Schadevergoeding voor verongelukt paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiNM

Schadevergoeding voor verongelukt paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:14

Met veel pijn en moeite plaats ik deze vraag,

Afgelopen oktober kreeg ik het telefoontje dat geen enkele paarden bezitter wil krijgen.
Ik moest met spoed naar stal komen ik gilde nog of dat de dierenarts al gebeld was maar dat had geen zin meer...

Om bij t begin te beginnen, ik had mijn paard bij hele goede vrienden aan huis gestalt. Hier betaalde ik ook stal huur voor. Dus gewoon in pension zeg maar.
Hun zetten haar binnen en buiten, gaven hooi en ik deed zelf de stal/verzorging. Helaas op die oktober avond ging t mis. Met t binnen zetten, wat ging door t hek van de weide open te doen, sjokte mijn merrie altijd naar haar stal. Die avond had ze een ander plan, op een nog onverklaarbare manier heeft ze t loop hekje (tussen de stallen en de rest van t erf) open geduwd en is in volle galop de weg op gegaan. In het donker. De stal eigenaresse er natuurlijk achteraan eigenlijk de hele buurt wel. Maar t mocht niet baten. Madam had schik voor 10, ontweek een auto of 5, draaide om richting stal, ze was er bijna. Maar de aankomende bus chauffeur had haar niet gezien, frontale botsing met 80km/h. Achteraf gelukkig maar voor m'n merrie dat het een bus was en dus ineen keer klaar.

Even voor de duidelijkheid ik neem de stalbaas niets kwaarlijk. Deze manier van binnen zetten deden we al jaren zo. Tuurlijk valt hier achteraf wat over te zeggen. Maar dat hoeft nu even niet.

Inmiddels is de schade van de bus betaald door de verzekering van de stalbaas. Welke volgend de verzekering verantwoordelijk was.

Zelf denk ik dat ik wel weer toe ben aan een paard. Destijds heeft een familielid wel geopperd dat ik eventueel een schadevergoeding zou kunnen krijgen voor het verlies van mijn paard. Ik zag dit altijd maar als 'bloed geld' en wilde er niet van horen. Maar nu ik weer aan t rond kijken ben merk ik dat het geld dat in mijn merrie zat natuurlijk weg is. Niet zoals bij verkoop dat je iets overhoud. Nog steeds voelt t heel cru en dubbel maar zoals vrienden dan weer zeggen geld is geld.

Zijn er bokkers met juridische ervaring op dit gebied? Of vergelijkbare situatie? Onze vriendin/stalbaas vind dit trouwens geen probleem en begrijpt het volledig. Dus geen scheve gezichten of wat dan ook.

Bedankt voor het lezen!

Anoniem

Re: Schadevergoeding voor verongelukt paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:18

Volgens mij heeft dit ook op Bokt gestaan, heel veel sterkte nog. :(:)

Zelf zou ik het niet willen, zeker omdat het vrienden van je zijn en het een ongeluk was waar alleen maar verliezers waren.
Ook vind ik het erg laat om 8 maanden na het ongeluk nog een schadevergoeding te willen.

Maar ik snap wel een klein beetje waarom je het wil en ik vind dat jij moet doen wat goed voor jou voelt en je zo min mogelijk laten beïnvloeden door wat anderen er van vinden. :)

Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:31

Geen verzekering zal dit (en zeker niet 8 maanden na dato) vergoeden.
Dus de hamvraag is: wil jij je vrienden 8 maanden na dato, terwijl je ze niets verwijt, om geld voor een nieuw paard vragen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:39

Die 8 maanden zijn niet het probleem hoor. Het is verzekeringstechnisch niet verjaard. Of jij recht hebt op een schadevergoeding is een tweede. Dat kan ik zo niet beoordelen. Je zou het kunnen overleggen met hun. Als hun verzekering uitkeert dan is het mooi meegenomen (dossier was daar toch al bekend ).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:46

Is het niet zo dat het paard als "eigen kost" kan worden bezien door de verzekering? Dus dat die enkel schade uitbetalen aan een derden partij?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-05-16 07:48, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:46

Als ze verzekerd zijn en ze vinden het gaan probleem, is het 't proberen waard. Al zal welke verzekering dan ook proberen om er onder uit te komen.
De vraag is dan ook of zij in staat van verantwoording kunnen worden gesteld; jij had jouw paard daar neergezet en toestemming gegeven voor deze manier van buiten/ binnen zetten, zou kunnen dat een aansprakelijkheidsverzekering dat aangrijpt om niet te hoeven uitbetalen. Maar informeren kan natuurlijk nooit kwaad.

Citaat:
Deze manier van binnen zetten deden we al jaren zo. Tuurlijk valt hier achteraf wat over te zeggen. Maar dat hoeft nu even niet.
Dit is iets waar een verzekering wel over gaat vallen..........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:50

Ik zou als eerste beginnen met dit verhaal te gaan naar het jurisch loket voor gratis advies.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:55

ElCid schreef:
Als ze verzekerd zijn en ze vinden het gaan probleem, is het 't proberen waard. Al zal welke verzekering dan ook proberen om er onder uit te komen.
De vraag is dan ook of zij in staat van verantwoording kunnen worden gesteld; jij had jouw paard daar neergezet en toestemming gegeven voor deze manier van buiten/ binnen zetten, zou kunnen dat een aansprakelijkheidsverzekering dat aangrijpt om niet te hoeven uitbetalen. Maar informeren kan natuurlijk nooit kwaad.

Citaat:
Deze manier van binnen zetten deden we al jaren zo. Tuurlijk valt hier achteraf wat over te zeggen. Maar dat hoeft nu even niet.
Dit is iets waar een verzekering wel over gaat vallen..........

Dit dus,jij gaf toestemming en daarom betaald een verzekering niet.Hadden ze geen toestemming,dan is het een ander verhaal.
Dit is wat mijn verzekering vertelde,miss. is niet elke verzekering zo,maar ik denk niet dat ze gaan betalen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:01

Wat een nare manier om je paard te verliezen. Gecondoleerd. Ik moet wel zeggen dat ik het eens ben met de eerste reactie. Om nu, acht maanden later, alsnog hen verantwoordelijk te stellen zou niet mijn keuze zijn. Misschien is er inderdaad een wettelijke juiste weg waarop je dit kunt doen, maar dat maakt het nog niet automatisch een moreel juiste weg.

Ik ken de staleigenaar niet, maar als ik het zou zijn zou ik er al kapot van zijn dat zo'n ongeluk gebeurt. Na acht maanden nog zo'n schadeclaim erachteraan, ook al is het niet persoonlijk bedoeld, dat zou hard aankomen denk ik. Je brengt dan eigenlijk de boodschap (of je het wilt of niet): "Het is jouw schuld dat mijn paard dood is."

Persoonlijk vind ik dit een situatie waarin je eigenlijk niet een schuldige kunt aanwijzen. Het ging al jaren zo en niemand zag er een risico in. Toevallig is de wet dan zo krom dat er altijd een schuldige moet kunnen worden aangewezen, maar ik zou het als misbruik van de wet zien als je van die mogelijkheid gebruikmaakt.

Maar goed, het blijft jouw keuze. Dit zijn slechts wat overdenkingen waar je hopelijk wat aan hebt in jouw besluit. Sterkte daarmee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:23

In eerste instantie denk ik er net zo over als Arno8.
Verzekeringstechnisch e/o juridisch is het ook niet zo klip-en-klaar.. het zou zo maar 's kunnen dat je straks niet alleen je paard kwijt bent, maar ook je stalhouders-vrienden verliest. En als je het moet uitvechten via verzekering e/o het Gerecht dan krijg je er ook nog eens een hoop stress bij en kost het je wellicht nog meer geld. Is dat het je waard?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:30

We baseren allemaal een mening op een éénzijdig verhaal, weten we allemaal wel alle info mensen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:38

Nee, maar ze vraagt raad gebaseerd op hetgeen wat ze verteld. Daar zijn ook alle reactie's op gebouwd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:47

Ik zou het proberen.
Informeer eens bij je verzekering wat ze kunnen doen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:52

Van wat ik hier lees gaat het om aansprakelijkheid en niet zozeer om schuld, dat zijn echt twee verschillende dingen.
Als de verzekeraar van de staleigenaar al aansprakelijkheid heeft erkend bij de afhandeling van de schade aan de bus dan lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er ook aansprakelijkheid erkent kan worden voor de schade door het verlies van het paard.

Zeker als je vriendin/de staleigenaar het geen probleem vind om aansprakelijk gesteld te worden dan zou ik het gewoon doen. Nee heb je en ja kan je krijgen lijkt mij in dit geval de moeite waard.

En eigenlijk, als ik me in de gevoelens van de staleigenaar verplaats dan kan ik me ook nog voorstellen dat ze het "fijn" zal vinden dat er een schadeuitkering zou komen. Ondanks dat ze niet zozeer schuld heeft omdat de handelswijze in overeenstemming was maar wel omdat ze zich schuldig zal voelen of er in ieder geval een heel erg rotgevoel aan heeft overgehouden dat dit ongeluk gebeurt is. Maar hier ga ik dan wel uit van een goede verstandhouding tussen jullie, ts.

Kortom, als jullie het met elkaar eens zijn, dan gewoon doen en eventueel hulp vragen bij het formuleren van de aansprakelijkheidsstelling.

Tot zover het zakelijke gedeelte, nu het niet zakelijke, wat een nachtmerrie om mee te moeten maken. Ik kan me voorstellen dat het je af en toe nog zal aanvliegen wat er gebeurt is. Sterkte daar nog mee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:52

Wellicht hebben ze destijds tegen de verzekering verklaard dat het paard ontsnapte ipv los liep?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:56

De kortste klap is de stalhouder een schademelding bij zijn verzekering laten doen. Die laten dan wel weten of ze het wel of niet oppakken/uitbetalen.

Ondanks dat er misschien wettelijke gronden zijn (waar ik over twijfel, aangezien je zelf akkoord bent gegaan met de manier van binnen zetten) vind ik het persoonlijk misbruik van verzekeringen. Als je paard niet tegen een bus was opgelopen maar een hartstilstand had gehad, had je ook niks gehad. oliebol happens, en soms betekend dat dat je moet sparen voor je weer iets kan. Elke schade willen verhalen is niet realistisch, maar bovendien vooral niet de manier waarop ik zou willen leven. Het is ook de manier waarop er steeds minder dingen kunnen, omdat mensen, bedrijven en verzekeringen zich steeds meer gaan indekken omdat het anders gewoonweg niet te betalen is. Om het over premiestijgingen maar niet te hebben.

Daarnaast inderdaad nog je verhouding met de stalhouder, ik zou je als stalhouder hierna niet meer op stal willen hebben. En wat het met de vriendschap doet is helemaal de vraag. Maar misschien heb je dit al met de stalhouder besproken en vind die het geen probleem, dat kan natuurlijk ook. Geen mens is gelijk. Ik zou het dan wel in goed overleg doen.

Samenvattend, misschien zijn er wettelijke gronden voor een schadevergoeding, maar het zou mijn weg niet zijn.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 09:01

Bedankt allemaal voor de reacties. Stal houder is nog steeds een van mijn beste vrienden en kom er dagelijks. Dit 'idee' hebben we uiteraard besproken. Het is gewoon een heel moeilijk verhaal. Als t om een auto oid zou gaan is t heel anders. Maar hier zit heel veel emotie bij.
Wat destijds de redenen voor de verzekering is geweest, wellicht ontsnappen ja, weet ik niet, ga ik naar kijken. Kon het toen allemaal niet aan.

Wat mij betreft mag er een slotje op t topic.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:06

Laatst bijgewerkt door LDRD op 21-05-16 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:15

Ik heb een ander gevalletje meegemaakt met mijn paard.Die stond in pension in de wei en daar is een ander paard(vreemd) bij in de wei gezet,dat paard heeft toen mijn paard een beenbreuk getrapt .Mijn paard is toen naar de kliniek gemoeten en alle kosten waren voor mij :-(
Blijkbaar is een staleigenaar daar niet voor verzekerd.

Zelf run ik nu een pensionstalling en wij hebben ook alleen een verzekering voor als de paarden uitbreken en schade maken buitenaf.Dus de paarden zijn niet verzekerd alleen de schade die ze aanrichten.Ik vermoed dat het bij jou pensionhouder ook zoiets is.Dus dan kan je geen schadevergoeding voor je paard krijgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:19

Ja, dat denk ik ook, zoals ik al zei in mijn eerste reactie.
Denk dat de schade aan de bus wordt gezien als schade aan derde, maar dat het paard van ts daar niet onder valt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:29

Hoi TS, ik snap dat het oneerlijk voelt om zo je paard te verliezen. Aan de andere kant is het ook oneerlijk om dit op een verzekering te willen verhalen omdat jij de mensen het vertrouwen hebt gegeven en toestemming voor de manier van binnenzetten. Als het dan een keer misgaat vind ik dat je je les moet trekken en niet het een ander in de schoenen moet schuiven. Ook dat is vriendschap. Maar dan can jouw kant naar de pensioneigenaar.Jouw eerste reactie van bloedgeld vind ik juist lief en puur. Waarom zou je voor een paar rotcenten deze mooie reactie bijstellen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:32

Is het geld het waard om dat traject in te gaan? Ik denk dat het moeilijk wordt en het kan nog een redelijk "vuil" gevecht worden (ook al is je stalhouder sympatisch)

In principe heb jij de stalhouder toestemming gegeven om deze handelingen met je paard uit te voeren en ik vermoed dat bij het eerste incident al een fout is gemaakt want eigenlijk had jij als eigenaar van het paard aansprakelijk moeten zijn voor de schade aan de bus, niet je stalhouder.

Een ieder moet zijn eigen ding doen, maar ik zie een hoop beren op de weg voor een paar rottige euro's. Je paard krijg je niet terug!

De tegenpartij gaat ongetwijfeld komen met "het paard had ook dood op stal kunnen liggen" is de stalhouder dan ook aansprakelijk?

Dit kan een lang stekelig naar traject gaan worden waar denk ik niemand "beter" van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:33

KoudbloedKim schreef:
Volgens mij heeft dit ook op Bokt gestaan, heel veel sterkte nog. :(:)

Zelf zou ik het niet willen, zeker omdat het vrienden van je zijn en het een ongeluk was waar alleen maar verliezers waren.
Ook vind ik het erg laat om 8 maanden na het ongeluk nog een schadevergoeding te willen.

Maar ik snap wel een klein beetje waarom je het wil en ik vind dat jij moet doen wat goed voor jou voelt en je zo min mogelijk laten beïnvloeden door wat anderen er van vinden. :)

Succes!

Ik ga mee met KBK, TS. :) Heel veel sterkte en succes met de zoektocht naar een nieuw paard.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:37

meggiemeg schreef:
We baseren allemaal een mening op een éénzijdig verhaal, weten we allemaal wel alle info mensen?

De informatie is genoeg om, op grond van deze informatie, een advies te geven. Aan TS dan om uit te maken of zij dat voldoende vind of dat ze van mening is dat er andere dingen meespelen die van invloed kunnen zijn.

En anders staat het jou ook nog altijd vrij informatie waarover je beschikt hier te plaatsen, ipv via pb aan mensen te sturen.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 09:40

Lalidan schreef:
meggiemeg schreef:

De informatie is genoeg om, op grond van deze informatie, een advies te geven. Aan TS dan om uit te maken of zij dat voldoende vind of dat ze van mening is dat er andere dingen meespelen die van invloed kunnen zijn.

En anders staat het jou ook nog altijd vrij informatie waarover je beschikt hier te plaatsen, ipv via pb aan mensen te sturen.

Ik weet niet waar meggiemeg op doelt?
Mijn verhaal heeft nooit op bokt gestaan en ik denk niet dat ik iets bewust achterwegen laat. Stalhouder is gewoon iemand met 3 stallen aan huis geen pension stal.
Zou graag willen weten waar je op doelt meggie?

Edit typfout