Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:17

Het belang van het kind gaat imo voor het 'recht op een kind' van de ouder. Dus; bij twijfel niet doen.

Edit: hier wil ik niet mee zeggen dat lagerbegaafden sowieso geen kinderen mogen krijgen. Dit ligt er oa aan wat je precies onder laagbegaafd verstaat. Maar ik vind wel dat je over bepaalde skills (weet even geen beter woord) moet beschikken om kinderen te kunnen krijgen. Als je niet eens voor jezelf kunt zorgen moet je niet aan kinderen beginnen.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 28-10-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:19

Wendy schreef:
bromfiets schreef:
Ik heb de uitzending niet gezien en ben me er van bewust dat het maar in een derde van de gevallen goed uitpakt.

Neemt niet weg dat ze een kans verdienen Lachen Die hebben ze in mijn opzicht (en met de info die ik hier lees) niet gehad.

Ik weet niet of ze die kans verdienen. En ik weet niet of ze die kans wel of niet hebben gehad. Het enige wat je leest is dat die mensen zelf zeggen...

Hier ben ik het ook mee eens. Het is heel makkelijk om een mening te vormen echter wanneer je niet het hele verhaal weet kan deze mening nooit gegrond zijn. Vaak zijn er veel meer achterliggende problemen waar de RvdK geen inzicht in kan en mag geven gezien geheimhoudingsplicht.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:20

Heel erg moeilijk en per geval te bepalen...

Ik heb eerlijk gezegd wel eens een documentaire over een soortgelijk geval gezien op tv en was zeer geschokt...
Mensen hadden een kindje en het was voor de moeder heel moeilijk om het kind voorop te stellen (nu is dit voor sommige "intelligente" mensen ook moeilijk Knipoog ), kind is ook opgenomen in het ziekenhuis vanwege ondervoeding.
Huilen kon ze niet tegen, deed er verder ook niets mee. Voeden (flesvoeding kwam niet altijd uit en was maar erg lastig).
De moeder kreeg kant en klare voeding mee voor in "noodgevallen".
Ze kwamen thuis van het ziekenhuis, kind wilde eten en ze duwde er meteen zo'n fles in.
Op de vraag of dit nu een noodgeval was..?
Het eindigde met de eerste verjaardag van het kind en het feit dat ze vonden dat ook zij recht hadden op nog een kind...
Ik was ontzettend verbaasd dat dit kind überhaupt haar eerste verjaardag mocht vieren...

Helaas zijn er genoeg mensen met een normale intelligentie die hun kind verwaarlozen, maar deze mensen zagen ook nergens kwaad in, hadden volgens mij niet het vermogen om vooruit te denken en zoals hierboven al gezegd, het verschonen en voeden van je kind zijn nog de meest eenvoudige dingen die je voor je kiezen krijgt als ouder...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:21

Onder welke streep ook:

- kinderwens is een.... wéns; iets extras, een waanzinnig mooi geschénk

- het kind heeft réchten; mensenrechten

Het (ongeboren) kind verdient het voordeel van twijfel. Dit weegt onvergelijkbaar zwaarder dan het ´recht´ van ouders op hun wéns.

hc

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:21

Wendy: er staat dat het kindje na twee weken uit huis is geplaatst Lachen

Het is een behoorlijke verandering in je leven, ik zie mijn vriend ook niet binnen 2 weken feilloos een luier vervangen of een flesje geven. Zoiets heeft tijd nodig, dat moet iedereen leren en ik vind 2 weken daarvoor gewoon te kort. Vooral als ze in die 2 weken geen begeleiding hebben gehad van jeugdzorg, ook zij kunnen niet in 2 weken overzien hoe de situatie in elkaar zit. Dus in dit geval vind ik het een beetje cru om gelijk dat kindje af te pakken Lachen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:25

bromfiets schreef:

Het kindje is nooit thuis geweest, ze hebben het kindje 2 dagen na de geboorte uit het ziekenhuis gehaald. dat is nu 2 weken geleden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:26

bromfiets schreef:

en er staat niet op welke gronden dus een oordeel kán je daar niet over hebben.
Laat dit maar fijn aan de kinderrechter over. Dat is zijn/haar vak.

hc

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:28

Huertecilla schreef:
bromfiets schreef:

en er staat niet op welke gronden dus een oordeel kán je daar niet over hebben.
Laat dit maar fijn aan de kinderrechter over. Dat is zijn/haar vak.

hc

Voordeel van de twijfel voor het kindje niet voor de ouders.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:32

MRmichiel schreef:
bromfiets schreef:

Het kindje is nooit thuis geweest, ze hebben het kindje 2 dagen na de geboorte uit het ziekenhuis gehaald. dat is nu 2 weken geleden.

Dan hebben ze toch helemaal geen kans gehad?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:40

Ik denk dat als je zelf permanent afhankelijk bent van begeleiding het geen goede plek is voor een kind om op te groeiten (ik bedoel dus niet iemand die soms met een psycholoog praat of naar de fysio gaat Knipoog)

Ookal willen de mensen nog zo graag, kunnen ze een kind begeleiden als het volledig overstuur thuiskomt omdat de klasgenootjes hebben gezegd dat zijn ouders mongolen zijn? Zullen ze in staat zijn om bepaalde ziektesignalen te herkennen en er naar te handelen? Weten wat je moet doen als een kind ergens in stikt? Kunnen inschatten dat de val van de bank zo hard is geweest dat je je kind elk uur moet wakker maken 's nachts? Als daar ook maar enige twijfel over is moet je het risico gewoon niet nemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:43

NAtuurlijk wel. Pling Zorg en verantwoordelijkheid is niet afhankelijk van je IQ, tenzij je natuurlijk echt dermate zwakbegaafd bent dat je geen zorg kunt dragen. Ach gut

Had ooit een erg intelligent vriendje met een ernstig hoogbegaafde papa. Clown
Mega veel spanningen, pa had weinig begrip voor de trager denkenden dan hij, was weinig sociaal en soms keihard. Ten koste van het minder slimme broertje, een vrouw die zich eenzaam voelde en gedoe in het huwelijk. Ach gut

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:46

Los van mijn mening dat deze ouders een kans moeten krijgen desnoods met streng toezicht vind ik manier waarop het gebeurd niet menswaardig. Ze hebben nog niets foutgedaan zo te zien ze hebben alles voor elkaar hoeveel ouder(s) met een hoog IQ hebben dat niet die proberen voor hun kind te zorgen en waar nooit iemand naar omkijkt.
Laat die mensen in elk geval hun kind zien. Zodat als ze (hopelijk) straks voor hun kindje mogen zorgen er een band is. En ook buiten die band om is het in mijn ogen ook te afschuwlijk om je kind niet te mogen zien omdat je te dom gevonden word.
Groot respect voor die mensen die zo rustig blijven en het allemaal netjes via de "juiste" weg doen. Dat bewijs voor mij dat ze toch slimmer zijn dan sommige mensen van hun denken!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:46

Ben ik met je eens Ja Maar dan kunnen ze ook het kindje bij de opa of andere familieleden onderbrengen i.p.v. kind afpakken en je mag hem 1x in de zoveel tijd in een vreemde omgeving komen bezoeken.

Het is idd moeilijk te zeggen omdat het bericht weinig tot niets zegt over de capaciteiten en beperkingen van de ouders en de begeleiders. Maar zoals het hier staat vind ik nog steeds dat ze geen kans hebben gehad.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:59

detour schreef:
NAtuurlijk wel. Pling Zorg en verantwoordelijkheid is niet afhankelijk van je IQ, tenzij je natuurlijk echt dermate zwakbegaafd bent dat je geen zorg kunt dragen. Ach gut

De mensen kunnen blijkbaar al geen zorg voor zichzelf dragen (anders zouden ze geen begeleiding krijgen) laat staan voor een ander. Genoeg mensen met een laag iq die prima kunnen functioneren met een eenvoudig baantje en alleen begeleiding nodig hebben met ingewikkelde dingen zoals aanvragen van vergunningen, regelingen met gemeentes, belastingaangiftes etc.

Kijk, de manier waarop het is gegaan verdient misschien geen schoonheidsprijs, en of het kind bij familie of een pleeggezin terecht komt maakt in principe ook niet zoveel uit, en de ouders zouden het kind wat mij betreft ook best regelmatig mogen zien, maar de kans is gewoon heel groot dat het kind ergens anders beter af is dan bij de biologische ouders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:00

Maar dat zijn de gevallen van dit topic.
Er lopen tig mensen met een gemiddeld lager IQ die het prima kunnen.

Liefde geven heeft geen bal emt je IQ te maken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:00

ik kan hier verder geen mening over geven, omdat ik te weining info krijg. Maar ik vind de manier waarop ook niet menswaardig, als ik het goed begrepen heb, hebben ze hun eigen kind nog niet eens gezien. Dat vind ik wel erg.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:14

De titel van het topic: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen?
Ze mogen ze blijkbaar wel krijgen, maar dan wordt het ze meteen afgenomen. Als ze ze standaard niet zouden mogen krijgen zou je kunnen bedenken of ze niet standaard gesteriliseerd moeten worden? Je kunt mensen toch niet zomaar over 1 kam scheren.
Ze hadden zeker de kans moeten krijgen, mss onder voogdij van de grootvader plaatsen oid en geef de ouders zelf de kans het te verzorgen, neem ze iig niet na 2 dagen hun kind af 'omdat het toch wel niet goed zal gaan'.

Er zijn genoeg behoorlijk intelligente mensen die nooit kinderen hadden moeten mogen opvoeden en daar kraait geen haantje naar. IQ heeft daar maar bar weinig mee te maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:15

mltex schreef:
Verklaar nader, er zijn heel hoog geschoolde postbodes hoor, geen geintje. Postbode was zwakzinnig? downsyndroom oid?

Jij noemde een uitzondering, met mij uitzondering wilde ik aangeven dat een uitzondering geen garantie geeft. Niet elke krantenjongen in amerika wordt miljonair en niet elk 10-jarig kind kan voor zijn ouders zorgen Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:16

detour schreef:
Maar dat zijn de gevallen van dit topic.
Er lopen tig mensen met een gemiddeld lager IQ die het prima kunnen.

Liefde geven heeft geen bal emt je IQ te maken.

Helaas is er wel iets meer nodig dan liefde alleen.
Helaas is het wel zo dat het in 2/3e deel van de gevallen mis gaat. Ernstig mis.
En dan heb ik het niet over een kind wat zich niet begrepen voelt door zijn of haar ouders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:17

wemkelover schreef:
als ik het goed begrepen heb, hebben ze hun eigen kind nog niet eens gezien. Dat vind ik wel erg.

Volgens mij heb je het dan niet goed begrepen. Ik dacht toch echt dat ze het kind in het ziekenhuis wel gezien hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:18

Nicole288 schreef:
IQ heeft daar maar bar weinig mee te maken.

Dat is helaas niet waar. Helaas is bewezen dat IQ er heel veel mee te maken heeft.
Dat zegt niet dat het bij normaal begaafde mensen altijd goed gaat en ook niet dat het bij mensen met een lager IQ altijd mis gaat. Maar er is wel degelijk een sterk verband.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:21

Er zijn eerder discussies geweest over het feit of verstandelijke gehandicapten kinderen mogen krijgen of niet. Ik ga zo de links even opsnorren. Even samengevat: ik ben er geen voorstander van, dus bewust de wereld inzetten zou ik niet doen. Negen van de tien keer eindigd het in één op één begeleiding. Maar dit even terzijde.

In dit geval is het kindje er, en hebben de ouders aangeklopt omdat ze geen plek konden vinden voor kinderopvang. Hoeveel normaal valide ouders hebben daar al moeilijkheden mee? Is alleen die kreet om hulp genoeg geweest om het balletje aan het rollen te krijgen en heeft alleen het feit dat ze om hulp hebben gevraagd bij dit punt ervoor gezorgd dat ze het kind zijn kwijtgeraakt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:24

Bij ons woont een vrouw met 2 kinderen zelf is ze laag van begrip zeg maar.Ze heeft het heel zwaar want haar jongste zoon walst over haar heen, haar oudste zit in een tehuis en komt soms naar huis.Maar dan heeft ze veel moeite hem in bedwang te houden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:28

Nicole288:Er zijn genoeg behoorlijk intelligente mensen die nooit kinderen hadden moeten mogen opvoeden en daar kraait geen haantje naar. IQ heeft daar maar bar weinig mee te maken.

Super gezegd, goed gedaan! Knipoog
Ik heb met zowel zwakzinnigen gewerkt als hoogbegaafden en van alles er tussen..

Ken een verstandelijk gehandicapte vrouw met drie gehandicapte kinderen, zij is dik 90, gaat op haar driewieler op het terrein bakkie leuten bij haar kids en geniet met stralende ogen. Ach gut Pling

Mij is het vooral de liefde die me raakt als ik dat zie; dat er zorg bij komt, tsja.. Bloos

Kwaliteit van leven hangt niet alleen aan een IQ.
Laatst bijgewerkt door detour op 28-10-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt