niet meer naar consultatie bureau gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:56

Hebben we het nu over kinderen die naar het buro gaan? Moet de arts dan vragen of de kids even buiten wachten? Wellicht is het niet tactisch gezegd, maar je mag mensen er toch wel op wijzen. Nu zijn er veel meer dikke mensen/kinderen dan vroeger. Wanneer je er vroeg bij bent, scheelt zoveel met later. Wat een korte teentjes allemaal, ik zou het eerder veel erger vinden dat een arts de ernst er niet zo van in ziet, en de mensen maar met een 'goed' gevoel naar huis stuurt. Ik zie zoveel kinderen in mijn omgeving die van alles mogen eten en snoepen, waarvan de ouders helemaal vinden dat ze een normaal eetpatroon hebben. Mijn dochtertje van 6 heeft een vriendin die hier 4 broodjes tussen de middag komt eten. Zoveel eet ik er nog niet eens. Haar moeder vind dat bijv echt nodig om haar de dag door te laten komen, om maar aan te geven wat voor de een normaal en gezond is, de ander dat niet vind. Een arts mag naar mijn mening zeker advies geven, 3 kilo op een peuter is in verhouding veel meer dan 3 kilo op een volwassene. Misschien is het niet altijd leuk om te horen, obesitas vind ik idd een groot woord, daar hoor je niet bij een beetje overgewicht mee te lopen strooien. Maar het wijzen op en advies naar een gezond goed eet/bewegingspatroon vind ik niet verkeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:57

DatBenIkNou schreef:
Een goede arts weet heus hoe hij dit positief kan brengen, zonder een kind meteen een nog groter complex aan te praten.

Volgens mij is dat zo goed als onmogelijk als er geen vertrouwensrelatie is. En er is geen vertrouwensrelatie met cb-artsen of schoolartsen ofzo, want daarvoor maken ze de kinderen veel te weinig mee.

MightyMike schreef:
Wellicht is het niet tactisch gezegd, maar je mag mensen er toch wel op wijzen. Nu zijn er veel meer dikke mensen/kinderen dan vroeger.

Er zijn ook veel meer mensen/kinderen met eetproblemen dan vroeger.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:00

Shadow0 schreef:
Er zijn ook veel meer mensen/kinderen met eetproblemen dan vroeger.

Er is ook veel meer en veel meer verschillend eten beschikbaar dan vroeger, plus dat mensen er nu veel meer budget voor hebben.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:01

Dat zie ik niet, kom, wanneer je het positief kan brengen heb je echt geen 'vertrouwensrelatie' nodig. Kinderen reageren ook positief wanneer het leuk en simpel en lief gebracht kan worden, daar is de ene dokter beter in dan de ander, het gaat erom om de manier waarop iemand het met woorden kan brengen volgens mij, niet zozeer hoelang het kind de arts kent.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:02

MightyMike schreef:
Dat zie ik niet, kom, wanneer je het positief kan brengen heb je echt geen 'vertrouwensrelatie' nodig. Kinderen reageren ook positief wanneer het leuk en simpel en lief gebracht kan worden, daar is de ene dokter beter in dan de ander, het gaat erom om de manier waarop iemand het met woorden kan brengen volgens mij, niet zozeer hoelang het kind de arts kent.

Dus jij vindt dat een arts al zijn conclusies aan een kind moet kunnen vertellen? Als hij het maar lief en simpel brengt?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:03

Wanneer je als klein kind al een verkeerd eet/bewegingspatroon aan geleerd hebt gekregen, is het veel moeilijker hier later van af te stappen. Ook wanneer je overgewicht krijgt in je jonge jaren, schijnt dat gewicht veel moeilijker kwijt te raken te zijn. Dan lijkt het me alleen maar positief om er vroeg op gewezen te worden en er wellicht met kleine stapjes wat aan kan doen dan denken dat het allemaal wel mee valt, het is maar een beetje te veel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:03

En wat staat er op het 'eetlijstje' dat ik van het cb mee kreeg als voorbeeld voor mijn 1 jarige? Boterhammen met hagelslag, jam en chocoladepasta. Pure suiker. En dan vragen ze zich af waar al die kinderen met overgewicht vandaan komen. En oh wat zielig voor mijn kind dat ie dat voorlopig echt niet krijgt... |o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:05

MightyMike schreef:
Hebben we het nu over kinderen die naar het buro gaan? Moet de arts dan vragen of de kids even buiten wachten? Wellicht is het niet tactisch gezegd, maar je mag mensen er toch wel op wijzen. Nu zijn er veel meer dikke mensen/kinderen dan vroeger. Wanneer je er vroeg bij bent, scheelt zoveel met later. Wat een korte teentjes allemaal, ik zou het eerder veel erger vinden dat een arts de ernst er niet zo van in ziet, en de mensen maar met een 'goed' gevoel naar huis stuurt. Ik zie zoveel kinderen in mijn omgeving die van alles mogen eten en snoepen, waarvan de ouders helemaal vinden dat ze een normaal eetpatroon hebben. Mijn dochtertje van 6 heeft een vriendin die hier 4 broodjes tussen de middag komt eten. Zoveel eet ik er nog niet eens. Haar moeder vind dat bijv echt nodig om haar de dag door te laten komen, om maar aan te geven wat voor de een normaal en gezond is, de ander dat niet vind. Een arts mag naar mijn mening zeker advies geven, 3 kilo op een peuter is in verhouding veel meer dan 3 kilo op een volwassene. Misschien is het niet altijd leuk om te horen, obesitas vind ik idd een groot woord, daar hoor je niet bij een beetje overgewicht mee te lopen strooien. Maar het wijzen op en advies naar een gezond goed eet/bewegingspatroon vind ik niet verkeerd.

Mijn dochter eet ook regelmatig 4 boterhammen en die is prima in verhouding, gewoon een lange en slanke meid. Nog sterker: zelfs mijn middelste pukkie eet soms 4 boterhammen achter elkaar weg en die is veel te klein en veel te licht. Terwijl de kinderen van een vriendin van me altijd maar een paar hapjes eten, waar ze zich vreselijk zorgen over maakt, en de ene is aan de magere kant en de andere stevig.
Artsen staan al snel met een wijzend vingertje naar dikke kinderen maar een voedselweigerend kind weer aan het eten krijgen wat een veel groter probleem is, kunnen ze ook niet.
Overigens moet een kind van 3 dagelijks 2-5 boterhammen eten staat er op mijn dieetwijzer die ik kreeg toen ik mijn middelste aan het eten moest zien te krijgen. MET roomboter.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:06

Vjestagirl schreef:
MightyMike schreef:

Dus jij vindt dat een arts al zijn conclusies aan een kind moet kunnen vertellen? Als hij het maar lief en simpel brengt?

Nee hoor, zeker niet, maar op de leeftijd dat je kind naar het cbs gaat, kan de arts er echt wel om heen praten zodat het voor de ouder duidelijk is waar het over gaat en het kind niet met een gevoel naar huis gaat dat hij/zij niet voldoet. Vertrouwensrelatie zie ik hier echt niet bij, je krijgt geen doodsvonnis mee naar huis. Een kind van 4 heeft nog weinig besef van dikker worden, een arts hoeft die woorden toch ook niet zo in de mond te nemen. Wanneer je een ouder uitlegt dat het gewicht op de lijn te hoog is en er naar voeding/beweging gekeken kan worden om het lijntje naar beneden te krijgen in de toekomst, is er volgens mij geen peuter die met het gevoel naar huis gaat dat hij/zij te dik is. Het gaat erom hoe je het brengt. Een arts die naar je kindje kijkt en roept, zo zo, jij hebt de laatste tijd veel te veel snoepjes gegeten zeker, hoort niet op zijn artsstoel thuis.

Vjestagirl

Re: niet meer naar consultatie bureau gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:07

Dit ging om een kind van 11 bij een schoolarts, geen peuter bij het CB

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:09

Iedereen zijn mening, de een zet meer om dan een ander, maar vind 4 (alleen al als lunch) wel veel hoor. Mijn moeder liep bij een diëtist om wat kilo's kwijt te raken, alle pondjes gaan door het mondje en dan wordt er naar je eetpatroon gekeken. Buiten de koekjes etc om die ze zou kunnen laten staan, wordt dan bijv gelijk op je brood gewezen. 3 boterhammen per dag is zelfs voor een volwassene (zonder extreme inspanning) voldoende is het antwoord daar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:15

MightyMike schreef:
Iedereen zijn mening, de een zet meer om dan een ander, maar vind 4 (alleen al als lunch) wel veel hoor. Mijn moeder liep bij een diëtist om wat kilo's kwijt te raken, alle pondjes gaan door het mondje en dan wordt er naar je eetpatroon gekeken. Buiten de koekjes etc om die ze zou kunnen laten staan, wordt dan bijv gelijk op je brood gewezen. 3 boterhammen per dag is zelfs voor een volwassene (zonder extreme inspanning) voldoende is het antwoord daar.

Grappig. Mijn diëtiste vond 4 een absoluut minimum, en 6 meer gepast. Blijkbaar denken zelfs niet alle diëtisten er hetzelfde over :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:16

Het advies voor een driejarige per dag, heb het nog even opgezocht:

1 liter water
3-5 sneden brood met roomboter, beleg half hartig en half zoet.
2-4 aardappelen
200 gram groenten
2 stuks fruit (of 200 gram)
halve liter volle melkprodukten + 1 sneetje kaas
75 gram vlees of 100 gram vis

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:19

Urielle schreef:
Het advies voor een driejarige per dag, heb het nog even opgezocht:

1 liter water
3-5 sneden brood met roomboter, beleg half hartig en half zoet.
2-4 aardappelen
200 gram groenten
2 stuks fruit (of 200 gram)
halve liter volle melkprodukten + 1 sneetje kaas
75 gram vlees of 100 gram vis

Ik heb hier een voedingscentrum brochure. Die hebben het voor een 3 jarige over:
3/4 liter vocht (waarvan 300ml melk)
50 tot 100 gram aardappelen
1,5 stuk fruit (150 gram)
2 of 3 sneetjes brood
1/2 plak kaas
50 tot 60 gram vlees of vis

Dat scheelt nogal!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 27-11-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:19

MightyMike schreef:
Wanneer je als klein kind al een verkeerd eet/bewegingspatroon aan geleerd hebt gekregen, is het veel moeilijker hier later van af te stappen.

In welk geval het ook alleen maar zinnig is om dat met de ouders op te nemen, en niet met de kinderen. Die hebben immers weinig aan een eenmalige opmerking. Juist daarom heb je minstens een redelijk plan nodig.

Citaat:
Dan lijkt het me alleen maar positief om er vroeg op gewezen te worden en er wellicht met kleine stapjes wat aan kan doen dan denken dat het allemaal wel mee valt, het is maar een beetje te veel.

Ook als het gevolg is dat kinderen bang worden om te eten en daardoor in de problemen krijgen? Lijkt mij een kwestie van afweging. Persoonlijk denk ik dat een eetprobleem (dus echt richting binge-eating of anorexia ofzo) een veel groter risico is. En ongezond afvallen ook. En als je ziet op Bokt hoeveel jonge meiden gewoon echt niet genoeg eten... :n
(En 3 boterhammen per dag? Lijkt mij echt niet gezond voor volwassenen en kinderen van een jaar of 10 en ouder, als je dat als voornaamste ontbijt en middageten hebt. Bedenk dat te weinig eten ook flinke gevolgen kan hebben voor je stofwisseling, waardoor je de problemen soms alleen maar vergroot.)

Ik vind dat zorgwekkend, en dat is iets waar je zorgvuldig mee om moet gaan, niet door er een losse opmerking in te fietsen. JUIST als je autoriteit hebt is dat belangrijk.

En mightymike: ik geloof dat je onderschat welke impact zoiets op kinderen kan hebben. Wat jij nu allemaal verzint is bovendien heel nadrukkelijk niet wat er beschreven werd. Dat is een hele andere situatie, maar die verzin je nu zelf en was niet het voorbeeld dat genoemd was.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:20

Voor een kind of een volwassene? Maar idd zo zie je maar weer, ieder zijn eigen eetpatroon. Mijn dochter ga ik niet verbieden om af en toe een broodje meer te eten hoor, maar om van 4 broodjes een gewoonte te maken, hoeft voor mij niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:22

Shadow0 schreef:
MightyMike schreef:
Wanneer je als klein kind al een verkeerd eet/bewegingspatroon aan geleerd hebt gekregen, is het veel moeilijker hier later van af te stappen.

In welk geval het ook alleen maar zinnig is om dat met de ouders op te nemen, en niet met de kinderen. Die hebben immers weinig aan een eenmalige opmerking. Juist daarom heb je minstens een redelijk plan nodig.

Citaat:
Dan lijkt het me alleen maar positief om er vroeg op gewezen te worden en er wellicht met kleine stapjes wat aan kan doen dan denken dat het allemaal wel mee valt, het is maar een beetje te veel.

Ook als het gevolg is dat kinderen bang worden om te eten en daardoor in de problemen krijgen? Lijkt mij een kwestie van afweging. Persoonlijk denk ik dat een eetprobleem (dus echt richting binge-eating of anorexia ofzo) een veel groter risico is. En ongezond afvallen ook. En als je ziet op Bokt hoeveel jonge meiden gewoon echt niet genoeg eten... :n
(En 3 boterhammen per dag? Lijkt mij echt niet gezond voor volwassenen en kinderen van een jaar of 10 en ouder, als je dat als voornaamste ontbijt en middageten hebt. Bedenk dat te weinig eten ook flinke gevolgen kan hebben voor je stofwisseling, waardoor je de problemen soms alleen maar vergroot.)

Ik vind dat zorgwekkend, en dat is iets waar je zorgvuldig mee om moet gaan, niet door er een losse opmerking in te fietsen. JUIST als je autoriteit hebt is dat belangrijk.

En mightymike: ik geloof dat je onderschat welke impact zoiets op kinderen kan hebben. Wat jij nu allemaal verzint is bovendien heel nadrukkelijk niet wat er beschreven werd. Dat is een hele andere situatie, maar die verzin je nu zelf en was niet het voorbeeld dat genoemd was.

Nee niet, ook al is het gevolg anorexia. Mijn oudste is heel gevoelig voor dit soort dingen, dus kan me de impact wel voorstellen. Ze wil graag mooi en lief gevonden worden, maar wanneer een arts met mij zou praten over de lijn bijvoorbeeld en dat je er wellicht al naar kunt kijken, is er geen kind wat hier onzeker van zou worden. Pas wanneer het rechtstreeks op zijn gewicht aangesproken zou worden, of door de ouders benadrukt dat het te dik zou zijn volgens de arts, maar een goede arts kan het op zo'n leeftijd echt wel buiten je kind om brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:24

MightyMike schreef:
Voor een kind of een volwassene? Maar idd zo zie je maar weer, ieder zijn eigen eetpatroon. Mijn dochter ga ik niet verbieden om af en toe een broodje meer te eten hoor, maar om van 4 broodjes een gewoonte te maken, hoeft voor mij niet.

Een driejarige, heb zowel een brochure als met mijn pukkie bij de diëtist gelopen. Niet vanwege overgewicht trouwens ;)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:25

Shadow, we hebben het hier over het cbs, begrijpt jou 4-jarige dan echt alle grote mensentaal? Ik vind de reacties zo teentjes getrapt. Ben het helemaal eens met de manier waarop het gebracht moet worden, maar een aantal reacties in dit topic neigt zo naar waar bemoeit de arts zich mee, en ik ben wel van mening dat het aangekaart mag worden. Dat is alles, anorexia en alles wat er bijgehaald wordt, vind ik weer van een hele andere orde. Dus een cbs arts moet maar niets zeggen tegen een ouder? Een 4 of een 11-jarige is toch een heel verschil met wat het meekrijgt, een volwassene kan daar echt wel overheen praten voor die eerste.

Het doel van de arts zou moeten zijn de volwassene er van bewust te maken, niet het kind. Dat moet spelenderwijs een goed patroon mee krijgen. Maar dat neemt niet weg dat er niet over gepraat mag worden tussen volwassenen. Daar in zie ik op die leeftijd nog geen problemen wat betreft anorexia etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:32

MightyMike: het voorbeeld ging over een 11-jarige bij de schoolarts: Precyll @ [MW] niet meer naar consultatie bureau gaan.

Maar het centrale punt is dat de betreffende arts / deskundige gewoon maar wat roept, zonder de achtergrond te kennen, terwijl die adviezen er flink in kunnen hakken. Bij het CB zijn het vooral de ouders die hun zelfvertrouwen verliezen, bij de schoolarts ging het hier om het kind dat erg aangedaan was. Maar in beide gevallen zijn het de professionals die veel te slordig en gemakkelijk omgaan met dat soort dingen. Ze schudden zomaar even een adviesje uit de mouw ipv zich behoorlijk te verdiepen in de situatie en dan samen met de ouders te kijken of er iets gebeuren moet en zo ja wat dan.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:35

De arts heeft letterlijk gezegd 'je bent te dik en dat noemen we obesitas'

Ze zei het tgen de jongen zelf en niet tegen de moeder. Hij eet 3 normale maaltijden, snoept heus wel zo nu en dan (welk kind van 11 niet) sport 1x per week bij een vereniging en 2x pe week schoolgym. Hij is idd wat aan de zware kant. Bmi 21 de grens van normaal naar overgewicht voor kinderen ligt op 20.6, maar is het dan nodig om zoiets tegen een 11 jarige te zeggen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:39

Shadow0 schreef:
MightyMike schreef:

Citaat:

Zie nu pas je onderste zinnen. Ik haak in dit topic op deze pagina en gelijk met de vraag of dit gaat om kinderen die naar het cbs gaan met verbazing. Pas een aantal antwoorden later van mijn kant, is er pas een berichtje dat het om een 11-jarige gaat. Ik verzin niks, dit topic ging in eerste instantie om het cbs, daar komen kids van 11 niet meer, dus pardon, dat ik in die veronderstelling was, ondanks mijn vraag.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:42

Mijn dochter is nu bijna 12 en heeft nog nooit een consultatiebureau van binnen gezien....ze mankeert helemaal niets anders dan dat ze een lastige puber wordt....hoort bij de leeftijd :D ....de reden dat ze nooit bij het CB is geweest is dat we de eerste 4 jaar van haar leven in Duitsland gewoond hebben en alle controles daar via de huisarts liepen en waar ze ook alle benodigde entingen gehad had....eenmaal in NL aangekomen kregen we een enorm dikke enveloppe met allemaal entingsopdrachten...gevraagd waar dit voor nodig was...het CB kon niet controleren of ze ooit entingen gehad had dus moest ze maar een speldenkussen worden...gezegd dat ze alle entingen gehad heeft en dat het hen geen moer aangaat...bij de huisarts overlegd en hij heeft sinds die tijd alle entingen gedaan en ik heb ze gewoon bij mijn ziektekostenverzekering gedeclareerd...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:45

Dat zou ik ook niet hebben gedaan Welshje68, jeetje, het cbs mag er toch vanuit gaan lijkt mij dat ze in Duitsland ook wel weten wat enten is..

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:50

tja....burocratie ten top....ben super tevreden met mn huisarts...dus die paar entingen die mocht hij mooi doen ook al zou ik ze niet vergoed krijgen....veel rustige omgeving ook trouwens voor kids ipv die massale entingsevenementen vol stress en elkaar opfokken