Over een paard jong inrijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:11

Belasten doe je een paard niet alleen maar door hem iets te leren hoor, daar komt wel meer bij kijken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:59

lovely, als 2.5 te jong is, dan is 2.5 ook te jong voor een maandje

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:12

een jong paard beleren is niet voor iedereen. je moet ervaring hebben. zoals jij zegt dat je zou moeten wachten tot ze volgroeid zijn dan kun je lang wachten, want dat zijn ze pas met 6 a 7 jaar.
op twee jarige leeftijd kunnen veel paarden (hangt van het dier af) lichte arbeid aan. je kunt je paard dan d.m.v de dubbelelangelijn wat voorbereiden op zijn werk als rij of men paard. dit mag niet vaker dan 1 x in de week.
ik zou ze de zomer dat ze drie worden nog weer lekker 6 maanden onbezorcht de wei opsturen en dan in november weer aan het werk, maar opbouwend. beginnen met 1 of 2x in de week erop en wat freestyl oefeningen doen. enge dingen trainen en buiten wandelen. in februarie kun je dan wel over gaan op 2 a3 x in de week rijden, maar dan nog niet langer dan 30 min. 1 x per week de langelijnen en verder wandelen en freestyl oefeningen
op deze manier lekker opbouwen en in de zomer weer 3 a 4 maanden een koppel in. en dan in augustus september van het 4 de jaar weer aan het werk gaan en naar een voledige werk week (wat bij mij inhoud 4x rijden 1x langelijnen en verder wandelen enge dingen oefenen en freestyl oefeningen doen).
maar dit is hoe ik het doe en dat zal ik verder niemand opleggen of iemand die het anders doet veroodelen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:23

Natasha schreef:
Het jonge paard NIET overvragen, maar wel met 2,5 jaar al helemaal inrijden!!!
En zo blijf ik erover denken. Cool
Omdat ze als 2 jarige dingen als vanzelfsprekend aanvaarden.
Omdat ze dan later al zoveel braver zijn.
Omdat ik spreek uit ervaring.
Inrijden, maximaal een 20 minuten per dag, daarnaast veel weidegang ,maar geen hoge sportprestaties voor hun 6 e!!!
Dan krijg je paarden die klinisch goed blijven, en altijd nog particulier te verkopen zijn, door hun brave karakter.
Waarom zijn dravers bijvoorbeeld zo mak?
Omdat ze van jongs af aan al veel gezien hebben!!!
en een brave draver, die blessure vrij is, zal altijd nog een leuk particulier adres kunnen vinden.

Ik heb al teveel 5 jarige paarden (goede kwpn ers) bij het slachthuis zien eindigen, omdat ze niet meer in te rijden waren.


ik ben het gedeeltelijk niet met je eens als je, je veulen direct na de geboorte een inprent training geeft hoef je hem op 2 of 2,5 jarige leeftijd niet in te rijden. het diertje kent de zadel druk al en weet wat hij bij druk moet doen.
ik weet zeker dat door een goede inprent training (de tijd waarin een veulen open staat vooralles omzich heen en dus het snelst leert) 95% van die paarden wel was in te rijden en misschien wel meer.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:31

Eigenlijk vind ik dit een heel moeilijke vraag. Ik zou zelf nooit een beest voor z'n derde in (laten) rijden, want ik vind "er aan toe zijn" ook een beetje een vage term. Wel vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat renpaarden die op hun tweede jaar al races lopen "af" zijn als ze 5 jaar zijn. In dat wereldje wordt het wel pensioen genoemd, maar zo'n dier kan heel succesvol in de dressuur- of springsport zijn, net wat leuk gaat met het dier. Toevallig ken ik iemand die racepaarden fokt in Kenia, en ik heb die beestjes ook gezien. Ze zien er natuurlijk niet uit als onze dressuurpaarden, ze zijn veel lichter gebouwd, maar er wordt ook voorzichtiger mee omgesprongen. Wij stappen vanaf de grond meteen op het paard, daar werd dat absoluut niet getolereerd en moest je met een opstapje op het dier stappen.
Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat de leeftijd waarop je een beest inrijd afhangt van het gebruiksdoel en van de manier waarop je met je (al dan niet waardevolle) beest om wilt gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:42

Maar Nuv,
Waar jij het over hebt is een commercieel gebruiksdoel,
dat rechtvaardigt naar mijn mening niet het veels te vroeg belasten van een paard.

Dan kan ik mijn jonge dier nu ook wel volop gaan aanrijden en dan als 3 jarige verkopen onder het mom van: "Hij is zo talentvol en pakt alles zo goed en snel op", terwijl ik hem gewoon al een jaar aan het trainen ben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:47

Waarom is zadelmak maken in de optiek van veel mensen ook gelijkstaand aan werk? Wij maken er met onze nu bijna drie jarige hengst een spel van. Hij is zadelmak ja, dat wil zeggen dat hij het grappig vindt als je op zijn rug gaat zitten (ongeveer 1x per twee weken) en voorzichtig begint met wat hulpen te geven. Op andere dagen doen we andere spelletjes met hem. Zadelmak zijn is zo een onderdeel van al die dingen die hij leuk vindt. Tot nog toe vindt ie dat geweldig grappig. We houden daarbij ook rekening met mij psychische conditie. Hij is minder lang geconcentreerd dan een volwassen paard, dus moet je eerder ophouden... Is dat werk? Dan is het in ieder geval leuk voor hem en daar gaat het volgens mij om.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:54

Anya schreef:
Waarom is zadelmak maken in de optiek van veel mensen ook gelijkstaand aan werk? Wij maken er met onze nu bijna drie jarige hengst een spel van. Hij is zadelmak ja, dat wil zeggen dat hij het grappig vindt als je op zijn rug gaat zitten (ongeveer 1x per twee weken) en voorzichtig begint met wat hulpen te geven. Op andere dagen doen we andere spelletjes met hem. Zadelmak zijn is zo een onderdeel van al die dingen die hij leuk vindt. Tot nog toe vindt ie dat geweldig grappig. We houden daarbij ook rekening met mij psychische conditie. Hij is minder lang geconcentreerd dan een volwassen paard, dus moet je eerder ophouden... Is dat werk? Dan is het in ieder geval leuk voor hem en daar gaat het volgens mij om.

Hehe, dat probeer ik ook steeds duidelijk te maken. Zadelmak maken hoeft niet perse belastend te zijn.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:28

3 maanden vind ik erg lang hoor, ik ga er opzitten en 2 weken later zijn ze goed zadelmak en zijn ze redelijk rond te sturen en kennen ze het gas en de rem.

Ik heb paarden met 8 jaar zadelmak gemaakt, en zonder dat ik ook maar iets van sedalin oid heb gegeven is alles perfect gegaan, heeft er heel veel mee te maken hoe je het aanpakt.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:32

Anya, ik denk dat we het in deze discussie ook hebben over het echt inrijden van een paard, daarmee bedoelen we (denk ik) gewoon beginnen, en niet meer stoppen. Dat was ook het geval in het topic waaruit dit topic voortkomt. Jij pakt het op een heel andere (naar mijn mening een hele goede) manier aan, maar dat is denk ik niet helemaal waar het hier over gaat.

Sjuimpje, je hebt helemaal gelijk, het gebruiksdoel rechtvaardigd niet het te vroeg belasten van een paard, maar het is in veel takken van sport zeker wel van invloed. Ik vind ook dat een paard voor bijvoorbeeld de dressuur- en springsport (geen idee hoe dat bij western zit...) zeker niet te vroeg ingereden moet worden. Bij bijvoorbeeld de racepaarden heb ik min of meer het tegendeel bewezen gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:21

Ik maak zadelmak met de 3 jaar.
Zelfs dan gaan er vele nog terug de wei op.
Niet alleen omdat het lijf nog te zwak is, maar het koppie kan het vaak ook niet aan.

De meeste van de paarden waren paarden die tot hun 3 in een groep hebben gestaan.
Alleen in de hand kwamen voor hoefsmid en entingen.
En in de winter voor bijvoeren.
Geen gefruttel en getuttel dus.

En de meeste zijn in no-time zadel mak.
Zonder hulpteugels, zonder het breken van de paarden.
Gewoon zo, zonder angst zonder verzet.

Maar heel veel mensen willen maar niet geloven dat een 3 jarige helemaal niet zo veel sterker is als een 2 jarige.
Dus daar hoef je het niet voor te doen.
Zouden ze echt niet willen, kun je er ook al niets meer mee met de 2,5 jaar.

Wij mensjes zijn zo klein, dat als het zou moeten we al niks met veulen zouden kunnen Lachen

Maar een paard is zo goed van karakter.
En behandel je hem met respect, krijg je dat terug
Geef hem liefde en je krijgt dat terug.
Probeer een paard te begrijpen, en je houd een vrolijk , maar vooral altijd werk willig paard.
Ongeacht de leeftijd!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:07


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:23

Nuv schreef:
Anya, ik denk dat we het in deze discussie ook hebben over het echt inrijden van een paard, daarmee bedoelen we (denk ik) gewoon beginnen, en niet meer stoppen. Dat was ook het geval in het topic waaruit dit topic voortkomt. Jij pakt het op een heel andere (naar mijn mening een hele goede) manier aan, maar dat is denk ik niet helemaal waar het hier over gaat.


Eerst dacht ik naar aanleiding van je antwoord "oh...ja als jullie het zo bedoelen". Maar later bedacht ik dat ik het daar toch niet helemaal mee eens ben. Ik lees op dit topic o.a. ook het een en ander over de psychische aspecten van het inrijden (aan het werk zet variant) van jonge paarden...En daar zit em volgens mij de kneep. Volgens mij doen we jonge paarden (of ze nu twee, drie, vier of zeven zijn) iets aan door ze op leeftijd x maar in te rijden en ermee aan het werk te gaan. Het is volgens mij niet voor niets dat onderzoek heeft aangetoond dat de meeste paarden beginnen met luchtzuigen tussen hun tweede en hun vierde levensjaar. Er verandert meestal nogal wat voor zo'n dier. Eerst liepen ze met hun soortgenoten in een kudde en leerden van de kudde gewenst en ongewenst gedrag. En opeens worden ze uit die groep gehaald, in een stal gezet (hoe mooi ook) en moeten ze leren de taal van een ander dier (wij mensen) te begrijpen. Aan het werk heet dat. Dat levert natuurlijk stress en gedoe op in de hersenen van een dier (nog ongeacht of de fysieke conditie dat werken toelaat). Daarom kiezen wij ervoor om met een jong dier al vanaf het begin spelletjes te doen, en als ze het fysiek aankunnen, spelenderwijs zadelmak te maken. En de hoeveelheid spelletjes die we van ze vragen langzamerhand op te voeren. Zodat ze het begrijpen, aankunnen, en leuk blijven vinden (ook als ze ouder zijn) en fysiek langzaam sterk genoeg worden. Dit alles onder het motto:

werken moet/mag ook leuk zijn Haha!

En natuurlijk zijn er ook momenten dat ze iets moeten doen dat ze niet willen (dat hoort bij de spelletjes, en hoort bij hun normale gedrag in de kudde). Dus nee, het is zeker niet zo dat het paard mag doen wat ie wil...Spelen = werk en werk = spelen volgens ons.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:51

Ben het er niet mee eens het stukje dat volbloeden vroeg ingereden kunnen worden: het is algemeen bekend dat volbloeden 2 jaar ACHTER lopen qua ontwikkling...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:43

Ik heb het niet alleen over dravers.
ik heb het over alle rassen.
Als een jong paard, 2,5 jaar, deskundig wordt ingereden, en dus niet een uur achter elkaar rijden ,noem ik dat,kan ie daarna zelfs door een beginner worden gereden.
Ik heb zeker 12 paarden , die niet meer in te rijden waren, naar de slacht gebracht zien worden, omdat ze te öud'en "te wijs'waren.
En Stef, ik weet niet hoe ervaren jouw vriendin is, maar een Welsh Cob kan erg sterk zijn hoor,en fel,en als je vriendin er niet teveel van vraagt ( dus maximaal een 20 minuten rijden)krijgt ze er misschien wel een veel beter paardje aan, als deat ze nog een jaar of wat had gewacht.
Als je al zegt dat ie lijkt op een Arabier, lijkt het me ook weer niet het makkelijkste karakter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:37

Natasha schreef:
Ik heb zeker 12 paarden , die niet meer in te rijden waren, naar de slacht gebracht zien worden, omdat ze te öud'en "te wijs'waren.

Lag het dan niet meer aan de mensen die ze in handen kregen dan aan de paarden?
Ik heb wel eens slachters gesproken en neem van mij maar aan dat die niet zomaar een onhandelbaar paard slachten, die weten dondersgoed wwar het 9 van de 10 keer aan ligt!

Ik vraag me af waar jij die ervaringen hebt opgedaan.

En anya, die ervaringen die jij hebt kan ik me ook niet bij aansluiten.
Mijn ervaring is dat als je een veulen genoeg in handen hebt gehad, dwz ze kunnen meelopen aan een halster zonder moeder, ze zijn een keer bij de smid geweest en ze hebben een keer een borstel over hun snufferd gehad, dat die dieren dat nooit meer vergeten!
Ik weet niet beter of je zet ze als jong ding op de wei en als je ze na 2,5 jaar ophaalt lopen ze zo de trailer op.
Geen spelletjtes of frutsels of weet ik wat, daar krijg je vaak alleen maar van die verwende draken van.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 02:00

sjuimpje spelletjes staan niet gelijk met gefrutsel! het gaat hier om varianten op de seven games van parelli (maar het kan ook een andere NH-methode zijn). Daarbij leer je een paard in paardentaal aan het "werk" gaan. En onze paarden zijn zeker niet verwend! En er wordt al helemaal niet mee gefrutseld. En ja...de meeste paarden lopen zo de trailer op...klopt. Het is de vraag hoe lang ze dat blijven doen, en hoe lang je ze gezond houdt, of op welk moment de "onhandelbare" gevallen bij de slacht terecht komen, of gewoon een probleemgeval blijven, omdat een goedbedoelend maar onwetend iemand ze "gewoon aan het werk heeft gezet". Dus eh...wij zijn het gewoon niet eens.

Belker

Berichten: 15322
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: laat inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:16

Maitu schreef:
Ik zou persoonlijk echter niet met een tweejarige of sommige driejarigen volop beginnen, vooral als ze braaf zijn doe je er vaak te veel mee, en rij je ze gegarandeert kapot.
Een paard met groeipijn kan allerlei nare trucjes gaan verzinnen omdat hij het werk gewoon niet aankan.


Dait klopt. Je moet jezelf op de rem zetten. Zeker als ze het makkelijk oppakken. Ik probeer om 4 dagen per week wat te doen en dan zo veel mogelijk in het bos, simpel rechtuit in stap (veel), draf en galop. Zo om de week een soort van les die er meer op gericht is om mij te bevestigen of ik goed bezig ben of om juist punten aan te wijzen waar ik de fout in ga. Daarnaast gaat hij elke dag minimaal 1 keer los in de paddock, het liefst met een ander paard.
Ik probeer het zo goed mogelijk te doen.