Mobiele wifi voor ipad en tv hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Re: Mobiele wifi voor ipad en tv hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:38

Uiteraard kun je ook nog internet via de satelliet kiezen.
Starlink van Musk en dan heb je ook nog SkyDSL.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 09:49

Het is zeker een eu land. Ik ben niet zo avontuurlijk met ver weg.

Voor nu als het nodig is wil ik het zo simpel mogelijk houden.
De aanbieding bij coolblue is wel aantrekkelijk. Scheelt toch best wel wat in aanschaf. Maar om die nu te kopen en misschien niet nodig is ook zo wat. Dan ergens de juiste simkaart opduiken met voldoende gb ook over de grens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:09

Laatst bijgewerkt door Dani op 23-08-22 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:10

Die GB over de grens kunnen een probleem zijn. Wellicht kijken naar een SIM-kaart van dat land. Liefst met onbeperkte data of zoveel mogelijk.

Hotspot gebruiken is voor elke telefoon simpel te Googlen.

Misschien handig als je gewoon het land even noemt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 10:15

Dat is nog niet duidelijk anders had ik het wel vermeld uiteraard.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:25

Zolang je binnen de EU zit (let op met Zwitserland enzo) dan kan je gewoon gebruik maken van je Nederlandse simkaart met GB. Als je een anderstalige simkaart neemt doet volgensmij de KPN app het niet meer.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:26

Dan houdt het even op. Als het gaat om je camper binnen de EU zou ik toch ook eens naar het vakantiepakket van Canal Digitaal kijken met een mobiele schotel. Half Nederland toert er hier in Spanje mee rond.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:28

Muiz schreef:
Zolang je binnen de EU zit (let op met Zwitserland enzo) dan kan je gewoon gebruik maken van je Nederlandse simkaart met GB. Als je een anderstalige simkaart neemt doet volgensmij de KPN app het niet meer.

KPN App werkt prima op mijn Spaanse SIM hoor. Hooguit worden bepaalde sport uitzendingen geblokkeerd wegens rechten, maar dat gaat op IP, niet op je SIM.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:30

Oh mijn ouders hadden dat probleem in Tsjechië wel, met de nederlandse simkaart geen probleem maar met een plaatselijke werkte de app niet.
Duurde ook even voordat ze dat doorhadden trouwens :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 10:31

Het klinkt alsof ik er verstandig aan doe kpn te bellen om daar eens uit te vissen wat ik het beste kan doen.

Die chromecast aanbieding is alvast besteld. Even au aan de bankrekening maar het scheelt toch 30 euro.

Het is een dubbel probleem tv op een vaste locatie waarvan ik nu nog niet weet waar dan is. -O- en internet daar dan voor mijn ipad. Het liefst combineer ik beiden in een keer.

Ik ben bekend met een reis sateliet met ontvanger en canal digitaal op de camping waar een tijd gewoond is in afwachting van een huis. Lang heb ik alleen schotelontvangst gehad en een ouderwetse inbel verbinding voor internet.

De ontvanger en reisschotel heb ik nog ergens liggen geloof ik. Maar daarmee is mijn internet met ipad nog niet opgelost.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:37

Let wel op: Chromecast werkt op WIFI, niet op 4G. Ik vraag me dus af of dat de oplossing is. Niet eerder aan gedacht trouwens, wij kijken onderweg meestal gewoon TV op de iPad zelf, waarvan we het internet via Hotspot van onze telefoon halen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:43

Chromecast doet het ook prima via een hotspot.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 12:23

Ik heb ook echt een wifi punt nodig voor de ipad. Vanmiddag een videobel afspraak met kpn adviseur kennelijk bieden ze service inmiddels. Wel zo fijn dan hoef ik niet op zoek naar een kpn winkel. Benieuwd wat daar uitkomt. De chroome cast komt wel ok. Stel ik kan hem niet gebruiken is er wel iemand die hem tegen aankoopprijs wil overnemen :j

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:29

Qua aantal GB zou ik dan een unlimited abbonnement nemen. Met een weekje Frankrijk is mijn vriend zijn bundel van 25gb er doorheen gegaan door regelmatig op social media video's te kijken en Maps aan te hebben bij wandelen in de omgeving, dat zal dan nog sneller gaan als je tv kijkt op een groter scherm (hogere resolutie vraagt meer mb's/s).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 12:34

25 gb op in een week, oef. Ik heb op mijn mobiel over bij 2gb per maand nu _O- ik heb echt geen idee wat tv of film kijken aan gb opeet. Ik doe dat nooit via los internet. Alleen via de tv.

Ik kijk zojuist op mijn ipad de optie verbindt met een hotspot staat er al standaard op. :D .

Ik ga zo mijn tv beneden even doorspitten. Boven staat er een kleinere met ook veel mogelijkheden. Die is wel nieuwer. Heeft geloof ik die play nogwat erop staaan maar bij gebrek aan tussenkoppeling tussen ipad en tv ging dat nooit.

Bij die chromecast. Heb ik dan nog een app of zoiets nodig? Ik wilde dan mijn oude ipad met weinig geheugen leegvegen en die gebruiken voor de tv en de eventuele apps ervoor

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:01

2GB is zo op.

Google Home App is nodig voor je Chromecast. Ik zou juist geen oude iPad gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 13:08

Mijn telefoon ga ik er ook niet voor gebruiken :n .
Ik heb echt geen enkel idee hoeveel verbruik normaal is voor tv of film kijken. :o?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:12

Met 2GB kan je nog geen 4 uur TV kijken. Ga maar uit van ongeveer 600MB per minuut.

Je kan je iPad of telefoon gewoon blijven gebruiken voor andere dingen als je streamt. Ik snap je weerstand soms echt niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:27

Muiz schreef:

Het kan inderdaad, maar als ik alle bezwaren en obstakels zie die Karuna opwerpt, lijkt me dat echt een brug te ver. (https://chromefans.nl/chromecast-hotspot/)

Stomme vraag misschien hoor Karuna, maar is het gewoon niet handiger om tijdens de vakantie eens gewoon lekker geen tv te kijken?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:04

MoniqueT schreef:
Muiz schreef:

Het kan inderdaad, maar als ik alle bezwaren en obstakels zie die Karuna opwerpt, lijkt me dat echt een brug te ver. (https://chromefans.nl/chromecast-hotspot/)

Dat is wel even een beetje goochelen inderdaad.

Karuna, hoeveel je verbruikt ligt heel erg aan op wat voor toestel je streamt en wat je streamt.
Als ik Netflix op mijn telfoon kijk via een dataverbinding dan verbruik ik veel maar niet schandalig. Als ik met mijn chromecast op de tv kijk in het buitenland verbruik ik wel schandalig veel omdat mijn tv veel betere beeldkwaliteit heeft en dus meer internet verbruikt om die beelden van betere kwaliteit op te halen.
Beetje trail and error dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 14:27

Ik heb de link even goed gelezen. Even samenvatten of ik het goed heb. Ik heb idd een tweede telefoon (mijn oude catdie alleen in gebruik kwa geheugen te slecht werd, anders kan ik een samsung gebruiken van iemand anders wiens scherm gaar is maar bruikbaar) deze kan ik dan als hotspot gebruiken mits ik een passende simkaart heb met onbeperkt internet ook in het buitenland. Mijn ipad gaat dienen als streamer met de chromecast (met google tv en afstandsbediening) naar de tv. En kan meteen via diezelfde hotspot van telefoon twee gebruik maken van de wifi

Zowel ipad als chromecast laat ik verbinding maken met de hotspot wifi van telefoon twee (mijn oude cat) dan zou het moeten lukken begrijp ik?

Ik ben benieuwd wat er uit het gesprek met kpn komt dadelijk :j . Ik hoop dat ik eenzelfde apparaatje kan kopen/huren wat ik al eerder heb gehad van ze toen ik maanden zonder internet heb gezeten.

Het scheelt mijn smart tvs zijn beiden geen hd tv en ook heb ik geen enkel probleem met minder scherp beeld. Dus beeldkwaliteit terugschroeven (ik weet dat beide tv s die optie hebben) zou voor mij geen probleem zijn.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:41

Onbeperkt internet via 4/5G in het buitenland kan je vergeten met een Nederlands abonnement. Op de meeste campings trouwens ook totaal onbruikbaar omdat de masten overbelast zijn door alle toeristen. Probeer maar eens via 4G aan het Gardameer wat te doen, dat lukt in de zomer amper ;-)

Ik zou gewoon een abbo nemen van 10GB ofzo en televisie inderdaad gewoon via de schotel doen met een Canaldigitaal abonnement. Of gewoon een sim met veel data uit het land zelf als je via je eigen abbo gezien hebt dat van die provider het internet goed is. Of bij de McDonalds gaan internetten, kan ook nog.

Ze bestaan overigens wel hoor, Vodafone heeft zakelijk gewoon onbeperkt internet NL+EU maar daar betaal je ook wel een prijsje voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 12:50

Inmiddels ben ik weer wat wijzer en ook niet eigenlijk. De chrome cast is binnen en na een hele hoop instellingen kan ik vanaf ipad doorsturen naar de tv. Ook de kpn app getest en die werkt. *\o/*

Dat is alvast 1. Na veel rondbellen is wel duidelijk internet data over de grens is vanuit nederland beperkt tot maximaal 50 gb. Als iemand nog een aanbieder weet die meer kan bieden dan hoor ik het graag.

Ik zal dan of een simkaart van het land in kwestie moeten hebben met onbeperkte data al dan niet prepaid of abbonement. Of moeten hopen dat er een provider is die internet levert aan huis. Daarna krijg ik mijn ipad dus goed werkend door naar de tv,

Al was dat nog wel een klusje. Ipad had idd dat doorstuur logo maar de chromecast vinden was er niet bij. Eenmaal die gevonden kon er nog niks. Ik moest eerst de itv app van kpn android laden op de chromecast. Is dat een normale procedure?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:54

Ja, dat laatste is normaal.

En 50GB is best veel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 12:59

Klopt maar ik vrees onvoldoende voor pakweg 10/15 dagen tv kijken per maand niet al te overdadig. Voor mijn "normale" internet gebruik meer dan voldoende