verzekeringstechnisch als bijrijder mijn paard rijdt.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

verzekeringstechnisch als bijrijder mijn paard rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 18:07

Hallo allemaal,

Zoals zoveel hier op Bokt heeft ook mijn paard een bijrijder.

Nu is mijn struikelblok de verzekeringstechnische kant hiervan. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik wil vooral weten hoe ik mezelf en mijn paard kan indekken voor eventuele schade/invaliditeit aan mijn bijrijder of omgeving hiervan. Het paard staat op een pension stal.

Stel dat er een ongeluk gebeurt waarbij mijn bijrijder ongelukig ten val komt en mij aansprakelijk gaat stellen hiervoor. Kan dit uberhaupt? Het is een meerderjarige vrouw, mijn paard weliswaar jong maar leeftijd maakt voor een ongeluk (natuurlijk?) niet uit.

anjali

Re: verzekeringstechnisch als bijrijder mijn paard rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:11

Als ik op vakantie ergens ging rijden {betaald] dan moest ik vantevoren tekenen dat het op mijn eigen risico was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:40

Ja, ze zou je aansprakelijk kunnen stellen. Jij bent risicoaansprakelijk voor jouw dier. Als je een avp verzekering hebt die ook jouw paard verzekerd is er verder niets aan de hand.

Anjali, dat is een leuk idee maar totaal niet rechtsgeldig. Gelukkig maar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:47

Kijk eens in de FAQ sticky bovenaan TAO, daar staat het in.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:49

Even checken met je verzekering...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:51

Ja dan ben jij als eigenaar van het paard aansprakelijk. Er bestaat we leen verzekering die ook bijrijders 'dekt' weet alleen niet zo snel welke dat is.

Goede tip van Cissy hierboven:
C_arola @ [TAO] FAQ TAO

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:51

Zorg allebei (eigenaar en bijrijder) voor een AVP waar je even melding maakt van het paard (voor alle zekerheid). En een aanrader is om ook een rechtsbijstandsverzekering te nemen. Dan ben je echt in de meest voorkomende gevallen wel gedekt. Bij ongevallen regelen de verzekeringen het dan wel met elkaar.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:54

Mijn bijrijder is ooit gevallen... Enkel gebroken.
Nou zou je zeggen zorgverzekering opgelost, maar je hebt ook gevallen die nooit eigen risico opmaken dus ze moest volledige eigen risico betalen...

Ik heb via mijn WA het ingediend in die hebben de helft vergoed. Omdat ze vondendat het ook wel beetje dom was, dat was hun mening uiteraard...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:45

Iris82 schreef:
Ja, ze zou je aansprakelijk kunnen stellen. Jij bent risicoaansprakelijk voor jouw dier. Als je een avp verzekering hebt die ook jouw paard verzekerd is er verder niets aan de hand.

Anjali, dat is een leuk idee maar totaal niet rechtsgeldig. Gelukkig maar.

Op maneges hangt toch altijd een bord dat aansprakelijkheid wordt uitgesloten. Is dat dan ook niet rechtsgeldig?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:00

Nee, dat is niet rechtsgeldig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:13

@anjali: En omdat iedereen denkt dat ze toch geen kans maken maakt ook niemand er een zaak van en komen maneges (en al die andere bedrijven met zo'n bordje) daar al jaren mee weg..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:16

Ik ben eens van andermans paard gevallen waarbij de ambulance kwam. Ik kreeg een brief van mijn verzekering met wat er gebeurd was. Ik heb duidelijk vermeld dat het mijn eigen keuze (en fout) was om op het paard te stappen. Ik heb dus ook zelf mijn eigen risico betaald, maar had ik het gewild had ik dat op de verzekering van de eigenaar kunnen verhalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:44

xSCWx schreef:
Ik ben eens van andermans paard gevallen waarbij de ambulance kwam. Ik kreeg een brief van mijn verzekering met wat er gebeurd was. Ik heb duidelijk vermeld dat het mijn eigen keuze (en fout) was om op het paard te stappen. Ik heb dus ook zelf mijn eigen risico betaald, maar had ik het gewild had ik dat op de verzekering van de eigenaar kunnen verhalen.

Jouw ziektekostenverzekeraar heeft het ongetwijfeld verhaald op de aansprakelijke partij. Dat jij het als jouw fout beschouwt doet niets af aan hoe het wettelijk geregeld is namelijk.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:41

Hier staat ook het een en ander uitgelegd.
http://paarden-encyclopedie.clubs.nl/ni ... kelijkheid

Bijv. dat als de bijrijder zelf door een maisveld galoppeert en het mais beschadigd,dan is bijrijder zelf aansprakelijk.
Maar als bijrijder tijdens het rijden op hol vliegt en auto's beschadigd dan is de eigenaar van het paard aansprakelijk.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:44

LDRD schreef:
xSCWx schreef:

Jouw ziektekostenverzekeraar heeft het ongetwijfeld verhaald op de aansprakelijke partij. Dat jij het als jouw fout beschouwt doet niets af aan hoe het wettelijk geregeld is namelijk.

Neehoor, ik heb gewoon zelf mijn eigen risico betaald en de eigenaar van het paard heeft er nooit meer wat van gehoord. Mijn verzekering had niet eens de gegevens van de tegenpartij.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:48

Oh ja, dat moest ik nog eens nazoeken ja, mijn paard is ooit samen met mij gevallen (achter been zakte weg in konijnenhol) mijn cap in twee stukken, dus door de klap en toch ff tel dizzy , paard los terug naar stal. Moet ie wel over een weg, gebeurde gelukkig niks, maar hoorde later als daar een auto had gereden, en mijn paard had daar schade veroorzaakt, dat ik inderdaad aansprakelijk ben. Dit topic brengt me even op idee dat ik dat nog eens moest checken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:30

xSCWx schreef:
Neehoor, ik heb gewoon zelf mijn eigen risico betaald en de eigenaar van het paard heeft er nooit meer wat van gehoord. Mijn verzekering had niet eens de gegevens van de tegenpartij.

In de regel gebeurt dat wel hoor. Dat kan soms erg lang duren voordat die aansprakelijkstelling komt; één tot twee jaar later is geen uitzondering.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:42

Buuk schreef:
Oh ja, dat moest ik nog eens nazoeken ja, mijn paard is ooit samen met mij gevallen (achter been zakte weg in konijnenhol) mijn cap in twee stukken, dus door de klap en toch ff tel dizzy , paard los terug naar stal. Moet ie wel over een weg, gebeurde gelukkig niks, maar hoorde later als daar een auto had gereden, en mijn paard had daar schade veroorzaakt, dat ik inderdaad aansprakelijk ben. Dit topic brengt me even op idee dat ik dat nog eens moest checken.

Ja, maar dat is dan jouw eigen paard . ts heeft nhet over haar bijrijder.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:47

Volgens mij zijn hier echt al meerdere topics over hoor, en best nog recentelijk.
Dus even de zoekfunctie gebruiken.

Toen ik zelf nog een paard had en een bijrijder ben ik daar weleens ingedoken.
En vlgs mij kwam ik toen tot de conclusie dat hoe je het ook regelt, het er bijna altijd op aan komt dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is voor schade of letsel.

Ik had daar altijd wel wat moeite mee.
Stel: je bijrijder valt van haar paard en breekt haar nek.
Wie moet dan al die medische kosten verhalen???.

Zelf heb ik weleens op het terrein van een stal mijn rug gebroken ( gladde opgang naar mestbak) ik heb daar nooit met een negatief woord over gesproken en ook nooit op wat voor manier dan ook werk of onderzoek naar gedaan ( na revalidatie alles goed afgelopen).
Maar in zo'n geval denk ik dan later ook weleens: wie is er in zo'n geval eigenlijk aansprakelijk?.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:50

Ik ben meerdere malen gevallen van mn bijrijdtpaard ( die ik als eigen beschouw ). Ook met ambu weggebracht. Werd gewoon van mn eigen verzekering gedaan.

Ik heb wel vanaf toen een ongevallen verzekering afgesloten waar paardrijden bij inzit! Mocht er wat gebeuren ben ik gewoon verzekerd en indien nodig krijg ik een bedrag uitgekeerd.

Als eigenaar en bijrijder/verzorger is het idd belangrijk dat je verzekeringstechnisch goede afspraken maakt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:28

Cinnepin schreef:
Als eigenaar en bijrijder/verzorger is het idd belangrijk dat je verzekeringstechnisch goede afspraken maakt!

Lees het in het begin geplaatste artikel eens door, daar staat toch heel duidelijk in hoe het zit.

En nogmaals, afspraken maken of overeenkomsten maken waarin de aansprakelijkheid van de eigenaar is uitgesloten worden door een rechter terzijde gelegd.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:39

Ik bedoel ook dat bijrijder en eigenaar goed bespreken welke verzekeringen er afgesloten worden...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:52

Als beide gewoon een AVP hebben, dan is dat eigenlijk al genoeg. Nagenoeg iedereen heeft er al één.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:59

Wat nog wel handig is: allebei bij dezelfde maatschappij een apv afsluiten, dat voorkomt discussie.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:21

LDRD schreef:
xSCWx schreef:

In de regel gebeurt dat wel hoor. Dat kan soms erg lang duren voordat die aansprakelijkstelling komt; één tot twee jaar later is geen uitzondering.

Het is nu 2,5 jaar later en nog niks...
Ik zou je graag je gelijk willen geven maar mijn verzekering heeft echt alles betaald ondanks dat ze weten dat het paard niet van mij is.