Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:04

Afgelopen zaterdag zaten ik en mijn vriend rustig op de bank een film te kijken toen ik even naar hem keek en hem zo weg zag zakken. Zijn ogen rolden weg maar hij was niet helemaal van de wereld. Het is moeilijk te omschrijven maar het was geen flauwvallen. Hij reageerde wel op me, maar hij heeft niet gepraat. Het zweet gutste van hem af. Dit duurde ongeveer anderhalve minuut, maar het leek uiteraard veel langer. Hij was daarna heel erg moe.

Ik had het nog nooit eerder meegemaakt en ben goed geschrokken. Hij vertelde dat hij dit al een paar keer eerder heeft gehad en ook naar de dokter is geweest, maar die kon niets vinden. De voorgaande keren was hij alleen en wist niet goed wat er gebeurde. Nu kon ik het goed omschrijven wat ik gezien had en is hij vanochtend opnieuw naar de dokter geweest en heeft een doorverwijzing gekregen naar de neuroloog.

Mijn vriend zit nu heel begrijpelijk in de rats over zijn gezondheid en ik vroeg me af of dit mensen bekend voor komt. Hij is zelf erg bang dat het epilepsie is en ook uiteraard bang dat het zijn rijbewijs gaat kosten. Ik kan me dat heel goed voorstellen.. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben en weten hoe het allemaal werkt? Hij ziet de ernst gelukkig zelf ook in en ik voel me een beetje machteloos dat ik hem niet kan helpen -O-

Update:
Onderwerp: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 04-09-13 07:30, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

chocobroodje

Re: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:08

Klinkt eerder als een tijdelijk lage bloeddruk of te lage suiker??

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:08

Geen hartritmestoornis met tensiedaling?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:09

Eerst de onderzoeken maar eens afwachten voor je je verder zorgen maakt, kan zoveel zijn en epilepsie heb je in zo verschrikkelijk veel gradaties dat je zonder diagnose eigenlijk niets kan voorspellen, veel sterkte met de onderzoeken en hopelijk valt het mee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:09

Hij had wel net twee worstenbroodjes op, dus ik weet niet of het dan ook lage bloeddruk kan zijn?

Hartritmestoornis pfff, daar had ik nog nieteens aan gedacht -O- Zijn vader heeft wel hartritmestoornissen gehad maar de dokter heeft hem eerder dit jaar al eens nagekeken na de eerste klachten. Ik weet niet of er toen naar z'n hart is geluisterd maar ik denk het wel?

Bigone, thanks. Ik weet dat het afwachten is, maar de schrik zat er wel ff in.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-02-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:10

Een vriendin van me heeft dat ook wel eens. Heeft bij haar met 'r bloeddruk te maken.
As ze het aan voelt komen rent ze even de trap op en vaak helpt dat al wel.
Voor zover ik weet heeft ze geen medicijnen of wat dan ook verder.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:11

Kan hij zich helemaal niet bewegen maar wel alles zien?
Kan zijn dat hij in slaap aan het vallen was en last heeft van slaapverlamming.

Heb ik ook een paar keer gehad en is erg eng. Je wordt dan mentaal wakker, maar je lichaam slaapt nog.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:12

De trap oprennen zie ik hem dan niet meer doen, hoor := Het leek wel een soort van trance.
Hopelijk is het iets met bloeddruk oid. Dat zou hem wel geruststellen.

Nikip, nee, het was geen slaapverlamming. Hij was klaarwakker en opeens draaide z'n ogen weg. Na anderhalve minuut was het weer voorbij. Hij schokte ook niet maar wel alsof hij zijn ledematen niet 100% onder controle had.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:13

Goed dat hij een doorverwijzing heeft gekregen. Het kan van alles zijn. Ik zou proberen je pas druk te gaan maken als je de uitslag hebt. Mijn neef heeft wel iets soortgelijks meegemaakt, maar bij hem was het uiteindelijk geen epilepsie.

Hopelijk valt het bij je vriend allemaal mee, sterkte.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:14

Bij epilepsie begin je toch ook te schokken enzo?
Lijkt mij ook iets van suikerwaardes of bloeddruk.

Nessa

Mijn schoonzusje heeft dit ook. Ook heeft ze soms grote knobbels op haar hoofd.
Uiteindelijk heeft ze een scan gehad en haar schedel is niet aan elkaar gegroeid (wat als kind gebeurd).
Dit was iig de oorzaak van de bulten, ze konden niet zeggen of dit ook te maken had met het wegvallen, waarschijnlijk wel. Ook was de druk op de kleine hersenen te groot. Daar krijgt ze therapie nu voor.
Het uiteindelijk verhaal, mee leren leven....

NiKip

Dat is wel eng zeg.. Bij epilepsie hoeven er niet perse spiersamentrekkingen te zijn. Sommige mensen worden alleen heel slap.

Afwachten wat de neuroloog zegt.. Hopelijk valt het mee.

Needje

Als je het niet aan voelt komen is er idd niets aan te doen.
Zij voelt het nu wel aankomen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:15

Ik dacht na het lezen ook aan lage bloeddruk of bloedsuiker.
Zelf val ik ook weleens weg en ben dan ook een minuut of 2 van de wereld en ga erg zweten.
Met stress, vermoeidheid of warmte kan je dan zo ineens wegzakken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:15

Hoe had hij die dag gegeten? Als het lage suiker of bloeddruk is dan kan het goed zijn dat het straks bij de arts wel goed is natuurlijk....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:16

Needje, hij voelt het ook aankomen. Hij wist nog net zijn iPad neer te leggen en toen zakte hij weg. Toen had ik ook pas door dat er was mis was.
Hij schokte niet, maar meer alsof hij zijn armen even niet meer goed kon bewegen.

Zonnebloem, ik hoop dat het zoiets is, maar hij was eigenlijk heel rustig, geen stress oid.

Choco, hij had toevallig net een half uur tevoren 2 broodjes op.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:18

Met epilepsie zijn ze helemaal weg. Mijn vriend heeft de "milste" vorm en die zit voor zich uit te staren en is niet aanspreekbaar en daarna ook super moe. Als je vriend wel alles kon horen en ervaren is hij na mijn mening niet verweg genoeg geweest voor een epilepsie (maar don't shoot me, ben geen dokter maar dit zijn mijn ervaring en die van mijn vriend). Mijn vriend voelt zijn aanvallen niet aankomen.

Ikzelf heb last van vlauwtes, ik kan zomaar niet lekker worden en neerploffen. Heeft met mijn bloeddruk te maken, 9 van de 10 keer voel ik deze aankomen en kan ik of op de grond gaan zitten of mensen waarschuwen zodat ze me kunnen opvangen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:19

Maar voor de rest? of was dat het enige dat hij gegeten had? 2 worstenbroodjes voor een volwassen vent is ook niet zo gek veel.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:20

miss_lizje schreef:
Met epilepsie zijn ze helemaal weg. Mijn vriend heeft de "milste" vorm en die zit voor zich uit te staren en is niet aanspreekbaar en daarna ook super moe. Als je vriend wel alles kon horen en ervaren is hij na mijn mening niet verweg genoeg geweest voor een epilepsie (maar don't shoot me, ben geen dokter maar dit zijn mijn ervaring en die van mijn vriend). Mijn vriend voelt zijn aanvallen niet aankomen.

Dat is dus het rare. Hij voelt het wel aankomen en zorgt dan dat hij niets meer in z'n handen etc heeft. Hij maakte naar mij ook een gebaar van 'laat me maar even' dus daarom denk ik dat hij niet helemaal weg was.

Chocobroodje, het gebeurde 's ochtends en dat was zeg maar zijn ontbijt :+ dus hij had verder idd nog niets op.
Daarna heeft hij bijna 3 uur geslapen trouwens.

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:21

Ik schrok wel meteen erg toen ik dit bericht las aangezien een vriend van mij ook ineens last kreeg van regelmatig flauwvallen en epilepsieaanvallen. Hij blijkt een hersentumor te hebben.
Zo te lezen kan het erg veel oorzaken hebben! Fijn dat hij het inderdaad wel wil laten onderzoeken en daar niet moeilijk over doet! Heel veel sterkte en hopelijk valt het mee!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:21

Bij epilepsie kan men ook een absance hebben men is dan net of iemand van de wereld is een bewustzijns daling.
Een client bij ons op de woning heeft dit ook wel eens en die heeft de diagnose epilepsie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:22

Kunnen ze zoiets op een EEG of MRI zien? Die krijgt hij misschien donderdag al (ook snel trouwens).
Hopelijk duurt de uitslag niet zo lang.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:23

Ik ga dit even volgen!

Heb dit zelf ook al paar keer gehad. Waardoor mijn moeder helemaal in paniek was.
Ook heb ik wel eens gehad dat me moeder me wakker wou maken en ik zo reageerde.

Ik heb allerlei onderzoeken gehad (MRI, EEG CEEG(als ik het goed zeg)) maar er kwam helemaal niks uit.
Nog weten ze niet wat het is.
Is al ruim jaar geleden dat het voor het laatst gebeurd is. Maar blijf er toch altijd beetje 'bang' voor omdat ik niet weet wat het is en het zo ineens kan gebeuren.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:23

Mocht het een eplileptisch insult zijn geweest dan zijn kenmerken waar je op kan letten: het voelen aankomen, tijdens de aanval op de tong/wang bijtene en soms ook de urine laten lopen. Na de aanval nog een tijdje verward zijn (niet weten waar je bent, mensen herkennen etc).
Is er in zijn familie epilepsie? Heeft hij dit wel eens eerder gehad?
Ik weet niet hoe oud je vriend is maar flauwvallen al zittend bij jonge mensen is niet iets wat vaak voorkomt. Een vasovagale collaps bij lang staan in een warme ruimte zonder te eten etc komt vaker voor. Meestal ben je dan niet verward bij wakker worden.

Succes bij de neuroloog!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:25

Cayenne schreef:
Hij schokte ook niet maar wel alsof hij zijn ledematen niet 100% onder controle had.

Juud87 schreef:
Bij epilepsie begin je toch ook te schokken enzo?
Lijkt mij ook iets van suikerwaardes of bloeddruk.

Epilepsie betekent niet meteen dat het lichaam schokt!! Je hebt vele vormen die allemaal hun eigen verloop hebben.

Ik wens jullie veel sterkte :(:)