Carys schreef:Ik ben het ook niet eens met het inrijden van zo'n jong paard, maar er is natuurlijk wel verschil. Een paard heel rustig onder zadel iets leren of hem echt trainen voor wedstrijden en ook uitbrengen. Ieder maakt hierin zijn eigen keuze, met de bijbehorende risico's. Ik vraag me trouwens af wie van ons weet op welke leeftijd men met zijn/haar paard begonnen is in te rijden. Ik heb de mijne op 6-jarige leeftijd gekocht en weet niet zoveel van haar verleden. En je weet nooit waar latere evt. blessures aan te wijten zijn.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen de laatste tijd een jong dier kopen, bewust dus, en dan toch niet kunnen wachten met inrijden. Dit is echter niet speciaal western-gebonden, je leest het veel meer.
ik weet gelukkig wel hoe oud mijn paardjes waren toen ze ingereden zijn, heb het nl zelf gedaan.
maar inderdaad het zo vroeg inrijden is mijns inzien ook niet goed voor een paardje. ik heb nu zelf een 2,5 jarige waar ik wel al mee bezig ben maar alleen een pad erop een oud (engels)zadeltje en dan los in de bak. maar voordat ik op dat beestje stap zijn we toch echt nog wel een paar maandjes verder, (wat denk je van volgend jaar) ik vind het nl nog te vroeg.
en jippie zoals je al zei hoeveel van die zogenaamde toppaarden van 4 en 5 jaar oud lopen nu nog wedstrijden. iemand???? ik weet er nl geen een.
nog een goeie: mijn kwpn-er is nu 16 en loop in de reining menig quarter eruit.
}> nu wil ik een smilie die krom ligt van het lachen. bart ik wil een smilie die krom ligt van het lachen.
mijn kwpn-er is aangereden toen ze 3 en een paar maanden was.
en carys dat men steeds jongere paarden koopt klopt wel maar daar weet ik wel een reden voor. kijk maar eens wat een goed aangereden paardje kost. de prijzen stijgen nu toch echt de pan uit. en een jaarling is een stuk goedkoper. maar ja dan moeten ze wachten en dat is mensvreemd, alles moet nu direct en gister.
diegene die begint met z'n paardje als ie nog geen 3 is moet dat helemaal zelf weten en er zit verschil in trainen (klaarmaken voor wedstrijden) en rijden (af en toe een beetje en rustig aan) maar het is dus niet mijn manier.