Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:41

Als iemand geestelijk gehandicapt is, zijn ze er meestal niet in staat om voor zichzelf te zorgen (ik praat uit ervaring, gehandicapt broertje!) maar het hangt ook af van de mate natuurlijk, maar een leeftijdsachterstand , die dus geestelijk maximaal 10 jaar is, is eigenlijk al genoeg om iemand niet in staat te achten om voor zichzelf of een kind te zorgen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:42

Vjestagirl schreef:
Een vriend van me heeft dagelijks medicijnen nodig, de ene helft van de tijd om zijn depressies minder zwaar te maken, de andere helft van de tijd om zijn manies een beetje te onderdrukken. Hij besseft dit, houd zich er meestal keurig aan. Ook heeft hij 1x in de week een gesprek met iemand, om dat zien hoe het gaat.

Hij zou geen kinderen mogen omdat hij hulp nodig heeft?

Wat andere inmiddels ook al hebben beantwoord. Als hij door een situatie die veel spanning, onregelmatigheid etc weer in depressie raakt... nee, dan zou hij geen kind mogen krijgen vind ik.
Ik bedoel hier idd niet mee dat niemand die enige psychische hulp krijgt geen kinderen zouden mogen krijgen, maar door vragen te stellen in hoeverre deze hulp noodzakelijk is om voor zichzelf te kunnen zorgen, krijg je hier je antwoord wel op.
Wanneer iemand dus al niet voor zichzelf kan zorgen en zichzelf niet in de hand kan houden bv, nee dan geen kinderen. Die kiezen er niet voor om in ellendige situaties terecht te komen, ik vind dat zij daarvoor best beschermd mogen worden en liever van tevoren als dat zo'n kindje er eenmaal is en in een eindeloos jeugdzorg/uithuisplaatsing gebeuren terecht komt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:46

Mijn mening op deze stelling is: Nee.

Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen mogen geen kinderen krijgen vind ik. Onder voor zichzelf kunnen zorgen valt een dagelijks structuur aan jezelf en kinderen kunnen bieden. Het huis goed schoon kunnen houden, boodschappen doen, eten koken, jezelf kunnen wassen, aankleden etc...Een baan hebben...

De gewone normale dagelijkse dingen dus... Als dat al niet goed gaat hoe kun je dan voor een kind zorgen?

Dan heb ik nog niet over het psychische aspect... Als jezelf een kind blijft kun je niet voor kinderen zorgen.

De dames steriliseren zorgt toch voor heel wat minder kindjes die opgevangen moeten worden in de maatschappij wat kapitalen aan extra zorg kost. Niet te vergeten het drama wat zich dan tussen ouders en kind afspeelt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:47

Hmm moeilijk onderwerp dit. Maar ik heb zelf een tijd in de zorg gewerkt met verstandelijk gehandicapten en dus veel gezien.

Ik vind dat mensen die verstandelijk gehandicapt zijn en daardoor niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen in het dagelijks leven mijns inziens ook geen veilige en stabiele thuishaven kunnen vormen voor een kind. Het is niet zo dat ze geen liefde kunnen geven en misschien de zorg niet aan kunnen maar je moet er ook rekening mee houden dat het incasseringsvermogen en inschattingsvermogen van deze mensen niet is als bij iemand zonder handicap. Dat betekend dat zij misschien toch minder snel zullen merken/zien als er iets aan de hand is met hun kindje.
Steriliseren vind ik wel erg moeilijk. Je neemt toch iets van iemand af maar normaal gesproken hebben deze mensen ook een voogd en dan ligt wat mij betreft de beslissing bij de naasten/voogd. Als zij het niet willen dan niet steriliseren. Als er dan toch een kindje komt zullen zij de zorg ook mee moeten dragen.

Wat betreft mensen die manisch depressief zijn vind ik niet dat je ze kunt dwingen om geen kinderen te krijgen. Zij zijn wel verstandelijk bij vermogen om dit zelf te beslissen, natuurlijk is het wel belangrijk dat de hulpverlening hier ook met deze mensen over praat.
Alleen is het natuurlijk wel zorg dat er een sterke partner naast staat om toch het kind eens veilige haven te geven. Mocht dit niet mogelijk zijn dan hoop ik dat deze mensen zelf bedenken dat het misschien in het belang van het kind verstandig is om er niet aan te beginnen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:48

Marchador schreef:
Dan zal ik misschien iets gemist hebben. Deze zijn ook beiden zwakbegaafd. Maar juist bij hun dacht ik dat het kindje direct na de geboorte weg gehaald zou zijn, ze hebben er niet eens voor kunnen zorgen. Dat namen ze op voorhand al aan.

Die waar jij het over hebt zijn kennisse van me buurvrouw. Is heel zielig gegaan. In overleg met artsen etc. zijn ze begonnen aan zwanger worden. Toen ze wouden gaan inschrijven bij een kinderdag verblijf of het aanvragen van toeslag ofzo hebben ze hulp ingeroepen van een organisatie die de kinderbescherming erheen stuurde. Ik hoop dat ze het kindje alsnog gaan krijgen.

Over het standpunt, ik denk dat als duidelijk is dat het wel overwogen is, goed over nagedacht. En er is evt. hulp dan ben ik voor. Ik vind dat de kinderbescherming eerst met andere dingen moet gaan bezig houden. Hoevaak het daarmee wel niet fout gaat, dat ze het eerst even aankijken.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:49

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:55

Leuke discussie, maar hier kom je nooit uit ;) Enig idee hoeveel mensen er tegenwoordig 'gewoon' kunnen functioneren terwijl ze wel een psychische stoornis hebben? Vaak komt dit ook pas later naar voren, wordt het pas later als zodanig benoemd of ontstaat het pas later. Iedereen kan de dupe worden van een psychose heb ik pas nog van dichtbij meegemaakt. Echter kan dit ook eenmalig zijn: zou zo iemand dan nooit meer kinderen mogen krijgen? Want dat betekent dat de hele mensheid geen kinderen meer zou mogen krijgen. Wat normaal is en wat niet hangt ook sterk samen met het tijdsbeeld: we vinden nu al veel meer normaal dan 'vroeger'.

Overigens ben ik het er mee eens dat mensen die een dusdanig geestelijke handicap hebben dat ze zelf door anderen begeleid worden echt geen kinderen zouden mogen krijgen. Alhoewel ik wel denk dat je als kind soms niet liefdevoller opgevoed zou kunnen worden dan bij 'normale' ouders ... Maar het geheel hangt gewoon teveel af van derden die er niet altijd bij kunnen zijn. Maar ook hier geldt: wat is de grens? Ik ken genoeg 'normale' mensen die in mijn ogen geen kinderen zouden moeten krijgen 8-) En zo zijn er ook genoeg mensen die vinden dat ik geen kind had mogen krijgen omdat ik hem 3 dagen naar de opvang breng ..

Met andere woorden: wie stelt de grenzen en wie zegt dat het de juiste grenzen zijn? Vergeet niet dat het jezelf ook ineens kan treffen ...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:56

misser: zwakbegaafd en lager IQ zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen.
Er zijn zat mensen met een lager IQ die zich prima redden, een leuke baan hebben, getrouwd zijn etc. Er zijn echter ook veel zwakbegaafde mensen die met allerlei simpele zaken hulp nodig hebben. Ik denk dat in dit topic de laatste groep word bedoeld en bediscuseerd. Mensen met een laten we het netter zeggen minder verstandelijk vermogen, volwassen mensen die op het nivo van een kind functioneren, dit is een wezelijk verschil met mensen met een lager IQ, mensen die geen HBO of MBO hebben maar niet verder zijn gekomen dan LBO of lagere school, volwassen mensen dus die wel op volwassen nivo functioneren maar volgens de maatschappij niet hoogopgeleid zijn.
Dit wel degelijk verschil in dus.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:57

Een week of wat geleden stond er een stuk in het Dagblad van het Noorden over een huis waar vrouwen die zwaksociaal (begaafd) begeleid wonen. Dit zijn vrouwen die een kind hebben, maar begeleiding nodig zijn bij de opvoeding hiervan. Ik geloof dat het van Van Boeijen is.
Vanuit het kind gezien zou ik zeggen dat de ouders in staat zouden moeten zijn om voor zichzelf te zorgen, als je dat niet kunt, hoe moet dat dan met een kind? Vraag is dan of het voor een kind erg is als de ouders verstandelijk misschien niet zo 'op niveau' zijn, maar ze wel heel van het kind houden en hulp hebben bij de opvoeding... En daarentegen zijn er ook voldoende mensen die goed bij hun verstand zijn, maar een kind geen goede opvoeding kunnen geven. Het verschil zit hem niet altijd in het verstand!

Steriliseren daar ben ik tegen, ik vind dat je dan wel heel erg heftig ingrijpt in de persoonlijke levenssfeer. Krijg ik een beetje een onaangenaam gevoel bij.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:05

Op IQ moet je dit soort dingen al helemaal niet gaan bepalen: de IQ-test is ontwikkeld voor en door de west-europese man :D Ik denk dat als dit een criterium gaat worden om een kind te mogen veel vrouwen afvallen :P En IQ zegt helemaal niks over het EQ..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:06

voor mij is uitgangspunt of het kind zich voldoende kan ontwikkelen bij zijn/haar gezin. Ouders moeten veiligheid zowel praktisch als emotioneel kunnen bieden, inlevingsvermogen hebben,zelfinzicht, oplossingsgericht zijn, riedeltjeriedelitje. en Natuurlijk mag er best hulp aan te pas komen, maar als jij niet eens het besef hebt dat je hulp nodig hebt en waarvoor vind ik het naar alleen al niet eerlijk. dit geldt wat mij betreft voor iedereen hoor...niet alleen voor de zwakbegaafden onder ons. De drama's die kinderen soms te wachten staat bij ouders die niet eens voorzichzelf kunnen zorgen zijn echt verschrikkelijk. Denk bijvoorbeeld aan ouders die verslaafd zijn, misbruik op hun naam hebben, etc, etc. Liever te veel dan te weinig ingrijpen zeg ik....maar ja wie ben ik...

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:12

Zelfinzicht 8-) Hele gevaarlijke! Je komt toch weer bij het punt: wie bepaalt dan of iemand er genoeg van heeft? Jij kunt wel vinden dat degene die de regels stelt voor zelfinzicht zelf geen zelfinzicht heeft maar diegene kan dan wel bepalen dat jij geen zelfinzicht hebt :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:16

Nog zo'n leuke; als we in nederland vinden dat bepaalde mensen geen kinderen mogen krijgen.
Wie gaat dat dan regelen?
Automatisch wordt dat iets van de overheid denk ik, die gaat zich dan dus nóg meer met mensen bemoeien.
Persoonlijk denk ik dat je dit probleem bij de kop moet pakken en moet beginnen in de NL gezondheidszorg

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:19

Wat verwacht je hierin precies van de gezondheidszorg Wildgirl?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:20

Je zou ze de kost eens moeten geven, al die ouders die niet om hulp vragen en het eigenlijk wel nodig zijn!! Daar zou je niet vrolijk van worden celticpony! Net wat JoyRIder zegt, hoe kan een ander objectief bepalen dat jij wel of geen zelfinzicht hebt? Daar kunnen heel wat vervelende dingen uit voort komen, want kom niet aan bijvoorbeeld de opvoedcapaciteiten van een ouder (ik bedoel: lever geen kritiek), dan trap je vaak op tenen. En sowieso, de liefde voor een kind zit (over het algemeen) heel diep, een ouder staat haar/zijn kind niet zomaar af!
En daar komt bij dat je niet altijd van te voren kunt inschatten of een kind zich in het gezin wel of niet kan ontwikkelen. Ik denk dat een kind van zwakbegaafde ouders best de mogelijkheden kan krijgen om zich te ontwikkelen, misschien is daar ondersteuning bij nodig, misschien niet. Het ligt ook aan het karakter van het kind, als het kind graag wil en leergierig is, dan grijpt dit kind alle kansen wel (en neemt het de ouders vast wel op sleeptouw). En nogmaals, dit hangt niet altijd samen met begaafdheid. Je kunt best naar onze maatstaven gezien niet zo slim zijn, maar je kind wel stimuleren eruit te halen wat er in zit, maar je kunt ook heel slim zijn en je verder niet met je kind bemoeien. Helaas (en gelukkig!) valt dat van tevoren niet in te schatten.

Het doet me overigens veel denken aan 40-45 als de overheid zich zou gaan bemoeien met het wel of geen kinderen mogen krijgen, krijg er echt de kriebels van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:30

Vjestagirl schreef:
Ik vind het erg triest voor dat kindje, en natuurlijk ook voor de moeder.

Maar ik vind ook dat gehandicapen en mensen met een stoornis ook mensen zijn, en daarom dezelfde rechten hebben. Hoe wil je bepalen wie er wel en wie er geen kind mag krijgen? IQ? EQ? Tests op stoornissen ed?

Over het algemeen vind ik het recht van de ouders ondergeschikt aan de rechten van een kind..... een kind vraagt er niet om geboren te worden, echter heeft een kind wel heel veel zorg nodig, en niet alleen liefde, maar ook mentale stimulans.

Als ouders dat niet kunnen geven, hebben ze geen recht op kinderen..... omdat het kind wél recht heeft op al die dingen.

Overigens vind ik niet dat mensen recht hebben op kinderen. Kinderen zijn een geschenk, geen recht.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:32

JoyRider schreef:
Wat verwacht je hierin precies van de gezondheidszorg Wildgirl?

Moeilijke vraag :D

Ik denk een assertievere rol in het begeleiden van mensen en ook contact met bijv jeugdzorg en artsen.
Meer voorlichting; ook aan de familie en duidelijk maken dat een kind krijgen in sommige gevallen echt niet verstandig is.
Hiervoor zou er meer en intensievere begeleiding moeten zijn bij de cliënt zodat een zwangerschap er niet 'tussendoor' kan schieten.
Wat ook zou kunnen is bijvoorbeeld mensen in deze risicogroep onder bepaalde voorwaarden kinderen laten krijgen en ze bijvoorbeeld van te voren laten voelen hoe het is met zo'n robot baby die echt huilt,eet,plast etc(een soort high tech baby born :Y) ).
Dit gebeurt in Amerika ook; hierdoor zie je vaak een kinderwens bij jongeren afnemen omdat ze erachter komen dat het niet alleen een kwestie is van leuke kleertjes en wandelen in het zonnetje

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:34

Maar hoe zou je dat kunnen bepalen en op welk moment? Dat is wel heel erg lastig hoor (zullen we ook wel nooit uitkomen denk ik). Het belang van het kind zou in alle gevallen bovenaan moeten staan, dat zijn we vast allemaal wel met elkaar eens.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:35

Ik zeg hierin Nee.

Zolang je de zorg voor jezelf akn dragen kan je dat ook niet voor een kind.

Dus het is allemaal zo leuk, we nemen een kindje en laten het de maatschappij opvoeden net als in het reclame filmpje.
Ik misgun niemand iets maar ik denk wel dat je heel goed moet nadenken voordat je aan een kind begint.
Als een "normale" volwassene er al soms problemen mee heeft een kind op te voeden hoe moet het dan met deze mensen gaan.

Dan kunnen ze niet meer voor de kinderen zorgen dus dan worden die maar weer uit huis geplaatst en heeft zo'n kind ook vaak geen toekomst.
Dus krijg je weer probleemkinderen.... en een probleem maatschappij en wie betalen dat weer.. juist wij.

Dus wij werkende.... mogen straks weer opdraaien voor de kinderen van andere die niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen maar er wel vrolijk op los gewipt hebben.

Steriliseren die hap.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:37

@wildgirl: zijn er dan campagnes in de VS om mensen hier van op de hoogte te stellen (dat kinderen hebben niet een groot feest is)? En sommige mensen krijg je helaas niet te zien op een spreekuur, zoals ook het consultatiebureau niet alle ouders ziet, want dit is niet verplicht.
En over welke groep mensen heb je het Wildgirl? Mensen die in een tehuis wonen of mensen die zelfstandig wonen. Ik vraag me dit af na je opmerking over voorlichting, hoe zie je dat voor je? En wanneer doe je zoiets? Veel mensen overleggen vast niet eerst met de huisarts wanneer ze besluiten dat ze een kind zouden willen krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:44

Alet74 schreef:
@wildgirl: zijn er dan campagnes in de VS om mensen hier van op de hoogte te stellen (dat kinderen hebben niet een groot feest is)? En sommige mensen krijg je helaas niet te zien op een spreekuur, zoals ook het consultatiebureau niet alle ouders ziet, want dit is niet verplicht.
En over welke groep mensen heb je het Wildgirl? Mensen die in een tehuis wonen of mensen die zelfstandig wonen. Ik vraag me dit af na je opmerking over voorlichting, hoe zie je dat voor je? En wanneer doe je zoiets? Veel mensen overleggen vast niet eerst met de huisarts wanneer ze besluiten dat ze een kind zouden willen krijgen.

Ik weet niet of er echte campagnes zijn; maar de mogenlijkheid van zo'n 'oefenbaby' is er wel.
Verder heb ik het over de groep mensen die imo niet geschikt is als (zelfstandige)ouder, dus zwakbegaafden,geestelijk gehandicapten,mensen met zware psychische klachten etc.
Ik ben met je eens dat hem verd*mde moeilijke is om hier 'controle' op uit te oefenen; net zoals jij zegt, niet iedereen gaat eerst eens langs de huisarts als ze een kindje willen.
Maar toch zouden we dit moeten proberen denk ik; ieder kindje wat geboren wordt onder dit soort omstandigheden en heel weinig kans heeft op een gelukkig,stabiel leven is er één te veel en dan zeg ik: beter voorkomen dan genezen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:46

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:04

volg dit soort berichten in de media ook altijd wel met belangstelling en denk er iedere keer weer over na. Maar toch blijf ik vinden van niet. Zoals iemand anders in dit topic ook al zei; als iemand niet in staat is voor zichzelf te zorgen, dan kan er ook niet voor een kindje gezorgd worden.

Ik geloof best dat de primaire zorg heus wel in orde kan zijn met hulp van buitenaf, maar opgroeien bestaat voor een groot deel toch vooral uit geestelijke ontwikkeling en tja, dat wordt evengoed met hulp van buitenaf lastig. Ik heb in het verleden ook wel eens een aantal documentaires gezien met kinderen van zwakbegaafden en die gaven toch allemaal aan dat het echt verre van ideaal is.

En vind dat het belang van het kind toch boven dat van de ouders gaat, het is nu eenmaal niet niks om een kind op de wereld te zetten. En hoe hard het ook klinkt, zwakbegaafden zijn nu eenmaal anders dan 'geestelijk gezonde' mensen, dus om hen hetzelfde leven voor te spiegelen vind ik nogal naief.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:23

Wildgirl schreef:
de lichte vorm van zwakbegaafdheid is in mijn ogen een volwassene die het verstandelijk vermogen heeft van een kind/tiener de zware vorm gaat wat verder en komt op een jaar of 4/5 uit

Het lijkt me dat de laatste groep sowieso geen kinderen zou mogen krijgen, maar ook de groep met het verstandelijk vermogen van een kind/tiener........een kind of tiener kan niet voor een ander kindje zorgen. Dus ik vind dat zwakbegaafde mensen geen kinderen zouden mogen krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:25

Dit onderwerp is al vaker ter sprake geweest. Voor het gemak even een copy/paste uit eerdere topics, en de link zodat jullie dat ook zelf kunnen lezen.

Quote uit dit topic:

[NM] Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Cassidy schreef:
Er zijn eerder discussies geweest over het feit of verstandelijke gehandicapten kinderen mogen krijgen of niet. Ik ga zo de links even opsnorren. Even samengevat: ik ben er geen voorstander van, dus bewust de wereld inzetten zou ik niet doen. Negen van de tien keer eindigd het in één op één begeleiding. Maar dit even terzijde.

In dit geval is het kindje er, en hebben de ouders aangeklopt omdat ze geen plek konden vinden voor kinderopvang. Hoeveel normaal valide ouders hebben daar al moeilijkheden mee? Is alleen die kreet om hulp genoeg geweest om het balletje aan het rollen te krijgen en heeft alleen het feit dat ze om hulp hebben gevraagd bij dit punt ervoor gezorgd dat ze het kind zijn kwijtgeraakt?

De links naar eerdere topics.

[LZP] Wat vinden jullie van prenatale diagnostiek?

[LZP] Sterilisatie bij verstandelijk gehandicapten?

[LZP] Zou jij laten onderzoeken of het kindje gezond is?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-02-09 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt