schreef:

En dat vind ik dus onterecht, want jij hebt gewaarschuwd en dit was dus eigen risico.

Ja dat vond ik ook maar alsnog mijn paard had het gedaan en mijn verzekering zei ook dat ik aansprakelijk was. Maar om verder geen ruzie te krijgen met die vriendin ben ik naar de verzekering gegaan. Mijn paard komt nu in ieder geval nooit meer bij een ander paard in, (voor ik heel bokt over me heen krijg) ze deelt niet graag haar stukje land, met een draadje er tussen gaat t prima, ze staat dan ook niet zonder andere paarden in de buurt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:52

Tymbalia schreef:

En dat vind ik dus onterecht, want jij hebt gewaarschuwd en dit was dus eigen risico.[/quote]

Ja dat vond ik ook maar alsnog mijn paard had het gedaan en mijn verzekering zei ook dat ik aansprakelijk was. Maar om verder geen ruzie te krijgen met die vriendin ben ik naar de verzekering gegaan. Mijn paard komt nu in ieder geval nooit meer bij een ander paard in, (voor ik heel bokt over me heen krijg) ze deelt niet graag haar stukje land, met een draadje er tussen gaat t prima, ze staat dan ook niet zonder andere paarden in de buurt[/quote]

nee,ik geef je groot gelijk...die van mij lopen ook apart.Ook vanwege voedsel inname :+ ....ze zien elkaar en kunnen neuzen,ik vind het wel goed.Mijn jonge hengst is bij zijn vorige eigenaar flink te grazen genomen door een ander paard en heeft daar een zeer duidelijk lidteken aan over gehouden in zijn hals.De spier ook beschadigd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:01

Ik vind dit het risico van groepsstalling.

Als je kiest voor een pensionstal die paarden in groep huisvest,dan WEET je ook gewoon dat je paard samen staat met andere paarden,en dus ook regelmatig een mep,beet of eender wat kan ontvangen.

Sommige paarden zijn onderdanig,andere dominant,ook dat weet je.

Als je paard dan een mep vangt,gaat dit meestal goed,maar het kan fout gaan.
Om daar dan de andere eigenaar de schuld van te geven vind ik zever,dat hoort er gewoon bij.

2 paarden die elkaar al jaren kennen kunnen bij vreugdebokken en sprongen ook iets breken of blesseren.