Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 19:12

Het valt mij op vooral nu tijdens de olympische spelen dat als er ergens een foto of filmpje gedeeld word op een nieuwssite of op een sportsite dat steeds meer mensen tegen paardensport zijn ..

Ik zag een filmpje van springruiter op de Olympische spelen ( paard weigerde en hij viel eraf ) en 90% van de reacties waren over dat paardrijden zielig is voor het paard .. of “ paardrijden is niet meer van deze tijd “ ect ect

Tijdje terug ook al over een discussie over de wolf ; veel mensen vonden dat paard niet thuis hoort in Nederland “ van oudsher waren er in Nederland geen paarden “ of “ paarden houden is niet meer van deze tijd “

En na nieuws over de stal brand waar paarden waren omgekomen waren de commentaren op het houden van paarden nog erger.. veelal “ houden van paarden zou verboden moeten worden”

Paar jaren geleden waren mensen eigenlijk bijna altijd positief over de paarden sport en het houden van paarden.. zo van leuk , mooie dieren , mooi om te zien de band tussen paard en ruiter ..

Deze omslag maakt me best zorgen .. je ziet dit in huidige maatschappij steeds meer .. voor het houden van een hamster of schildpad heb je tegenwoordig al een speciale vergunning nodig. Wat vinden jullie van de omslag ? Maak je je wel eens zorgen om de toekomst van paardensport en paardenhouden in Nederland ?

Let op: modopmerking geplaatst op 12-08.
Muiz @ [NM] Steeds meer mensen tegen paardensport
Moderatoropmerking:
Bij deze haal ik het slotje er weer af, hou er bij het schrijven van een reactie rekening mee dat het op Bokt niet is toegestaan om elkaar persoonlijk aan te vallen. Dit geldt voor alle partijen binnen een discussie.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 12-08-24 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking

Amado

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:16

Het paarden houden maak ik me niet zo’n zorgen om. Dat zal niet snel verdwijnen. De paardensport maak ik me wel zorgen om, maar meer in de zin van dat het paardenwelzijn vaak ver te zoeken is. Dat mag van mij ook wel veranderen of zelfs afgeschaft worden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:22

Wat mij vooral is opgevallen is dat er vooral plaatjes gedeeld worden waarin we een paard in hyperflexie zien, met open monden... En die worden zelfs door sites als de Hoefslag geplaatst. Terwijl er ook zo veel mooie, harmonieuze beelden zijn. Al moet ik zeggen... de OS viel me ook best wel tegen qua paardvriendelijk rijden...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:28

Het paarden houden, dat is ook mooi, als het paardwaardig en diervriendelijk gedaan wordt.
Waar ik me van afkeer dat is van de topsport(ers) die paarden mishandelen omdat ze zelf tekort schieten in rijvaardigheden, dat tekort of hun frustraties afwentelen door de paarden hard aan te pakken tot mishandeling aan toe.
Paarden tot over hun kunnen en grenzen aan te sporen met geweld, soms met de dood tot gevolg.
Daar walg ik van. Als de oplossing is om dat soort misstanden te laten stoppen dat de sport op topniveau moet verdwijnen dan moet dat maar.
Topruiters (de goeden daargelaten...) horen een voorbeeld te zijn maar er zijn er bij die het tegenovergestelde laten zien. Dat hebben deze OS wel laten zien.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:37

Jep ik maak me er ook zorgen om. Paardrijden is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest (en vaak ook een noodzakelijk vervoersmiddel) en nu lijken wij het zoveel beter te weten dan onze voorouders en is het ineens zielig... Terwijl we volgens mij diervriendelijker zijn dan ooit. Kan het beter? Altijd. Maar om nou een hele sport aan banden te leggen omdat er dingen misgaan... Dat lijkt me wel heel erg zonde. :n Het is heel goed dat er misstanden aan het licht komen en dat daarop gehandhaafd wordt zoals bij b.v. Charlotte Dujardin. Maar dat mensen die wél goed voor hun dieren zorgen de prijs zouden moeten betalen voor een andermans fouten zou wel triest zijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 19:46

Amado schreef:
Het paarden houden maak ik me niet zo’n zorgen om. Dat zal niet snel verdwijnen. De paardensport maak ik me wel zorgen om, maar meer in de zin van dat het paardenwelzijn vaak ver te zoeken is. Dat mag van mij ook wel veranderen of zelfs afgeschaft worden.
dat betekent dat niemand meer iets mag doen met z’n paard.. ook geen onderlinge wedstrijdjes meer en straks niet eens meer op je paard mag zitten. Natuurlijk moet het paardenwelzijn voorop staan maar bij de springruiter die van z’n paard viel .. de man deed niets verkeerd maar viel gewoon .. hij werd niet boos en was vriendelijk tegen z’n paard en liepen samen rustig weg. Er was niets aan de hand

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 19:47

Zertab schreef:
Wat mij vooral is opgevallen is dat er vooral plaatjes gedeeld worden waarin we een paard in hyperflexie zien, met open monden... En die worden zelfs door sites als de Hoefslag geplaatst. Terwijl er ook zo veel mooie, harmonieuze beelden zijn. Al moet ik zeggen... de OS viel me ook best wel tegen qua paardvriendelijk rijden...

Dat is iets anders ; paardenwelzijn hoort bij de sport voorop te staan en is iets wat zeker moet verbeteren maar de meeste mensen vinden dat de hele paardensport moet worden afgeschaft . Je mag dan misschien nog een paard houden met vergunning maar er niet meer op rijden .. zal het dan zo ver gaan ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 19:49

Lindsey_99 schreef:
Het paarden houden, dat is ook mooi, als het paardwaardig en diervriendelijk gedaan wordt.
Waar ik me van afkeer dat is van de topsport(ers) die paarden mishandelen omdat ze zelf tekort schieten in rijvaardigheden, dat tekort of hun frustraties afwentelen door de paarden hard aan te pakken tot mishandeling aan toe.
Paarden tot over hun kunnen en grenzen aan te sporen met geweld, soms met de dood tot gevolg.
Daar walg ik van. Als de oplossing is om dat soort misstanden te laten stoppen dat de sport op topniveau moet verdwijnen dan moet dat maar.
Topruiters (de goeden daargelaten...) horen een voorbeeld te zijn maar er zijn er bij die het tegenovergestelde laten zien. Dat hebben deze OS wel laten zien.

Niet de topsport ; veel mensen zijn tegen paardrijden en paarden houden in het algemeen …

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 19:51

_Mar3 schreef:
Jep ik maak me er ook zorgen om. Paardrijden is eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld geweest (en vaak ook een noodzakelijk vervoersmiddel) en nu lijken wij het zoveel beter te weten dan onze voorouders en is het ineens zielig... Terwijl we volgens mij diervriendelijker zijn dan ooit. Kan het beter? Altijd. Maar om nou een hele sport aan banden te leggen omdat er dingen misgaan... Dat lijkt me wel heel erg zonde. :n Het is heel goed dat er misstanden aan het licht komen en dat daarop gehandhaafd wordt zoals bij b.v. Charlotte Dujardin. Maar dat mensen die wél goed voor hun dieren zorgen de prijs zouden moeten betalen voor een andermans fouten zou wel triest zijn.

Dat is precies wat ik bedoel. Natuurlijk moet er een hoop verbeterd worden maar veel mensen zien alleen de slechte dingen en zien het liefst de hele paardensport verdwijnen. Dit word steeds meer en meer. Zo negatief over zelfs een paard als weidedier houden en af en toe een bosrit maken .. dat snap ik niet

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:53

Sassy4barrel schreef:
Zertab schreef:

Dat is iets anders ; paardenwelzijn hoort bij de sport voorop te staan en is iets wat zeker moet verbeteren maar de meeste mensen vinden dat de hele paardensport moet worden afgeschaft . Je mag dan misschien nog een paard houden met vergunning maar er niet meer op rijden .. zal het dan zo ver gaan ?

Als mensen er niet meer op mogen rijden, hebben we straks een overschot aan paarden.

Plus dat is niet iets anders. Leken hebben als enig referentie kader de topsporters. Juist de topsporters moeten het goede voorbeeld geven en dat hebben ze IMO niet gedaan afgelopen OS. Op enkele uitzonderingen na.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:00

Nederland is een zeik wokieland geworden op veel vlakken. En niemand die eens zegt, kappen nu jullie aanstellers!
Een kleine groep schreeuwers, diegene die vaak de voor en de achterkant niet eens kan herkennen van het paard weten wel te vertellen dat het allemaal zielig is.

Ik ben wel blij dat Amalia een paarden liefhebber is, misschien dat het daarom iets minder vaart gaat lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:02

Een overschot aan paarden is zeer tijdelijk. Los van de optie van het laten slachten/naar het buitenland verkopen (indien het alleen in Nederland niet meer mag), wordt er ook enorm veel minder gefokt als rijden niet meer mag. Dat overschot is met 20-25 jaar helemaal weg.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:08

Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 20:17

Sassy4barrel schreef:
Zertab schreef:

Als mensen er niet meer op mogen rijden, hebben we straks een overschot aan paarden.

Plus dat is niet iets anders. Leken hebben als enig referentie kader de topsporters. Juist de topsporters moeten het goede voorbeeld geven en dat hebben ze IMO niet gedaan afgelopen OS. Op enkele uitzonderingen na.

Dus wij “ niet top sporters “ zijn dan eigenlijk afhankelijk van het beeld dat de ruiters op de olympische spelen neerzetten ?
Ik rijd geen dressuur of spring niet ; heb geen enkele affiniteit met die ruiters maar word er dan wel mee vergeleken terwijl als ik morgen besluit te gaan voetballen dan ben ik niet afhankelijk van hoe Koeman z’n team samengesteld en hoe sportief zij spelen ; daar word ik niet op aangekeken als ik ga trainen ..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 20:19

DuoPenotti schreef:
Nederland is een zeik wokieland geworden op veel vlakken. En niemand die eens zegt, kappen nu jullie aanstellers!
Een kleine groep schreeuwers, diegene die vaak de voor en de achterkant niet eens kan herkennen van het paard weten wel te vertellen dat het allemaal zielig is.

Ik ben wel blij dat Amalia een paarden liefhebber is, misschien dat het daarom iets minder vaart gaat lopen.

Ohh dat laatste had ik niet aan gedacht ; dat is idd een pluspunt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:20

Incroyable schreef:
Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Als je het niet kan controleren heeft verbieden geen nut.
En voor mij ligt het probleem niet zo zeer bij de vragen en kritiek die ook vanuit de paardensport en eigenaren zelf komt, maar de segregatie van mens en natuur die ten grondslag ligt aan de groepen die dit soort ideeen de media in blijven slingeren.

Van mij mag de paardensport best van de Olympische spelen af, evenals een aantal andere grote evenementen en daardoor geen ruiters meer afhankelijk van sponsoren en dus een deadline qua op niveau presteren van paard, maar dat is iets heel anders dan verbod op. Flink deel van de ellende komt uit afhankelijk van prijzengeld voor inkomen, zowel direct als voor krijgen lesklanten en kopers met grotere beurs. Meer zelfontwikkeling en minder competitiedrang op de eerste plaats zou een hoop schelen. Dus geen aanzien door wedstrijden winnen nastreven, want die zijn er niet meer valt wat voor te zeggen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 20:20

Mizora schreef:
Een overschot aan paarden is zeer tijdelijk. Los van de optie van het laten slachten/naar het buitenland verkopen (indien het alleen in Nederland niet meer mag), wordt er ook enorm veel minder gefokt als rijden niet meer mag. Dat overschot is met 20-25 jaar helemaal weg.

Daar ben ik dus bang voor : dat het die richting opgaat

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:21

@Sassy4Barell: komt het wel op neer. Maar een voetbal leeft niet en een paard wel

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 20:24

tamary schreef:
Incroyable schreef:

Als je het niet kan controleren heeft verbieden geen nut.
En voor mij ligt het probleem niet zo zeer bij de vragen en kritiek die ook vanuit de paardensport en eigenaren zelf komt, maar de segregatie van mens en natuur die ten grondslag ligt aan de groepen die dit soort ideeen de media in blijven slingeren.

Van mij mag de paardensport best van de Olympische spelen af, evenals een aantal andere grote evenementen en daardoor geen ruiters meer afhankelijk van sponsoren en dus een deadline qua op niveau presteren van paard, maar dat is iets heel anders dan verbod op. Flink deel van de ellende komt uit afhankelijk van prijzengeld voor inkomen, zowel direct als voor krijgen lesklanten en kopers met grotere beurs. Meer zelfontwikkeling en minder competitiedrang op de eerste plaats zou een hoop schelen. Dus geen aanzien door wedstrijden winnen nastreven, want die zijn er niet meer valt wat voor te zeggen.

Als er geen geld meer te verdienen is aan sponsoring en alleen competitie op sportief niveau dan zou dat idd een stap zijn voor paardenwelzijn maar zou dan de mening van de massa ook veranderen

“ paarden zijn niet om op te rijden “ “ paarden houden is niet van deze tijd “ “ de wolf was er eerst “ ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:25

DuoPenotti schreef:

Want de paarden van Amalia hebben 24/7 bewegingsruimte, krijgen hooi wat niet in het plastic is verpakt, uitgebalanceerd op hun behoefte?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:26

Ja ik maak me hier ook zorgen om.

Heb zelfs al meegemaakt afgeschilderd te worden als een dierenmishandelaar omdat ik van paarden houdt en een bit gebruik.

Ik zie dat mensen beïnvloed worden door organisaties als Dier en Recht, dat de reguliere media de sport vaak negatief afschildert en een grote groep roeptoeters is op social media die de sport zwart maken. Of bitten zielig vinden etc etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:27

Nielojram schreef:
DuoPenotti schreef:

Want de paarden van Amalia hebben 24/7 bewegingsruimte, krijgen hooi wat niet in het plastic is verpakt, uitgebalanceerd op hun behoefte?

Van Amalia weet ik niet maar de pensioen paarden die bij paleis het Loo staan hebben een fantastisch leventje.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 20:29

Zertab schreef:
@Sassy4Barell: komt het wel op neer. Maar een voetbal leeft niet en een paard wel
voetballers spelen tegen elkaar dus blessures ect komen vaak door de tegenpartij die ook leeft ;)

Bij de paardensport is het niet tegen elkaar maar met elkaar.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 20:31

Elisa2 schreef:
Ja ik maak me hier ook zorgen om.

Heb zelfs al meegemaakt afgeschilderd te worden als een dierenmishandelaar omdat ik van paarden houdt en een bit gebruik.

Ik zie dat mensen beïnvloed worden door organisaties als Dier en Recht, dat de reguliere media de sport vaak negatief afschildert en een grote groep roeptoeters is op social media die de sport zwart maken. Of bitten zielig vinden etc etc.

Meeste zijn mensen die een paard nog nooit van dichtbij hebben gezien en zijn dan tegen want .. zo staat het op social media

Of “ daar staat een paard in de wei en het regende dus ik ga er dierenbescherming bellen “ die zijn er ook nog ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:32

Lindsey_99 schreef:

Dit is niet alleen bij topsport niveau. Er zijn ook recreanten die zich afreageren op hun paarden. :-(