Mijn 2 shetlanders ter dekking aanbieden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:47

tengeltje11 schreef:
ze zijn of worden een jaarr?
de kans dat ze al weten en volledig snappen waar de klepel hangt en wat de bedoeling is,is behoorlijk klein.
hier nog nooit een hengst gehad die in zijn jaarling jaar reeds dekte(en ze liepen altijd bij de merries)
tuurlijk kan het,maar wat ga je doen?
mensen met hun merrie tot bij jou laten komen?
wat als ze niet dekken?
jij gaat hun kilometers terugbetalen?

zoiets is toch te gek voor woorden?

castreren die handel!

Ze worden met een maand een jaar.

Ik stel toch ook enkel de vraag! Ik zeg niet dat ik het doe....

En ze worden of eind dit jaar of begin volgend jaar geholpen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:51

Jij stelt enkel de vraag. Okee, prima.

Antwoord is nee.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:52

Dustinlover schreef:
Hengstveulens vind je voor paspoort geld of soms nog minder. Zijn dus zo'n 30 euro waard. Waarom zou je er daar meer van willen?

Ik had hier vorig jaar een hengst uit gekeurde ouders, vader ster en een zeer mooi mini paardje. Kreeg er 60!!! euro voor! En zo gaan er meer. Als ik fok dan is het met papier en kies ik combinaties die passen.

Dus asjeblieft haal de ballen er af(als ze die al hebben) en ga lekker genieten van je paardjes ipv nog meer salami fokken. :)

Dat waarde van 30 euro is ook onzin wat je nu zegt. Paspoort en chip kost 70 euro

De ene gekocht voor 50
En de ander voor 85

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:55

Bij het NMPRS kost het chippen en paspoort minder. Dustinlover draait al een heel tijdje mee met de mini's dus die weet echt wel waar ze het over heeft.

Er is een overschot aan papierloze mini's omdat mensen nog steeds denken dat overal maar mee gefokt moet worden "omdat ie zo leuk is" en ze zich niet realiseren dat deze dieren alleen maar in de handel en salami verdwijnen.

Fokken is verbeteren en niet vermeerderen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:56

Zamora schreef:
Bij het NMPRS kost het chippen en paspoort minder. Dustinlover draait al een heel tijdje mee met de mini's dus die weet echt wel waar ze het over heeft.

Er is een overschot aan papierloze mini's omdat mensen nog steeds denken dat overal maar mee gefokt moet worden "omdat ie zo leuk is" en ze zich niet realiseren dat deze dieren alleen maar in de handel en salami verdwijnen.

Fokken is verbeteren en niet vermeerderen.

Als mijn hengst niet gekozen word gebruiken ze wel een andere dus dat maakt niks uit

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:58

Op zich zitten er voor jou en de hengstjes niet echt risico's aan vast. Al zouden ze een flinke trap kunnen krijgen als de merrie het niet zit zitten.

Maar ik ga met mijn voorgangers mee. Het zijn gewoon dertien in een dozijn shetlanders. Voor jou zijn ze goud waard, maar binnen de fokwereld zijn ze niets waard. Er zit geen papier bij en je weet niets over de afstamming. Ik vraag me af waarom iemand haar merrie zou laten dekken door jouw hengstje. Dan zou het al iemand moeten zijn die het ''voor de leuk'' doet en zomaar even een veulentje denkt te fokken, omdat jij bijv. geen of weinig dekgeld vraagt. De vraag is dan wat de waarde van zo'n veulen is....

Ik heb zelf twee shetlanders. Gekocht voor 12,50 per stuk :') Een merrie en een hengstje. Beide zonder papier en met onbekende afstamming. Hengstje gelijk laten castreren en met de merrie ga ik nooit fokken, omdat ik de meerwaarde er niet van in zie.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:59

Delphi schreef:
Maar ik ga met mijn voorgangers mee. Het zijn gewoon dertien in een dozijn shetlanders. Voor jou zijn ze goud waard, maar binnen de fokwereld zijn ze niets waard. Er zit geen papier bij en je weet niets over de afstamming. Ik vraag me af waarom iemand haar merrie zou laten dekken door jouw hengstje. Dan zou het al iemand moeten zijn die het ''voor de leuk'' doet en zomaar even een veulentje denkt te fokken, omdat jij bijv. geen of weinig dekgeld vraagt. De vraag is dan wat de waarde van zo'n veulen is....

Dit. :j

Snap niet dat mensen mee willen doen aan het salami fokken.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 04-05-17 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:00

dat maakt wel uit.

als boer jan van om de hoek het wel leuk vind omdat het vlakbij is en jij toevallig je baby's ter dekking aanbiedt,zal hij op je aanbod ingaan.
als je niets ter dekking aanbied,gaat hij daarvoor het dorp niet uitrijden en dus niet fokken(oeps,vermenigvuldigen)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:00

TS: Dat is iets wat van 2 kanten komt. Er zijn ook merriehouders die zo denken en goedkoop een veulen te kunnen fokken op deze manier. Zo lang het wordt aangeboden wordt dit in stand gehouden. Mensen moeten dit soort verantwoording bij zichzelf zoeken en niet bij een ander neerleggen.

Edit: precies tengeltje

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:02

Het internet puilt uit van de shetlanders (en tevens ook andere paarden) die te koop worden aangeboden. Op paardenmarkten blijven ze vaak in grote getalen staan. Een jaar of 3 terug stonden er zelfs nieuwsberichten in de krant dat paardenslachterijen en dierenartsen steeds vaker het verzoek kregen om gezonde dieren af te maken. Simpelweg omdat je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt.

Er wordt heel veel vermeerderd in plaats van doelgericht gefokt. Dat is ontzettend zonde! Er bestaat niet voor niets een stamboek voor dit ras. Mensen doen hun uiterste best om pony's voor te brengen die voldoen aan reeds gestelde stamboekeisen om het ras op niveau te houden. Daar gaat veel tijd en geld in zitten, en dat zelfs voor die kleine beesten. Het zou een stuk gunstiger zijn om alleen nog maar kwalitatief goede shets te fokken. Het aanbod daalt waardoor de prijs stijgt en ik mag toch hopen dat het dan eindelijk eens klaar is met die lage prijzen waardoor iedere mafkees een shet koopt alsof het een hamster is.

Omdat er geen papier bij jouw shetlanders zit heb je geen enkel idee wat er nog meer achter zit aan bloedlijnen. Dwerggroei komt voor bij shetlanders en dat gun je niemand. https://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei
Door tests kun je achterhalen in hoeverre het veilig is om een veulen te fokken, in jouw geval weet je dus niks daarover.

"Dierenartsen zien de meeste geboorteproblemen bij Shetlanders. Veel te grote veulens, afwijkende liggingen en misvormde veulens zijn regelmatig voorkomende problemen. Het is dus erg belangrijk om goed na te denken en de risico’s in te schatten voordat je een Shetlander laat dekken. Zorg dat je wacht met dekken totdat de pony minimaal drie jaar is en kies een hengst die niet te groot fokt." Bron:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... j-paarden/

Mijn paard (ruin) kan ook leuk lopen, ik zou geen enkel ander paard ter wereld willen hebben, ik houd zielsveel van hem maar al was hij nog hengst geweest dan zou ik er absoluut niet mee fokken. Waarom? Omdat hij geen bouw heeft waarmee hij de fokkerij kan verbeteren. Ik zou wel 10 veulentjes van hem willen hebben maar dat is gewoon absoluut een slecht idee, nogmaals...de paardenmarkt staat bol van de paarden die nog een huisje zoeken.

Veulens zijn schattig....heeel schattig. Zeker shetlanderveulens, maar vergis je dus niet in de risico's die het met zich meeneemt, de markt die je negatief stimuleert en daarbij loop je ook nog eens een bijzonder groot risico dat je pony's na een dekking, wanneer je ze geruind hebt, nog steeds hengstengedrag kunnen vertonen. Dat krijg je er bijna nooit meer uit. Het kunnen al behoorlijke draken zijn zonder al die extra streken. Shetlanders verkopen al slecht, laat staan een kindonvriendelijke met hengstengedrag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:05

corinadrenth schreef:
Dustinlover schreef:
Hengstveulens vind je voor paspoort geld of soms nog minder. Zijn dus zo'n 30 euro waard. Waarom zou je er daar meer van willen?

Ik had hier vorig jaar een hengst uit gekeurde ouders, vader ster en een zeer mooi mini paardje. Kreeg er 60!!! euro voor! En zo gaan er meer. Als ik fok dan is het met papier en kies ik combinaties die passen.

Dus asjeblieft haal de ballen er af(als ze die al hebben) en ga lekker genieten van je paardjes ipv nog meer salami fokken. :)

Dat waarde van 30 euro is ook onzin wat je nu zegt. Paspoort en chip kost 70 euro

De ene gekocht voor 50
En de ander voor 85

Wat DL zegt is totaal geen onzin.. Op de markt koop je ze voor €25,- tot €50,-. Heb het ook al een paar keer gedaan. Toen kreeg ik zelf het aanbod 3 halen, twee betalen. :7

Je hengsten zijn letterlijk waardeloos, geen papieren, nog geen jaar. Dus nee, fokken is volledig doelloos en waardeloos. Je kunt een normale vraag stellen, maar dit is een vraag waar je zelf het antwoord op had kunnen gokken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:07

los van het feit 'vermenigvuldigen'

je hengstjes zijn nog baby's.
hun weerstand is nog niet wat die hoort te zijn.
al nagedacht over de risico's?
ook paarden kunnen ziektes overdragen tijdens het dekken.
ze kunnen zelfs dingen als droes,griep,.... krijgen.
ze kunnen luis,mijt,schimmel krijgen.

en als ze zo jong zijn,is die kans een stuk groter en zijn ze een stuk vatbaarder dan een volwassen paard.
en neen,zo'n dingen kan je niet altijd opmerken bij een volwassen shet.
ze kunnen het zelfs nog niet tot uiting gebracht hebben,maar wel al meedragen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:08

corinadrenth schreef:
Schijnbaar mag je hier geen gewone vraag meer stellen.
Ik had eigenlijk 1000 euro in gedachten per dekking drachtig of niet drachtig . Vind je dat goed?

Wie niet waagt die niet wint :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:10

1 jaar oud en dan al laten dekken?
Ze moeten minstens 2 of nog liever 3 zijn.
Sorry maar sommige mensen snap ik niet.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:12

Wat DL zegt is totaal geen onzin.. Op de markt koop je ze voor €25,- tot €50,-. Heb het ook al een paar keer gedaan. Toen kreeg ik zelf het aanbod 3 halen, twee betalen. :7

Je hengsten zijn letterlijk waardeloos, geen papieren, nog geen jaar. Dus nee, fokken is volledig doelloos en waardeloos. Je kunt een normale vraag stellen, maar dit is een vraag waar je zelf het antwoord op had kunnen gokken.[/quote]

Vind dat jij wel erg brutaal reageert over een ander z'n dieren.
Zeg toch ook niet dat jij alleen maar slacht paarden hebt

En als jij mij nu een shet kunt aanbieden tot 50 euro vind ik dat knap.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:13

tengeltje11 schreef:
los van het feit 'vermenigvuldigen'

je hengstjes zijn nog baby's.
hun weerstand is nog niet wat die hoort te zijn.
al nagedacht over de risico's?
ook paarden kunnen ziektes overdragen tijdens het dekken.
ze kunnen zelfs dingen als droes,griep,.... krijgen.
ze kunnen luis,mijt,schimmel krijgen.

en als ze zo jong zijn,is die kans een stuk groter en zijn ze een stuk vatbaarder dan een volwassen paard.
en neen,zo'n dingen kan je niet altijd opmerken bij een volwassen shet.
ze kunnen het zelfs nog niet tot uiting gebracht hebben,maar wel al meedragen.

Dankjewel. Hier vroeg ik om en heb ik wat aan!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:16

En als jij mij nu een shet kunt aanbieden tot 50 euro vind ik dat knap.

Ja, de mijne! :Y) Dat is zelf een mini-appie, of een AMHA! Want meer zijn ze niet waard. Die kan ik beter laten slachten, dan zijn ze meer waard in kilo's. ;)

Ik weet niet wat je serieus in gedachte had waarvoor je papierloze shets kunt verkopen. Maar die €50,- is heel reëel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:17

corinadrenth schreef:
Ik had eigenlijk 1000 euro in gedachten per dekking drachtig of niet drachtig . Vind je dat goed?

Meen je dit :=?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:17

Vind het erg jammer dat er steeds word geroepen dat ze voor heel weinig te koop zijn.

Waarom heb ik dan stad en land moeten afzoeken?

Voor een shet bij ons in Groningen betaal je zeker 250 voor een shet zonder papieren

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:17

Anoniem schreef:
corinadrenth schreef:

Meen je dit :=?

Wat denk je zelf

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:19

Ga eens op een markt kijken. :')
Of kijk eens verder dan je eigen provincie.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 04-05-17 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:20

corinadrenth schreef:
Vind het erg jammer dat er steeds word geroepen dat ze voor heel weinig te koop zijn.

Voor een shet bij ons in Groningen betaal je zeker 250 voor een shet zonder papieren

ook als veulen/jaarling?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:21

1000,00 dekgeld voor een baby hengstje zonder papier? Ik ben niet op de hoogte van dekgeld bij shetlanders, maar ik geloof nooit dat iemand zo gek is om dit er aan uit te geven. Ik denk dat mensen die hun merrie laten dekken door een 13 in een dozijn shetlandershengst zonder papier, dat doen als ze er 50,00 of minder voor hoeven betalen. En dat de motivatie voor het fokken van een veulen is dat het hen leuk lijkt om het zelf van dichtbij mee te maken en een veulen zo schattig is. Vrij impulsief dus zonder er bij na te denken wat je verbeterd i.p.v. inderdaad vermeerdert.
En met zo'n dekgeld vraag ik me af of je motivatie ook niet is om snel makkelijk geld te verdienen :o

En ik heb zelf ook 2 shetlanders. Voor mij zijn ze goud waard en ze gaan hier dan ook nooit weg. Ze hebben hun karakter gelukkig erg mee en de merrie kan bereden worden door kinderen, maar dan nog vraag ik me af of ik daar ooit een goed en blijvend adresje voor kan vinden. Gelukkig is dat allemaal niet aan de orde en blijven ze lekker hier de rest van hun leven.
Mijn ruintje kan onwijs leuk lopen. Als hij wat opgehitst is en het waait bijv. dan lijkt het wel alsof hij de passage beheerst! Ook staat er een enorm leuk koppie op. Toch heb ik hem direct laten castreren en er nooit een seconde over getwijfeld om hem te laten dekken. Hij heeft geen papier, afstamming is onbekend en hij heeft nooit geen keuringen gelopen en dus niets gepresteerd.
Net als mijn merrie. Om dezelfde reden zou ik haar nooit laten dekken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 04-05-17 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

corinadrenth schreef:

Voor een hengstveulen???? Wat heb jij je dan laten tillen :=

dierliefde

corinadrenth schreef:

Je hengsten zijn letterlijk waardeloos, geen papieren, nog geen jaar. Dus nee, fokken is volledig doelloos en waardeloos. Je kunt een normale vraag stellen, maar dit is een vraag waar je zelf het antwoord op had kunnen gokken.

Vind dat jij wel erg brutaal reageert over een ander z'n dieren.
Zeg toch ook niet dat jij alleen maar slacht paarden hebt

En als jij mij nu een shet kunt aanbieden tot 50 euro vind ik dat knap, bij bekenden van mij kan ik ze vanaf 20 euro krijgen! Ja, dat is in provincie groningen

Je wilt het misschien niet geloven, maar op een paardenmarkt staan er genoeg voor minder dan 50 euro