Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:04

mce schreef:
Sanet schreef:
Nee, zoals dat paard in Duitsland met die krassen etc, dat geloof ik best wel. Maar dat veulentje wat helemaal schoon gegeten is, wat voor hond is dat geweest dan? Dat is voor een gemiddelde huis hond, 3 weken eten.

Hier overigens alleen maar last van kleine hondjes op buitenrit. Die onder je paard door gaan rennen en in de staart gaan hangen enzo. Gelukkig geen grote honden en echt verwondingen en erger.


een roedel!! meestal blijft een kadaver wel even liggen voordat het opgehaal wordt voor onderzoek, dus kan een roedel zich ondertussen te goed doen.


Jij onderstreept mijn “wat voor hond is dat geweest” en je hebt het over roedels. Dan ga ik er vanuit dat je roedels honden bedoelt en niet wolven.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:15

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat een loslopende hond, al dan niet langere tijd vermist, een flink veulen verslindt.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:18

Rizette schreef:
Dat waren wolven Pillow

Sorry verkeerd gelezen.

Tinka

Berichten: 3796
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:18

Ik denk dat een hond het pootje gevonden heeft en eraan gelikt heeft, nadat het veulen verslonden is door wolven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:32

Honden kunnen best grote botten snel doorkluiven hoor. Onze vorige hond, rond de 30 kg kon binnen no time zoiets voor elkaar krijgen. Voormalig straathond dus niet kieskeurig. Volgens de winkel zou hij er dagen mee doen :=

Ik geloof niet dat Bij12 belang heeft bij onjuist en onzorgvuldig testen. De hypothese dat er nog een hond aan het veulen gezeten heeft nadat het al dood was zou best kunnen.

Wintu

Berichten: 3078
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:23

knollentuin schreef:
Wintu schreef:

Niet? Een zwerver van een dikke 50 kilo kan best wat op hoor en hoeveel vlees zit er nu aan een veulen. Vooral als ze niet weten wanneer de volgende maaltijd is, kan aardig wat in. En wie zegt niet dat de kraaien en ander wild niet wat hebben mee gepikt of weggesleept.


We hebben het over een tinkerveulen hé? Die weegt alsnog 2 x meer als de grootste hond die je bedenken kan . Wel reëel blijven hoor


Ben bekend met tinkers hoor. Het zou gaan om een pasgeboren veulen, reken skelet en hoeven er even af. Hoeveel vlees zit er aan een pasgeboren veulen. Verder is alleen een beentje gevonden. Wie zegt niet dat vossen, buizerds niet met de boel aan de haal zijn gegaan en een hond dus werkelijk niet alles heeft gegeten.
Ik ben reeel en ik ben anti wolf, maar steek mijn kop niet in het zand voor het idee dat honden geen lieverdjes zijn, daarvoor heb ik er te veel ellende mee gezien. Maar die complottheorieen dat bij12 alles wel bij elkaar zal verzinnen, nee, daar ga ik niet in mee en ik ga er ook niet in mee om overal de wolf maar als dader aan te wijzen.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:31

Tinka schreef:
Ik denk dat een hond het pootje gevonden heeft en eraan gelikt heeft, nadat het veulen verslonden is door wolven.


Geknabbeld wellicht, door loslopende huishonden. Sommigen vreten aan alles wat ze tegen komen.
Dus ik vind dit ook een logische verklaring voor de aanwezigheid van honden DNA op compleet verslonden kadavers.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:33

Maar waar waren 5 jaar geleden deze gevallen?

En waarom is de lijst van BIJ12 Niet compleet?
En waarom trekken ze geen wegwerp overal aan op locatie?

Ja ik besef heel goed dat grote honden voor schade geven.
Zeker ook doden.
Maar helemaal opeten?? Nee.

Ik woon hier al 20 jaar.
Nooit heb ik gehoord van dode privé herten. Dode volwassen koeien. En dode schotse hooglanders.
Zelfs niet van schapen.

En nu tientallen.
Mijn buurman gestopt met schapen houden.

De vrouw van de herten gestopt met herten en paarden houden. Uit angst voor de wolf.
Nooit zijn ze gestopt uit angst voor honden, nu wel terechte angst voor de wolf. Zij hebben het leed zelf mogen zien...

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:50

Vroeger woonden wij aan de polders en dijken met idd veel schapen. Ideaal om lekker met je hond te gaan fietsen of wandelen.

Ja de schapen zijn wel eens gebeten omdat de hondeneigenaren hun hond of niet onder apel hadden of bewust hun hond achter de schapen aan lieten gaan. Maar het was vooral het wegrenspelletje voor de honden.

Maar er zijn nooit complete slachtpartijen geweest onder de schapen.

Wat is er in die ruim 20 jaar gebeurd dat er nu overal alpaca's, schapen, koeien en paarden massaal slachtoffer zijn van honden.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:21

Misschien wel interessant, ik heb 24/4 de lijst van bij12 gedownload en geselecteerd op dader hond of wolf en dan per kwartaal een telling gedaan. De lijst van 2023-Q1 is dus nog incompleet i.v.m. 55 dodelijke slachtoffers en 7 gewonden waarvan de dna-uitslag van de dader nog niet binnen is. Dit is zo'n 15% van het totale aantal slachtoffers (463; 353 dodelijk, 83 gewond en 27 vermist). Er is geen reden om andere verhoudingen tussen wolf en hond te verwachten bij de missende gegevens, maar dit aantal moet dus nog wel bij de totalen van Q1 gedacht worden.

De absolute cijfers qua slachtoffers wolf/hond per kwartaal.
Afbeelding

De absolute cijfers qua slachtoffers wolf/hond per jaar. Bij 2023 is het 1e kwartaal keer 4 gedaan.

Om te kijken of dit niet erg vertekend, is dit bij de tweede tabel voor alle jaren gedaan. Het verschil is kijkend naar 2020 en 2022 in mijn ogen binnen het redelijke.

Afbeelding

Als laatste heb ik de verhouding tussen hond- en wolfslachtoffers per jaar uitgerekend.
De rijen en kolommen worden benoemd in de tabel hierboven. Hieruit blijkt duidelijk dat uit de onderzochte gevallen nu voor het 3e jaar op rij minder dan 10% van de gevallen door honden wordt veroorzaakt.

Afbeelding

Als achtergrondinformatie:
Voor de absolute getallen is gebruik gemaakt van de formule subtotaal ( "=SUBTOTAAL(9;B21:B732)"). Hiermee worden namelijk de verborgen regels niet meegeteld en heeft excel het zware werk voor mij gedaan.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:28

Zeker interessant. Zie je nog iets van een verschil per diersoort?

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:31

Knap gemaakt :j

en dan wetende dat er 1,9 miljoen honden in Nederland zijn.
Uiteraard ook kleine rassen die geen schade kunnen geven maar ook heel veel grote.
Met hoeveel wolven? 50? 80? Daar krijgen we geen antwoord op.
Hoe staat dat dan percentsgewijs?

Daarnaast geeft de lijst van Bij12 toch niet alle geëuthanaseerde dieren weer?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:43

Eerlijk gezegd heb ik daar niet naar gekeken (zowel de vraag van Sanet als DP). Maar als ik schaap uitvink, houd ik in Q1-2023 nog 22 slachtoffers over: 20 dood, 2 gewond, geen vermist en geen geëuthanaseerd. Loenen staat overigens geregistreerd als slachtoffervrije case.

Kleine honden kunnen overigens wel degelijk gewonde dieren veroorzaken, alleen dood is niet zo waarschijnlijk (in ieder geval niet vanaf het formaat schaap).

Afbeelding

In April is 1 pony gedood, 2 paarden verwond en 1 kalf gedood naast 45 schapen gewond of dood. Geen van de incidenten heeft de dna-uitslag al binnen.

Afbeelding

Ik ben van het verwerken van gegevens, niet zozeer van het bepalen of de gegevens wel 100% kloppen. Dat kost enorm veel meer tijd en is iets waar je dagelijks veel tijd in moet steken. Dat heb ik niet. Schudden aan aangeleverde ruwe data om het inzichtelijk te maken is meer mijn ding.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:46

DuoPenotti schreef:
En waarom trekken ze geen wegwerp overal aan op locatie?

Hoezo zouden ze dat volgens jou moeten doen? Die vraag bedoel ik niet banketstaaf overigens, naar mijn idee volstaat het namelijk ook prima om een swab te nemen, met of zonder wegwerphandschoenen (als men gezond verstand gebruikt dan zouden die handschoenen denk ik niet eens per se hoeven, een weldenkend mens beseft denk ik vast wel dat het niet handig is om eerst een hond te aaien, de handen niet te wassen, en vervolgens de swab ook nog met de ongewassen handen vast te pakken). Een wegwerp overal lijkt mij overbodige moeite en een verspilling, het gaat immers om het vaststellen van een doodsoorzaak, wolven zijn geen besmettelijke ziekte.
Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met vogelgriep, waar men wel wegwerp overallen draagt, dan heeft dat o.a. de volgende redenen: vogelgriep is potentieel ook besmettelijk voor mensen, de mens die de besmette vogels komt ophalen/ruimen wil niet onnodig ziek worden (er zijn al sterfgevallen bekend in het buitenland). Kleding die in aanraking is geweest met vogelgriep moet op 70 graden worden gewassen, voor het behoud van je kleding wil je een wegwerp overal aan want anders kan je je kleding net zo goed meteen weggooien.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:48

Ja een wel denkend mens wel...

En iedereen is wel denkend?
Of eerlijk of...

Daarom.
Gewoon zuiver houden

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:34

Raijmakersm schreef:
Heb hoop ellende met honden meegemaakt, benen van n paard gesloopt bij buitenrit, 58 hechtingen. Vorig jaar nog twee schapen door honden doodgebeten hier om de hoek. Veulens doodgebeten niet maar ook niet door wolven.

De hele discussie gaat om stemming, mening en wat een ieder zoal gelooft. De feiten doen er ogenschijnlijk niet toe.


Inderdaad. De Anti Wolf vertegenwoordiging gedraagt zich opeens wel heel naïef over wat honden kunnen aanrichten.
Paar jaar terug, toen de wolvendiscussie hier nog geen hoogtij vierde, werden er op bokt filmpjes geplaatst oa van een hond (Hollandse herder) die een ree verscheurde.
Iedereen vond het terecht vreselijk, maar nu denkt men opeens dat honden zoiets niet doen.

Tien jaar geleden stond mijn paard gestald naast een boerderij met schapen waar van het vroegere voorjaar tot in het najaar lammetjes en schapen werden opgejaagd, gedood en half opgevreten door honden.

De ernstige bijtincidenten met voornamelijk Stafford achtige honden waarbij zelfs kinderen zijn overleden, hebben er nooit toe geleid dat mensen hun kinderen niet meer in de achtertuin durfden te laten spelen.

En met betrekking tot dierenleed mag men vooral niet wijzen op het stelselmatig leed toebrengen in de intensieve veehouderij, want off-topic.

Het is toch heel bijzonder hoe selectief en hypocriet mensen kunnen zijn.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:58

Wintu schreef:
knollentuin schreef:
Maar een grote formaat hond die een heel veulen opeet, inclusief botten geloof ik ammenooitniet

Niet? Een zwerver van een dikke 50 kilo kan best wat op hoor en hoeveel vlees zit er nu aan een veulen. Vooral als ze niet weten wanneer de volgende maaltijd is, kan aardig wat in. En wie zegt niet dat de kraaien en ander wild niet wat hebben mee gepikt of weggesleept.


Een hond die huishond was is niet gewend aan vele kilo's vlees en bot in 1x op eten. Die ontploft of is niet in staat de afwas nog te doen na een tinker maaltijd (lees om überhaupt dat weiland nog uit te lopen). Dat is gewoon onmogelijk en ondenkbaar.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:12

DuoPenotti schreef:
Ja een wel denkend mens wel...

En iedereen is wel denkend?
Of eerlijk of...

Daarom.
Gewoon zuiver houden

Niet mee eens, het dragen van zo'n pak maakt namelijk geen verschil wanneer iemand dat niet correct doet, of wanneer iemand de boel expres wil saboteren. Dan kom je namelijk terug uit bij hetzelfde hoofdprobleem: mensen die er uit onkunde, of door bewuste acties een zooitje van maken.
Die mensen vis je er niet tussenuit door ze verplicht een overal te laten dragen, zulke mensen horen imo gewoon niet zulke functies of zulke verantwoordelijkheden te hebben.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:23

Over dat tinker veulen, er zijn ook wolvensporen en keutels aangetroffen, een wolvendeskundige had dat ook als zodanig geïdentificeerd.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... val-wolven

Het verbaast mij dat het dna hond zou laten zien. Een hond kan een veulen verwonden of doden, maar helemaal opeten in een nachtje lijkt me sterk.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:29

sterregoud schreef:
Over dat tinker veulen, er zijn ook wolvensporen en keutels aangetroffen, een wolvendeskundige had dat ook als zodanig geïdentificeerd.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... val-wolven

Het verbaast mij dat het dna hond zou laten zien. Een hond kan een veulen verwonden of doden, maar helemaal opeten in een nachtje lijkt me sterk.


Ja die had ik ook al geplaatst. Raar verhaal.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:32

Telpeva schreef:
DuoPenotti schreef:
En waarom trekken ze geen wegwerp overal aan op locatie?

Hoezo zouden ze dat volgens jou moeten doen? Die vraag bedoel ik niet banketstaaf overigens, naar mijn idee volstaat het namelijk ook prima om een swab te nemen, met of zonder wegwerphandschoenen (als men gezond verstand gebruikt dan zouden die handschoenen denk ik niet eens per se hoeven, een weldenkend mens beseft denk ik vast wel dat het niet handig is om eerst een hond te aaien, de handen niet te wassen, en vervolgens de swab ook nog met de ongewassen handen vast te pakken). Een wegwerp overal lijkt mij overbodige moeite en een verspilling, het gaat immers om het vaststellen van een doodsoorzaak, wolven zijn geen besmettelijke ziekte.
Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met vogelgriep, waar men wel wegwerp overallen draagt, dan heeft dat o.a. de volgende redenen: vogelgriep is potentieel ook besmettelijk voor mensen,



Jij werkt niet in de zorg? :+

Het is om kruiscontaminatie tegen te gaan.
Als de medewerker steriel is weet je zeker dat het afgenomen monster veilig is en enkel van het karkas en wat aan het karkas heeft gezeten is.

Bij de politie doen ze dat immers ook, niet dat ze bang zijn dat de vermoorde iets overdraagt maar dat zij de plek van ongeval/ moord/ vul zelf in niet besmetten met hun eigen DNA.
Om verlies van sporen tegen te gaan.


Kleine moeite dus om vanuit BIJ12 steriele pakken aan te doen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 22:04

Dierenfan een beetje barf hond kan wel wat eten hoor :D

Maar, zoals al eerder opgemerkt, is helemaal niet vastgesteld of en door wie het hele veulen opgegeten is, aangezien er slechts één beentje gevonden is.
De rest van het karkas kan in geheel of gedeeltes ergens anders liggen.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:28

Wij hebben jarenlang barf gevoerd aan grote roedel honden. 7 herders, 2 maltezers, 1 boxer en 1 labrador x rottweiler. We hadden hele prooidieren, lamskoppen, kip karkassen, ribben, hele pens enz. Heb nooit meer dan 2 a 3 kg in 1x in een hond zien verdwijnen en wij hadden er een paar 40 a 50 kilo qua eigen gewicht. Als ze zoveel aten deden ze uren niets en dag er na aten ze niet. Daarom lieten wij dit zelden toe maar soms mochten ze onbeperkt eten.

Ik lees hier in dit topic de meest vreemde verhalen over honden en vee en moordpartijen enz. Tuurlijk gebeuren die helaas!!! Echter soms vraag ik me werkelijk af wat waarheid is en wat (deels) verzonnen is. In 10 jaar dierenambulance (deels platteland) geen enkele keer mee gemaakt. Mijn neef heeft al zeker 30 jaar tussen de 400 en 800 schapen. Hij heeft 1x een aanval gehad zonder dode schapen. Mijn oom heeft een handelsstal in paarden gehad (en neef nog). Midden in de polders, veel buiten en nooit wat gehad.
Inmiddels zelf 3 jaar in de paarden. Veel in de polders bezig. Aangespannen en onder het zadel. Nooit iets mee gemaakt. Dat geldt voor mijn man al zeker 15 jaar.
Ik heb een jaar gewerkt met roedel van 27 husky's. Daar ging uiteraard wel eens mis maar heeft nooit levens gekost. Ook geen gewond vee overigens.

Heb ik nu zo ontzettend veel geluk of anderen gigantisch veel pech of kloppen veel verhalen niet??? Geen idee en ik gun niemand zulke nare ervaringen met honden en vee of wild maar ik kan niet begrijpen dat als het zo vaak gebeurd ik er persoonlijk (gelukkig!!) Nooit mee geconfronteerd ben terwijl ik wel zo betrokken ben.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:36

dierenfan schreef:
Wij hebben jarenlang barf gevoerd aan grote roedel honden. 7 herders, 2 maltezers, 1 boxer en 1 labrador x rottweiler. We hadden hele prooidieren, lamskoppen, kip karkassen, ribben, hele pens enz. Heb nooit meer dan 2 a 3 kg in 1x in een hond zien verdwijnen en wij hadden er een paar 40 a 50 kilo qua eigen gewicht. Als ze zoveel aten deden ze uren niets en dag er na aten ze niet. Daarom lieten wij dit zelden toe maar soms mochten ze onbeperkt eten.

Ik lees hier in dit topic de meest vreemde verhalen over honden en vee en moordpartijen enz. Tuurlijk gebeuren die helaas!!! Echter soms vraag ik me werkelijk af wat waarheid is en wat (deels) verzonnen is. In 10 jaar dierenambulance (deels platteland) geen enkele keer mee gemaakt. Mijn neef heeft al zeker 30 jaar tussen de 400 en 800 schapen. Hij heeft 1x een aanval gehad zonder dode schapen. Mijn oom heeft een handelsstal in paarden gehad (en neef nog). Midden in de polders, veel buiten en nooit wat gehad.
Inmiddels zelf 3 jaar in de paarden. Veel in de polders bezig. Aangespannen en onder het zadel. Nooit iets mee gemaakt. Dat geldt voor mijn man al zeker 15 jaar.
Ik heb een jaar gewerkt met roedel van 27 husky's. Daar ging uiteraard wel eens mis maar heeft nooit levens gekost. Ook geen gewond vee overigens.

Heb ik nu zo ontzettend veel geluk of anderen gigantisch veel pech of kloppen veel verhalen niet??? Geen idee en ik gun niemand zulke nare ervaringen met honden en vee of wild maar ik kan niet begrijpen dat als het zo vaak gebeurd ik er persoonlijk (gelukkig!!) Nooit mee geconfronteerd ben terwijl ik wel zo betrokken ben.

Honden tussen de schapen is vooral in de natuurgebieden met gescheperde kuddes en wandelaars met een loslopende hond die de honden niet onder controle hebben.Die honden vliegen zo de kuddes in. Meestal dus met de herder erbij en dat scheelt enorm. Die verhalen ken ik wel heel divers van de herders maar bij schapen het w6eiland in is heel sporadisch. Behalve bij Nikass daar gebeurde het vroeger geregeld blijkbaar. Ik loopt ook al meer dan een halve eeuw mee maar gebeurt vrijwel nooit, ben ik helemaal met jou eens. En dan krijgt overigens ook niet de schapeneigenaar de schuld dat hij zijn schapen beter had moeten beschermen zoals Nikass er over denkt maar de hondeneigenaar krijgt dan de schuld omdat hij zijn hond uit het weiland moet houden of tussen de schapen weg. De echte problemen zijn geintroduceerd met de wolf.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:41

Rizette schreef:
En dan krijgt overigens ook niet de schapeneigenaar de schuld dat hij zijn schapen beter had moeten beschermen zoals Nikass er over denkt maar de hondeneigenaar krijgt dan de schuld omdat hij zijn hond uit het weiland moet houden of tussen de schapen weg. De echte problemen zijn geintroduceerd met de wolf.


Dit dus..