[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:28

Ayasha: Indrukwekkend, je hele papier zwart kleuren. :)) Ik bewonder je doorzettingsvermogen wat dat aangaat, ik was er na de eerste vierkante cm volgens mij al klaar mee geweest. :') Ik moet eigenlijk zeggen dat ik je tekening zo ook wel tof had gevonden, als je wellicht in wat minder detail nog een kleun stukje verder was gegaan op de schouder en het linkerbeen, en dat over had laten lopen in een schets.

Je laatste project ziet er al leuk uit! En soms is het ook gewoon goed om weer even je comfortzone in te gaan. :j Ook daar blijf je leren en nieuwe dingen ontdekken, dus kan helemaal geen kwaad! :D

Daihyo: Wat een geduld moet jij hebben om al die mandala's zo precies te tekenen. Heel tof weer! Is de edelsteen in het midden iridiscent, of ben je gewoon aan het experimenteren geweest? :P

Maylene0910: Jeeeej, vers bloed! *\o/* Ik vind het lastig beoordelen omdat je hebt nagetekend van een andere tekening en ik niet weet hoe die eruitziet. Ik zou je eerder aanraden om van goede(!) foto's na te tekenen (uiteraard niet in het geval van een draak :+ ). Aan het paard klopt e.e.a. anatomisch niet, maar als die afwijkingen bijvoorbeeld al in je referentie hadden gezeten, kun jij daar niet zoveel aan doen, alleen leer je dan ook niet hoe ze daadwerkelijk in elkaar zitten.

Wat ik je wel als tip wil meegeven, en dat geldt voor dieren die echt bestaan, maar ook voor zoiets als een draak, is: probeer tijdens het tekenen niet alleen klakkeloos na te tekenen wat je ziet, maar vraag je ook af waaróm je iets ziet zoals je het ziet, dus welke bot- en spierstructuren zitten er onder de huid waardoor iets een bepaalde vorm heeft, of een bepaalde lichtval.

Ook zou ik, omdat je aangeeft er nog wat aan te willen verbeteren, juist niet overtrekken, maar gewoon weer opnieuw dezelfde schets maken. Kijk eerst naar wat je anders zou willen doen aan deze schetsen, en probeer dat te verwerken in je nieuwe; je zult merken dat het na een paar keer oefenen een stuk makkelijker en sneller gaat. Overtrekken is in eerste instantie snel, maar leert je bij lange na niet zoveel als het gewoon keer op keer doen vanaf 0. Bij deze post vorige maand heb ik ook een pagina uit m'n schetsboek toegevoegd, en je ziet daar dus heel duidelijk dat de eerste schets links bovenin nauwelijks lijkt op het uiteindelijke resultaat. Omdat ik niet de "visual library" en "muscle memory" heb om het in één keer goed op papier te krijgen, rolt er dus eerst altijd zo'n soort gedrocht uit waar niets van klopt, maar het is voor mij wel een belangrijke stap in het "leren kennen" van datgene wat ik teken, en ik merk dat ik veel meer en veel sneller leer van het gewoon een paar keer opnieuw doen dan van eeuwig blijven gummen en rommelen aan dezelfde schets/tekening. :)

hoikimmy: Wat snoezig! Wat voor verf gebruik je nu? Het lijkt vrij waterig, of ligt dat aan mij? Volgens mij worden acryl en latexverf het meeste gebruikt voor muurschilderingen. Wat betreft achtergrond, zou ik denk ik subtiel wat kleur om Dombo zelf heen doen, zodat dat er echt uit springt, hoewel het wel vrij lastig is om daar wat over te zeggen zonder het hele ding te zien. :P Anders zou je wellicht een mooi citaat uit de film toe kunnen voegen?

Ik ben momenteel nogal inactief met tekenen. Veel andere dingen te doen, ik probeer ook m'n Instagramaccount wat nieuw leven in te blazen omdat ik prints van m'n foto's wil gaan verkopen, dus ik heb niet echt de tijd en headspace om actief aan het tekenen te slaan. :o Heb wel wat gesleuteld aan bovenstaand paard, maar niet voldoende om het hier te delen, en vooralsnog heeft m'n vriendin in Frankrijk nog geen nieuwe winnaars op haar naam kunnen schrijven... Wel wil ik nog een portret maken van haar lievelingspaard, en daar had ik vandaag bijna de schets voor opgezet, maar ik had brood in de oven staan dat dwars deed. :))

PotjeMayo

Berichten: 601
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:44

Mkango schreef:
Ayasha: Indrukwekkend, je hele papier zwart kleuren. :)) Ik bewonder je doorzettingsvermogen wat dat aangaat, ik was er na de eerste vierkante cm volgens mij al klaar mee geweest. :') Ik moet eigenlijk zeggen dat ik je tekening zo ook wel tof had gevonden, als je wellicht in wat minder detail nog een kleun stukje verder was gegaan op de schouder en het linkerbeen, en dat over had laten lopen in een schets.

Je laatste project ziet er al leuk uit! En soms is het ook gewoon goed om weer even je comfortzone in te gaan. :j Ook daar blijf je leren en nieuwe dingen ontdekken, dus kan helemaal geen kwaad! :D

Daihyo: Wat een geduld moet jij hebben om al die mandala's zo precies te tekenen. Heel tof weer! Is de edelsteen in het midden iridiscent, of ben je gewoon aan het experimenteren geweest? :P

Maylene0910: Jeeeej, vers bloed! *\o/* Ik vind het lastig beoordelen omdat je hebt nagetekend van een andere tekening en ik niet weet hoe die eruitziet. Ik zou je eerder aanraden om van goede(!) foto's na te tekenen (uiteraard niet in het geval van een draak :+ ). Aan het paard klopt e.e.a. anatomisch niet, maar als die afwijkingen bijvoorbeeld al in je referentie hadden gezeten, kun jij daar niet zoveel aan doen, alleen leer je dan ook niet hoe ze daadwerkelijk in elkaar zitten.

Wat ik je wel als tip wil meegeven, en dat geldt voor dieren die echt bestaan, maar ook voor zoiets als een draak, is: probeer tijdens het tekenen niet alleen klakkeloos na te tekenen wat je ziet, maar vraag je ook af waaróm je iets ziet zoals je het ziet, dus welke bot- en spierstructuren zitten er onder de huid waardoor iets een bepaalde vorm heeft, of een bepaalde lichtval.

Ook zou ik, omdat je aangeeft er nog wat aan te willen verbeteren, juist niet overtrekken, maar gewoon weer opnieuw dezelfde schets maken. Kijk eerst naar wat je anders zou willen doen aan deze schetsen, en probeer dat te verwerken in je nieuwe; je zult merken dat het na een paar keer oefenen een stuk makkelijker en sneller gaat. Overtrekken is in eerste instantie snel, maar leert je bij lange na niet zoveel als het gewoon keer op keer doen vanaf 0. Bij deze post vorige maand heb ik ook een pagina uit m'n schetsboek toegevoegd, en je ziet daar dus heel duidelijk dat de eerste schets links bovenin nauwelijks lijkt op het uiteindelijke resultaat. Omdat ik niet de "visual library" en "muscle memory" heb om het in één keer goed op papier te krijgen, rolt er dus eerst altijd zo'n soort gedrocht uit waar niets van klopt, maar het is voor mij wel een belangrijke stap in het "leren kennen" van datgene wat ik teken, en ik merk dat ik veel meer en veel sneller leer van het gewoon een paar keer opnieuw doen dan van eeuwig blijven gummen en rommelen aan dezelfde schets/tekening. :)

hoikimmy: Wat snoezig! Wat voor verf gebruik je nu? Het lijkt vrij waterig, of ligt dat aan mij? Volgens mij worden acryl en latexverf het meeste gebruikt voor muurschilderingen. Wat betreft achtergrond, zou ik denk ik subtiel wat kleur om Dombo zelf heen doen, zodat dat er echt uit springt, hoewel het wel vrij lastig is om daar wat over te zeggen zonder het hele ding te zien. :P Anders zou je wellicht een mooi citaat uit de film toe kunnen voegen?

Ik ben momenteel nogal inactief met tekenen. Veel andere dingen te doen, ik probeer ook m'n Instagramaccount wat nieuw leven in te blazen omdat ik prints van m'n foto's wil gaan verkopen, dus ik heb niet echt de tijd en headspace om actief aan het tekenen te slaan. :o Heb wel wat gesleuteld aan bovenstaand paard, maar niet voldoende om het hier te delen, en vooralsnog heeft m'n vriendin in Frankrijk nog geen nieuwe winnaars op haar naam kunnen schrijven... Wel wil ik nog een portret maken van haar lievelingspaard, en daar had ik vandaag bijna de schets voor opgezet, maar ik had brood in de oven staan dat dwars deed. :))


heel erg bedankt voor de tips! het afvragen waarom ik iets zie zoals lichtinval word nog leuk want ben ik heel slecht in om het dan ook te tekenen :p maar ik probeer het te doen :D
ik teken normaal ook vak foto's na maar dit vond ik wel leuk; een nieuwe uitdaging met mijn tekenskills ;)

Anoniem

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:55

Je hoeft het ook niet alleen te doen, er is ontzettend veel materiaal voorhanden op het internet! :D Zeker op Youtube staat echt heel veel. Proko is een goed kanaal, ArtProf (ook een gratis website speciaal gericht op mensen die willen leren), Aaron Blaise (heeft momenteel ook veel cursussen op zijn site beschikbaar voor één dollar, waaronder een volledige anatomiecursus voor hondachtigen), Minnie Small, Kirsty Partridge, om er een paar te noemen. Ik heb daar zelf ontzettend veel profijt van gehad, met name op het gebied van het opbouwen van een schets. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:21

Ik wil echt het bijltje erbij neergooien, maar ik ben nu al zo ver... :') Ik ben echt totaal niet tevreden over de manen, en het was de bedoeling dat het paard sooty bruin was, maar dat komt ook niet echt over.
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:25

't Hoofd is ook niet 'diep' genoeg. Lengte klopt wel denk ik, maar de kaak is niet breed/zwaar genoeg naar mijn idee. Net als bij mensen is ook bij paarden het hoofd ongeveer 10% van het lichaam, en die 10% haal je hier niet naar mijn gevoel.
Het is wel echt een klassiek plaatje zo :j

Larissajulia

Berichten: 1509
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:36

Wat een mooie tekeningen komen hier weer voorbij!

Vorige maand heb ik geprobeerd mee te doen, maar ik merk dat ik het moeilijk vind om echt het geduld te vinden om te tekenen. Ik vind het wel heel leuk, maar ben vaak wat te druk in mijn hoofd.

Vandaag heb ik eens een tijger geprobeerd te tekenen. Nog nooit gedaan, maar wel erg leuk! Nog lang niet af haha. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:01

Ibbel schreef:
't Hoofd is ook niet 'diep' genoeg. Lengte klopt wel denk ik, maar de kaak is niet breed/zwaar genoeg naar mijn idee. Net als bij mensen is ook bij paarden het hoofd ongeveer 10% van het lichaam, en die 10% haal je hier niet naar mijn gevoel.
Het is wel echt een klassiek plaatje zo :j
Kak, je hebt gelijk. :') Ik kijk wel of ik het nog aanpas of niet... ik wil eigenlijk zo snel mogelijk dat laatste achterbeen afmaken, en dan door met de achtergrond, want ik ben er echt klaar mee. :=

Leuke stijl, Larissajulia!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:04

Het einde komt laaaaaangzaam in zicht. Kaak heb ik een klein beetje aangepast, maar ik ben er inmiddels een beetje klaar mee, dus ik had geen zin om het heel uitvoerig te corrigeren. :o
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:37

Zo'n relatief klein hoofd is wel heel 'Gouden Eeuws' klassiek :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:47

Ja, maar nu erger ik me er wel kapot aan. :') Nadeel is dat alles op zoveel lagen staat, maar misschien dat ik even kijk of ik het met liquify nog wat kan aanpassen als ik alle "hoofd" lagen bij elkaar weet te zoeken.

Edit: oké, laat maar. :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 22:11

Ik vind het wel wat hebben eigenlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:22

NEEEEEE, ik heb het net aangepast. |( |( |( :')

Het stoorde mij ook niet, tot Ibbel het zei, en toen ging het me irriteren. :')

Zo is 'ie nu:
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 22:44

Ik zou er niet meer te veel aan doen nu.

Anoniem

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:00

Nee, paard zelf is helemaal af. :j Alleen de wolken en de heide nog, en wat kleine correcties langs de randen, en dan is hij klaar. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:25

Afbeelding
Klaar!
(Denk ik :') ).

Anoniem

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:29

Oeh gaaf, dat grote contrast!

Anoniem

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:54

Het contrast is op m’n telefoon wel erg hoog... :o Op m’n laptop ziet het er een stuk beter uit. :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:47

Mooi gedaan hoor Mkango!

Geen bijdragen van mij in dit topic tot nu toe, buiten paarden trainen en inrijden, schapenhouderij, werk op de boerderij, en mijn hondentraining die net wat intensiever is geworden, heb ik besloten dat het hoog tijd is geworden voor wat kleur.

Waterverf is een medium dat me altijd heeft geïnteresseerd, en na wat geklooi met een kindersetje heb ik iets beter spul besteld; een "student"grade verfset, 24 kleuren, Sonnet, en beter papier.
Omdat ik net begin dacht ik, weet je wat, ik bestel een middenkwaliteit, 25% katoen.

Een leuke verassing was, toen het pakket arriveerde, er een briefje bij zat ; "Tot onze spijt moeten we u meedelen dat het door u gekozen papier uitverkocht was, daarom hebben we in plaats daarvan eenzelfde formaat blok gezonden van betere kwaliteit. We hopen dat u tevreden bent met deze oplossing".

Ze hebben me een 100% katoen toppapier voor de prijs van dat andere blok toegezonden. Dit papier is 3x zo duur!

Uiteraard meteen een bedankmail teruggezonden dat ik erg tevreden was met hun oplossing.

Één probleem, ik ben dus net begonnen, en moet nog veel leren over waterverf techniek, ik vind het zonde om op dit papier te oefenen... _O-

Mijn wat vage doel is landschapjes, ijslandse flora en fauna, mn vogels. Zodra ik wat produceer dat een béétje te tonen is zal ik het hier laten zien. Geen idee of ik dat red vóór juli....

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:00

Kuggur: wat ik nog wel eens doe als testjes zijn kleinere stukken knippen/snijden en die gebruiken op voor en achterkant. Dus A4 wordt 4x A6 (of nog kleiner). Dan heb je uit 1 vel ineens 8 oefenvelletjes. Dan is het wat minder zonde :D

Mkango: mooi! Ik vind 'm heel goed gelukt :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:02

Dat is inderdaad een goed plan.

Ik kan eerst nog wat prutsen op het ronduit slechte kwaliteit aquarelpapier dat ik heb liggen. Dat verdraagt weinig lagen, en zeker niet te veel wrijving, valt snel uit elkaar. Blijf je voorzichtig, en niet té enthousiast met de hoeveelheid water is er wel iets mee te doen.

Maar juist voor technieken die meer water, lagen etc vereisen wilde ik beter papier.
En natuurlijk zó zuinig zijn op je papier dat je het niet wil gebruiken tot een vaag "later", maakt dat het compleet waardeloos stof ligt te verzamelen in een la.

Ik moet er dus gewoon voor gaan, ik heb begrepen dat goed papier een hele belangijke factor is voor dit medium.

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:36

Haha, Kuggur, dat is service! Toch wel ermee aan de slag gaan hoor!! Ik denk altijd ook maar: het is een hobby, het mag ook wel iets kosten. (Wat niet wil zeggen dat ik niet ontzettend heb gemopperd nadat m’n eerste probeersel op de dure hotpressed groot formaat Arches totaal de mist in ging - ik ben ook moed aan ‘t verzamelen voor blad twee. :Y) )

Yay, er staat weer eens wat op papier! Nieuw schetsboek en ik wil hierin graag wat meer nieuwe technieken proberen. Dit was heel leuk; eerst heel blad volmaken met aquarel, en dan met witte acryl de vissen eruit halen. Met gelpen de vinnen en schubben gedaan. Niet zelf bedacht dus, maar wel echt een techniek die ik nog wel vaker wil gebruiken. Denk dat het wit nog wel wat dekkender zou kunnen, maar ik vind het ook wel leuk dat het nog wat doorschijnt. A4 en anderhalf uurtje werk zo denk ik. :)

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:54

Nice. Nog een tip voor een fijne pen: Posca. De enige die bij mij heel fijn werkt en echt wit blijft. En kleurt fijn :j

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:25

Thanks! Ik zal eens kijken voor Posca. Goede witte pen is inderdaad kwestie van proberen. Beste qua wit vind ik tot nu toe Indische inkt, maar dat doe ik niet meer in boeken omdat de pagina’s er zo door aan elkaar gaan plakken. Pen die ik nu heb is Sakura, vrij grote punt maar hij vloeit prettig.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:27

Ja dat vloeien had ik dus elke keer problemen mee. Dan weer niks, dan een dot verf. Gel nam het pigment op van potlert.
Met Posca heb ik dat allemaal niet.

Ik heb nog 2 mandala’s. Wat kleuriger (en hysterischer) dan normaal :D
Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:02

Leuke vissen Elanor. Ik denk ook dat juist het ietwat transparante van het wit juist mooier is.
Mooie mandala's ook, ik denk dat de eerste mjjn favoriet is van beide.