Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:29

mce schreef:
als de woke-ies, PETA, D&R nu eens de FEI, KNHS/FNRS kantoren gaan bezetten om hun filmpjes kracht bij te zetten met een kant en klaar eisen pakket,

Vergeet het maar, want die organisaties hebben niet als doel om iets te verbeteren aan de welzijnssituatie van paarden en andere dieren. Niet van onze paarden, die een heel luxe en fijn leventje leiden en ook niet van de Truus die op 10 hoog een stel kanariepietjes in een kooitje heeft.
Ze hebben maar 1 eis in hun kortzichtige pakketje en dat is een einde aan het houden van dieren door de mens.

Kan de discussie over sperziebonen en mayonaise elders voortgezet worden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:33

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:
Dan moeten die wokies vaak eerst kennis en kunde opdoen om aan de vereiste toelatingseisen te voldoen. :o Daar schort het probleem vaak. O:)

Alsof kennis en kunde wel geaccepteerd worden. Kijk naar de coronatijd waar allerlei wetenschappers als de gebroeders De Witt door het denkbeeldige stadscentrum werden gesleept. Of gedragswetenschappers die aankaarten wat onze omgang met dieren met die dieren doet, in negatieve zin. Is er geen kennis en kunde dan zijn het 'sneue wokies' is er wel kennis en kunde dan zijn het 'sneue wokies onder invloed van links ingestoken complotten'. Tis niet gauw goed voor een bepaalde subgroep...

Tja maar als je geen A diploma hebt kun je niet voor je B diploma gaan..

VuurVleugels

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:34

Wat bedoel je?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:35

Lynnepinny schreef:
Mag het een toontje minder :')

Ja. Was het in de wereld allemaal maar een toontje minder inderdaad :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:38

VuurVleugels schreef:
Wat bedoel je?

Laat maar, ik las het verkeerd sorry.

MCE heeft het over bezetten. En ik dacht dat ze bedoelde dat ze er zouden gaan werken. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:49

De paardensport kan niet uitleggen waarom we doen wat we doen(quote_san87_)

denk dat de paardensport heel goed kan uitleggen wat we/ze doen, maar jezelf blootgeven en bekennen dat je niet voldoende kenis en kunde hebt om een paard goed op te leiden/aan een paard te sleuten het is geen auto om aan te sleutelen
- in een F! stal kom je ook niet zo maar binnen als monteur om te sleutelen -

een paard als atleet te zien en dat ik als trainer coach - zoals bij de humane sporter - zorgvuldig moet proberen het beste boven te krijgen maar dan wel op en natuurlijke manier is primair de taak van elke persoon die gaat paardrijden,

en daar is in deze big business geen tijd, geduld, keniis en kunde voor, de goede niet te na gesproken want die zijn er ook - anders krijg je niet twee keer achter elkaar met het zelfde paard de bronzen medaille op de OS, top Maikel.

Sinds de samenvoeging van de basis wedstrijdbonden tot een KNHS kijk ik ook anders naar de sport, ben zelf actief gestopt nadat een aantal keren op de protocollen las, zie geen hulpen, mag wel duidelijker en als klap op de vuurpijl bij een L2 amazone zonder zweep: waarom heb je geen zweep, mevrouw dat hebben we niet nodig dit paard is een "zelfloper", maar dat hoeft nog niet in de L2

ben me gaan toeleggen op paarden en ruiters op te leiden, educatie aan de basis, herstellen van burn outs, dat geeft veel werk maar ook veel voldoening, en nee de sport is gewoon fijn over de hei galoperen,

en zoland die gordiaanse knoop niet ontwart is zal er in de paardensport weinig vernaderen, denk ik
Laatst bijgewerkt door mce op 10-08-24 15:59, in het totaal 3 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:51

Ik ben nu in Praag, het is hier 28-32 graden dit weekend. Plus een festival, dus veel lawaai. En wie zijn hier keihard aan het werk? Jawel, de koetspaarden. Af en aan komen ze, geen water terwijl ze op het drukste plein in de volle zon wachten op nieuwe klanten... En dan kan je wel zeggen "Ja maar dat is niet Nederland", maar het toont wel aan hoe hard paarden gebruikt worden voor geld. Dus als het gebruik van paarden voor economische redenen afgeschaft wordt (topsport en daarbuiten), met als prijs dat ik op een bepaald punt in de toekomst niet meer op een paardenrug mag gaan zitten, dan betaal ik die prijs met liefde.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:57

speurneusc schreef:
JudithGigi schreef:
Dat maakt toch niet uit of het "eigen schuld" is of niet? Overgewicht is overgewicht, en mensen willen graag blijven vreten en tegelijk ook goed bezig zijn, dus dan moet ervoor gezorgd worden dat dat eten gezonder wordt.

o dus de mensen die daar totaal geen last van hebben moeten daar dan maar onder lijden?????
ik heb geen gezond voedsel nodig, nog sterker 99% van dat zogenaamde gezonde spul lust ik niet vind ik smerig eet ik ook niet maar ga zo wel gedwongen worden omdat de anderen geen maat kunnen houden

Onder lijden nog wel :)) volgensmij mogen we met zn allen wel eens wat gezonder leven, slank of niet..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:59

Ik zit niet eens meer op een paardenrug en toch zou ik het zonde vinden als het afgeschaft wordt. Ik zie ook namelijk zoveel paarden genieten van het werk en de aandacht. Een paard wil graag samenwerken.
Uiteraard kan dat alleen als ze goed en respectvol behandeld worden.

Ik denk dat er een hoop paarden gaan wegkwijnen als ze niks meer mogen doen. Is dat vriendelijk?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:13

Ik vroeg me al af wanneer hier een topic over kwam. Zodra je social media opent wordt je dood gegooid met beelden van Wendy & Dalera. De paardenwereld wordt steeds meer verdeelt zo. Of je rijd a la GP of je bent ijzer/bitloos. De (in mijn ogen) grootste groep houd zich een beetje angstvallig uit de discussie. Terwijl die misschien wat neutraler in deze discussie staan.
Ik vond de dressuur op de OS bij 80% ook niet om aan te zien, al jaren blijf ik er echt voor thuis maar dat had deze keer niet gehoeven. Ook omdat je door deze discussie ook wel heel anders gaat kijken naar de sport.
De FEI moet hun ouwbollige regels aan de kant gooien en mee gaan met de tijd. De S&T mag wat mij betreft aan de wilgen gehangen worden. De paarden zijn zo scherp en gemodelleerd gefokt dat je dat echt niet meer nodig hebt. Dat zou al heel veel vervelende beelden gaan schelen. En het vraagt meer geduld en techniek van de ruiter. Als je als sport ook nog geen vooruitgang en modernisering laat zien dan wordt je vanzelf onpopulair. Van mij mag het helemaal op de schop. Als toezichthouder zie ik ook teveel misstanden op amateur wedstrijden. Meer handhaven en minder optomingen toestaan lijkt me een goed begin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:23

Nou, gaat leuk dit topic. Ik ontstip, deze discussie gaat nergens over zo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:28

De titel kan aangepast worden naar: steeds meer mensen tegen.... Want iedereen vult het nu hier een beetje voor zichzelf in :P

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:28

Volgens mij wordt ook niet helemaal begrepen hoe het zorgstelsel werkt... Alsof het eindigt bij je premie en eigen bijdrage.

Ik heb overigens betere dingen te doen dan op de A12 staan. Kwesties wat genuanceerder bekijken dan dat, bijvoorbeeld.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:55

Nee, ik maak me totaal niet druk, omdat ik het hele proces al heb doorlopen.
Het was afkicken van een zware verslaving, maar ik rijd geen wedstrijden meer en rijd sowieso niet veel meer. Ik doe nog wel wat grondwerk: in vrijheid of aan een halstertje en soms wat spelletjes en stretch oefeningetjes. Er is voor mij een hele andere wereld open gegaan en snap niet dat mensen zeggen: waar moeten al die paarden heen als de sport stopt. Dan heb je dus een paard als gebruiksvoorwerp en is het niet je maatje...

Vroeger genoot ik van alle paardenevenementen en wedstrijden, maar het kan me niet meer bekoren. Heb dit jaar ook geen paardensport op de OS gekeken, voor mij is het klaar met sport met paarden. Steeds meer komt er aan het licht: topsport met paarden gaat niet zonder mishandeling. Ik vind het jammer dat ik er geen lol meer aan beleef, maar dingen veranderen nou eenmaal door de tijd. En als mijn lol ten koste gaat van het welzijn van paarden dan hoeft het ook niet.

Ik denk dat het één van de laatste Olympische Spelen was met paarden...en ik zal er niet echt om treuren.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:00

mce schreef:
De paardensport kan niet uitleggen waarom we doen wat we doen(quote_san87_)

denk dat de paardensport heel goed kan uitleggen wat we/ze doen, maar jezelf blootgeven en bekennen dat je niet voldoende kenis en kunde hebt om een paard goed op te leiden/aan een paard te sleuten het is geen auto om aan te sleutelen
- in een F! stal kom je ook niet zo maar binnen als monteur om te sleutelen -

een paard als atleet te zien en dat ik als trainer coach - zoals bij de humane sporter - zorgvuldig moet proberen het beste boven te krijgen maar dan wel op en natuurlijke manier is primair de taak van elke persoon die gaat paardrijden,

en daar is in deze big business geen tijd, geduld, keniis en kunde voor, de goede niet te na gesproken want die zijn er ook - anders krijg je niet twee keer achter elkaar met het zelfde paard de bronzen medaille op de OS, top Maikel.

Sinds de samenvoeging van de basis wedstrijdbonden tot een KNHS kijk ik ook anders naar de sport, ben zelf actief gestopt nadat een aantal keren op de protocollen las, zie geen hulpen, mag wel duidelijker en als klap op de vuurpijl bij een L2 amazone zonder zweep: waarom heb je geen zweep, mevrouw dat hebben we niet nodig dit paard is een "zelfloper", maar dat hoeft nog niet in de L2

ben me gaan toeleggen op paarden en ruiters op te leiden, educatie aan de basis, herstellen van burn outs, dat geeft veel werk maar ook veel voldoening, en nee de sport is gewoon fijn over de hei galoperen,

en zoland die gordiaanse knoop niet ontwart is zal er in de paardensport weinig vernaderen, denk ik

en dat is dus waar het fout gaat, de sport wordt afgezeikt door te veel te kijken naar een paar rotte appels, de juryleden die jou dit als commentaar hebben gegeven. Ik ben altijd zonder zweep gestart, probeer mijn hulpen zoveel mogelijk te verfijnen, de mensen om mij heen doen dit ook en hebben werkelijk nog nooit dit soort protocollen gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:02

Zulke rare protocollen ook nooit gehad. En reed ook zonder zweep.

En zie geen hulpen? Vind het zelfs ongeloofwaardig :o

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:15

Ik zet hier even een tijdelijk slotje voor overleg op.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:50

Moderatoropmerking:
Bij deze haal ik het slotje er weer af, hou er bij het schrijven van een reactie rekening mee dat het op Bokt niet is toegestaan om elkaar persoonlijk aan te vallen. Dit geldt voor alle partijen binnen een discussie.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:01

Ik zag gisteren een interview voorbij komen met de advocaat van degene die het filmpje van Dujardin heeft vrijgegeven...De mishandeling blijkt dus geen eenmalige actie te zijn geweest, maar dat zag je wel op het filmpje. Een doelbewuste en koele hantering van de zweep en gerichte klappen op het paard. Niks gefrustreerd of uit woede, dan had je kunnen denken dat het een eenmalige vergissing was geweest. Er wordt gezegd dat dit soort filmpjes de paardensport kapot maken, maar maken de mishandelende ruiters en amazones zelf niet de sport kapot? Laat ze zorgen dat zulke filmpjes niet gemaakt kunnen worden.

Wie kan er nog geloven dat Dujardin een uitzondering is? Ze leek de meest vriendelijke amazone en zelfs zij blijkt een paard dus niet paardvriendelijk naar de top te kunnen krijgen. En van wie heeft ze het geleerd? Van Carl Hester? Is het vreemd dat hij nu gezegd heeft dat hij zich vanaf terug trekt voor de OS?

Ik ben van mening dat je zonder mishandeling een paard niet naar de top kan rijden...Maar daarmee kom je op het dilemma: wat is mishandeling en hoe ga je dat definiëren?

https://www.youtube.com/watch?v=nILKmavdFm0

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:05

manubres schreef:
Ik zag gisteren een interview voorbij komen met de advocaat van degene die het filmpje van Dujardin heeft vrijgegeven...De mishandeling blijkt dus geen eenmalige actie te zijn geweest, maar dat zag je wel op het filmpje. Een doelbewuste en koele hantering van de zweep en gerichte klappen op het paard. Niks gefrustreerd of uit woede, dan had je kunnen denken dat het een eenmalige vergissing was geweest. Er wordt gezegd dat dit soort filmpjes de paardensport kapot maken, maar maken de mishandelende ruiters en amazones zelf niet de sport kapot? Laat ze zorgen dat zulke filmpjes niet gemaakt kunnen worden.

Wie kan er nog geloven dat Dujardin een uitzondering is? Ze leek de meest vriendelijke amazone en zelfs zij blijkt een paard dus niet paardvriendelijk naar de top te kunnen krijgen. En van wie heeft ze het geleerd? Van Carl Hester? Is het vreemd dat hij nu gezegd heeft dat hij zich vanaf terug trekt voor de OS?

Ik ben van mening dat je zonder mishandeling een paard niet naar de top kan rijden...Maar daarmee kom je op het dilemma: wat is mishandeling en hoe ga je dat definiëren?

https://www.youtube.com/watch?v=nILKmavdFm0

Ik zou mishandeling definiëren als het moedwillig pijn doen van een dier, al dan niet met een reden. Waar er wat mij betreft enkel een uitzondering gemaakt kan worden als het de veiligheid in gevaar brengt.

Ten behoeve van een sportprestatie mag je een dier in mijn ogen nooit pijn doen om hem te laten doen wat je wil bereiken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:11

Ben het helemaal met je eens, maar hoe ga je pijn objectiveren?
En vind jij dat paarden in de topsport pijn ervaren?
En is mishandeling alleen pijn? Of ook blootstellen aan onnodige stress?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:21

Wat is topsport bij jullie?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:21

manubres schreef:
Ben het helemaal met je eens, maar hoe ga je pijn objectiveren?
En vind jij dat paarden in de topsport pijn ervaren?
En is mishandeling alleen pijn? Of ook blootstellen aan onnodige stress?

Daar lopen al hele interessante onderzoeken over van o.a. de Universiteit Utrecht. Daar is o.a. de Equine- Pijn en WelzijnsApp uit voortgekomen. Dus dat is al een mooi uitgangspunt.

Wat onze persoonlijke mening is, doet er verder niet toe. Het is pas tastbaar als er een wetenschappelijke grondslag voor is, en dat het meetbaar is. Dan kan er ook duidelijk op gehandhaafd worden.
Hetzelfde geld voor stress etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:57

Anne Muller van Akasha is lid van de International Society for Equitation Science (ises) en publiceert daarover op haar Facebookpagina.
Één van de standaard zaken binnen "Ises" is het onderzoek naar pijn, stress/ welzijn en hoe paardvriendelijk rijden zou kunnen.
Wat dat betreft zijn er bakken informatie beschikbaar. En niet alleen voor de topsport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:14

Ik ben het niet eens met die stelling manubres maar ik snap de gedachte wel na het debacle van CD.

Ik ben er van overtuigd dat het ook op een goede manier kan met respect voor het paard. Echter moet men dan de tijd nemen en niet voor quick fixes gaan.

Ook denk ik dat de meeste paarden blijer worden van een handige prof op hun rug (mits deze vriendelijk rijdt) dan de gemiddelde recreant. :o