Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:32

Het nadeel van epilepsie is dat je het uit het niets kunt krijgen en je hebt heel veel verschilldende aanvalletjes dit hoeft nog geen epilepsie te zijn het ka. ook wat anders zijn maar vaak is het zo dat je na zo een aanval heel moe bent.

EngeltjeS

Re: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:38

Jeetje, dat is niet niks zeg wat er met je vriend gebeurd!

Epilepsie-aanvallen kunnen sommige mensen wel aanvoelen, sommige niet.

Hopelijk geeft de uitslag iets positiefs voor jullie.
(namelijk dat jullie beide weten, wat hij precies heeft)

:(:)
Succes en sterkte!

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:48

In mijn stageklas hebben bijna alle kinderen epilepsie. Wat jij beschrijft lijkt op de aanvallen van één jongen, dit gebeurt hem meestal rond de slaap. Het kost hem veel energie en hij is na een aanval ook altijd erg moe.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:43

Het komt op mij over als een vorm van epilepsie. Het lijkt alsof hij absences heeft. Epilepsie betekent namelijk niet dat je altijd op de grond ligt te schokken en op je tong bijt. Dat is de zogenaamde tonisch-clonische aanval. Gelukkig is het hebben van epilepsie niet het eind van de wereld, het is voornamelijk onhandig als je nog in fase zit om het onder controle te krijgen. Wat betreft zijn rijbewijs: mochten de onderzoeken uitwijzen dat het epilepsie is, dan krijgt hij een rij-ontzegging van - ik vermoed - een half jaar, in ieder geval totdat de epilepsie onder controle is.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:46

Jolliegirl schreef:
Waarom vreest je vriend zo voor zijn rijbewijs? Is hij chauffeur o.i.d?
Als zijn rijgedrag niet veilig meer is (Door wegvallen bijvoorbeeld) dan is het helaas zo

Dan weet jij niet hoe onhandig en vervelend het is om niet te mogen autorijden...ik hoop niet voor je dat je ooit zelf in die situatie komt... -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 08:27

We hebben gisteren de uitslag gehad en weten eigenlijk nog helemaal niets :\
Op de scans was geen tumor (gelukkig) of epilepsie te bespeuren. Alles zag er eigenlijk goed uit.
Maar zondag heeft mijn vriend opnieuw een aanval gehad en vanochtend een 'kleintje', waarbij hij het wel voelde aankomen en het bloedheet en duizelig had, maar niet 'out' ging.

Nu moet hij een nacht wakker blijven en gaan ze daarna opnieuw een EEG nemen om te kijken of ze het op die manier kunnen vinden, en de dokter dacht ook mogelijk aan toch iets met bloeddruk, maar zijn bloeddruk is al eerder gemeten en toen was het goed (maar dat is ook een momentopname).

Volgende week dus verder onderzoek..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:41

Cayenne, gats, nu weet je eigenlijk nog niks...
Hoe is je vriend er onder?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 08:53

Hij probeert het van zich af te zetten, maar die onzekerheid is wel heel vervelend. Wanneer je weet waar het vandaan komt, dan kun je er tenminste iets aan doen :\

Om eerlijk te zeggen sta ik ongeveer halve doodsangsten uit wanneer hij nu in de auto zit. Stel dat hij het onderweg krijgt :\ Hij voelt ze wel aankomen maar volgens mij kun je op de weg nooit op tijd reageren.
Hij wil daar liever niet aan denken over praten, maar ik vind het toch wel heel moeilijk. Iedere keer denk ik: 'Straks gaat het fout of krijg ik een telefoontje dat er iets gebeurd is'..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:20

Update:

Ook uit de nieuwste resultaten blijkt dat er geen aanleiding is tot epilepsie :? Dus nu gooien ze het op het feit dat mijn vriend in het verleden depressief is geweest (inmiddels alweer een jaar geleden) :? Ik zie het verband totaal niet en de symptomen tijdens zo'n aanval lijken me ook niet iets psychologisch.

Ik snap er helemaal niets meer van!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:22

Wat vreemd Cayenne! Ik had eigenlijk wel epilepsie verwacht als ik eerlijk ben.
Het lijkt mij ook stug dat het psychisch is, ik vind dat sowieso vaak een waardeloze conclusie (mijn migraine aanvallen waren bijvoorbeeld angstaanvallen >;) ).

Hoe zat het met z'n bloedsuiker en welke andere testen zijn er gedaan?

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:25

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:27

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:36

Ja, ik was er ook al van overtuigd :\ Waren we natuurlijk ook niet blij mee geweest, maar dan weet je tenminste wat het is en kun je er op handelen.
Bloedsuiker etc was allemaal prima. Niets uit de onderzoeken wijst erop dat het iets in zijn lichaam is, maar toch wanneer je zo'n aanval mee maakt kan het gewoon niet anders. Hij krijgt het toch niet voor niets bloedheet en dat z'n ogen wegdraaien en hij een minuut of 2 van de wereld is :?

Ze kunnen hem evt nog doorsturen naar een speciale kliniek voor epilepsie om daar door te zoeken, maar de behandelend arts is er niet van overtuigd dat dat nodig is. Hij moet nu naar een psycholoog ( -O- ) en dat gaat hij ook netjes doen, maar we zien er eigenlijk het nut niet van in.

Ondertussen ben ik nog steeds bang dat het een keer gaat gebeuren in de auto.. pfff.. Heb er al een flinke discussie met hem om gehad.

@Marie, een paniekaanval is het zeker niet. Hij heeft het soms wanneer hij compleet ontspannen is. De laatste keer waren we net 5 minuten wakker en toen kreeg hij een kleine aanval. Soms zit hij gewoon rustig op de bank en is het raak.

Kentaro, ik ga even lezen, bedankt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:49

Met mijn moeder zijn we hier jaaaaaren mee aan het klooien geweest. Zo kreeg ze 1 aanval, dan weer een half jaar niks, dan 10 in een week, dan 5 op een dag....
Epileptie, hart, ziekte van ... (Weet het niet meer), alle mogelijke onderzoeken, en er is nooit wat uitgekomen.

Tot mijn moeder moest stoppen met bloed geven (ze was donor), sinds dien heeft ze eigenlijk geen aanvallen meer gehad.
Artsen kunnen het niet verklaren

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:03

Een buurtgenoot heeft jaren geleden twee of drie keer zo'n aanval gehad, werd gediagnosticeerd met epilepsie, even medicatie gehad, daarmee gestopt en nooit meer iets gehad. Is dus nogal vaag allemaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:03

Naar wat je beschrijft denk ik ook niet dat het psychisch is en ik kan er altijd wel een beetje kwaad om worden dat ze het op die hoop gooien als ze met standaard testjes niets kunnen vinden :=
Heeft hij ook een MRI gehad, naast een EEG?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:05

Stef, geen idee of hij donor is, kan het weleens vragen. Ik zoek echt overal naar een verklaring :+

Hij heeft twee keer een MRI gehad, kwam niets uit :n

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:07

He, wat kl*te zeg, wat moeten jullie een onzekerheid voelen.
Hoe vaak heeft hij het, zo'n aanval en wat gebeurd er precies na de aanval?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:09

Daar is ook niet echt een pijl op te trekken. Het begon ongeveer een jaar geleden. Soms is het om de drie weken, soms twee maanden niets en dan opeens twee in een week.

Na zo'n aanval is hij helemaal bekaf en loopt het zweet van hem af. Na een uurtje of wat gaat het dan wel weer.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:12

Cayenne schreef:
Ja, ik was er ook al van overtuigd :\ Waren we natuurlijk ook niet blij mee geweest, maar dan weet je tenminste wat het is en kun je er op handelen.
Bloedsuiker etc was allemaal prima. Niets uit de onderzoeken wijst erop dat het iets in zijn lichaam is, maar toch wanneer je zo'n aanval mee maakt kan het gewoon niet anders. Hij krijgt het toch niet voor niets bloedheet en dat z'n ogen wegdraaien en hij een minuut of 2 van de wereld is :?

Ze kunnen hem evt nog doorsturen naar een speciale kliniek voor epilepsie om daar door te zoeken, maar de behandelend arts is er niet van overtuigd dat dat nodig is. Hij moet nu naar een psycholoog ( -O- ) en dat gaat hij ook netjes doen, maar we zien er eigenlijk het nut niet van in.

Ondertussen ben ik nog steeds bang dat het een keer gaat gebeuren in de auto.. pfff.. Heb er al een flinke discussie met hem om gehad.

@Marie, een paniekaanval is het zeker niet. Hij heeft het soms wanneer hij compleet ontspannen is. De laatste keer waren we net 5 minuten wakker en toen kreeg hij een kleine aanval. Soms zit hij gewoon rustig op de bank en is het raak.

Kentaro, ik ga even lezen, bedankt!

Mijn dochter heeft epilepsie en de neuroloog in het ziekenhuis wou niet veel doen ze kreeg elke keer medicijnen maar ze wisten niet eens wat voor soort epilepsie ze had. Toen heb ik zelf voor een doorverwijzing gevraagd naar die speciale kliniek voor epilepsie.
Ben echt super blij dat ik dat gedaan heb, en als ik jou was zou ik dat ook gewoon doen dan heb je gewoon zekerheid.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:13

Ow en na een epileptische aanval is het heel normaal dat je heel moe bent, dus het lijkt er wel heel erg op

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:14

Dat zou kunnen wanneer er op de MRI en EEG wel tekenen te zien waren die zouden kunnen duiden op epilepsie, maar daar is ook niets op te zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:20

Jeetje Cayenne wat een rotsituatie. Aan de ene kant fijn dat er niks (ernstigs) uit de scans is gekomen, aan de andere kant is het misschien nog vervelender omdat je nog steeds niet weet wat het is.

Wat ik nog niemand hier heb horen zeggen, zou het een hypoglycaemie kunnen zijn? Ik herken de symptomen van iemand die vroeger bij mijn ouders elke maand een weekend kwam slapen (verstandelijk gehandicapt met diabetes). Die kreeg 'regelmatig' een hypo. Hetzelfde wat jij zegt, wegzakken, wegdraaien, zweten, maar niet 'volledig' van de wereld.

Ik kan me voorstellen dat als hij zich gewoon fit voelt en er wordt geprikt op bloedsuiker, dat er dan weinig aan de hand is want dan is z'n spiegel wel gewoon goed. Misschien zou je een priksetje mee kunnen krijgen zodat je direct voor/na een 'aanval' zelf kan prikken op z'n bloedsuiker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:21

Is het ook zo, klinkt misschien stom, mijn moeder moest als ze weer bij was (die ging wel echt out) altijd direct naar de wc.

Mijn moeder heeft een tijdje een hart kastje bij zich gedragen zodat ze konden monitoren wat er tijdens een aanval gebeurde. Heel de tijd niks aan de hand. Ze gaat dat kastje terug brengen bij het ziekenhuis, staat op de bus te wachten en stort in elkaar....

Ja, zeg het maar dan

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:26

Hypo = suikerziekte/diabetes, toch? Ik denk dat de kans klein is. Hij eet goed (kan sowieso alles eten, ben er jaloers op :+ ) al is het wel een echte vent die het liefst wit brood en pizza eet :P maar in principe is hij verder gewoon een gezonde eter. Misschien is een priksetje wel een idee idd.

Stef, hij hoeft voor zover ik weet niet meteen naar de wc. Het hart is het geloof ik ook niet. Hartproblemen komen wel in de familie voor en dat is ook het eerste wat is onderzocht toen hij er vorig jaar opeens last van kreeg, maar daar kwam niets uit.

Ook lastig van je moeder zeg :\ Nu nergens last meer van?

Ik zit eraan te denken om zijn bloeddruk op te meten wanneer hij zo'n aanval krijgt. Kan ik een goede bloeddrukmeter gewoon ergens kopen en heeft iemand daar ervaring mee?