Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OsMo schreef:Ceriadwen ik weet niet of jij de laatste ontwikkelingen hebt bijgehouden van de pensioen maar op dit moment wordt daar flink aan geknabbeld.
Op het moment dat jij met pensioen gaat heb je misschien wel niet zoveel als waar je op hoopte....
Maar dan ga jij natuurlijk gewoon door werken en kwalen krijg jij hoogst waarschijnlijk ook niet.
Jij wordt gewoon een 100% gezonde bejaarde die nergens een beroep op gaat doen.
Shadow0 schreef:Artikel 20:3.
Lauren_ schreef:We gaan er maar vanuit dat er werk genoeg is, maar dat is er niet.
Daarbij worden de meest smerige constructies bedacht door UWV en gemeenten. Heb laatst een documentaire gekeken over Rotterdam. Valt je bek van open.
Ceriadwen schreef:Het stukje "die niet in het bestaan kunnen voorzien" speelt een belangrijke rol in deze wet. Wanneer kan je niet in het bestaan voorzien? Mijn idee, als al je mogelijkheden zijn uitgeput. Blijkbaar wordt daar veelvuldig anders over gedacht.
Dees schreef:De gemeente en het UWV zijn er NIET om smerige constructies te bedenken.
Geloof me, gemeente en UWV willen juist heel graag dat iedereen die kan werken, gewoon ergens in loondienst aan het werk gaat.
Citaat:En tegelijktijd probeert men de mazen van de wetgeving zo klein te houden dat er geen misbruik van kan worden gemaakt.
Daar heb ik als belastingbetalende Nederlander écht geen moeite mee.
Shadow0 schreef:Ceriadwen schreef:Het stukje "die niet in het bestaan kunnen voorzien" speelt een belangrijke rol in deze wet. Wanneer kan je niet in het bestaan voorzien? Mijn idee, als al je mogelijkheden zijn uitgeput. Blijkbaar wordt daar veelvuldig anders over gedacht.
Je mag het natuurlijk verdraaien zoveel je wilt, maar bijstand is niet slechts een gunst zoals je wilde doen voorkomen maar destijds heel bewust genoemd als grondwet. Iemand die niet in z'n eigen bestaan kan voorzien heeft recht op steun. Jij wilde dat anders doen voorkomen, maar het staat er volstrekt ondubbelzinnig.
En er is overigens geen enkele twijfel dat de TS en partner niet in het eigen bestaan kunnen voorzien, dat heeft de gemeente namelijk allang bepaald. Het gaat immers niet om vervangend werk, maar om een tegenprestatie die pas na toekenning van het recht op bijstand wordt ingezet. (Er wordt immers eerst gekeken naar de inkomenseisen en bezit, dat zijn de middelen van bestaan, en daarvan is al vastgesteld dat die niet toereikend zijn.)
En nogmaals: als de partner voor hetzelfde werk een gewoon salaris (dus op of boven minimumloon) zou krijgen zouden ze wel in hun bestaan kunnen voorzien. Ik heb geen moeite met de eis om mensen in de bijstand te verplichten werk te accepteren dat ze kunnen uitvoeren. Maar netjes volgens de regels: arboregels en minimumloon. Dit is echter structureel anders, want het gaat nadrukkelijk niet om betaalde arbeid, en dat is het kwalijke eraan.
Kijk ook artikel 19 meteen even door. Je probeert het nu te verdraaien, maar als je de grondwet leest zoals die bedoeld is (namelijk een intentieverklaring over hoe wij ons land willen inrichten, en niet een uitputtend juridisch document), is er echt weinig twijfel over de bedoeling mogelijk.
Shadow0 schreef:Hmmm, maar er wordt misbruik van gemaakt. Door bedrijven die nu lekker goedkoop hun werk kunnen uitvoeren zonder behoorlijk salaris (of belasting) te betalen. Hoezo is dat ok voor de belastingbetaler?
Ceriadwen schreef:Ik snap ook niet hoe je aan de mening komt dat de man van TS onderbetaald word.
Shadow0 schreef:Ceriadwen schreef:Ik snap ook niet hoe je aan de mening komt dat de man van TS onderbetaald word.
Simpel lijkt me: ontvangen geld gedeeld door gewerkte uren?
Ik vind dat je voor gewoon werk gewoon het minimumloon hoort te krijgen. Maar TS en partner kunnen in principe gedwongen worden om 49 uur te werken voor een paarhonderd euro aan extra inkomsten om te kunnen bestaan. Dat verschil wordt opgestreken door de bedrijven, neem ik aan. Dat holt het fundament onder behoorlijk salaris uit en vernietigt werkgelegenheid, en gaat rechtstreeks in tegen het punt dat de overheid mensen bijstaat als het moeilijk gaat in plaats van ze te dwingen te werken zonder behoorlijke arbeidsomstandigheden / salaris.
Nogmaals: werken voor je geld is prima, maar voor normaal productie draaien hoort een normaal salaris betaald te worden. De bijstand is een hulp als je het zelf niet redt - het mag GEEN manier worden voor bedrijven om de verplichtingen als werkgever te ontlopen. Werkgelegenheid en rechtsbescherming van werknemers is ook een plicht van de overheid (en daarom is artikel 19 relevant), en dit zijn stiekeme maniertjes om aan die intentie te ontkomen. Dat is heel verkeerd en voor onze maatschappij erg schadelijk.
Cerriadwen: je hebt het verkeerd. En mensen die werken horen werknemers te zijn en geen 'werknemers'. Het 'trickle down effect' is allang achterhaald: het werkt niet. Nogmaals, zie Amerika. Werk zat, winsten zat, en een land vol schrijnende armoede. Die kant moeten we dus niet op, dat is al geprobeerd en het werkt niet.
Ceriadwen schreef:TS kan dus stoppen met werken dan heeft haar man in zijn gesubsidieerde baan een volwaardig inkomen en wordt haar salaris niet gekort op de bijstandsuitkering.
Citaat:Man kan ook ondertussen verder solliciteren aangezien het makkelijker is om vanuit een werkende positie aan de bak te komen.
Citaat:Als hij dan ook 32 uur blijft werken voor ongeveer hetzelfde salaris hebben ze een gezamenlijk inkomen van 1150 plus 550 dus 1700 euro, lopen ze wel weer allemaal toeslagen en extra'tjes mis waardoor ze onder de streep wellicht toch minder overhouden.
Sizzle schreef:Op deze manier werk je juist in de hand dat mensen niet willen werken.
Stel dat TS nu 20 uur gaat werken, moet de man dan nog steeds 32 uur werken, maar dan voor de 400 aanvullling (even snel geschat), tot hoever mag je daar mee gaan?
Shadow0 schreef:Ceriadwen schreef:TS kan dus stoppen met werken dan heeft haar man in zijn gesubsidieerde baan een volwaardig inkomen en wordt haar salaris niet gekort op de bijstandsuitkering.
Da's echt een quatschredenering. De man werkt een fikse portie werk maar ontvangt daar geen behoorlijk salaris voor. Dat is het hele punt. Als de partner een normaal contract zou krijgen, wat vrij logisch hoort te zijn als je normaal werk doet, hoeft de hele bijstand niet. Het salaris van TS in mindering brengen op de bijstand is op zich niet onterecht, maar WEL als je er 32 uur voor werkt en dus in alle opzichten behalve helaas de juridische, gewoon werkt. (En natuurlijk nog veel erger als ook ts nog gedwongen wordt om er 17 uur bij te tellen.)
Citaat:Nu lacht alleen de werkgever, want die kan lekker goedkoop z'n werk laten uitvoeren. (Oh, en die winst gaat niet naar een prijsverlaging natuurlijk, maar gewoon lekker naar de winstmarges en aandeelhouders en worden daarom feitelijk onttrokken aan de economie.)
Citaat:Man kan ook ondertussen verder solliciteren aangezien het makkelijker is om vanuit een werkende positie aan de bak te komen.
Citaat:Mwah. Ik denk niet dat er veel werkgevers zijn die nu nog arbeidscontracten gaan geven voor dit soort werk, deze constructie is voor hen veel goedkoper. Gesponsord door de belastingbetaler, ideaal.
Citaat:Als hij dan ook 32 uur blijft werken voor ongeveer hetzelfde salaris hebben ze een gezamenlijk inkomen van 1150 plus 550 dus 1700 euro, lopen ze wel weer allemaal toeslagen en extra'tjes mis waardoor ze onder de streep wellicht toch minder overhouden.
Citaat:Daar gaat het helemaal niet om en is hier niet aan de orde? Partner wil gewoon werken en zou een baan aannemen als die er was. Partner wil voor zover ik kan lezen ook heel prima dit werk doen - als werk. Met arbeidsvoorwaarden en een salaris, zoals dat hoort bij werk.
Ceriadwen schreef:Het ligt eraan wat de man van moet doen voor een werk, als het de gemeenschap dient dan heb ik daar geen problemen mee.
Citaat:Moet man aan de lopende band in een fabriek of anderszins commercieel bedrijf zijn werkzaamheden doen dan trek ik wel mijn wenkbrauw op ja.
Citaat:Zoals ik al zei, dat is een conclusie die niet op feiten is gebaseerd, wij weten niet wat en waar de man werkt.
Citaat:Dan is het zaak om vooral veel verder te solliciteren.