Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:13

Wij gaan volgende week flink snoeien, hoogwerker is gehuurd. De bosrand naast ons perceel wordt gesnoeid. Bomen hangen ver over de oprit heen, helemaal over de garage, en we hebben amper zon. Dus het overhangende gaat eraf en hopelijk mogen we ze ook toppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:43

@dagmar , dat is wel fijn voor de beestjes! . Kan er wel uren naar turen hoe die 2 zich gedragen in de ren :P

Wilg :j , als er wilgen in de buurt staan. De bladeren vinden ze ook lekker

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:45

@ Rebecca: Zeker :) Nu komen ze ook in de rennen uiteraard, maar straks kan ik gewoon de deurtjes openzetten 's morgens :) Hok voor Kees en Bibi wordt ook veel ruimer, dus 's avonds als ik ze in het hok doe ook meer ruimte :)

Wilg is inderdaad goed ja, zag dat ik 'wild' getikt had :p Heb niet echt wat in de buurt. Krijg wel ieder jaar wel een bos takken van mijn schoonzusje, die hebben veel bomen op hun land. Het hele jaar door wat knabbeltakken zou wel fijn zijn...

@Neonlight: Succes met al dat snoeiwerk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:56

@dagmar hier 24/7 eruit , maar wel lekker idd! Deuren open en gaan , heerlijk voor ze

Ik heb plannen omgesmeten, zou nog een border met stoeptegels niet teveel worden? Heb er nu 1 af , 1 in de maak en 1 gepland :+ . 1 is met violen en munt , kan lekker woekeren . 2 de staan nu bloembollen in dus durf geen grond erover te doen arme bloemsprietjes.

Doordat de konijnen niet naar voren gegaan zijn heb ik voor een heel stuk ongepland , zou een moestuin kunnen komen maar is weinig zon vaak daar.

Wat lastig je tuin omgooien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:10

Dames, heb in mijn Olijf een Tropaeolum Tricolor zitten. Gaat in het najaar wat doen en siert het voorjaar met hele kleine oranje gele blauwe oost indische kers bloemetjes met een enkele lange spoor.
Afbeelding

Heb ook nog een Tropaeolum Polyphyllum in de tuin staan die al 10 cm hoog staat
Deze geeft gele bloemen en is net als de Tricolor een vaste winterharde plant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:32

Wat leuk!

Afbeelding
Afbeelding

Weer ztukje verder

Rest is zooi :')

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:32

Nou hier gaat project tuin ook bijna van start. We zijn nog een beetje aan het puzzelen hoe het wordt.
De verhoging blijft in ieder geval, de bakken eromheen gaan wel weg.
Bij het smalle gedeelte waar nu de bbq staat, komt een strook gras met 2 kersenboompjes erin.

Waar nu al gras ( ja oke, de zandbak van de honden -O- ) ligt, komen nieuwe grasmatten, ook daar gaan de bakken weg. In het midden komt het mandarijnboompje.

Achter de loungeset en waar nu de bakken als afscheiding staat, komen plantenbakken van hout met daarin schapengras.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien heeft iemand hier nog tips of opmerkingen? We willen geen borders, omdat de honden de neiging hebben om te gaan graven. Onder de grasmatten komt ook gaas te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:38

Ben erg benieuwd! , ik heb ook 3 gravende poekies en stuk of wat buurtkatten :+ . Wel lastig zulke honden :')

Ik knal lekker door , lijf is wat moe en kent zoveel werk niet

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:33

Verhoogde planten borders misschien een optie? Je hebt in elk geval een mooie tuin waar je veel kanten mee op kunt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:01

Onze tuin ziet er na dit weekend echt niet meer uit. :')
Boompjes snoeien was pittig, heb zo'n enorme spierpijn nu dat ik niets meer kan. Maar, we hebben gigantisch veel meer licht. En als het blad weer aan de bomen zit zal er niet heel veel meer van het rigoreuze snoeien te zien zijn.

Zijn takken van meer dan 10 meter lengte afgekomen, de takken hingen tot voorbij de garage.
Afbeelding

Bergje afval.....hij is nu nog eens zo groot.
Afbeelding

Volgende week hopen we met een hakselaar alles klein te maken en dan gaat het terug het bos in.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:07

Hoi Allemaal!

Ik kom ook even binnenvallen :)

Ik ben op zoek naar wat struikjes die laag bij de grond blijven (Azalea-achtig), winterhard zijn en die bloeien in het najaar.
Heb momenteel een aantal zaadjes besteld op Ali-express maar daar zal ik dit jaar nog niet veel plezier van hebben :=

Hier wat oudere foto's van de tuin van vorig jaar december toen ik het huisje in trok

Dit is een gedeelte van de linkerkant van de achtertuin (Het speeltoestel/pallet staan er niet meer)
heg is uiteraard gesnoeid :D

Afbeelding

Afbeelding

Aan de rechterkant van de achtertuin heb ik twee stukken gras die ik ga omspitten en opnieuw ga inzaaien. De foto's zijn genomen van binnenuit. Aan die kant heb ik nog twee rosenbottels staan tegen de muur.
Aan de rechterkant van de tuin heb ik ook een stuk border met 3 a 4 rozenplanten en wat kruipend groen. De rozen wil ik een andere plek geven en het kruipend groen heb ik er graag uit. Deze plek staat de helft van de dag in de volle zon en zou daar graag een vaste plant/najaarsbloeier in willen hebben.

Deze foto's zijn van de voortuin. De laatste foto is van afgelopen week. De eerste helft van het gras is al omgespit :Y)

op de eerste foto van de voortuin bij het rechtse stuk gras is staan op het achterste suk van het gras inmiddels 2 magnolia struikjes. Die wil ik in het midden van de twee stukken gras zetten naar de achterdeur toe.
De Lavendel naar de voordeur toe wil ik gaan weghalen, die zijn de laatste jaren totaal niet bijgehouden en dus helemaal verhout, echt niet mooi meer :n
Zit nog te twijfelen wat daar neer te zetten.

Op de tweede foto van de voortuin heb ik inmiddels recht voor het raam een beetje op het achterste stuk van het zand een vlinderstruikje staan (inmiddels wel 1.50 hoog maar nog maar 3 stengels breed :D, is een stekje van afgelopen jaar van mamlief) en een beetje aan de rechterkant van de foto staat een azalea van ongeveer 30cm diameter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zaadjes wil ik gaan bestellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal morgen voor een beter beeld wat nieuwe foto's maken! Moet toch nog wat m2 gras twee steken diep omspanen :+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:32

Wat een mooie bloemen! Vooral de dahlia's en die paarse pluimen (geen idee hoe die heten).
Met vriendlief over de tuin gehad, we gaan dit jaar ideeën opdoen en volgend jaar gaan we de achtertuin volledig aanpakken. Dit jaar zet ik er nog wat goedkope potten in voor mijn moestuintje. Momenteel ben ik bezig met mijn thee pakketje op te kweten (dille, kamille, munt, anijs en lavendel).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:52

ik zit er ook aan te denken die kleine haagjes weg te halen en daar een stukje moestuin te maken, daar staat de hele dag de volle zon op.. is dat dan juist wel of niet verstandig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:47

Eeehh, Aliexpress levert op gebied van zaden voornamelijk counterfeit.
Heb het een en ander besteld en kreeg van alles aangeleverd behalve wat het moest zijn.
Op een totale bestelling van 20 soorten zat er maar 1 tussen die echt was.

MissBambi, als je de haag weg wil doen op internet zetten, beuken zijn duur ;)
Moestuinen zijn blij met zon.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:53

Idd, als je een haag of planten weg wil doen gewoon op marktplaats of facebook zetten...meestal zo weg.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:29

Bedoel die kleintjes in het midden van de achtertuin.. Geloof niet dat de verhuurder blij gaat zijn als ik de grote haag er uit sloop :D

De zaadjes kosten bij elkaar 2.89 dus een breuk zal ik me er niet om vallen.. Lees toch veel goede ervaringen in het Ali express topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:41

Haaha, klopt wat betreft de zaadjes. Heb overigens gewoon mijn geld teruggekregen en een berg ??? zaadjes voor in de tuin liggen.
Nee, niet die grote haag }> denk dat je enig gekrakeel gaat krijgen met de verhuurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:55

Bedenk trouwens dat zo'n bloesemboom mooi is, maar dat ie maar kort bloeit en je er echt een paasei van hebt daarna :P

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:57

Klopt jolien! Daar heb je gelijk in. :j gelukkig woon ik aan de rand van de polder en waait er al veel weg en heb ik een erg fijne bladzuiger tot mijn beschikking :D tegenover het huis ook twee prachtige magnolia bomen.. Bremen ook Veel troep met zich mee :=

Niemand wat tips omtrent de vaste laatbloeiers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:20

MissBambi schreef:
Klopt jolien! Daar heb je gelijk in. :j gelukkig woon ik aan de rand van de polder en waait er al veel weg en heb ik een erg fijne bladzuiger tot mijn beschikking :D tegenover het huis ook twee prachtige magnolia bomen.. Bremen ook Veel troep met zich mee :=

Niemand wat tips omtrent de vaste laatbloeiers?

Oosterse Clematissen (ook de Winterharden doen het in de herfst vaak dunnetjes over), Dicentra scandens, Japanse Anemoon, Herfststijlloos, Cyclamen, Heide, Crocussen, Tropaeolum Tuberosum.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:22

Ik ga van de week 12 pluimhortensia's in de voortuin zetten. Vriendin van mijn moeder was de tuin aan het herinrichten dus moeders had de pluimhortensia's voor me geritseld.
Dan kan ik in ieder geval mijn voortuin iets gaan inrichten en een begin maken in de strijd tegen de betonnen vlakte die het nu is.
Als ik dalijk de bestrating op een paar plaatsen verwijder(heb nog aardig wat betonbandjes liggen, komt mooi uit)
dan kunnen die in ieder geval de grond in en kan ik de paarse sering ook gaan uitsteken bij mijn moeder, daar staat een inmiddels nogal overmaatse
Uitloper op me te wachten.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:51

Bedankt voor je input morganlefay! Het enige dat me enigszins aanspreekt is echter de Japanse anemoon :o ik zal vanavond eens wat foto's plaatsen van de huidige tuin!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:57

Voortuin tijdens:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
terras

Afbeelding
Lavendel die er nog uit moet omdat alles zo verhout is.
Daar moet nog iets voor terug in de plaats komen

Afbeelding
Links op de foto het vlinderstruik stekje van vorig jaar en ergens rechts een kleine azalea verstopt.. moet het onkruid nog weghalen :D

Voortuin na:

Afbeelding

Afbeelding
Hier wil ik volgende week nog graszaad overheen gaan gooien, maar wil nog eerst de PH waarde meten aangezien er zóveel mos groeide :=

Dit is de huidige achtertuin waar ik nog wat aan wil veranderen:

Afbeelding
Het gras moet er hier ook nog uit omdat het voor 90 % uit mos bestaat :+

Afbeelding
Deze grondkruipers wil ik weg hebben.. het kijkt zo slordig -O- er staan roosjes tussen en hetgeen dat links staat is voor mij onbekend. Bloeit wel rond de zomer, geloof dat het twee verschillende planten/kleuren zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Misschien dat ik de kleine haagjes weg haal en op dit stuk een moestuintje aan leg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:54

De lavendel eens flink terug snoeien een idee?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:59

Zo'n 10 cm aan de onderkant is verhout.. Zou dat nog nut hebben?