wel of geen kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raveltje

Re: wel of geen kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:28

Heb tot mijn 26e altijd gezegd nooit geen kinderen te willen, vond ze verschrikkelijk.. Totdat ik onverwachts zwanger werd en na 9 maanden mijn eigen kleine guppie in mijn armen had.. <3 Ze is nu inmiddels 20 en ik kan mij echt niet meer een leven voorstellen en bedenken waarom ik dat altijd gezegd heb..

Nu vind ik nog niet alle babies en kleine kindjes leuk hoor.. :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:32

Poeh wel of geen kinderen is lastig zo te zeggen. Dat is voor iedereen anders en soms kan het ook nog veranderen met de juiste partner. En of het je dan ook nog gegund is als je wel wil. Het is nog niet zo van zelf sprekend om zo zwart wit te zeggen we nemen kinderen.

Het veranderd zeker je leven. Het geeft een andere inhoud. Maar betekend niet dat je niets meer zelf hebt. Wij hebben hier ook 1 hond, 2 katten en 3 paarden rond lopen en combineer dit met een zoontje van 2,5 jaar en de 2de kan zich elk moment aandienen. Druk ja;) Maar genieten wel van het leven op een andere manier. Maar je moet wel zeker weten dat je toe bent aan die verandering in je leven want je kan natuurlijk het niet meer veranderen als het kindje er is;)

Maar je mening kan nog vaak veranderen en ligt maar net aan hoe je leven verloopt. Vind zelf dat je een stabiele basis en een goede partner moet hebben. Dat maakt al veel goed met samen opvoeden en samen delen in tijd. Zodat je toch nog leuke dingen kan doen en momenten van jezelf in kan lassen want dat vond ik erg belangerijk. En je mening kan nog vaak veranderen.

IK riep heel lang geen voor mij wil zelf nog zoveel in het leven doen daar past geen kind in. Toen wilde ik wel maar had geen geschikte vaste relatie. Toen gaf ik het op dacht het leven is zo ook leuk. En het lukt me niet meer voor mijn 30ste jaar. En dat is ook niet gelukt. Toen kwam de juiste partner en ineens ging het snel. Heb inmiddels een zoontje van 2,5 jaar en zou niet meer weg te denken zijn. Een schatje. En ja..het is anders..maar niet minder leuk. En was inmiddels 35 jaar toen hij kwam. Nu verwachten we elk moment onze 2de. Die had er al moeten zijn zelfs;0 Wordt druk en nog anders leven. Maar zorg dat je deelt met je partner je hebt samen kinderen niet alleen jij. Je moet ook nog afentoe een dag voor jezelf inplannen dan houdt het je gezond.

Dus zie hoe je leven loopt en niet teveel over nadenken. Meningen veranderen en dan moet het je nog gegund zijn ook.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:42

Ik heb een paar jaar in de kinderpsychiatrie en jeugdhulpverlening gewerkt. En ik voelde me altijd betrokken en begaan bij deze kinderen. De tweeling van mijn beste vriendin en mijn eigen nichtje en neefje zijn mij enorm dierbaar.

Maar ik heb geen kinderen en ook nooit een kinderwens gehad. Ik heb altijd gezegd zeg nooit, nooit. Maar durf nu wel te zeggen dat dat gevoel ook echt niet meer gaat komen. Ik ben al 18 jaar samen met mijn vriend, hij denkt er hetzelfde over. En ik ben bijna 40.

Ik mis het ook echt niet, ik vind het heerlijk niet de verantwoordelijkheid te hebben over het leven en geluk van minimensjes. Een paar uur oppassen, een nachtje logeren, leuk. Maar een hele dag geeft mij al een beklemmend gevoel dat ik niet kan gaan en staan waar ik wil.

Ik heb trouwens nooit last gehad van mensen die het vreemd vonden of zeiden "komt nog wel". Als iemand uit interesse vraag of ik kinderen heb, zeg ik er nu ook altijd bij dat er geen kinderwens is geweest. Zodat ze weten dat het in elk geval geen gevoelig onderwerp is. Want er zijn genoeg vrouwen waarbij zo'n vraag een hoop verdriet oproept.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:47

Mi_Amore schreef:
{..}

en mijn schoonmoeder HAAT me er gewoon hartsgrondig voor. Ik ben getrouwd met haar eerste zoon dus ik MOET als eerste het eerste kleinkind ter wereld zetten.

Oef als mijn schoonmoeder zo zal denken dan mag ik wel opschieten! Ik heb namelijk zo het vermoeden dat het zusje van mijn vriend eerder gaat zijn. :+
Zelf wel een kinderwens maar ik wacht nog wel een jaar of 8 a 10 denk ik... ;)

Ik hoor dat trouwens wel vaker, schoonmoeder die juist schoondochter gaan haten als er geen kinderwens is.. :?
Volgens mij beslis je dat altijd samen met je partner, dus ook als besluit dat je geen kinderen wilt. Maar nee zoonlief is helemaal super en het ligt totaal niet aan hem want hij wil wel kinderen en anders heb jij het uit z'n hoofd gepraat etc. :') Het word altijd op schoondochter afgegeven in dat soort situaties.. :oo Valt mij wel op..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:02

Nee geen kinderwens, nooit gehad en verwacht het ook niet te krijgen (mijn vriend ook niet trouwens).
Ben nu 24, en vind het wel prima zo ! Ik wil mijn leven invullen zoals ik dat wil, wil gaan en staan waar ik wil en dat kan nu eenmaal niet altijd met kinderen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:15

Sonja_vR schreef:
dat word er niet gezegd :n puur dat deze topics eindigen in een discussie tussen twee kampen.
de mensen die echt een hekel lijken te hebben aan kinderen en de mensen die lijken te vinden dat zonder kinderen je leven zinloos is...
voordat we daar stranden komen idd alle andere types ook nog langs, maar de geschiedenis van dit soort topics wijst idd uit dat er twee kampen overblijven als het topic maar lang genoeg staat :+

ik begrijp dat dat niet gezegd word, maar dat het er op lijkt. En ik denk dat we niet op zaken vooruit moeten lopen, modjes hebben daar vaker last van, denken dat er iets gaat gebeuren, terwijl daar nog helemaal geen sprake van is. Tot nu toe is het een heel beschaafd gesprek, met genuanceerde meningen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:17

Ja joh, laten we nou op Hilli duiken omdat ze groen is :') Mods mogen namelijk ook geen mening hebben in de fora waar ze niet op modden...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:33

Nee hoor, geen probleem. Vraag me nu wel af wat haar mening dan is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:41

Ik heb hier twee algemene dingen gezegd: Hilli @ [MW] wel of geen kinderen en Hilli @ [MW] wel of geen kinderen

En om antwoord te geven op wat de TS vroeg:
Citaat:
Ik vroeg me af hoe jullie over de kinderwens denken.
Is t gek om geen kinderen te nemen?
Is dat ondankbaar? Aangezien vele wel kinderen willen maar niet kunnen krijgen.

Ik vind dat een kinderwens iets persoonlijks is, zowel van jezelf als wanneer je deel uitmaakt van een koppel. Een kinderwens hoeft niet iets te zijn wat vaststaat, meningen kunnen veranderen natuurlijk.

Ik vind wél dat je er heel goed over na moet denken wat de consequenties zijn van een kindje in je leven en dat het naast een heleboel leuke dingen ook een hoop zorgen met zich meebrengt. Je bent toch verantwoordelijk en het lijkt me een pittige taak, ouder zijn.

Ik heb geen kinderwens, maar ik heb niks tegen kinderen. OK, een binnenspeeltuin met een hele grote groep overenthousiaste kinderen is me een brug te ver, maar mijn kleine nichtje mag zo een weekend komen logeren en ik wil best het zoontje van een vriendinnetje voorlezen voor 'ie gaat slapen. Datzelfde gevoel heb ik overigens ook met huisdieren: ik wil best een keer op een kat of een hond passen in een vakantieperiode, maar zelf hoef ik er geen. Betekent niet dat ik dieren niet leuk vind.

Edit: en of het ondankbaar is? Moeilijke vraag. Ik voel het zelf niet als zodanig, maar ik kan me voorstellen dat iemand die wel heel graag kinderen wil en ze niet kan krijgen ondanks alle moeite die gedaan is dat anders voelt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:46

Grit schreef:
Ik heb een paar jaar in de kinderpsychiatrie en jeugdhulpverlening gewerkt. En ik voelde me altijd betrokken en begaan bij deze kinderen. De tweeling van mijn beste vriendin en mijn eigen nichtje en neefje zijn mij enorm dierbaar.

Maar ik heb geen kinderen en ook nooit een kinderwens gehad. .

Hier dus hetzelfde.
Ik werk al jaren met kinderen, pubers, en ben er gek mee. Ook de kinderen van vriendinnen vind ik super, maar zelf ben ik absoluut niet bereid om mijn leven aan te passen voor een kind. KOmt er simpelweg niet.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:50

Goof schreef:
Ik vind mijn eigen leven veel te belangrijk, ik ben ook niet bereid me aan te passen aan een kind.
Dus nee, geen kinderen. Ik zou er niet gelukkig van worden.

Same here....ik moet er niet aan denken om iets anders dan mij op de eerste plaats te zetten.
Maar man man man wat krijg ik daar een reacties op zeg. Je zou haast (niet helemaal hoor :)) zeggen 'ik kan ze niet krijgen', dan zijn de reacties een stuk sympathieker :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:09

Hili, deze mening vind ik een aanwinst voor dit topic. Iets waar mensen iets aan kunnen hebben. Fijn dat je hem hier neergezet hebt.

(waarom voel ik me nu opeens zo'n goeroe? :D )

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:14

Wauw nog best veel mensen zonder kinderwens. Niet verwacht.

Ik heb vroeger zo een goeie jeugd gehad!
Van me geboorte tot mn 13e waren top!
De puberjaren iets minder xd niet zo goed contact met me ouders.

Ik zou evt mijn kinderen later nooit zon jeugd kunnen geven, mijn jeugd valt niet te overtreffen.
Ook in de toestand waarin NL nu verkeerd is t in de toekomst niet eens zeker of ik nog wel uberhaupt een pensioen kan opbouwen en of ik wel werk kan vinden, en deze ook kan behouden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:15

Een paard verkoop je.. Als je geen geld er meer voor heb.
Een kind daarin tegen... Zet je niet op marktplaats haha

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:19

Ik heb dit hele topic niet doorgelezen, maar wat ik in dit soort topics vaak terug zag komen was het verwijt dat het egoïstisch zou zijn om geen kinderen te nemen... :S

Wat ik me in de huidige tijd echt niet meer kan voorstellen. Mij lijkt juist eerder dat bijv. iemand die er een vijfde kind krijgt het verwijt krijgt waar dat nou voor nodig is, alsof er niet al genoeg mensen op aarde zijn en je hebt immers toch al genoeg gezonde kinderen?

Zo'n verwijt vind ik alsnog niet terecht hoor, zulke oordelen over dit soort zeer persoonlijke keuzes (zowel over het aantal kinderen of juist het ontbreken ervan) in iemands leven vind ik niet kunnen..

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:29

hier ben ik bijna 26 en ook altijd geroepen ik wil nooit geen kinderen!!! Nu met de perfecte vriend tegengekomen begint het toch wat te kriebelen. Misschien dus toch ooit. Maar eerst nog een paar jaar wachten, tot er meer zekerheid is enzo.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:45

Je moet je eigen gevoel af gaan. Als jij geen kinderwens hebt, is daar toch niets raars aan ? Het moet in je zitten. Kinderen eisen veel van je leven, het is niet zomaar iets.
Ik heb sinds ik een jaar of 8 ben, altijd al een sterke kinderwens gehad. Ik speelde onwijs veel met poppen, zeker wel tot mijn 13e levensjaar. En als ik kinderen zie, dan smelt ik gewoon. Die drang is zo hoog, maar eerst wil ik nog even heerlijk kunnen genieten van mijn eigen leven en met mijn vriend. Die wens blijft er sowieso, en voor mijn vriend ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:25

nynke55 schreef:
ik begrijp dat dat niet gezegd word, maar dat het er op lijkt. En ik denk dat we niet op zaken vooruit moeten lopen, modjes hebben daar vaker last van, denken dat er iets gaat gebeuren, terwijl daar nog helemaal geen sprake van is. Tot nu toe is het een heel beschaafd gesprek, met genuanceerde meningen.

Sommige fouten hoef je niet opnieuw en opnieuw en opnieuw en op nieuw te maken...
Als je van een brug springt van 30m hoog, leef je ook nog zo lang je valt, toch mag je er wel van uit gaan dat dat slechts een kwestie van tijd is; Je hoeft dat niet meer uit te testen, gewoon omdat ervaring geleerd heeft dat van 30m hoog naar beneden vallen geen goed plan is.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:50

ben zelf een trotse moeder van drie mooie dochtertjes.. maar zou nooit tegen iemand zeggen dat het egoistisch is om geen kinderen te willen.....
het is de keuze van jou en je partner en die maak je samen... en welke keuze je dan ook maakt, als je die samen maakt is het ok..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:52

Kahawa schreef:
Ik heb dit hele topic niet doorgelezen, maar wat ik in dit soort topics vaak terug zag komen was het verwijt dat het egoïstisch zou zijn om geen kinderen te nemen... :S

Wat ik me in de huidige tijd echt niet meer kan voorstellen. Mij lijkt juist eerder dat bijv. iemand die er een vijfde kind krijgt het verwijt krijgt waar dat nou voor nodig is, alsof er niet al genoeg mensen op aarde zijn en je hebt immers toch al genoeg gezonde kinderen?

Zo'n verwijt vind ik alsnog niet terecht hoor, zulke oordelen over dit soort zeer persoonlijke keuzes (zowel over het aantal kinderen of juist het ontbreken ervan) in iemands leven vind ik niet kunnen..

toen ik in verwachting was van mijn derde dochter, werd mij gevraagd of ik nu niet graag een jongetje zou willen... alsof er wat te willen is..... ik werd ook af en toe ook erg raar aangekeken toen ik vertelde dat ik hoopte dat mijn derde weer een meisje zou worden......

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:07

Ik heb ook altijd gezegd dat ik er niets van moet hebben. Maar nu huisje boompje beestje en een geweldige vriend begint het toch wel een beetje te kriebelen. Als je aan mijn oude vriendinnen en collega's vraagt hoe ik dacht ovr kinderen.. :')..
Nou ja dat is nu wel aan het veranderen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:43

Moet je lekker zelf weten of je kinderen wilt. Dat een ander ze niet kan krijgen is toch niet jouw probleem? Dan hoef jij ze toch niet nemen als je ze niet wilt?
Kinderen zijn prachtig, maar de roze wolk heb ik ook nooit op gezeten en het is ook echt niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het is pittig en neemt een hoop tijd in beslag en geeft een hoop zorgen. Maar goed, ook een hoop plezier en vrolijkheid.
Dus maak voor jezelf een beslissing. Wil je ze, dan ga je er voor, wil je ze niet dan niet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:47

Lauren_ schreef:
Hilli schreef:
Hier zijn al vele topics over geweest, die er meestal mee eindigen dat de bewust-kinderlozen die overblijven in de discussie kinderhaters zijn, en de moeders het type zonder-kind-kan-geen-vrouw leven waarbij het hebben van een kind bijna op een voetstuk staat.

Maak je eigen keuze en geniet van wat die keuze je brengt.

Goh, wat een aparte woordkeuze voor een moderator :=

Het is wel zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:57

Mindim schreef:
Moet je lekker zelf weten of je kinderen wilt. Dat een ander ze niet kan krijgen is toch niet jouw probleem? Dan hoef jij ze toch niet nemen als je ze niet wilt?
Kinderen zijn prachtig, maar de roze wolk heb ik ook nooit op gezeten en het is ook echt niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het is pittig en neemt een hoop tijd in beslag en geeft een hoop zorgen. Maar goed, ook een hoop plezier en vrolijkheid.
Dus maak voor jezelf een beslissing. Wil je ze, dan ga je er voor, wil je ze niet dan niet toch?

Jij bent dus wel zo'n heerlijke moeder die er gewoon lekker realistisch in is! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:28

Eens met Ayasha, moeders als Mindim zie ik persoonlijk niet zoveel. Inderdaad allemaal rozengeur en manenschijn, het lijkt wel taboe om te zeggen dat er ook minder leuke kanten aan het hebben van kinderen zitten. Ik kan een nuchtere post zoals die van Mindim dan ook erg waarderen :j