Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:06

Schutting ligt er heel erg aan wat je wil. Toevalling zijn wij er nu druk mee bezig. Een wilgenschutting kost ongeveer 37-40 euro per vierkante meter. Dus ervan uitgaande dat je +- 2 meter hoog wil, kost je dat 80 euro per meter. Een houten panelen schutting kost dat ook ongeveer.

Ik ga met een buurman een stenen schutting zetten. En dat is zo'n beetje het duurste wat er is, blijkbaar. maar ik geloof een 180 euro per meter.
Aan de andere kant krijgen we hekwerk met klimop. En daar tussenin twee keer een bak van 1m breed van cortenstaal (dat gaat roesten) voor haardhout. En dan zouden we op +-600euro voor 10,5 meter komen. (gedeeld door twee, want we doen samen met de buurman). Dus dat is dan weer een stuk voordeliger.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:27

Wij waren meen ik een kleine 1500 euro kwijt een aantal jaar geleden voor schutting en poort, was ongeveer 40 meter schutting, wel gedeeld met de buren, en geplaatst. Was wel een schutting met hoge plankdichtheid, antreciet blok onder en de palen antreciet beton.

Afbeelding

Hier is rechtsonder ook de groentebak te zien, met tomatenplanten.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:28

Mooie tuin zeg!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:32

Gaaf je oude tuin! , wel klein :P

Ik probeer knopen te hakken met de konijnenren , alleen de grote maar.. Ik heb geen idee wat ik aantref als ik een halve meter a meter graven ga :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:20

Das altijd een verassing... wij vonden de doe het zelf fundering van een schuur, de schoorsteen van de bijkeuken(vroeger schuurtje) en in de border het bouwafval van de aanbouw en de bijkeuken...
Maar jouw huis is een stukje jonger dan het onze(jaren 50) en er is dikke kans dat jij een stuk minder troep gaat vinden.
Wij hebben ook een gedempte vijver in de tuin , maar daar gaan we grotendeels gras overheen leggen en deels staat er al een kennel dus no way dat ik daar ga spitten, weet van de buren dat dat net zo een drama als de border gaat zijn of erger.

Mocht je nou veel zooi vinden kun je altijd nog kijken of je het door de woningbouw kunt laten afvoeren

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:27

Wat mij altijd opvalt is dat jullie in Nederland (vergeleken met Belgie, Duitsland, Frankrijk) zo veel bestraatte tuinen hebben. Ik vind de tuin hierboven ook absoluut erg mooi, hoor, en ik heb stiekem een boon voor die kleine, getegelde stadstuintjes. Maar de ecologische waarde van zo'n tuin is helaas zo goed als nihil. Ik denk aan: afvloeien van regenwater, doorgangen voor kleine dieren als egels, spitsmuizen e.d., schuilplaatsen en winterverblijven (bladerhoop, hoop takken) voor deze nuttige dieren, inheemse bomen, grasvlakte als jaaggebied voor de vogels,...
Kortom: allemaal mooie, strakke tuintjes met een hoog mensenwelzijn-gehalte. Maar ecologisch en op het vlak van biodiversiteit letterlijk redelijk doods.

Wie houdt daar in de planning van zijn tuin rekening mee? Bouwt iemand van jullie bewust een "rommelhoekje" in? Of kiest bewust voor inheemse boomsoorten? Waarom (niet)?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:09

Ik houd ook meer van de natuurlijke tuinen. Met inderdaad veel plek voor wilde dieren.
Ik heb een redelijk grote vijver met waterval die we dit jaar opnieuw gaan aanleggen en die we vooral ook zo natuurlijk mogelijk willen maken en we hopen er vogels en groene kikkers en salamanders mee aan te trekken.. We hebben een grote heg met struikgewas voor mussen en waar egels enzo onder kunnen kruipen (al heb ik hier nooit een egel gezien).. Een aantal fruitbomen die ik vol heb hangen met vogelvoer, en achter de vijver wil ik gewoon een lekker wilde zee van groen maken. Vorig jaar vond de tuinman er een adder :=
En verder laat ik achterdoor in de wei altijd een hoop bladeren liggen 's winters omdat daar veel te halen valt voor vogels en andere dieren :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:22

Leuk, 8nnemiek! Onze tuin was voor we hier kwamen wonen een doods, strak grasveld met een haag van coniferen. Dat was het wel zo'n beetje. Intussen wonen we hier 13 jaar en de tuin muteert beetje bij beetje naar een natuurlijker biotoop. Ook met vijver intussen (nog nieuw; ik heb gewacht tot de kinderen goed kunnen zwemmen), gevarieerd gemengde hagen, bessenstruikjes, hazelaar, wilg,...
Het ziet er helaas een beetje rommelig uit omdat ik er maar weinig geld aan kan/wil uitgeven. Maar vorig jaar heb ik voor het eerst een egel gezien. In de vijver zitten al padden. Spitsmuizen zien we hier regelmatig en nu de bomen groter worden ook steeds meer vogelsoorten. Verder veel bloeiende bloemen voor de vlinders en de bijen en een stukje met inheemse wilde bloemen: papaver, margriet, kamille, korenbloem,... De buurman (strakke tuin) ziet het met lede ogen aan.

O, ik zou echt liegen als ik zei dat ik die strakke tuinen niet mooi zou vinden. Sommige exemplaren vind ik echt práchtig! En qua onderhoud een stuk handiger dan wat ik hier heb. Maar ik heb bewust voor een stukje inheemse natuur gekozen. Je kan helaas niet alles hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:38

Sonja omg :') , ladingen zooi dus whaha. Ben al soort van dakpannen tegengekomen naast de achterdeur , ouders hebben een grote zooi in de grond oa gesloopt hok ligt er ergens :')

Liggen nu tegels maar wie weet wat er begraven is ,,vind de gedachte alleen al spannend :=

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:57

Neonlight schreef:
Wij waren meen ik een kleine 1500 euro kwijt een aantal jaar geleden voor schutting en poort, was ongeveer 40 meter schutting, wel gedeeld met de buren, en geplaatst. Was wel een schutting met hoge plankdichtheid, antreciet blok onder en de palen antreciet beton.

[ Afbeelding ]

Hier is rechtsonder ook de groentebak te zien, met tomatenplanten.

Mooi hoor! :j

Schuttingen heb ik geen kaas van gegeten :+

Ik vind sommige moderne tuinen mooi, maar de meeste niet :n Die tuin hierboven is me modern genoeg! :') Alhoewel ik dan ook weer niet van de vijvers ben.

Als het enigzins kan redelijk onderhoudsvriendelijk (Als in niet veel vaker dan een x per twee weken een uur of twee werk)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:02

Rebecca, wij hebben een redelijk grote tuin, dus ook genoeg plek om troep te begraven blijkbaar.

Hier hebben we een betonvlakte in de voortuin, was al zo toen we het kochten maar dat gaat er absoluut uit. Paadje van de stoep naar de voordeur , een parkeervak en de oprit blijven bestraat, de rest word beplant. Heb er een paarse sering voor en 12 pluimhortensia's , de sering is een uitloper van de sering bij mijn moeder en die heeft hem uit de tuin van mijn overleden oma, erfstukje dus ;)
De hortensia's zijn ook een krijgertje, ik wil er namelijk wel vlot iets in hebbenbstaan maar de tuin is eigenlijk nog niet aan de beurt .
Uiteindelijk wil er nog een amandelboompje en andere nuts beplanting in hebben.

Achter hebben we een terras en grasveld. Een deel gras word moestuin, er komt een border met fruit leiboompjes en laag spul er onderlangs
Achterin nog een boom en een tronpetbloem langs een pergola en heb al een aantal clematissen, een kamperfoelie en een passiebloem tegen het gaas aan de andere kant van de tuin . En twee druiven tegen de aanbouw.
Oftewel, terrasje voor ons(waar ik ook nog een pergola wil plaatsen met begroeiing , grasveld voor de honden en heel heel veel groen.
Wil eigenlijk dermate veel groen dat je de omliggende huizen bijna niet meer ziet :+
ik ben allergisch voor urban sahara's

(Er komt ook een composthoop en verstopplekken voor padden en kikkers, daar kom ik in om en wat schuilplekken voor egels, die hebben we hier ook en aangezien ik om kom in de slakken zijn ze van harte welkom. )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:15

Ik ken inderdaad ook genoeg prachtige, strakke tuinen. Die hierboven vind ik ook erg leuk! En het heeft natuurlijk veel voordelen. De tuin van mijn ouders bestaat ook uit niet veel meer dan een coniferenhaag, gras, terrasje van tegels en wat bloembakken en potten.. Voordeel is dat het er eigenlijk altijd netjes uit ziet, terwijl mijn stuk er in de winter gewoon niet uit ziet :+
Wilgen en bessenstruiken vind ik ook erg mooi, die staan ook nog op mijn lijstje! Ook meidoorn, echt typisch limburgs, zou ik graag zetten maar dat wil vriendlief niet omdat het zo lastig is met snoeien :roll:
Ik ben nu volop bezig met bloemen zaaien, en moet binnenkort nog eens naar het tuincentrum, mijn tuin is echt veel te kaal nog, maar hier inderdaad ook geen groot budget. Hoe doen jullie dat? Gewoon kleine plantjes kopen en een paar jaar geduld hebben, of hebben jullie nog betere tips?
Zo ziet mijn tuin er nu uit :+
Afbeelding
Onderlangs staan vlinderstruiken, druivenstruiken, hortensia's, rozen, vuurpijlen, pampasgras en nog wat meer hoge planten, dus de omheining zou in de zomer helemaal groen moeten worden :Y)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:26

Ik ga me hier nu toch ook eens melden. Wij hebben sinds kort ook een tuin, nog helemaal kaal (nieuwbouw). Dus ik lees al even mee om ideeën ed. op te doen.

@ Soesita: heb je misschien een foto van jullie tuin? Ben wel heel benieuwd hoe die eruit ziet.
Mij vriend is ecoloog en wil dus ook graag inheemse planten en een stukje 'wild'. We gaan nu het strookje langs het huis in ieder geval laten 'verwilderen': niks aan doen. Qua inheemse planten vind ik het nogal lastig (ik heb totaal geen verstand van planten) en in het tuincentrum vind je die niet echt makkelijk ofzo, dus dan heb ik toch de neiging om gewoon voor die met de leuke kleurtjes te gaan. Die vind ik vaak ook mooier :P M'n vriend bemoeit zich er verder niet zo mee, op z'n wilde strookje na :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:26

@Soesita: Ik vind ook dat er veel te veel bestrate tuinen zijn (in NL). Zelf heb ik heel veel planten in mijn tuin, veel bijen- en vlinderbloemen enzo. Ik hou daar zeker rekening mee!

Ik heb een klein vijvertje (die wel groter had gemogen van mij...) en dat vijvertje trekt veel beestjes aan, kikkers, vogeltjes om te badderen, libelles etc. Heel leuk om te zien. Ik heb de oever ook zo dat dieren er makkelijk in en uit kunnen. Dat laatste mis ik wel in die ommuurde vijver van Neonlight. Verder wel een hele nette tuin met nog aardig wat groen. Zelf zou ik dus die vijver ietsje anders gedaan hebben. Wel heel leuk visjes :) Die heb ik dan weer niet omdat de vijver te ondiep is om de vissen er 's winters in te laten. Voordeel is wel dat inheemse dieren nu heel veel aan mijn vijvertje hebben.

Mijn buren schoffelen ook altijd zoveel... Dat doe ik dus niet... Onkruid verwijder ik met de hand en bepaalde planten mogen zich gewoon uitzaaien. Als ik er te veel heb kan ik altijd weer wat weghalen. Blad e.d. laat ik ook veel liggen voor de insecten enzo... Ik had vorig jaar daardoor ook een explosie van lieveheersbeestjes. Laten die nou heel nuttig zijn én ik ben dol op LHB'tjes fotograferen :) Niet de makkelijkste tak van sport overigens :P

Moet zeggen dat mijn tuin ook wel redelijk woest is op het moment, straks wel weer wat netter als ik weer wat tijd heb om onkruid eruit te halen enzo, maar helemaal strak is het nooit. :P Juist heel mooi voor de dieren.

Ik zie ook graag nog veel meer foto's van tuinen! Altijd leuk om te zien!

Hierbij mijn favoriete LHB foto. Ik heb er ook nog eentje van een LHB die gaat vliegen, maar daar heb ik niet zo'n mooie achtergrond bij zoals bij deze foto.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:30

Ah vreselijk -O- , ben doodsbang voor die vieslakkjes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:37

Ik lees stilletjes mee, ben ook heel benieuwd naar foto's van mensen die een meer ecologische tuin hebben :j

Wij zijn aan het rondkijken voor een koophuis en heb al 101 ideeën voor een toekomstige tuin, zo leuk om erover na te denken en in te richten in je hoofd :+

De tuin bij mijn vader is ook een wilde tuin, we hebben elk jaar nestjes egels, zo lief <3

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:38

@Rebecca: Bang voor lieveheersbeestjes??? :')

Als je een tuin hebt horen die er ook bij hoor, ze eten bladluizen, heel handig ook als je rozen hebt...

Strak en toch veel bijen-vlinderplanten e.d. kan ook prima hoor! Is/was ook in. Wel wat strakke vakken, maar dan met een losse beplanting met o.a. Verbena Bonariensis e.d.

Zelf vind ik cottage tuinen erg mooi :) In ieder geval zoveel mogelijk bloemen! Strak met losse beplanting spreekt mij ook wel aan, maar dan zou ik een beetje een soort combi maken denk ik, een vijver dan weer minder strak of wel strak, maar dan wel met veel planten en een diervriendelijke oever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:51

Ja echt , iedereen lacht me erom uit :+ . Kan er niks aan doen , ze zijn welkom maar dan heel ver bij mij weg aub

De rozen had ik dood gemaakt maar die leven doodleuk weer :')

Awhh Egeltjes <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:11

Wat schattig, die egeltjes!!
Lieveheersbeestjes vind ik ook leuk, al hebben we ook wel eens een echte plaag gehad en dat is minder leuk :+ Toen zaten er honderden in huis te overwinteren.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:17

Jettie schreef:
Anoniem schreef:
Ik breek hier even in, met een vraagje.
Wij hebben een simpele rechtoe rechtaan tuin.
Nu een zooi(echte wintertuin,lekker voor de vogels.)

NU hebben wij 4 klikos en ik wil die een beetje wegwerken. Maar hoekjes in de tuin hebben we niet.
Onze achtertuin is gewoon een rechthoek.
Ik zal nog een foto maken...

Heeft iemand crea idees voor wegwerken van klikos?
behalve die houten ombouwen die je kan maken of kopen?

Wij hebben de kliko's achter de garage staan, dus sowieso niet heel erg in het zicht, maar als je achter in de tuin zit, kijk je er wel tegen aan. Mijn budget oplossing: 2 pallets naast elkaar rechtop zetten (wel met balkje aan de garage vast gemaakt), groen spuiten met Action-verf en tadaaa :D kan je evt. ook nog een klimplant tegenaan laten groeien of bloembakken aan hangen.

Nog een fotootje ter illustratie (let niet op het onthoofde vogelvoederding dat er voor staat :'))
Afbeelding

In het weekend de tuin maar eens opfleuren met wat nieuwe planten. En het gazon bemesten, kan wel een oppepper gebruiken :=

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:18

8nnemiek, grote tuin heb je! Wordt vast mooi als alles straks gaat groeien en bloeien!
Superleuk die egeltjes <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:34

Ja he, ze zijn ZO lief. Af en toe hebben we een egeltje binnen, want we hebben ook drie grote honden die de kleintjes weleens spotten (zetten ze na effe bekomen te zijn weer netjes buiten hoor!) Je zou ze spontaan als huisdier houden zo lief zijn ze <3

Iemand nog vb foto's van een meer natuurlijke tuin? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:38

Vanaf vandaag zijn er een hoop leuke planten te koop bij de aldi voor maar €1,59. In het krantje staan alleen de rozen, rhodondendron's, magnolia's en camelia's, maar ze hebben ook blauwe regen, vlinderstruik, passiebloem, pampasgras en nog een aantal anderen. Ik vond het echt geen geld, dus heb me een aantal planten meegenomen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:42

Oh vlinderstruik :oo , die moet ik nog :D