Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Nunspeet Gelderland
14-09-2024
10.30 uur
Vanochtend was ik bij de Waschkolk met een grote familie om familiefoto's te maken. Toen wij bezig waren werd ik aangesproken door een vader met zijn zoontje ze waren aan het fiets en waren op het fietspad vlakbij een wolf tegen gekomen. Daarvan waren ze erg geschrokken.
Nog geen 10 minuten later had de wolf ons en de schaapskudde bereikt. De herder schreeuwde naar de wolf waardoor deze weg liep en vroeg ons direct om hulp om haar honden over te nemen. Met behulp van ons hebben wij de schappen weer veilig terug gebracht, en had de wolf geen gelukkig kans. Maar dit had natuurlijk heel erg anders kunnen aflopen.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
#geenwolf
GDG schreef:tienus63 schreef:Ik lees in de reacties onder het bericht van Stichting Wijs met wolven dat gebruikers van geleidehonden zich ernstig zorgen maken over de wolven op de Utrechtse Heuvelrug.
Dat blinden instituut Bartemeus zit toch in die omgeving?
Ik kan me voorstellen dat je wanneer een beperking hebt, visueel of andere fysieke beperking het heel beangstigend en beperkend is om daar te wandelen of met je rolstoel rond te rijden.
Gewoon maar niet meer de natuur ingaan is dan natuurlijk de oplossing, geldt eigenlijk voor iedereen behalve de wolf natuurlijk.
Citaat:14 september 2024/BIJ12
1 september 2024/9 september 2024
In 9 dagen:
63 schapen
2 runderen
Ceetje_bokt schreef:Vreselijk om zo’n overzicht te lezen. Nou vraag ik mij af (n.a.v. diersoort onbekend) of er cijfers zijn van aanvallen op schapen door honden. Want met dat argument wordt nu nog wel eens mee geschermd.
Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Het gegeven dat honden veel meer schapen verwonden dan wolven, is veelvuldig in het nieuws geweest. Honden zouden jaarlijks verantwoordelijk zijn voor 4000 tot zelfs 13.000 dode schapen. Journalisten hebben deze ‘bevinding’ kritiekloos als feit overgenomen. Hier kunt u in mijn WOB-documenten lezen hoeveel incidenten er geregistreerd staan bij Landelijke Politie Nederland 2018- 05-02-2022 en Staatsbosbeheer.
Van 2015 t/m 05-02-2022. Bij Staatsbosbeheer bestaat geen registratiesysteem voor meldingen van aanvallen van honden op schapen. Veel teamleiders gaven aan dat er (mondeling) wel meldingen binnenkomen, maar dat deze niet (meer) beschikbaar zijn in documenten.
Kijkt u ook even mee Niko Koffeman?
U kletst namelijk gruwelijk uit uw nek!
Citaat:Het gegeven dat honden veel meer schapen verwonden dan wolven, is veelvuldig in het nieuws geweest. Honden zouden jaarlijks verantwoordelijk zijn voor 4000 tot zelfs 13.000 dode schapen. Journalisten hebben deze ‘bevinding’ kritiekloos als feit overgenomen. Niko Koffeman van De Faunabescherming/ Partij voor de Dieren, kletste gewoon uit zijn nek! Hier kunt u in mijn documenten lezen hoeveel incidenten er werkelijk geregistreerd staan bij Landelijke Politie Nederland. Van 2018 t/m zomer 2023.
Politie heeft een hele uitleg gegeven bij laatste 2 documenten dat de cijfers trendmatig moeten worden bekeken en niet als exacte waarheid te beschouwen. Ook kennen de cijfers een na-ijleffect, waardoor de cijfers op een later peilmoment hoger of lager kunnen uitvallen. Deze tekst stond er in het vorige WOO- besluit van de Politie niet bij. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten houden de aanvallen van honden op schapen niet bij. En ik snap ook best dat niet iedereen een aanval meldt. Maar overdrijven is ook een vak!
Citaat:Doornspijk Gelderland
14-09-2024
Vanochtend
Wolf gezien achter het huis aan de huisdijk in Doornspijk, liep richting de haerderweg.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
#geenwolf
Citaat:Putten Gelderland
14-09-2024
13.15 uur
Wolf gezien op de gervenseweg in Putten.
#geenwolf
Mizora schreef:Mizora @ [PP] Wolf, Nl, Be, Du
Dit bericht uit begin 2023 heb ik even gekopieerd in plaats van gequote vanwege de plaatjes die zichtbaar blijven.
Quote=mizora
Misschien wel interessant, ik heb 24/4 de lijst van bij12 gedownload en geselecteerd op dader hond of wolf en dan per kwartaal een telling gedaan. De lijst van 2023-Q1 is dus nog incompleet i.v.m. 55 dodelijke slachtoffers en 7 gewonden waarvan de dna-uitslag van de dader nog niet binnen is. Dit is zo'n 15% van het totale aantal slachtoffers (463; 353 dodelijk, 83 gewond en 27 vermist). Er is geen reden om andere verhoudingen tussen wolf en hond te verwachten bij de missende gegevens, maar dit aantal moet dus nog wel bij de totalen van Q1 gedacht worden.
De absolute cijfers qua slachtoffers wolf/hond per kwartaal.
[ [url=m/mmbJ5F.png]Afbeelding[/url] ]
De absolute cijfers qua slachtoffers wolf/hond per jaar. Bij 2023 is het 1e kwartaal keer 4 gedaan.
Om te kijken of dit niet erg vertekend, is dit bij de tweede tabel voor alle jaren gedaan. Het verschil is kijkend naar 2020 en 2022 in mijn ogen binnen het redelijke.
[ [url=m/ddnpPa.png]Afbeelding[/url] ]
Als laatste heb ik de verhouding tussen hond- en wolfslachtoffers per jaar uitgerekend.
De rijen en kolommen worden benoemd in de tabel hierboven. Hieruit blijkt duidelijk dat uit de onderzochte gevallen nu voor het 3e jaar op rij minder dan 10% van de gevallen door honden wordt veroorzaakt.
[ [url=m/DPdIET.png]Afbeelding[/url] ]
Als achtergrondinformatie:
Voor de absolute getallen is gebruik gemaakt van de formule subtotaal ( "=SUBTOTAAL(9;B21:B732)"). Hiermee worden namelijk de verborgen regels niet meegeteld en heeft excel het zware werk voor mij gedaan.
Ceetje_bokt schreef:Geweldig! Nou ja, voor het delen van deze informatie hè, niet de slachtoffers.
Edit: na het lezen van de stukken: de a-sociaalheid van sommige hondenbezitters is echt stuitend hè. Ik zou me kapot schamen als mijn honden achter schapen aangingen. Maar goed, on-topic weer.
speurneusc schreef:Waarbij niet vermeld wordt dat we in nl.ongeveer 1.6 miljoen honden hebben die samen voor 108 slachtoffer gezorgd hebben, terwijl er ongeveer 40 a 50 wolven al dan niet nog pups die bijna 1500 slachtoffers gemaakt hebben.
Citaat:Nijkerk/ Putten Gelderland
15-09-2024
07.30 uur
Aanval vandaag 7.30 koppel weide lammeren. 70 stuk in de wei 1 lam is gewond en heeft een keelbeet.
Zag de wolf weg lopen toen ie mij zag nam een aanloop en ging onder de draad door waar flink stroom opstaat.
#geenwolf