Badkamer issue

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Badkamer issue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:53

Bonjour :wave:

Sinds begin deze maand woon ik eindelijk op kamers, in een huis wat voorheen hoogstwaarschijnlijk een een-gezins woning was en nu via een woningbouw verhuurt word onder studenten/kamerhuur. Ik woon hier met 3 huisgenootjes. Nu is het opzich een redelijk nette woning, maar wel een gevalletje 'alles werkt en daar houd het mee op'.

We hebben een douche met toilet boven, en een enkel toilet beneden. Het toilet beneden is betegeld, wat al een wonder is gezien de rest van de straat dit ook al niet heeft dus waarschijnlijk heeft een van de vorige bewoners dit zelf gedaan. Maar bij de badkamer is dit echter niet het geval. Het is een inpandige badkamer dus qua doorluchten is het best lastig, tenzij ik mijn eigen kamer deur open zet en de ramen open heb. Er zit wel een afvoer systeem in echter zit deze gekoppeld aan onze afzuigkap en deze kunnen we niet de hele dag aan laten staan. Afijn, de badkamer vloer is een blauwe plastic plaat, zo eentje die je vind in camping douches. Ben even de precieze benaming kwijt, echter niet heel ideaal dus. Bij de wastafel zit ook een soort kuiltje in de plaat waardoor ik elke keer bang ben dat ik er doorheen zak :') De wanden zijn van een soort gelijke plastic platen, met witte randen. Je raad het al, door de slechte lucht toe- en afvoer en het ietwat studenten gemak zit er best veel schimmel in de badkamer en de witte randen slaan enorm snel bruin uit. Ik ben van de week bezig geweest met HG Schimmelreiniger, maar dit haalde vrij weinig uit.

Nu ben ik niet het type smetvrees, maar heel erg prettig vind ik dit persoonlijk niet en heel mooi is het al helemaal niet. Uiteraard, het is een studentenhuis, maar een 'chille' badkamer is natuurlijk wel fijn. Het laten betegelen van de badkamer zal waarschijnlijk gigantisch in de kosten gaan lopen en ik betwijfel ten zeerste of mijn huisgenootjes dat zien zitten en uiteraard heb ik zelf ook geen oneindig budget. Nu is Bokt een vrij groot forum en ik was benieuwd wat jullie me aanraden hiermee te doen. Het schoon krijgen hiervan heb ik tot dusver nog niet voor elkaar gekregen en ook al weet ik dat het schoon is, het oogt nog steeds vrij .. viezig.

Ik hoop niet dat jullie nu een of andere ontzettend ranzige badkamer voor je zien, want het is geen gevalletje Rob Geus dramatiek :') Maar Bokt, wat zouden jullie hiermee doen?

Thanks voor het lezen :evaw:

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:57

Al geprobeerd met chloor? Ammonia kan ook wonderen doen, maar het is wel een aanslag op je longen...
Nooit choor en ammonia tegelijk gebruiken, of in combinatie met andere schoonmaakmiddelen!
In ieder geval succes!
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 16-03-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:57

Ik zou de hele dag de afzuiger aanzetten. Gevalletje jammer dan. Zo is het ook niks.

Goof

Re: Badkamer issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:01

Het is toch een huurwoning? Bel de woningbouwvereniging en leg je klacht daar neer. Zij zijn verantwoordelijk.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:02

Goof schreef:
Het is toch een huurwoning? Bel de woningbouwvereniging en leg je klacht daar neer. Zij zijn verantwoordelijk.

Tja, die gaan de badkamer niet opnieuw betegelen o.i.d. Hoogstwaarschijnlijk is het advies 'Zet de deur maar open'. Het is voor hun lekker goedkoop, verdienen er goed mee omdat het studenten zijn die apart ervoor betalen en qua onderhoud is er amper tot niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:12

Doorluchten via jouw kamer lijkt me geen gewenste oplossing en mag volgens mij ook niet van je verwacht worden. De hele dag de afzuigkap aan lijkt me een storend geluid geven en is ook niet goed voor je energierekening :+ Je zou eens (gratis!) advies kunnen vragen aan het KAB (Kamerbewoners Adviesburo) over deze situatie :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:18

Goof schreef:

Die zal hoogstens zeggen haal maar een betere schimmel reiniger en dan kijken we het over een half jaar wel weer aan ..
Wij hebben nu ook weer een woning met schimmel in de badkamer en wij kregen hetzelfde te horen ...
Vorige huis was nog erger daar was ik eens per maand aan het schilderen.

TS Als jij verder komt met het een of het ander hoor ik het graag !
Zit in het zelfde schuitje namelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:01

Als er een schimmelprobleem is in een woning dan mag een verhuurder nog maar 40% van de maximaal toegestane huur vragen, en anders moet de verhuurder zelf het probleem verhelpen, voor zo ver ik weet. Vraag dat dus even na, misschien wordt het dan gewoon netjes opgelost :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:05

Ik doe altijd de badkamer schoonmaken met bleek tegen schimmel, met name wat tussen de tegels achter blijft. Ideaal!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:08

Naar de verhuurder stappen, deze moet het oplossen. En zoals 8nnemiek zegt wordt anders huurprijs verlaagd. Informeer bij de huurcommissie hiervoor

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:12

Kort douchen en liefst allemaal achter elkaar in plaats van om 9 uur, om 6 uur en om 8 uur.
Na het douchen zo veel mogelijk vloer en muren droog trekken
Snachts een vochtvreter neerzetten zodat de lucht zo droog mogelijk is
Kitranden zijn makkelijk en goedkoop te vervangen
Afzuiging aanlaten, vraag me af waarom dat niet kan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:25

Als je bij een echte woningbouw huurt dan hebben zij gewoon een servicelijn waar je met dat soort problemen naartoe kunt bellen. Bij mij komen ze dezelfde dag vaak nog langs. Wel vragen ze soms, bij lichte problemen, of je het zelf kunt oplossen en geven daar dan ook tips voor.

Maar als je dus van een echte woningbouw huurt, dienen zij dit op te lossen. Wat staat er in je contract? Ik heb een map gekregen met een waslijst aan dingen die kapot kunnen zijn, met daarbij vermeld wie het dient te repareren en voor wie de kosten zijn..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:53

In de overeenkomst staat dat Schimmelvorming totaal voor eigen rekening/probleem is :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:07

Producten gebruiken is slechts symptoom bestrijding. En wat dat je van je plafond?
Vochtvreter kan deze hoge relatieve vochtigheidsgraad nagenoeg niet beinvloeden, dan zul je er per nacht 20 neer moeten zetten. Bovendien blijft de aanvoer van vocht ook royaal aanwezig.

Ik zou persoonlijk wel de afvoer vaker aan laten staan. Voor de zekerheid even checken of deze niet aan een schoonmaakje/onderhoud toe is en het gewenste debiet af voert. Korter douchen allen op zelfde dagdeel, verwarmingstemperatuur hoger. (Relatieve vochtigheid is ook afhankelijk van temperatuur).
Zoveel mogelijk droogpoetsen na elke douchebeurt.

De omschreven situatie zal met een low-budget en mogelijke lakse verhuurder nooit sterk verbeteren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:19

Courses schreef:
In de overeenkomst staat dat Schimmelvorming totaal voor eigen rekening/probleem is :)

Onderwerp: Badkamer issue

Courses schreef:

Dit komt voort omdat schimnelvorming behoorlijk afhankelijk is van gebruikersgedrag. Ze kunnen niet overal verantwoordelijk voor zijn.
Wel zou je desfunctioneren mechanische ventilatie of gebrek onderhoud ventilatie kunnen aankaarten.
Hoe oud is het gebouw? Is het nog onder bouwbesluit gebouwd?... Dat laatste kan ik wel voor je bekijken als ik ong. Bouwjaar weet. (Ben bouwfysicus)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:16

Ik heb besloten binnenkort even met m'n huisgenootjes het erover te hebben, mochten zij het ook een probleem vinden ga ik in de buurt (zelfde huizen met blijkbaar hetzelfde probleem) een briefje doen zodat we meer mensen hebben die het een probleem vinden en handtekeningen eronder zodat we wat serieuzer genomen worden door de woningbouw (hopelijk) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:48

Lijkt me een goed plan. Nogmaals, dat KAB kan je gratis helpen met juridisch advies. Weet je ook gelijk wat je rechten zijn onder dit soort omstandigheden; wellicht sta je dan nog wat sterker. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 20:55

Ik had even gekeken maar is dat puur en alleen juridisch wat hun verstrekken (over huurprijs eventueel enzo?) of ook voor dit soort kwesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:22

Er werken in ieder geval juristen, maar dit soort kwesties vallen hier volgens mij ook onder.Deze pagina van hun website bespreekt in ieder geval ook schimmel en afvoer en zo. Ze geven in ieder geval gratis en volledig vrijblijvend advies, dus misschien kunnen ze je alleen al even laten weten in hoeverre de kosten van 'woningverbetering' voor jullie rekening mogen komen en wat de mogelijkheden zijn. :) Je kunt ze via de website ook gewoon een berichtje sturen als je geen zin hebt om te bellen. Hoop dat er een (voor jullie goedkope) oplossing kan worden gevonden zonder gezeik! :)