[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

Elisa2

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:27

Er is niks mis met natuur beschermen denk ik, zolang alle andere problemen waardoor de vervuiling in stand worden gehouden ook maar aangepakt worden. Dat zijn niet alleen de boeren, maar ook vooral de overbevolking en de belasting die dat geeft op de natuur en het klimaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:28

Nou precies, gewoon kijken naar het complete plaatje. Niet altijd makkelijk, niet altijd populair, maar we kunnen het niet langer vooruit blijven schuiven. En er zijn hier en daar best wel creatieve oplossingen mogelijk waar het mes aan 2 of meer kanten snijdt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:47

We moeten hier wel natuur beschermen want we hebben onszelf ermee.
Wij hebben anders ook geen schone lucht om te ademen en dat is momenteel al een probleem.
Parkinson wordt gelinkt aan pesticiden, waar momenteel in heel NL een te hoog percentage in de lucht wordt gemeten. En dan hebben we nog CO2 uitstoot, chemische gassen uitstoot, fijnstof.

Natuurgebied zuivert de lucht maar dan moet de verhouding natuur/industrie wel goed zijn en blijven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:51

Als we geen natuurgebied meer hebben, hebben we ook geen bijen meer om gewassen te bestuiven en dus kunnen de meeste gewassen ook niet meer geteeld worden. Alle fruittelers, en de meeste bloementelers en akkerbouwers zullen dan ook moeten verhuizen naar het buitenland. Het lijkt me niet bepaald haalbaar...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:52

prompter schreef:
Als we geen natuurgebied meer hebben, hebben we ook geen bijen meer om gewassen te bestuiven en dus kunnen de meeste gewassen ook niet meer geteeld worden. Alle fruittelers, en de meeste bloementelers en akkerbouwers zullen dan ook moeten verhuizen naar het buitenland. Het lijkt me niet bepaald haalbaar...

Ook nog. Het is al intens verdrietig hoeveel insecten er de afgelopen 30 jaar uitgestorven zijn.

Natuur zou momenteel de hoogste prioriteit moeten hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:19

8nnemiek schreef:
Ja, laten we vooral nog meer van dat kleine beetje natuur dat we nog hebben opofferen voor industrie 8)7
Alles wat nu niet beschermd is zal vroeg of laat tegen de grond gaan en volgebouwd worden.

We hebben veel te veel industrie en veeteelt in Nederland, dát is het probleem. Niet dat we te veel beschermde natuur hebben.

En nu hebben we bijvoorbeeld dus het probleem dat we veel te weinig huizen hebben en ook niet bij mogen bouwen door die kleine Natura 2000 gebiedjes. Dit gaat helemaal niet over industrie maar over gewone burgers, met name jongeren, die geen huis kunnen krijgen omdat er een structureel, door Natura2000, tekort is aan huizen. Alle partijen hebben in hun verkiezingsprogramma staan dat er meer huizen moeten komen maar ik vind dat links echt boter op hun hoofd heeft. Door links is dit veroorzaakt. Niet zozeer door een links kabinet maar wel door de overwegend linkse ambtenarij. Die hebben bijzonder ruim Natura2000 gebieden aangewezen. En daar plukken hele groepen mensen nu de zure vruchten van. En is bijvoorbeeld ook de reden waarom we statushouders niet kunnen huisvesten, waardoor we de spreidingswet moeten maken. Maar ook de klacht dat statushouders voorrang krijgen bij woonruimte (dat gebeurd nog steeds) is echt een direct gevolg van het beleid wat linkse ambtenaren hebben gemaakt met het aanwijzen van de Natura2000 gebieden. Dit is een schoolvoorbeeld van het volgen van een idealisme zonder oog te hebben voor het grotere geheel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:22

Heb je die kaart wel gezien, hoe klein het aandeel Natura2000 is op het hele land...?
Ik vind dat we ons dood moeten schamen als we dat nog te ruime gebieden vinden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:45

janderegelaa schreef:
Het grote probleem is dat in Nederland rücksichtlos gebieden tot Natura 2000 gemaakt zijn. Zoals je op het kaartje kunt zien zijn dat ook heel veel hele kleine gebiedjes. Het probleem is dat je daartussen niets meer kunt omdat je altijd wel zo'n gebiedje raakt. En dit is echt veroorzaakt door linkse ambtenarij en het kabinet heeft dat niet in de gaten gehad. Tot het te laat was. Andere landen zoals Duitsland hebben dat veel beter gedaan door grotere ruimte's ertussen te laten.
[ [url=m/Y30p0L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Laten we voorop stellen dat ik ook vraagtekens heb bij de kwestie “woonwijken vs. Landbouwgrond” als we het hebben hebben over de impact op biodiversiteit. Met een onderzoeker heb ik hier wel eens over gesproken en deze gaf aan dat een woonwijk waar men actief bezig is met behoud en herstel van biodiversiteit, een positieve impact heeft dan een weiland. Ik vind de bevolkingsdichtheid in Nederland op persoonlijk niveau wat zorgelijk maar ik heb onvoldoende informatie hier goed woorden aan te kunnen geven. Snap wel wat je zegt maar denk dat goede informatie ontbreekt.

Als we het hebben over milieubeleid, is deze sinds de jaren 80 echt neo-liberaal. De fout wordt vaak gemaakt om te zeggen dat dit “links beleid is”. Maar even plat gezegd, verschil tussen links en rechts is alleen: wil je meer of minder overheid. Niet te verwarren met “meer of minder Marokkanen”. Maar het beleid heeft weinig kenmerken van linkse ideologie. Hiervoor was dat wel het geval, sterker nog. Het was toonaangevend.
In 2001 werd de NMP4 geïntroduceerd waarbij de overheid enkel richting gaf, maar de reis verder door de markt wordt ingevuld. Dat zie je nog steeds veel. In 2006 kwam de toekomstagenda milieu die wat gemoderniseerd was tov het vorige beleid, maar wel de nadruk weer legde op het bedrijfsleven en Europees beleid. We modderen al een tijdje wat aan. Ik vind overigens de liberale invulling niet direct een probleem, kan echt voor goede oplossingen zorgen. Het probleem is vooral het jarenlang aanmodderen en weinig daadkracht.

Voor De aanstelling van natura2000 gebieden is NL meermaals voor de rechter voor gesleept omdat we gewoon te weinig deden. Dit is een Europese richtlijn dus je kunt er ook weinig aan veranderen. Sterker nog, nu draaien is later de prijs ervoor betalen. Reken maar erop dat als we doorgaan met het absolute minimale doen, er weer rechtszaken komen. Op een gegeven moment, moeten we wel. Dan is het makkelijk links de schuld te geven. Maar in feite heeft het meer te maken met een gebrek aan uitvoering, en alsmaar draaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:58

janderegelaa schreef:
En nu hebben we bijvoorbeeld dus het probleem dat we veel te weinig huizen hebben en ook niet bij mogen bouwen door die kleine Natura 2000 gebiedjes. Dit gaat helemaal niet over industrie maar over gewone burgers, met name jongeren, die geen huis kunnen krijgen omdat er een structureel, door Natura2000, tekort is aan huizen. Alle partijen hebben in hun verkiezingsprogramma staan dat er meer huizen moeten komen maar ik vind dat links echt boter op hun hoofd heeft. Door links is dit veroorzaakt. Niet zozeer door een links kabinet maar wel door de overwegend linkse ambtenarij. Die hebben bijzonder ruim Natura2000 gebieden aangewezen. En daar plukken hele groepen mensen nu de zure vruchten van. En is bijvoorbeeld ook de reden waarom we statushouders niet kunnen huisvesten, waardoor we de spreidingswet moeten maken. Maar ook de klacht dat statushouders voorrang krijgen bij woonruimte (dat gebeurd nog steeds) is echt een direct gevolg van het beleid wat linkse ambtenaren hebben gemaakt met het aanwijzen van de Natura2000 gebieden. Dit is een schoolvoorbeeld van het volgen van een idealisme zonder oog te hebben voor het grotere geheel.

Dat is echt onzin. In onze gemeente wordt de ene blokkendoos na de andere gebouwd. Distributiecentra, industrie, daar is volop plek voor. Het probleem is dat er weinig projectontwikkelaars zijn die hun handen willen branden aan goedkope huurwoningen en appartementen, terwijl je veel meer verdient aan grote industrie van miljardenbedrijven.
Hier in de buurt staan tig grote panden leeg die prima zouden kunnen worden omgebouwd tot woningen. En wat doen ze? Ze gooien ze plat en bouwen er nieuwe bedrijfspanden.
Of, net zo erg; vakantiewoningen. Die ploppen ook overal als paddestoelen uit de grond. Ook daar is een hoop meer aan te verdienen.
Woningen bouwen is prima mogelijk tussen de natuur die we hebben, maar het brengt niet genoeg op.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om stikstof de schuld te geven. En meer huizen zou betekenen dat de prijs van huurwoningen omlaag gaat.. en dat komt die huisjesmelkers niet goed uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:11

pmarena schreef:
Heb je die kaart wel gezien, hoe klein het aandeel Natura2000 is op het hele land...?
Ik vind dat we ons dood moeten schamen als we dat nog te ruime gebieden vinden.

Ruim aanwijzen is iets heel anders dan ruime gebieden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:14

8nnemiek schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is echt onzin. In onze gemeente wordt de ene blokkendoos na de andere gebouwd. Distributiecentra, industrie, daar is volop plek voor. Het probleem is dat er weinig projectontwikkelaars zijn die hun handen willen branden aan goedkope huurwoningen en appartementen, terwijl je veel meer verdient aan grote industrie van miljardenbedrijven.
Hier in de buurt staan tig grote panden leeg die prima zouden kunnen worden omgebouwd tot woningen. En wat doen ze? Ze gooien ze plat en bouwen er nieuwe bedrijfspanden.
Of, net zo erg; vakantiewoningen. Die ploppen ook overal als paddestoelen uit de grond. Ook daar is een hoop meer aan te verdienen.
Woningen bouwen is prima mogelijk tussen de natuur die we hebben, maar het brengt niet genoeg op.
Maar het is natuurlijk veel makkelijker om stikstof de schuld te geven. En meer huizen zou betekenen dat de prijs van huurwoningen omlaag gaat.. en dat komt die huisjesmelkers niet goed uit.

Je praat zoveel gekleurde vooroordeel onzin dat ik er niets eens op ga reageren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:18

Ik kan je zo een handvol voorbeelden geven hoor :+ Maar blijf vooral geloven dat stikstof en asielzoekers dé grote veroorzakers zijn van de huizencrisis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:21

Kijk alleen al naar Zeeland, het enige dat daar gebouwd wordt, zijn vakantieparken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:28

Precies. Onze boot ligt vanaf 2019 in Zeeland.. en als ik zie wat er op onze route is bijgebouwd in die 5 jaar :wow: ..100% vakantiewoningen. Hele vakantievilla's zelfs 8)7

En in Limburg hetzelfde verhaal..
Dit is ook zo'n gedrocht: https://www.parcmaasresidencethorn.nl
Dat was een prachtig stuk natuur. Onze vorige boot lag in Thorn en ik kwam er elk weekend. En een aantal jaren geleden hebben ze alles platgegooid, kortgesnoeid en vakantiewoningen gebouwd die groter zijn dan wat de gemiddelde Nederlander zich als woonhuis kan veroorloven :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:38

8nnemiek schreef:
Precies. Onze boot ligt vanaf 2019 in Zeeland.. en als ik zie wat er op onze route is bijgebouwd in die 5 jaar :wow: ..100% vakantiewoningen. Hele vakantievilla's zelfs 8)7

Dat was een prachtig stuk natuur. Onze vorige boot lag in Thorn en ik kwam er elk weekend. En een aantal jaren geleden hebben ze alles platgegooid, kortgesnoeid en vakantiewoningen gebouwd die groter zijn dan wat de gemiddelde Nederlander zich als woonhuis kan veroorloven :=

Ja, dat herken ik. Ik heb 5 jaar in Zeeuws-Vlaanderen gewoond, enkel vakantieparken/vakantiehuizen erbij.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:39

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:37

janderegelaa schreef:
Het grote probleem is dat in Nederland rücksichtlos gebieden tot Natura 2000 gemaakt zijn. Zoals je op het kaartje kunt zien zijn dat ook heel veel hele kleine gebiedjes. Het probleem is dat je daartussen niets meer kunt omdat je altijd wel zo'n gebiedje raakt. En dit is echt veroorzaakt door linkse ambtenarij en het kabinet heeft dat niet in de gaten gehad. Tot het te laat was. Andere landen zoals Duitsland hebben dat veel beter gedaan door grotere ruimte's ertussen te laten.

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat er rücktsichtlos gebiedjes zijn aangewezen. Er wordt echt wel nagedacht over wat wel of geen Natura2000 gebied moet zijn (zie oa https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0%2Dgebied.).

Stom voorbeeld, want Duitsland is groter. Moeten wij dan als Nederland zeggen, ja, we zijn nou eenmaal dichtbevolkt, dus fiets de natuur en de biodiversiteit, overal huizen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:12

nps schreef:
janderegelaa schreef:

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat er rücktsichtlos gebiedjes zijn aangewezen. Er wordt echt wel nagedacht over wat wel of geen Natura2000 gebied moet zijn (zie oa https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0%2Dgebied.).

Stom voorbeeld, want Duitsland is groter. Moeten wij dan als Nederland zeggen, ja, we zijn nou eenmaal dichtbevolkt, dus fiets de natuur en de biodiversiteit, overal huizen?

Jullie kunnen allemaal niet lezen. Ik zeg alleen maar dat we de nulnorm nooit kunnen halen omdat we te dichtbevolkt zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:14

8nnemiek schreef:

Dat jij 2 voorbeelden hebt betekent niet dat dat representatief is voor heel Nederland.

Als een bestemmingsplan zegt "recreatie" mag je er wel vakantiewoningen bouwen maar geen gewone huizen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:35

janderegelaa schreef:
nps schreef:
[

Jullie kunnen allemaal niet lezen. Ik zeg alleen maar dat we de nulnorm nooit kunnen halen omdat we te dichtbevolkt zijn.

Nee jij stelt dat het niet kan. Daarnaast, is er de afgelopen 2 decennia (zie laatste post) vrij weinig moeite gestoken. Dat het nu onmogelijk lijkt allemaal omdat we zoveel achterstallig werk hebben.. tsja. Maar op een gegeven moment moet je wel. Wij zijn sterk afhankelijk van een gezonde bodem. Ook de volksgezondheid en landbouwproductie.

Het is overigens geen nulnorm, maar een kritische depositiewaarde. Belangrijk detail, zoals beschreven in de buurt een na laatste reactie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:38

Zo, ik ga even een heeeele lang post plaatsen. Gekopieerd uit 2 berichten die ik 2 jaar geleden plaatste in het “Trots op onze boeren” topic.

Roodvos @ [NM] steun onze boeren
Roodvos @ [NM] steun onze boeren

De Duitse of Deense stikstofnorm kan niet in Nederland, zie onderstaande informatie. Leuk plaatje ook in het NOS artikel.
Citaat:
Kan de ruime Duitse stikstofnorm ook in Nederland?
Het korte antwoord is 'nee', want Nederland is niet met Duitsland te vergelijken. De ruime Duitse norm is mogelijk omdat het een heel ander land is, met grotere natuurgebieden en minder stikstof-producerende activiteiten daaromheen. Die zijn gemiddeld ook nog eens verder verwijderd van de natuurgebieden. De Duitse natuur is er veel beter aan toe dan in ons land.
[...]
"Daar komt bij dat er in Duitsland nog nooit iemand naar de rechter is gestapt om de regeling aan te vechten", vult advocaat Paul Bodden, gespecialiseerd in milieu en omgevingsrecht, aan. Als dat wel zou gebeuren is de kans aanzienlijk dat hij moet worden aangepast.
[ Afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-r ... -nederland

Citaat:
Vijf vragen over stikstofaanpak in andere landen
3. Wat is er bijzonder aan het Deense model?
De Deense aanpak is gericht op een bedrijfs- en gebiedsspecifieke aanpak, laat Tommy Dalgaard, professor Agro-ecologie aan de Universiteit van Aarhus, desgevraagd weten. Het land kent strenge bemestingsnormen, met stikstofnormen gericht op specifieke gewassen en soorten mest. Schouten wil ook naar een gebiedsgerichte aanpak, wellicht dient Denemarken hier wel als voorbeeld.

4. Zijn Duitsland en Denemarken met Nederland te vergelijken?
Eigenlijk niet. Zo zijn in Duitsland de Natura 2000-gebieden vaak groter en liggen boerenbedrijven op grotere afstand. Denemarken telt meer varkens dan Nederland, maar de bedrijven zijn wel beter over het land verdeeld. In Denemarken hebben ze niet van die vee-intensieve gebieden als in De Peel en de Gelderse Valei.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... ere-landen

Van alle EU landen heeft Nederland de hoogste stikstofuitstoot in kg N/ha van Europa, zie onderstaande plaatje uit het NOS artikel. Ik kan de afbeelding hier niet weergeven, dus jullie zullen even op de link moeten klikken.
https://cdn.nos.nl/image/2019/10/16/585247/1920x1080a.jpg
Nederland doet het daarmee dus het slechtst.

Er zijn vragen geweest over waarom het mogelijk is dat andere landen (bijv. Duitsland en Denemarken) wel een veel hogere norm kunnen hebben en waarom dat niet kan in Nederland. Dat kan dus niet omdat andere landen
a) minder uitstoot hebben
b) minder dicht bevolkt zijn
c) minder intensieve veehouderij hebben die dan
d) ook nog eens meer verdeeld is over het land en/of verder weg gelegen van natuurgebieden
e) de natuur in een betere conditie is dan in NL
Er zijn dus 5 redenen waarom je die landen niet met NL kan vergelijken. Het gevolg van de eerste 4 redenen is dat er ook minder stikstof neerslaat op die natuurgebieden want:
* NH3 slaat vrij dicht bij de bron neer. Afstand tussen boerderij en natuurgebied is daarbij dus zeer behulpzaam.
* NOx (bron vooral verbranding fossiele brandstoffen) zorgt vooral voor een stikstofdeken en verspreid zich dus veel meer over een groot oppervlak en komt over een veel groter oppervlak neer. Minder mensen per opp = minder dikke deken. Dat is dus niet te vergelijken met de NL situatie, dus kunnen wij ook niet die normen hanteren. We zouden dan veeeeeeel te veeeeeel depositie krijgen op die gebieden.

En omdat f) (reden 6) de natuurgebieden in het buitenland vaak ook nog groter oppervlak hebben waardoor er dus meer mogelijkheden voor de natuur is om te overleven/herstellen op een meer gunstige plek in datzelfde natuurgebied.

En verder vind ik dat het duidelijk staat uitgelegd in die artikelen. Ik kan er niet meer over uitleggen. Samengevat:
-we zijn het slechtste jongetje van de klas
-we kunnen het niet doen zoals Duitsland of Denemarken omdat de situaties niet te vergelijken zijn

Dit zijn de (onplezierige) feiten zoals ze nu liggen. Dat staat los van een mening over of het aanwijzen van (delen van?) onze natuurgebieden onterecht is geweest. Of dat de omschrijving van de natuur die daar moet (of zou moeten) voorkomen onhaalbaar is. Daar heb ik geen verstand van en dus ook geen mening over.

Tot slot nog een leuk artikel (vind ik).
Brussel: ’Nederland speelde zichzelf schaakmat met stikstof’
Hier is het een premium artikel en kan ik alleen de kop lezen.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/82906 ... t-stikstof

Op Reddit staat de (hele?) tekst:
Citaat:
https://www.reddit.com/r/FreeDutch/comm ... akmat_met/
Het stikstofspook gijzelt ons land nu al een paar jaar, maar in Europese regelgeving komt het woord ’stikstof’ niet eens voor. Nederland heeft zichzelf schaakmat gespeeld, klinkt het in Den Haag en Brussel. Over terugkeer naar de tekentafel klinkt weinig enthousiasme.

De juridische stikstofcrisis hangt samen met de uitvoering van Europese richtlijnen om de natuur te beschermen. Lidstaten mochten daar deels zelf invulling aan geven. Den Haag heeft gekozen om ruim 160 Natura 2000-gebieden aan te melden in Brussel. Een harde Europese regel is dat beschermde plantjes in deze gebieden niet mogen verslechteren.

Om de staat van de natuur te beoordelen kijkt Nederland alleen naar ingewikkelde stikstofrekenmodellen. Die zijn juridisch bindend en raken zo’n beetje alle economische activiteiten in de omgeving. Daar heeft Den Haag zich in verslikt: het land zit op slot.

Een makkelijke oplossing binnen dit systeem is er niet. Zelfs als alle boeren verdwijnen komen we op veel plekken niet onder de alarmerende grenswaarden, zo weet het Planbureau voor de Leefomgeving. Critici vinden daarom dat Nederland terug naar de tekentafel moet. Dat het anders kan bewijst de rest van Europa. Vlak over de Nederlandse grens doen dezelfde beschermde plantjes het op papier wel goed.

Alternatief

Alleen Vlaanderen werkt met een methode die enigszins lijkt op de onze. De deelstaat gaat ook over tot het uitkopen van boeren bij Natura 2000-gebieden. Maar in Wallonië is dankzij ander natuurbeleid weer niets aan de hand.

Om het over een andere boeg te gooien moet Nederland naar Brussel. Tot nu toe klinkt daar in Den Haag nog geen enthousiasme voor. Makkelijk zal het niet zijn: naast toegeven dat het huidige model fout is, moet er een alternatief worden gebouwd dat op een bredere en wetenschappelijke manier naar de staat van de natuur kijkt. De uitkomst hoeft niet automatisch gunstig te zijn voor alle boeren.

Schrappen natuurgebieden

Een andere route is het schrappen van Natura 2000-gebieden. De vorige stikstofminister, Carola Schouten, heeft onder druk van VVD en CDA gekeken naar deze optie. De Europese Commissie zou volgens bronnen bereid zijn om mee te werken, maar pas nadat Nederland eerst overtuigend aan de slag gaat met natuurherstel en de landbouwsector.

Of er serieuze pogingen zijn gedaan in Brussel valt moeilijk vast te stellen. Kamerleden klagen al jaren dat het onmogelijk is om te controleren met welke informatie de Haagse ambtenaren precies aan tafel zitten.

Vanuit Haagse en Brusselse bronnen klinkt bovendien weinig hoop op medewerking door het dagelijks EU-bestuur. Nederland zou het slechtste jongetje van de landbouwklas zijn op het gebied van nitraat, fosfaat, stikstof en klimaat. We hebben geen krediet meer, zo klinkt het bij meerdere bronnen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:05

Ladyson schreef:
Interessant artikel gelezen, je hebt eigenlijk geen extra ruimte nodig om de huizencrisis op te lossen. Er is alleen een herindeling van de bestaande woningen nodig. Nederlanders wonen nu ook bovengemiddeld groot.

https://decorrespondent.nl/12375/over-deze-oplossing-voor-de-woningnood-hoor-je-nooit-iemand/0c407bc8-2021-0cd0-2809-f21bedb3ca4c

Nog bedankt trouwens Ruitje voor het delen van dat eerdere artikel van de Correspondent over stemgedrag. Reuze interessant!

Een belangrijke factor wordt hier niet genoemd: huurbescherming.
En hoewel ik de gedachte erachter snap is het ook een hele grote beperkende factor.
Als je nog een hypotheek op je koopwoning hebt is het verhuren van een gedeelte van de woning (vaak) niet toegestaan door de hypotheekverstrekker.

Als je ouder bent en je huis vrij hebt en een deel wil verhuren kan dat ook nadelig zijn voor de erfgenamen. Die moeten dan eerst van een huurder af zien te komen voordat een huis verkocht kan worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:38

Ik denk echter niet dat het verstandig is om huurbescherming in te perken of af teschaffen.
Een goede hospita regeling zou juist wel handig zijn. Maar dan wel zo opgesteld dat het niet mogelijk is dat verhuurders van zelfstandige woonruimte daar misbruik van kunnen maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:30

https://www.volkskrant.nl/politiek/over ... plink=true

Analyse over de verhoudingen tussen de rechterlijke-, uitvoerende en politieke machten mbt milieuproblemen. De politiek en uitvoerende macht doet te weinig waardoor de rechterlijke macht vaker moet ingrijpen. Wordt nog meer gezegd over hoe de rechtsstaat nu wordt afgebroken en daarmee ook de trias politica.

maar dit is ook een voorbode voor wat nog komen gaat. NL komt weer voor de rechter omdat we geen klap vooruitkomen. Het is vele malen goedkoper eens in de actie te schieten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:01

Raineri schreef:
https://www.volkskrant.nl/politiek/over ... plink=true

Analyse over de verhoudingen tussen de rechterlijke-, uitvoerende en politieke machten mbt milieuproblemen. De politiek en uitvoerende macht doet te weinig waardoor de rechterlijke macht vaker moet ingrijpen. Wordt nog meer gezegd over hoe de rechtsstaat nu wordt afgebroken en daarmee ook de trias politica.

maar dit is ook een voorbode voor wat nog komen gaat. NL komt weer voor de rechter omdat we geen klap vooruitkomen. Het is vele malen goedkoper eens in de actie te schieten.

Er staat vooral dat het komt door opportunistische wetgeving. Misschien is dat met het nieuwe kabinet afgelopen.