Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:00

janderegelaa schreef:
Daphna schreef:
Eerste testament is de thora, de halacha komt voort uit deze geschriften.

@Janderegelaa, dat is geen verschil, juist een gelijkenis. In de islam is dat precies het zelfde, echter wanneer de rechten van het geloof in conflict komen met de rechten van de staat, zullen vele gelovigen toch voor het geloof gaan, zowel joden als moslims. Dat een gelovige zich aanpast wordt ook binnen de geschriften geboden.

Het is wel een verschil want ik heb nog geen Jood zien proberen om een Joodse rechtbank ipv van het gewone recht te krijgen in Nederland terwijl de moslims wel proberen de Sharia in te voeren. En nee, op Google is er ook niets over te vinden ;)

Toevallig ben ik een insider, daar heb ik geen google voor nodig ;)
Joden regelen erg veel met de Rabijn, er is een rang van rabijnen, met op dit moment opper Rabijn Evers. Deze rabijnen bemiddelen, adviseren naar Halacha. Straffen doen zij niet, maar als je iets goeds fout hebt gedaan, wordt je de gemeenschap wel uitgewerkt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:07

Toen ik 14 was ben ik bij mensen thuis (in Jeruzalem) geweest, op uitnodiging (1e intifada kwam voorbij)
Meer dan 10 jaar later heb ik een individuele rondreis gemaakt door Israel, maar het was toch op sommige punten een teleurstelling.
Vooral hoe het er ineens aan toeging bij de klaagmuur en de Al Aksa Moskee, ineens stonden er hekken, muren en gewapende mannen overal :oo
Ook heb ik verschillende keren voor Joodse mensen (catering, kennis is getrouwd met Jood) gewerkt.

Daphna schreef:
Punt 1 is wel heel makkelijk, Israel is namelijk het enige joodse land. Daar wordt de joodse traditie duidelijk wel ingezet en daarmee mensenrechten flink geschonden.

Ik zei ook: Israel is een verhaal apart.

Daphna schreef:
Ik zal nu wel heel veel over me heen krijgen, maar ik zie daar werkelijk niets verkeerds aan.

Jawel, maar het gáát niet!
Ten eerste zijn lijfstraffen verboden hier.
Ten tweede, wie is dan Moslim en wie niet? Je kan en mag niet ineens zomaar iemand aanwijzen die er wel als een moslim uitziet en zeggen Hey, JIJ hebt je wel aan de Sharia te houden ja!
Ten derde komen we in de problemen omdat er, vervelend genoeg, ook niet-moslims in Nederland wonen. Wat nou als de niet-moslim in conflict komt met de moslim, welke recht zegeviert?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:08

Daphna schreef:
Straffen doen zij niet, maar als je iets goeds fout hebt gedaan, wordt je de gemeenschap wel uitgewerkt.

Ja dat weet ik, ik vind dat heel verdrietig (zie ook mijn voorbeeld over dat restaurant)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:16

Daphna schreef:
Sharia kan bovenop de nederlandse wetgeving prima werken, wellicht met een nederlandse rechter als toezichthouder.

In de Islam mag men niet zomaar een niet-gelovige loslaten op de Islam.
Onder andere hiermee is het helemaal mis gegaan met die mega-moskee in Amsterdam.
De moslims tolereerden géén niet-Islamitische raad van bestuur.
Als er ineens een radicale moslim met rare ideeën voorbij komt dan kan de Nederlandse rechter wel inpakken, lijkt mij.

Dat ik kritisch reageer wil overigens niet zeggen dat ik kritiek op jou als moslima hebt. Ik vind het fijn dat jij inhoudelijk reageert zonder persoonlijke aanvallen of bagatellisering van ehm... mijn mening?, dit staat m.i. los van de discussie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:27

Die Markuszower heb ik weleens een interview van gelezen (van het citaat dat jij aanhaalt)
Volgens mij staat hij best alleen in de Joodse gemeenschap.

Het probleem met Joden is dat de Orthodoxe struikelen en elkaar nawijzen of de ander wel gelovig genoeg is en hoe die dat doet.
Terwijl er ook een hele gemeenschap 'gewone' Joden is die daar helemaal geen zin in heeft.

Hmmm, klinkt bekend?

Ja dat weet ik. Maar wat mij (oa.) zorgen baart is dat er een hele (3e) generatie Marokkanen (o.a.) hier in Nederland is, op zoek naar hun identiteit met alle bekende en hier ook aangehaalde gevolgen van dien.
Vervolgens in de criminaliteit belanden, op tv en internet zien dat westerlingen varkens en honden zijn, dat ze zich officieel niet aan hun regels hoeven te houden en meer van dat soort dingen.
En dat ze dat gaan aannemen als waarheid en hierin bevestigd worden door ons eigen (Nederlandse, immorele) gedrag.
Ze vouwen het om tot iets in hun straatje maar dit komt de samenleving niet ten goede.
Dit wordt niet goed genoeg (IMO) opgevangen in de moskee of vanuit het geloof, integendeel eigenlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:28

Markuszower is ook van de kandidatenlijst van de PVV af.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:07

Schandalig dat we onderstaande moeten doen terwijl we in een democratie leven.

DEN HAAG - De fractieruimte van de PVV wordt zwaarder beveiligd. De ruimte krijgt onder meer nieuwe wanden en dubbele deuren, schrijft het Nederlands Dagblad.

Aanleiding voor de zwaardere beveiliging is de forse groei van de fractie en gebleken zwaktes in de beveiliging. De Telegraaf meldde eerder dit jaar dat undercoveragenten er tot twee keer toe in slaagden een vuurwapen de fractieruimte van de PVV binnen te smokkelen.

Buitenlandse agenten wisten eerder in opdracht van PVV-leider Geert Wilders tot aan zijn deur te komen. De verbouwing van de fractieruimte is al enige tijd bezig. (Novum/CBR)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:08

Nu wordt de Sharia er vaak bijgehaald maar... waarom kunnen we niet alleen de sharia weren (in strijd met onze wet tenslotte), zonder de overige vrijheid van godsdienst in tact te houden?

janderegelaa schreef:
Schandalig dat we onderstaande moeten doen terwijl we in een democratie leven.

Wat doet het ertoe dat we in een democratie leven? Het lijkt me altijd schandalig dat mensen moeten worden beveiligd.

Edit: berichten samengevoegd

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:30

Shadow0 schreef:
Nu wordt de Sharia er vaak bijgehaald maar... waarom kunnen we niet alleen de sharia weren (in strijd met onze wet tenslotte), zonder de overige vrijheid van godsdienst in tact te houden?

Omdat de Sharia geen grenzen kent. De Fatwa's over Salman Rushdi, Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders zijn toch ook niet uitgesproken in het land waar ze wonen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:02

janderegelaa schreef:
Omdat de Sharia geen grenzen kent. De Fatwa's over Salman Rushdi, Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders zijn toch ook niet uitgesproken in het land waar ze wonen?

Nee, en het verbieden van de koran hier in Nederland zal daar dan ook bijzonder weinig aan veranderen. Lijkt mij...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:31

Shadow0 schreef:

Nou, hierom:

Nicolletje schreef:
En daarnaast heb ik ook meermalen aangegeven dat ik een omgekeerde tendens waarneem.
In plaats van vrijer, worden de moslims hier strikter.

Daphna schreef:
In de islam is dat precies het zelfde, echter wanneer de rechten van het geloof in conflict komen met de rechten van de staat, zullen vele gelovigen toch voor het geloof gaan, zowel joden als moslims.

Sharia is (een belangrijk) onderdeel van de Islam.

De vraag wordt dan vanzelf groter, als mensen religieuzer worden. Zoals ook Waves zei dat mensen in hun geloof gaan schuilen omdat ze zich bedreigd voelen, zo werkt dat [lijkt mij] ook met dat onderdeel.
Want als wij zo democratisch zijn, waarom dan alleen voor 'onszelf' ?

Misschien klinkt het ook een beetje simpel, maar ik heb er gewoon geen zin in, in Sharia in Nederland invoeren.
Net als dat ik geen zin heb om de Hindoe-wetgeving een prominente plek te geven (kastenstelsel??) of misschien wel de Masai-wetgeving, Taoïsme, de mormoonse of de Russisch-Orthodoxe kerk of weet ik veel wat.

Ik vind het wel goed hier zo, de Nederlandse wetgeving en samenleving.
Ik begrijp soms niet waarom het überhaupt overwogen zou moeten worden. Het leidt alleen maar tot conflicten.

Daphna schreef:
in engeland is er een sterke oema, welke samenwerkt met de overheid, als advies orgaan hoe te handelen met islamieten.

Ik heb hier trouwens moeite mee. Net alsof Islamieten een ander soort volk is dan de rest van de Engelsen.
Dat dingetje van gelijkheid enzo gaat dan niet bepaald op :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:02

Nicolletje schreef:
De vraag wordt dan vanzelf groter, als mensen religieuzer worden. Zoals ook Waves zei dat mensen in hun geloof gaan schuilen omdat ze zich bedreigd voelen, zo werkt dat [lijkt mij] ook met dat onderdeel.

Dus gaan we ze meer bedreigen (zie uitspraken als 'ze zijn de sigaar', 'we pesten ze wel weg' etc)? Dat helpt vast.

Citaat:
Misschien klinkt het ook een beetje simpel, maar ik heb er gewoon geen zin in, in Sharia in Nederland invoeren.

Ik ook niet. Ik ben daar ook volkomen op tegen, en vind dat er mogelijkheden zat zijn om tegen sharia te zijn, zonder tot bizarre maatregelen als het verbieden van boeken of een bepaalde religie in het algemeen te vervallen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:09

Wegpesten vind ik ook niet echt aardig nee.
Maar ik ben wel van mening dat we best een ander immigratiebeleid mogen hebben.
Plus, als mensen het zó oneens zijn met onze democratie of samenleving, dan staat het ze vrij om weg te gaan wat mij betreft (in plaats van dingen doordrukken)

Ik vind ook dat er genoeg mogelijkheden zijn om Sharia niet in Nederland door te voeren, alleen zijn er altijd mensen die er wel wat in zien of er geen kwaad in zien, etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:11

Nicolletje schreef:
Plus, als mensen het zó oneens zijn met onze democratie of samenleving, dan staat het ze vrij om weg te gaan wat mij betreft (in plaats van dingen doordrukken)

Ze zijn vrij om te gaan. Iedereen is vrij om te gaan. Maar iedereen is ook vrij om te blijven en binnen de regels van onze samenleving te protesteren. Dat is een beetje het concept van vrijheid :) (Let op: binnen de regels van de samenleving. Met woorden, prima, met geweld niet.)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:22

Nicolletje schreef:

Maar Wilders mag er wel van alles door willen drukken?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:40

Shadow0 schreef:

Dat zouden we ook moeten doen, maar met name de PVDA doet er van alles aan om het juist zoveel mogelijk toe te staan.

Sharia huwelijken, verboden voor de wet maar PVDA knijpt een oogje dicht.
Gescheiden activiteiten, verboden voor de wet maar PVDA werkt er actief aan mee.
Thuisslachten van schapen, verboden voor de wet, maar de PVDA knijpt een oogje toe.

De PVDA is de luis in de pels van onze samenleving waar het de aanpak van excessen van de islam betreft. Ze blokkeren ieder initiatief om er verbetering in aan te brengen omdat ze bang zijn een groot deel van hun kiezers kwijt te raken. Ik ben niet gelovig maar voor deze ene keer zeg ik. Ik ben God zo dankbaar voor deze rechtse regering waar de PVDA geen mogelijkheid heeft om zaken te blokkeren!

Ondertussen bij de buren:

islam grootste probleem voor de Denen
Steeds wordt gezegd dat de PVV alleen staat in haar problemen met de islam. Het tegendeel blijkt waar!

Bijna de helft van alle Denen ziet immigratie als een voordeel voor de gemeenschap, maar méér dan de helft van alle Denen ziet de aanwezigheid van de islam in het land als een probleem. Dat toont een onderzoek aan van het Rambøl-Instituut aan. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het dagblad Jyllands Posten. De immigratie van de laatste vier jaar werd overwegend begroet door 49.7% van de Denen, terwijl 42,4% dit als negatief ervaart.
De islam wordt in Denemarken nog steeds zeer sceptisch beoordeeld: 54,9% van de ondervraagden ziet de islam als een gevaar voor de verbindingssterkte van de samenleving. 39,9% van de Denen heeft geen problemen met de islam.

Lees hele artikel hier

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:45

Shadow0 schreef:
Dus gaan we ze meer bedreigen (zie uitspraken als 'ze zijn de sigaar', 'we pesten ze wel weg' etc)? Dat helpt vast.

Die uitspraken zijn zoals jij ze schrijft nog nooit gedaan! Als je uitspraken aanhaalt is het wel zo zuiver als je dat letterlijk doet, om misverstanden te voorkomen.
PattyOosten schreef:
Nicolletje schreef:

Dat is inderdaad een unicum. Een politicus die zijn standpunten er door wil drukken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:53

PattyOosten schreef:

Ik denk dat ik dat een beetje anders zie dan jij.
PVV in zijn eentje in de regering lijkt me niet de bedoeling, maar dat lijkt mij ook geen goeie ontwikkeling met bijv. de SP of de CU.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:54

jantergouw schreef:
Die uitspraken zijn zoals jij ze schrijft nog nooit gedaan! Als je uitspraken aanhaalt is het wel zo zuiver als je dat letterlijk doet, om misverstanden te voorkomen.

Misschien even je eigen berichten bijlezen?
jantergouw @ [NM] Politiek, hoe nu verder?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:01

Ann schreef:
jantergouw schreef:

Misschien even je eigen berichten bijlezen?
jantergouw @ [NM] Politiek, hoe nu verder?

Ik weet precies wat ik schreef en in welke context! Dat ging over de criminelen onder de moslims. Die schoffies die de straten onveilig maken!
Niet over alle moslims, is een heel belangrijk verschil!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:03

Dat verschil was niet echt heel duidelijk vond ik.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:08

Voor mij was dat heel duidelijk. Vooral als je de draad van dat gesprek volgt. Bovendien ging het ook nog eens over de wetten die VVD, PVV en CDA in willen voeren.

1. Mark Rutte (op “standpunten VVD): “Wij geloven namelijk in het debat. In het geweldloze gevecht met woorden. Wij geloven dat je daar sterker van wordt. Door een fel debat te voeren, leer je verder te kijken dan je neus lang is. Onze geschiedenis zit vol provocateurs die ons verder brachten. Van Willem van Oranje tot Erasmus. Van Spinoza tot Ayaan Hirsi Ali. Van Wim t. Schippers tot Robert Long. Van Fokke tot Sukke. Beledigen kan dus nuttig zijn. De discussie moet soms opengebroken worden.” Ook stelt hij dat “de VVD-inzet erop is gericht de moskeeën, die volgens de AIVD de bron zijn van de radicalisering, te verbieden… radicale imams die al in Nederland zijn en een bedreiging vormen voor de openbare orde, moeten worden uitgezet.” Wat Mark Rutte betreft “beperkt de invloed van islam zich tot ‘couscous eten’ … het kan niet zo zijn dat wij concessies doen op basiswaarden, zoals de gelijkwaardigheid van vrouwen of homo’s” bron

Lees hele artikel hier

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:28

Uit de link over standpunten van de VVD:

Citaat:
Ook de Bijbel is vaak een fascistisch boek genoemd en de paus een moordenaar. Er kraaide nooit een haan naar. Die kraaide juist victorie over het feit dat dat mogelijk was. Want er waren vele offers gebracht om tot dat punt te komen. Het punt waarop je alle gezag verbaal mocht belagen. Ook het religieuze gezag. Elk religieus gezag. Een cruciale slag in de emancipatie van de burger.

Toch zitten er nogal wetten tussen die verbieden dat religieuze gezag verbaal te belagen. Het artikel waar nu zoveel ophef over is, 137c van het wetboek van stafrecht, dat het beledigen verbiedt op ras, sekse, geaardheid en geloof, moet worden aangepast langs de volgende lijnen.

Zowel in artikel 137c, als in artikel 137d (aanzetten tot haat en geweld) is het vreemd dat drie ‘belediginggronden’ bij geboorte bepaald zijn. Daar kun je niks aan doen.
Geloven is echter een mening, een handeling. Een actieve daad. Een weloverwogen keuze. Althans dat zou in een vrije samenleving zo moeten zijn. In een vrije samenleving bepaal je zelf bij je volle verstand waar je wel of niet in gelooft en ieder mens moet vrij zijn om tijdens zijn leven tot een ander inzicht te komen.

Voor de wet heeft ieder individu de vrije keuze. Voor de wet kan geloof dus nooit aangeboren zijn. Geloof is geen ras. Uiteraard niet. Kritiek op het Katholicisme is geen racisme tegen Limburgers. Kritiek op de Islam is geen racisme tegen bijvoorbeeld Arabieren. Racisme is racisme. Alléén racisme is racisme. Dat begrip mag nooit aan inflatie onderhevig zijn.

Ik ben het ermee eens.
Wat betreft geloof, ik heb hier eerder aangehaald dat ik het op zijn minst raar vind dat mensen vinden dat ik het erg vind dat mensen op hun lelijkheid of handicap of lengte of 'raar haar' wel uitgescholden kunnen worden, maar eigenlijk is dat heel erg, want zo iemand heeft zichzelf niet gemaakt en lijdt daar ook onder.

Maar dat ik het dragen van een vrijwel alles bedekkende hoofddoek of moslim-kleding net zo zie als een vrije keuze als het dragen van pagan-kleding of versierselen of tatoeages of piercings.

Mensen die pagan-kleding of andersoortige afwijkende kleding dragen, 'mogen' wel uitgescholden worden volgens sommige mensen 'want dan vraag je erom'.
Ik vind van niet.
Maar als ik dan moslim-kleding onder dezelfde 'rariteit' (je valt buiten de 'norm') schaar, dan is het ineens: Ja maar een moslima kan zichzelf toch niet veranderen?
Nee dat vraag ik ook niet!

Maar ik vind het wel raar, dat een meisje van 1.95m nergens naartoe kan gaan om aangifte te doen van discriminatie omdat ze uitgescholden is om haar figuur.
Maar een meisje met een hoofddoek kan dat wel want dat is discriminatie.

De dag dat moslim-kleding geen vrije keuze is of blijkt te zijn, is wat mij betreft de dag dat wij ons dan op ons hoofd moeten krabben waarom we het dan uit alle macht toe willen staan in onze samenleving op alle vlakken, daar waar zichtbare tattoos en piercings bijv. niet mogen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:24

Wie kan zich niet herinneren dat er op scholen een Lonsdale verbod was? Dat wordt door links geaccepteerd en zelfs toegejuicht. Wie is er nou eigenlijk onverdraagzaam en wil anderen hun normen en waarden opdringen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:21

Wat betreft het onderzoek onder de Denen: hoeveel mensen zijn er ondervraagd, hoe zijn zij geselecteerd? Hoe zijn de vragen geformuleerd? Kortom: hoe is het onderzoek opgezet. Cijfertjes zeggen me niet zoveel. Dit kan ook alweer een interpretatie zijn.