Wat nemen jullie mee op een dagtocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat nemen jullie mee op een dagtocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:20

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat jullie allemaal meenemen als jullie er een dagje op uit trekken met jullie pony.
Ik wil dit namelijk ook gaan doen en dan zijn alle tips welkom.

groetjes
sandra

_Dunja_

Re: Wat nemen jullie mee op een dagtocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:27

*drinken
*eten
*zakdoekjes (mocht het zijn dat je moet plassen )
*wat spullen uit de ehbo (stel dat je tegen een tak aan rijd of iets)
*mobiel

verder neem ik niks mee (denk ik) ...

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:36

Hoevenkrabber
Beetje biks
Bidon drinken (voor je paard kun je altijd wel ergens bij een boerderij stoppen en een emmer vragen is mijn ervaring; ligt wel aan de route natuurlijk)
Plastuit is echt zoooo makkelijk als vrouw zijnde!
Opgeladen mobiel
Portemonnee met geld EN ID-kaart
Als nodig: ruiterbewijs
Als nodig: Kaart van de omgeving met aangegeven rustplaatsen
Halster, evt halstertouw (kun je om nek van paard doen en neemt dan geen ruimte in beslag)
Paar strotouwtjes (echt doen! is ideaal als noodoplossing voor kapot halster/hoofstel/teugels/beugelriemen/etc.etc. en neemt geen ruimte in beslag)

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:37

vergeet je zakmes niet

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:41

Dank je wel voor de tips tot nu toe.
Wat zou je kunnen doen met een zakmes?

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:43

weet ik eigelijk ook niet. Maar heb hem wel altijd bij me als ik op dagtocht ga.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:51

stel dat je beuglriem kapot gaat, en je een strotouwtje nodig heb, moet je die wel kunnen snijden.
Ook als er iets verstrikt raakt, is een zakmes handig. Zelf neme ik altijd halster mee (meestal onder mn hoofdstel en een touw in mn rugtaas)
Hoevenkrabber, zakmesje (zit aan mn sleutelbos) klein bakje biks (plastic mayo pot van zaanse blabla bla, kan niet kapot gaan en is niet zwaar) strotouwtjes (stuk of 3, zeker nadat mn teugel een keer kapot is gegaan) en natuurlijk portemonee MET geld en legitimatie bewijs.
Wat te eten en drinken is natuurlijk ook wel handig.
Zorg dat alles wat je meeneemt in 1 tas past, liefst een rugtas. zorg ook dat het een relaxte tas is. Een gewone eastpak is net te lang (naar onder gezien dan) en tikt bij mij tegen het zadel aan (errug irritant) doe ook NOOOOOOIIIITTT een banaan los in je rugtas dat wordt euhhmmm errug vies zal ik maar zeggen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:52

In wat voor tas stoppen jullie je spulletjes dan?

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:58

Ik heb een (zak)mes wel bij me voor het mennen, maar eigenlijk nooit als ik met paard alleen op stap ga. Het kan handig zijn als je paard bijvoorbeeld met de teugels vast komt te zitten en in paniek raakt. En verder als je je strotouwtjes netjes wilt versnijden. Anders zou ik het eigenlijk niet weten.
Je kunt een zakmes (met beleid!) ook gebruiken als hoevenkrabber, dan hoef je die weer niet mee te nemen

Ik neem voor kortere ritten alleen een heuptasje mee en prop verder mijn jaszakken vol.
Voor langere ritten is een rugtas wel ideaal, dan kun je bijv ook een regenjas kwijt, of een trui oid. Moet wel comfortabel zitten, liefst met een buiksluiting zodat ie niet teveel stuitert. En hij moet ook niet teveel gaan zweten op je rug.
Zadeltassen heb ik niet, maar kunnen ook heel handig zijn.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:33

je hebt mij zadel markt ook een hoofdstel die je kan losklikken bij het bit dan heb je gewoon een lere halster.
ik heb deze zelf nog niet maar wil hem wel gaankopen.
zadeltassen kan je ook zelf maken,
beschrijving:
als je twee van die rugtassen hebt die met een zo'n band(sorry ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven)
die band maak je dan aan elkaar en de rest van de band doe je dan aan de singel vast.
vervolgens maak je dan nog een soort van singel van onder zoodat die blijft zitten.
ik kan het niet zo goed omschrijven maar der is ook een site van iets met paarden.hobby.nl ofzo
ik weet het niet meer

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 11:45

Leuk idee om zelf die zadeltassen te maken.
Helaas bestaat de genoemde site niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:13

Buideltasje met : mobiel, hoevekrabber, zakmes, wat contant geld en pinpas, eventueel zonnebril, zakdoek, wegwerpcamera of digi. Verder heb ik ook altijd een briefje met contactgegevens van mij en waar paard thuishoort voor als die besluit zonder mij te vertrekken. Dus 1 aan mezelf in buideltas, en 1 briefje in zadeltas aan paard.

Meer niet. Mocht je pauze onderweg willen houden, dan halster omdoen, en halstertouw oprollen en aan zadel vastklikken.

Zadeltassen voor een dagtocht is onzin, is alleen maar extra belasting die je toch niet gebruikt. Als je op trektocht gaat of echt in vreemde omgeving, dan kan je het wel gebruiken Evenals meer ter reserve, maar rijd je in eigen omgeving dan is een mobiel en wat cash eigenlijk alleen wat je echt nodig hebt.

Rugtassen vind ik iig een crime, als je goede zadeltassen wilt hebben, pak dan Stowaways, die zijn ruim zowel voor western als engels als boomloos geschikt, en zitten goed vast. (Ik heb ze van www.goedhard.nl maar www.equestriannomads.nl en ik dacht www.boomloosrijden.tk ook)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:16

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 14:23

hey super dank je wel. Ik ga er zeker eens kijken

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:36

Ik vaak een tas of mn zadeltassen, met de spullen die al eerder zijn genoemd.. als het in een tas past, uiteraard gewoon de tas... moet er meer mee, dan zijn toch mn zadeltassen fijn.. Vaak gaat mn kleine pony mee als 'handpony' en die loopt dan ook nog wel eens met de zadeltassen op die maak ik dan vast aan mn longeersingel.. blijft prima zitten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:28

Belangrijkste om mee te nemen: een goed humeur. Daarnaast is vooral wat geld handig om onderweg een ijsje of drankje te scoren.
Bij warm weer (geen jaszakken) kan een buideltasje handig zijn voor mobieltje, een pakje brood en pakje drinken. Zakmes of hoevenkrabber mee kan ook nog wel, maar dan houdt het echt op. Als je ergens pauze wilt houden, kan een halsterhoofdstel heel handig zijn.

Zeker geen rugzak, dat rijdt meer dan vreselijk als je harder gaat dan stap en meer dan 1,5 uur wegblijft.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:35

Een enkele dagtocht ( dan denk ik aan 4 tot 6 uur):

Wij knopen onze regenjas achter ons zadel.
In onze zakken : telefoon, mes, route-kaart, geld
Halster onder hoofdstel en touw om de hals of aan de knop.
We regelen iemand die met auto naar een vaste plek komt waar de rest in ligt.
Vaak gaan we 3 uur heen, 3 uur terug. Soms wisselen ruiters , dan rijden ze een halve rit, ook handig voor mensen die een paard delen.
We zorgen voor een prikwei of een plek om ze neer te zetten.

Als we alleen gaan of met zijn tweetjes zingen we het uit met alleen geld, mes en een telefoon.... paardjes kunnen altijd wel drinken en mijne drinkt meestal pas thuis....

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:35

Maya schreef:
Zadeltassen voor een dagtocht is onzin, is alleen maar extra belasting die je toch niet gebruikt. Als je op trektocht gaat of echt in vreemde omgeving, dan kan je het wel gebruiken Evenals meer ter reserve, maar rijd je in eigen omgeving dan is een mobiel en wat cash eigenlijk alleen wat je echt nodig hebt.

ik rijd zelf wel graag met zadel tassen ik neem dan zelf geen rug tas mee. dit vind ik echt super vervelend rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:38

Ik gebruik zadeltassen ook graag, maar voor een simpele dagtocht hoef je echt niet zoveel mee te nemen dat je een zadeltas nódg hebt Maar zadeltassen zijn idd zeker te preferen boven rugtassen, zie ook mijn post hierboven

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:43

Hebben jullie eigenlijk zadeltassen voor, achter of allebei?
En wat bevalt jullie het beste? Ik bedoel: heb je er last van tijdens het rijden, of niet? En stuitert het tijdens draf/galop of niet?

Zit er namelijk aan te denken om zadeltassen aan te schaffen, maar dan OF voor, OF achter (zoveel neem ik toch niet mee). Wat zouden jullie aanraden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:51

Voor mijn westernzadel heb ik een voortas voor om de knop met aan 1 kant twee bidons en aan andere kant een gewone tas, die bevalt goed. Maar mijn voorkeur heeft nu de Stowaways voor achter. Die zitten namelijk het beste vast en geven minste irritatie. Stowaways gebruik ik ook voor bij andere zadels Ik ga even een topic opzoeken met foto's van al mijn tassen Werkt handiger.

Link : viewtopic.php?p=12996391#12996391

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:22

Maya schreef:
Ik gebruik zadeltassen ook graag, maar voor een simpele dagtocht hoef je echt niet zoveel mee te nemen dat je een zadeltas nódg hebt Maar zadeltassen zijn idd zeker te preferen boven rugtassen, zie ook mijn post hierboven

ja ok maar bij mij is een dagtocht echt van 8 uur s'ochtends en dan tot 5 uur s'middags
en bij zomaar een paar uur weg neem ik alleen me zadel en hoofdstel mee

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:37

weet je wat makkelijk is? Sultana's meenemen. Die zijn voedzaam en passen overal tussen. Ik heb maar een keer een dagtocht gedaan ,maar dat ben ik niet meer vergeten

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:59

hooi schreef:
weet je wat makkelijk is? Sultana's meenemen. Die zijn voedzaam en passen overal tussen. Ik heb maar een keer een dagtocht gedaan ,maar dat ben ik niet meer vergeten

dat is idd echt een hele goeie

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:23

ehm.. heuptasje met geld, flesje drinken (water), eten (sultana's zijn inderdaad handig) verder heb ik altijd iets van dextro energie bij me (ook handig als iemand flauwvalt of door val van paard zich wat zwak voelt), zakmes met hoevenkrabber, mobiele telefoon, zonnebril of regenjas (ligt aan het weer)... misschien schiet me later nog iets te binnen, maar volgens mij is dit wel het belangrijkste.