Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:31

Blue_Eyes schreef:
Ja, maar ik vind dus juist dat je dat soort dingen niet te zwaar mee moet laten wegen. Je hebt het gevoel van eigenwaarde van een kind voor een groot deel zelf in de hand.

Ik vind dus juist dat je die dingen wél heel goed dient af te wegen, juist omdat het kind lichamelijk al achterloopt en het
hoogstwaarschijnlijk ook geestelijk heel moeilijk gaat krijgen(pesten ed). Uiteraard heb je als ouders wel iets in te brengen
op het gebied van eigenwaarde etc, maar ik denk dat dit niet op kan wegen tegen de intens gemene manier waarop kinderen
anderen kunnen treiteren, zeker een hele klas tegen één, docenten hebben dit niet altijd in de hand.
Niet alleen lichamelijke gezondheid is van belang voor een gelukkig leven, geestelijke gezondheid is dat zeker óók, die twee
dingen samen vormen al dan niet een kwalitatief goed/slecht leven. Iemand die gezond ter wereld komt heeft hierin een
sterkere positie, die heeft het lichamelijke/geestelijke al mee ten opzichte van een gehandicapt kind --> grotere kans op
kwalitatief gelukkiger leven.
Ik vind de algehele kwaliteit van leven van dermate groot belang dat ik dit soort aspecten állemaal zwaar mee zou laten wegen.

Aangrijpend verhaal superpony...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:34

Dan verschillen we duidelijk van mening, ik heb net verteld hoe ik dat zie, dus zie er het nut niet van in om dat nog een keer te gaan herhalen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:35

Wat betreft pesten... dat heeft in principe weinig te maken met een handicap (al is het natuurlijk wel een makkelijkere prooi). Pesten gaat niet alleen om de pech hebben van een stel mensen/kinderen die hun eigenwaarde opkrikken ten koste van anderen, maar ook om je eigen houding (even verstandelijk gehandicapten buiten gelaten). Ik was zeer makkelijke prooi voor pesten, klein, ielig en astmatisch waardoor ik slecht was in sport. Maar hoewel ze het geprobeert hebben, het lukte ze niet om mij te pesten Knipoog
En natuurlijk zal een kind in de rolstoel vaker aangekeken worden, absoluut.
Maar gepest worden omdat je gehandicapt bent? nee dat is geen vanzelfsprekendheid. Daarvoor zie ik teveel gewone kinderen/mensen die gepest worden zonder zichtbare of onzichtbare 'mankementen', dus om daar nou rekening mee te houden als je een gehandicapt kind verwacht, is niet heel reeel.
(al gebeurt dat vaak automatisch als je zelf gepest bent/word of het van heel dichtbij hebt meegemaakt denk ik ).
De houding van een kind is belangrijker dan welke beperking ook Lachen vaak merk ik juist dat er meer rekening gehouden word met zichtbare beperkingen dan met onzichtbare beperkingen.
Want de maatschappij is zo 'opgevoed' om rekening te houden met de zichtbare beperkingen (er zullen altijd mensen zijn die er niet zijn, maar de gemiddelde mens houd vrij snel een deur open voor een rolstoeler achter hem/haar)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:35

Precies, WCF, dat bedoel ik Knipoog

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:43

Zeer zeker laten weghalen. Je kan er wel spijt van hebben achteraf enzo. Maar kinderen met een handicap hebben het altijd moeilijker. En dat mogen vele hier crap vinden. Maar het is gewoon zo.. Dat kan je toch ook niemand aandoen. Bovendien is het opvoeden van kinderen met een handicap moeilijker. *m'n buurmeisje is mentaalgehandicapt* En soms kan je niet op een normale manier met ze communiceren. Sorry, maar dat zou ik zelf echt verschrikkelijk vinden. M'n buurvrouw kan tegen haar dochter praten, maar die is nu 6 het enigste dat ze zegt is mama, papa en hond. Nou, dat is voor de ouders ook helemaal niet leuk.

Oké mijn punt; ik zou het laten weghalen. Ja

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:50

Omdat jij met 1 kind met een handicap een 'nare' ervaring hebt, zou je ieder kind met willekeurig welke handicap weg laten halen? Vind je dat zelf ook niet een beetje kort door de bocht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:53

Mas schreef:
Ik vind dus juist dat je die dingen wél heel goed dient af te wegen, juist omdat het kind lichamelijk al achterloopt en het
hoogstwaarschijnlijk ook geestelijk heel moeilijk gaat krijgen(pesten ed). Uiteraard heb je als ouders wel iets in te brengen
op het gebied van eigenwaarde etc, maar ik denk dat dit niet op kan wegen tegen de intens gemene manier waarop kinderen
anderen kunnen treiteren, zeker een hele klas tegen één, docenten hebben dit niet altijd in de hand.

Zoals Blue_Eyes terecht opmerkt: vaak worden kinderen met overduidelijke handicaps eigenlijk best prima geaccepteerd. (En het wil ook nogal eens voorkomen dat het niet de kinderen maar de ouders zijn die de problemen zien.)
Het 'net niet' kan vaak een veel groter probleem zijn (er bijna bijhoren maar net buiten de boot vallen).

Het zijn ook vaak zulke subtiele dingen die van zoveel factoren afhangen... de ene persoon groeit door de handicap en wordt zelfbewuster en sterker, en zijn vaak ook optimistischer, sterker en wijzer dan zeer veel 'gewone' mensen die niet zo bewust hun houding hebben moeten bepalen.
Maar anderen trekken het niet en voelen zich niet prettig of trekken zich terug. Maar hoe en waarom is niet vantevoren te zeggen. Punt is dat je als buitenstaander niet te makkelijk moet zijn met invullen. En al helemaal niet met opgeven. Niet te makkelijk moet zeggen: 'oh, die zal wel gepest worden... dus het leven is niet waardig'. Daarmee geef je namelijk eigenlijk ook toe dat dat pesten terecht is en dat is nogal een boodschap.

Btw, Mas, door de enters aan het eind van je regels is de tekst voor mij erg lastig te lezen omdat de tekst steeds verspringt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:56

Gepest worden met een handicap is niet vanzelfsprekend nee, maar ik ben van mening dat het risico groter is,
je valt meteen op, je wordt meteen aangekeken etc. Vaak zijn kinderen met handicap toch minder weerbaar, niet altijd
maar vaak wel, ze zien zelf ook dat ze anders zijn dan de andere kinderen...

Shadow0: ik zeg absoluut niet dat een kind dat gepest wordt niet waard is om te leven, dat vind ik namelijk ook nogal
een heftige uitspraak...
Ik zeg enkel dat een kind met aangeboren handicap naar mijn mening een grotere kans heeft gepest te worden en dit
nogal wat aan geestelijke bagage voor rekening van het kind met zich meebrengt, wat het leven er niet makkelijker op maakt.
(en het was al moeilijker door de handicap)

Hmm ik ga nog even een nachtje slapen over de rest van dit grote vraagstuk,
tot zover vond ik het heel fijn deze respectvolle discussie met jullie te voeren, ik ben weer heel wat wijzer geworden
aan andere meningen en inzichten, waarvoor dank, een dergelijke discussie met zoveel respect en goede
onderbouwingen over en weer heb ik niet veel meegemaakt op bokt Lachen

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:59

Blue_Eyes schreef:
Omdat jij met 1 kind met een handicap een 'nare' ervaring hebt, zou je ieder kind met willekeurig welke handicap weg laten halen? Vind je dat zelf ook niet een beetje kort door de bocht?

ik heb 'nare' ervaringen met wel meerdere kinderen met een handicap, maar mijn buurmeisje heb ik het meeste "contact" mee.. en ja ik zou hoogstwaarschijnlijk elk kind met een handicap laten wegnemen. natuurlijk een vinger ofso te weinig niet hé Huilen van het lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:03

CandyQueen schreef:
ik heb 'nare' ervaringen met wel meerdere kinderen met een handicap, maar mijn buurmeisje heb ik het meeste "contact" mee.. en ja ik zou hoogstwaarschijnlijk elk kind met een handicap laten wegnemen. natuurlijk een vinger ofso te weinig niet hé Huilen van het lachen

Waar zou je de grens leggen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:06

Ja, daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. Een vinger te weinig niet, maar een arm wel? En wat dan als je kindje in de baarmoeder gezond is, maar bij de geboorte klem komt te zitten en door zuurstofgebrek een (lichte) hersenbeschadiging oploopt, zeg je dan dat ze het maar mee moeten nemen?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:11

Shadow0 schreef:
CandyQueen schreef:

Waar zou je de grens leggen?

dat hangt ervanaf wat achteraf de mogelijke problemen zouden zijn..
ik bedoel, iedereen kan een vinger of een teen missen, maar het word al moeilijk als je geen benen hebt.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:12

Blue_Eyes schreef:
Ja, daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. Een vinger te weinig niet, maar een arm wel? En wat dan als je kindje in de baarmoeder gezond is, maar bij de geboorte klem komt te zitten en door zuurstofgebrek een (lichte) hersenbeschadiging oploopt, zeg je dan dat ze het maar mee moeten nemen?

bij de geboorte klem komen te zitten, is wel iets anders dat weet je niet op voorhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:15

Als ik zwanger zou zijn van een gehandicapt kindje, dan zou ik het laten komen. Ja, het wordt zwaar, maar een ongecompliceerde zwangerschap geeft ook geen garanties voor een gezond kindje.

Mijn dochter is vijf dagen na haar geboorte heel ziek geworden. Er was sprake van dat ze zou sterven, daarna was er sprake van een leven als kasplantje, daarna zou ze misschien nooit kunnen lopen, etc...

Toen er sprake van was dat ze een kasplantje zou worden, hebben wij als ouders de verantwoordelijkheid genomen om de behandeling stop te laten zetten als het uitzichtloos was.

Godzijdank hebben we die beslissing nooit daadwerkelijk hoeven nemen, is ze erbovenop gekomen met alleen maar een kleine hersenbeschadiging. Ze is nu twee, en ze loopt, rent, klimt, praat...

Maar we zijn er wel héél dichtbij geweest wat het had kunnen betekenen om een zwaar gehandicapt kind te hebben. Ik heb letterlijk al bedacht dat we een probleem zouden gaan hebben als ze een rolstoel zou krijgen omdat de deuren niet breed genoeg waren.

Maar al dat soort dingen is leefbaar voor ouders, is te doen voor ouders ook al is het met bloed zweet en tranen.

Het is leefbaar voor ouders zolang het leefbaar is voor het kind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:18

Ik heb toevallig een broer die MBD heeft vanwege een tekort aan zuurstof tijdens de geboorte en een aantal keren ademstilstand na de geboorte. Het is een schat van een jongen, en ik zou hem niet willen missen. Ik kan me niet voorstellen hoe ons leven (dat van mijn ouders en dat van mezelf) eruit zou hebben gezien als hij er niet was geweest.

Maar.

Mocht ik zelf in de situatie komen dat ik een kind krijg met een handicap zou ik wel aborteren. Omdat ik weet wat voor impact dit op een leven kan hebben. En dan denk ik heel egoistisch. Want mijn broer is best te hanteren, maar een kasplantje? Een serieuze afwijking waarvan je niet weet hoe ernstig hij kan uitpakken.

Er zijn wel meer topics geweest over dit thema, ik zal de links even opzoeken. En ik durf iedereen uit te dagen die roept dat hij het gehandicapte kind geboren laat worden, dat hij niet weet wat hij roept. Pas als je die situatie mee hebt gemaakt kun je er over meepraten. En je mag NIEMAND, en dan benadruk ik met recht: NIEMAND, be- en veroordelen die de keuze maakt om een dergelijke zwangerschap af te breken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:46

Cassidy schreef:
*knip* En ik durf iedereen uit te dagen die roept dat hij het gehandicapte kind geboren laat worden, dat hij niet weet wat hij roept. Pas als je die situatie mee hebt gemaakt kun je er over meepraten. En je mag NIEMAND, en dan benadruk ik met recht: NIEMAND, be- en veroordelen die de keuze maakt om een dergelijke zwangerschap af te breken.

Uitgedaagd en sorry, je hebt niet gewonnen. Knipoog Ik weet heel goed wat ik zeg en nee, ik zou het kind echt niet weg laten halen. Ik geloof dat mijn standpunt op zich al wel duidelijk was, maar ik had het nog niet zo 1 op 1 gezegd dus bij deze. Ieder leven is waardevol, en een serieuze afwijking waarvan je niet weet hoe ernstig hij kan uitpakken is juist een reden voor mij om niet te snel op te geven. Wie weet valt het allemaal reuze mee. Valt het niet mee qua afwijking? Dan overleef je dat als ouders ook wel. Dat weet je niet vantevoren. Ik vind het dus gewoon ook niet eerlijk om een kind dat gelukkig zou kunnen zijn, al is het op een andere manier dan jij en ik, bij voorbaat de kans op dat geluk te ontnemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:54

Blue_Eyes schreef:
Ik weet HEEL goed wat de impact van pesten is, believe me. Maar het gekke is dat juist de kinderen met een handicap niet zoveel gepest worden, waarschijnlijk juist omdat 'de maatschappij' daar zo bovenop zit. De meester, de ouders, noem maar op.

Nou dat kinderen met een handicap minder gepest worden ben ik niet met je eens. Ik spreek helaas uit eigen ervaring...

Je moet zoveel meer je best doen om "erbij" te horen, want je wilt niet anders zijn. Je bent immers ook een mens, maar kinderen zijn echt heel erg hard hoor naar elkaar. Wat nog erger is eigelijk zijn de volwassenen... Nu nog steeds...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:56

Ik zeg ook niet ALLE kinderen met een handicap, maar uit de ervaring die ik o.a. als leerkracht heb kan ik wel zeggen dat het vaak zo is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:57

ja zeg, als het op die toer gaat, dat je een lichamelijk (?) gehandicapt kind het niet aan kan doen om te leven, omdat het eventueel wordt gepest Nors opkijken

kun je dan niet beter maar helemaal geen kinderen nemen, omdat ze misschien ooit iets rots zouden kunnen gaan meemaken in hun leven??

sorry hoor..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:57

Blue_Eyes schreef:
Cassidy schreef:
*knip* En ik durf iedereen uit te dagen die roept dat hij het gehandicapte kind geboren laat worden, dat hij niet weet wat hij roept. Pas als je die situatie mee hebt gemaakt kun je er over meepraten. En je mag NIEMAND, en dan benadruk ik met recht: NIEMAND, be- en veroordelen die de keuze maakt om een dergelijke zwangerschap af te breken.

Uitgedaagd en sorry, je hebt niet gewonnen. Knipoog Ik weet heel goed wat ik zeg en nee, ik zou het kind echt niet weg laten halen. Ik geloof dat mijn standpunt op zich al wel duidelijk was, maar ik had het nog niet zo 1 op 1 gezegd dus bij deze. Ieder leven is waardevol, en een serieuze afwijking waarvan je niet weet hoe ernstig hij kan uitpakken is juist een reden voor mij om niet te snel op te geven. Wie weet valt het allemaal reuze mee. Valt het niet mee qua afwijking? Dan overleef je dat als ouders ook wel. Dat weet je niet vantevoren. Ik vind het dus gewoon ook niet eerlijk om een kind dat gelukkig zou kunnen zijn, al is het op een andere manier dan jij en ik, bij voorbaat de kans op dat geluk te ontnemen.

Dan hoop ik voor je dat dit ook nooit gaat gebeuren. Want het kan je hele leven ontwrichten, tot op het punt dat je het zelf niet meer ziet zitten. Een kind is dat niet waard. Een kind behoort een aanvulling te zijn op je leven en niet je leven te beheersen. Mag ik vragen of je alle links door hebt gelezen die ik gegeven heb?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:00

Cassidy schreef:

Misschien kun je me aanwijzen waar deze stelling wél aan de orde is geweest in deze discussie? Ik heb nergens gelezen dat er het afbreken van een zwangerschap is veroordeeld. Ik heb wel nuanceringen gelezen over het waardevol zijn van de ' niet perfecte medemens' die wel degelijk een goede kwaliteit van leven kan hebben en een grote dosis humor en niet per definitie zielig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:01

Cassidy, het feit dat het bij jou zo is gegaan, wil natuurlijk niet zeggen dat het altíjd zo gaat. Dat een kind een aanvulling is op je leven, en dat het niet je leven hoort te beheersen is jóuw visie erop.

Een kind beheerst je leven op een zekere manier altijd. En ja, het kan heel zwaar zijn, dat geloof ik zonder enige twijfel. Het kan soms héél veel pijn doen om zo van je kind te houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:01

Cassidy schreef:
Dan hoop ik voor je dat dit ook nooit gaat gebeuren. Want het kan je hele leven ontwrichten, tot op het punt dat je het zelf niet meer ziet zitten. [dikke vette BOLD]Een kind is dat niet waard. Een kind behoort een aanvulling te zijn op je leven en niet je leven te beheersen[/dikke vette BOLD]. Mag ik vragen of je alle links door hebt gelezen die ik gegeven heb?

pardon??
heb je zelf eigenlijk kinderen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:02

Dat zeg ik ook niet, marigold. Overigens wil ik helemaal geen kinderen eigenlijk... Ik vind de maatschappij gewoonweg verschrikkelijk over het algemeen namelijk...

Maar de discussie van oorsprong was/is of je je het laat weghalen wanneer tijdens de zwangerschap te zien is of het gehandicapt word/is... en mijn antwoord daarop is nu ja dat zou ik doen.