[enge] Dromen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:38

Ik heb het ook dat ik heel echt droom.
Heb een keer gedroomd dat me tandenlos zaten en het voelde ook echt zo dat is echt eng...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:39

_STS_Angels_ schreef:
Ik heb het ook dat ik heel echt droom.
Heb een keer gedroomd dat me tandenlos zaten en het voelde ook echt zo dat is echt eng...

Wist je dat dromen over je tanden een van de meest voorkomende dromen is? Samen met dromen dat je valt.
Edit: http://www.droominfo.nl/droomwoordenboe ... leg/Tanden

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:40

Ik droom ook haast elke nacht. en heel levendig. Ik word vaak gewoon moe wakker. Ik kan ook altijd mijn dromen na vertellen. Ik vind het eigenlijk heerlijk om een droom te hebben. Vaak droom ik over iets waarvan ik weet dat het in het echt toch nooit werkelijkheid word. Dus kan ik in mijn droom lekker genieten van een gebeurtenis. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:43

Enyaa schreef:
Fiffill schreef:
Ik, als ik ze beschrijf zien anderen het als nachtmerries maar ik zelf zie het niet zo. Liep ook een topic van mij van 15 pagina's over op Bokt. Ze zijn ook ontzettend surrealistisch, maar ik zou niet meer zonder kunnen. :)

Ik droom ook elke nacht, onthoud gemiddeld drie dromen per nacht en tot in de extreme details. Ben ervoor bij een therapeute geweest omdat het moeilijk is om te verwerken (het is zoveel om te onthouden) en dat heeft wel geholpen.

sorry dat snap ik niet :o

Hoe ervaar jij je droom dan?

Hoe ik mijn dromen ervaar? Als iets onbegrijpelijks, iets surrealistisch, iets vreemds. Iets beangstigend waar ik (meestal, een heel enkele keer wel) niet bang voor hoef te zijn. Als een grote bron van inspiratie. Als iets wat er altijd is, al sinds mijn kindertijd, in extreme mate. Als iets wat ik zou missen als het er niet zou zijn, omdat ik niet beter weet.
Misschien dat dit topic ([LZP] Dromen?) dat ik een poos terug al heb geopend je wat meer inzicht kan geven in hoe ik mijn dromen ervaar. Er staan ook voorbeelden in het topic van dromen van mij, niet alleen die in de openingspost maar ook verder in het topic.

billionache

Re: [enge] Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:48

Interessant topic, hier een stipje :)
Ik herinner m'n dromen ook niet vaak, meer dan 1x per maand in ieder geval niet. Maar bij een nachtmerrie ben ik ook niet vreselijk bang. Die heb ik eigenlijk weinig tot niet (of ik onthoud ze gewoon niet). Dingen die ik wel vaak herinner zijn heel leuke dingen waardoor ik soms 's nachts wakker word, huilend van geluk. Maar ook vreemde dromen. Mensen van de manege die plots een feestje bouwen met schoolvrienden, echt weird. Lijkt me best interessant dat je je dromen kan herinneren eigenlijk, maar ik snap dat het voor sommigen niet zo leuk is om elke morgen badend in het zweet wakker te worden.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:51

@fiffill
Ik heb je droom gelezen. maar dan alleen de 1e pagina.
waarschijnlijk zou ik jou gevoel niet te weten komen
Waarom? Omdat ik zoiets niet ervaar. Zoals ik vaker zeg, gevoel is niet te beschrijven, Je voelt het en dan is het voor je zelf goed!

Voel jij tijdens je slaapverlamming ook de pijnen die je in je droom meemaakt?

ik vind het iig erg heftig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:53

Ja, ik heb regelmatig dat ik wakker word en naar een bepaald lichaamsdeel grijp omdat ik het idee heb dat het er echt af ligt of dat ik echt gewond ben. :+ Maar dat heb ik ook zonder slaapverlamming. Gewoon omdat mijn dromen zo realistisch zijn.
Nu raak ik niet in elke droom gewond hoor, ik heb ook gewoon "vreemde" dromen waarin weinig mensen echt gewond raken. Ik kan wel even zoeken in het topic.

Edit: klik en klik en klik, dat zijn er nog drie die ik zo even kon vinden in het topic.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:06

Zijn dromen niet altijd vreemd dan?
een gehussel van gebeurtenissen die toch in elkaar passen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:14

Nou, ik ken ook mensen die over het gewone dagelijks leven dromen van mensen om hen heen, gebeurtenissen die ook echt zouden kunnen gebeuren (met wat fantasie). Dat zie ik bij mijn dromen nog niet zo snel gebeuren, dat bedoel ik met "vreemd". ;) Surrealistisch.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:18

om eerlijk te zijn vond ik die droom met die vissekom behoorlijk mooi!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:21

Ze zijn ook niet altijd per se "gruwelijk" of bloederig hoor, en bloed en dood hoeft ook niet altijd gruwelijk te zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:28

Enyaa schreef:
[naam] schreef:
Ik heb het ook en ik vind het een hel.
Al vanaf mijn 14de heb ik geen nacht nachtmerrie-loos gedroomd.
Ik droom over dode mensen, skeletten en schedels van mensen waar ik over heen moet lopen, incl. het geluid dat dat maakt. :r
Ook heel vaak over de dood, en over mensen in mijn leven waar ik erg bang voor ben.
Ik hoor ook mensen praten en schreeuwen in de fase tussen slapen en wakker worden.
Elke nacht is weer een strijd, want ik wíl niet slapen omdat ik die beelden niet wil zien.
Vaak word ik hyperventilerend wakker, helemaal bezweet en mijn hart slaat veel te hard.

Ik zou een moord doen voor een rustige nacht!! ;(

Bahbah!
dat heb ik soms ook, dan komen er van die enge dingen op me af zweven als ik slaap, vaak bloederige kloppende dingen enz,
Daarom duurt het ook ruim een uur als ik slaap!
gewoon hooguit vervelen

Kan je niet proberen of Jij je droom kunt sturen, Of vantevoren iets heel vrolijks gaan doen?
Of met het licht aan slapen :')
Werkt bij mij wel als het over mn lijn gaat !
Ik heb geprobeerd om mijn eigen dromen te sturen, dat is een paar keer gelukt, maar ook heel moeilijk.
Ook heb ik geprobeerd om de wekker te zetten, zodat ik wakker word, maar dat werkt niet, want zodra ik weer in slaap val, gaan de dromen gewoon verder.
Ik slaap al met het licht aan. :j Licht in de slaapkamer, licht in de woonkamer.
Anders durf ik niet eens te gaan slapen.

Rare is dat ik wel durf te slapen als ik mijn buren hoor praten, of als er iemand bij me is.

Fiffill schreef:
Ze zijn ook niet altijd per se "gruwelijk" of bloederig hoor, en bloed en dood hoeft ook niet altijd gruwelijk te zijn. :j
Dat is waar. :j
Ik heb soms dromen die op het moment dat je ze beleefd heel eng zijn, maar als je hem dan later bespreekt met een vriendin, lijkt het lang niet zo eng.
Heel apart.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:30

Of een foto met Kim onder je kussen etc.
Zodat je hem altijd vast kunt houden
of een stukje van haar staart
een geur doet ook wonderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:15

mlc schreef:
[naam] schreef:
Ik droom over dode mensen, skeletten en schedels van mensen waar ik over heen moet lopen, incl. het geluid dat dat maakt. :r
Ook heel vaak over de dood, en over mensen in mijn leven waar ik erg bang voor ben.
Ik hoor ook mensen praten en schreeuwen in de fase tussen slapen en wakker worden.
Elke nacht is weer een strijd, want ik wíl niet slapen omdat ik die beelden niet wil zien.
Vaak word ik hyperventilerend wakker, helemaal bezweet en mijn hart slaat veel te hard.

Wat bij veel mensen werkt, is als er iemand bij je slaapt. Je vriend, of een logé (in dezelfde kamer) is rustgevend, omdat je dan niet alleen bent.
Dat mag helaas niet, want ik woon begeleid en ik heb ook geen relatie.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:30

@KoudbloedKim
Mm.. misschien dan een plukje haar van Kim? en dan onder/naast je kussen of aan je bed binden ofzo.. of een armbandje met een plukje haar er in.. is toch iets vertrouwds.. Of een tape opnemen met haar gebries/gehinnik enzo en dat zachtjes af laten spelen 's nachts? -haha, vraag me niet hoe ik op dat idee kom :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:57

@Fiffill
Ah, ik ben niet de enige. Interessant topic dat je toen hebt gestart, eens op m'n gemak doorlezen.

Wat ik zo vlot lees, is dat je gewend geraakt bent aan de dromen, maar ervaar je ze dan nu ook koelbloedig of vrij emotieloos? Ik heb dat niet altijd gehad, vroeger was ik wel bang in nachtmerries of had ik heftige emoties die echt aanvoelden. Nu voelen mijn dromen nog steeds echt - en vaker lucide - maar de emoties erbij zijn sterk veranderd en niet door gewenning (ik heb heel lang geen nachtmerries gehad). Meestal voel ik alleen spanning (in positieve zin) en adrenaline in de gruwelijke dromen en in de andere dromen kan het verschillen. De surrealistische dromen kan ik soms een heel raar gevoel bij hebben, niet echt een emotie die ik kan benoemen. Een gevoel dat ik in het echte leven nooit heb, maar het is wel een positieve emotie. Soms kunnen de emoties ook juist matter zijn. Bij gruwelijke dromen die ik niet als prettig ervaar, heb ik veel minder emotie. Ik word ook nooit moe wakker door een droom, eerder met een fijn gevoel.

Ik heb het iig minder vaak dan jij ze hebt en minder heftig denk ik; ik heb geen last van slaapverlamming gelukkig. Ik heb die gruwelijke dromen niet super vaak, maar iig bijna altijd zonder angst. Ik droom vaak heel surrealistisch. Complete vage onzin. Maar een vriendin van mij heeft dat ook, dus ik dacht dat het wel redelijk normaal was. Zij onthoudt haar dromen heel goed, (jij ook volgens mij). Ik ben helaas een zeef en dromen onthoud ik tegenwoordig minder goed dan vroeger. Ook al waren ze heftig; ook die vergeet ik na verloop van tijd.

De dromen die je beschrijft komen me wel bekend voor. Bootje als plastic bekertje met een vriend als muis en dan die vis, dat zou zo in een van mijn dromen kunnen voorkomen. Ook omgevingen die plots veranderen, mensen die plots iemand anders zijn en dan toch weer niet en toch weer wel. Ik ben zelf soms ook ineens iemand anders, of dan ben ik ineens niet meer bij de situatie aanwezig, waar ik nog wel ben (ik observeer). Vaak ook belachelijke dingen die andere in mijn droom dan heel normaal vinden, maar vaak vind ik het zelf dan ook heel normaal, terwijl het iets compleet bizars is.

Soms ook juist andersom, maar dat is minder surrealistisch. Sinds mijn vader is overleden is hij uiteraard periodes op verschillende manieren in mijn dromen voorgekomen. Tegenwoordig is hij er in mijn dromen bij alsof er niets aan de hand is en hij er gewoon weer is. In mijn droom raak ik dan vaak verward met de gedachte dat er iets niet klopt en iets me dwars zit.

Dat het gevoel van een droom niet helemaal te beschrijven is, ben ik het wel met Enyaa eens. De ervaring kan soms zo raar zijn en voelen. Je beschrijft het wel mooi en toch ook zo, dat ik me er goed een voorstelling van kan maken.

Ook ik kan trouwens mijn dromen vaak niet verklaren. Soms ook wel hoor, dan is het heel makkelijk te ontrafelen en was het gewoon een wirwar van dingen. Maar vaak zijn mijn dromen zulke complete onzin, dat ik er echt geen touw aan kan vastknopen waar ze vandaan komen.

Oef, veel tekst :P

Enyaa schreef:
Knoffer schreef:
Ik droom best wel eens over gruwelijke dingen, iets wat je eigenlijk een nachtmerrie zou noemen. Moorden (ik moord ook weleens zelf in mijn dromen), gevechten, bloed, achter na gezeten worden, etc., maar het gekke is dat ik in mijn dromen nooit angst heb. Ik heb zelfs eerder dat ik er van geniet door de spanning. Ook als ik wakker word, hou ik er geen naar gevoel van over. Alleen dan ik denk, weird :P (Vooral als ik emotieloos heb lopen moorden in m'n droom.) Soms heb ik ook lucide dromen of zit het er tegen aan. Ik ben mij vaak bewust dat ik droom (de nachten dat ik mijn dromen onthoud dan), maar kan ze niet altijd besturen.

Meer mensen met nachtmerries die niet als nachtmerries voelen?

Ja ik :)
en he "fijne" is dat ik de mijne wèl kan besturen en het volgt altijd de andere droom op :)
In feite droom ik dus een onderwerp dat eens per jaar ong veranderd als ik dat wil!
bij deze blijf ik hangen :)

Ik heb ook weleens lucide dromen die ik wel kan besturen. Ik probeer dan ook weleens dood te gaan in m'n droom, omdat ik dan benieuwd ben hoe ik dat zal ervaren. Maar vaak lukt dat dan toch niet, omdat ik dan stiekem toch een beetje twijfel door de gedachte: je weet het nooit, want de droom voelt wel heel echt. En de gedachte van een trip schiet dan ook door m'n hoofd :P

De keren dat ik ben dood gegaan en de droom verder ging en niet plots stopte, is op een hand te tellen. Die keren treedde ik of uit mijn lichaam of werd een geest zonder mijn lichaam te verlaten.

KoudbloedKim schreef:

Wat naar zeg. Heb je er weleens aan gedacht om je te laten onderzoeken bij een slaapcentrum/slaapkliniek?

Inney schreef:
Ik droom ook ontzettend veel. Ik heb een periode gehad van alleen maar nachtmerrie's. vooral over dat er mensen doodgingen in mijn omgeving. Ik ben toen naar iemand toegeweest die je energieveld leest enzo, en daarna ging het eigenlijk al beter. Heb ook een dromenvanger gekocht, en heb nu wel een stuk minder nachtmerrie's!

Dat er dierbaren overlijden heb ik ook enkele keren. Ik ben een keer (jaren geleden, voordat mijn vader was overleden) jankend wakker geworden ervan. Letterlijk tranen met tuiten en het duurde ook even voordat ik mezelf kon kalmeren (terwijl ik normaal echt helemaal geen jankerd ben). Dat was heel raar. Maar tegenwoordig doen zulke dromen me vaak niet heel veel, omdat ik weet dat het niet erg is, omdat het een droom is of om een andere vage reden die ik in m'n droom verzonnen heb en totaal onrealistisch is.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:01

Ik droom ook altijd zoooveel!
Vaak wel 3 dromen per nacht die ik tot in details kan navertellen..
Meestal lijkt het wel een film ofzo! Ik zou echt filmproducer kunnen worden met al mijn dromen :')
Ik denk meestal ook nog best vaak na over die droom. Soms heb ik ook wel enge dromen en dan probeer ik er altijd zelf een goed einde aan te verzinnen :+
Bij mij is het trouwens zo dat ik, tijdens de examens of gewoon periodes waarin het heel druk is, meer droom..
Ik weet ook niet hoe dat komt.

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:02

Ik heb heel vaak dan droom ik wat droom ik het nog een x
en als er wat gebeurd weet ik precies en weet precies wat ik moet doen..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:06

@SuzannePerla Dat zal met stress te maken hebben, denk ik en met dingen die je moet verwerken.

Je droomt overigens altijd wel. Iedereen heeft de gewoonte te zeggen of je vaak wel of niet droomt, maar als je normaal slaapt, dan kom je altijd wel in de remslaap en dus droom je. Alleen onthoud niet iedereen zijn/haar dromen (of zelfs slechts een enkele).

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:42

mlc schreef:
@KoudbloedKim
Mm.. misschien dan een plukje haar van Kim? en dan onder/naast je kussen of aan je bed binden ofzo.. of een armbandje met een plukje haar er in.. is toch iets vertrouwds.. Of een tape opnemen met haar gebries/gehinnik enzo en dat zachtjes af laten spelen 's nachts? -haha, vraag me niet hoe ik op dat idee kom :')

Oh NaAper :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:29

Knoffer: Ik ben een keer in Zwolle geweest naar een centrum voor mijn Epilepsie.
In datzelfde gebouw zat ook een slaapcentrum.
Maar hoe krijg ik een verwijzing?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 08:30

Zijn jullie niet bang om te gaan slapen dan?
Ik wordt nooit uitgerust wakker en ben heel veel moe.
Ik slaap onrustig en stel het slapen ook zo lang mogelijk uit.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:17

Het schijnt dat je nooit kan dromen dat je doodgaat. Wel dat je bewusteloos raakt of anderen dood gaan, maar jij zelf niet. Zo heb ik ooit gelezen.

Ik droom zelf soms. Heel soms heel heftig en heel soms heel fijn. Als ik iets ergs heb mee gemaakt droom ik nachten elkaar heel eng en als ik iets leuks mee maak droom ik nachten heel leuk.

Dromen dat al je tanden los zitten heb ik ook vaak gehad, brr echt heel naar!

Of dat je wakker schrikt alsof je valt en dan je even niet kan bewegen.. Ook heel naar.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:40

Ik droom regelmatig, meestal kom ik er dan ergens halverwege in en kan ik dan -helaas- elk moment wakker worden, tenzij ik me heel erg concentreer op mijn droom.

Gelukkig droom ik geen akelige dingen -men ook nog maar 12, dus sowieso nog weinig akeligs meegemaakt-. Zo droom ik o.a. over Storm Chasen met de TIV -heerlijke dromen, maar nog nooit gebeurd!-, vliegen -zonder vliegtuig dan :P- en vroeger ook veel over paardrijden.

Wat ik wel eens heb -las net iets over vallen- is dat het lijkt alsof mijn bed ineens naar beneden vliegt. Daarvoor hoef ik geen eens mijn ogen dicht te hebben en te slapen..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:14

Dat vallen hebben wel veel mensen volgens mij, maar meestal niet als je wakker bent. Als je tussen slaap en wakker inzit, heb je weleens ineens een spastische bewegingen. Ik heb ook weleens dat als ik nog gewoon wakker ben en in bed lig, dat de wereld enorm draai en ik lig te tollen. Zeg maar wat je hebt als je normaal gesproken teveel gedronken hebt, maar ik heb het dan ook wel als ik nuchter ben :P Heel naar is dat.

@Iney
Nee, nooit bang geweest om te gaan slapen. Wel heb ik een tijd inslaapproblemen gehad, maar dat had niet te maken met angst voor dromen.
Ik word ook wel altijd moe wakker, maar dat heeft meer te maken met dat ik opstaan haat. Ik zie geen verband tussen mijn dromen en moeheid.

@KoudbloedKim
Ik denk via de huisarts. Ben je er weleens mee naar de huisarts geweest? Ik ben zelf nog nooit bij zo'n centrum geweest trouwens, dus ik weet er niet veel van, maar mijn oom wel. Die werd vaak wakker met hevige hoofdpijn en bleek toen apneu te hebben. Een ander soort klacht dan dat jij hebt, en ik weet ook niet of hij ook naar droomde, maar ze kunnen iig wel veel onderzoeken in zo'n centrum. Is denk ik zeker het proberen waard als je elke nacht slecht slaapt.

Nessah schreef:
Het schijnt dat je nooit kan dromen dat je doodgaat. Wel dat je bewusteloos raakt of anderen dood gaan, maar jij zelf niet. Zo heb ik ooit gelezen.

Ligt eraan hoe je dood gaan bekijkt denk ik. Je weet namelijk nooit hoe het is om dood te gaan; je hebt het namelijk nooit eerder ervaren, maar ik ben wel degelijk enkele keren dood gegaan in mijn droom. Mijn eigen fantasie maakt er dan wat van. Bijvoorbeeld dat ik dus een geest word of uit mijn lichaam treed, maar dat is vast niet hoe echt dood gaan voelt. Andere keren stopte mijn droom gewoon plots als ik dood ging of vlak voordat ik dood zou gaan. Dat is meer hoe het zou zijn denk ik, alleen is dat wel saai - voor een droom. :P Ik heb het dood gaan in mijn dromen eigenlijk nooit heel heftig ervaren gek genoeg.